Ikra in Dordrecht

Het team van Ikra in Dordrecht

Current section: team
Spirea 3
3317 Dordrecht

Zie hier hoe het team van Ikra is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Ikra. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Ikra bij jullie?

Ontdek hoe goed Ikra bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Ikra zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 93.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (93.8%)
Man (6.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Ikra. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (2.9%)
25-35 jaar (44.1%)
35-45 jaar (44.1%)
45-55 jaar (5.9%)
55-65 jaar (2.9%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Ikra werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (54.5%)
Direct ondersteunend personeel (36.4%)
Indirect ondersteunend personeel (3%)
Management (6.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Ikra gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Zorgeloze Personeelsvervanging op Basisschool Ikra

Bij Basisschool Ikra garanderen we een continue leeromgeving, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Ons deskundige team heeft een proactieve aanpak voor het regelen van personeelsvervanging, met de nadruk op kwaliteit en continuïteit. Onze eerste stap is altijd om intern te zoeken naar geschikte vervangers binnen ons eigen, vertrouwde team. Parttime werkende leerkrachten worden als eerste benaderd, omdat zij al bekend zijn met de school en de lesmethoden. Dit zorgt voor een soepele overgang en minimale verstoring voor uw kind. Indien een interne oplossing niet direct mogelijk is, zetten we onze flexibele collega's met ambulante taken in. Zij kunnen snel bijspringen en de lessen overnemen, waardoor de educatieve structuur gewaarborgd blijft. Uw kind blijft zo verzekerd van deskundige begeleiding. Als laatste redmiddel, en om altijd de best mogelijke vervanging te garanderen, maken we gebruik van een zorgvuldig geselecteerde externe invalpool. Deze professionals zijn grondig gescreend en beschikken over de juiste kwalificaties en ervaring om onze hoge onderwijsstandaarden te handhaven. Zo blijft de kwaliteit van het onderwijs op Basisschool Ikra altijd gewaarborgd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Vakleerkrachten

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Lichamelijke oefening (buiten/binnenspel)
37.5%
Taal
18.3%
Lezen
14.4%
Rekenen en wiskunde
9.6%
Bewegingsonderwijs
5.8%
Schrijven
4.8%
Handvaardigheid
4.8%
Levensbeschouwing
2.9%
Sociaal emotionele ontwikkeling
1.9%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
32.1%
Rekenen/wiskunde
23.1%
Lezen
14.9%
Overig
9.6%
Bewegingsonderwijs
5.8%
Kunstzinnige en creatieve vorming
5.1%
Wereldoriëntatie
4%
Levensbeschouwing
2.9%
Engelse taal
2.6%

Ontdek ons team van gespecialiseerde onderwijsprofessionals

7

Taal- en rekenondersteuning voor succesvolle leerontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingvaardigheid
Intern Begeleider voor leerlingenzorgcoördinatie
Orthopedagoog voor specialistische advisering
Rekenspecialist voor rekenvaardigheden
Remedial Teacher voor gerichte leerondersteuning
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor uitdagende leertrajecten
Taalspecialist voor taalontwikkeling en -vaardigheid

Toelichting van de school:

Op basisschool Ikra streven we ernaar dat elke leerling zijn of haar volledige potentieel bereikt, met speciale aandacht voor taal en rekenen. Onze gespecialiseerde teamleden, waaronder een intern begeleider, remedial teacher en taalspecialist, bieden op maat gemaakte ondersteuning. Leerlingen met specifieke uitdagingen zoals dyslexie of rekenproblemen ontvangen gerichte hulp. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid zorgt voor uitdagende verrijkingsprogramma's en een plusklas voor getalenteerde leerlingen. Het ondersteuningsteam van de school bespreekt regelmatig leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Ouders zijn hierbij nauw betrokken. We creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind kan floreren en zich optimaal kan ontwikkelen.

7

Sociaal-emotionele ontwikkeling en gedragsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor zorgcoördinatie
Orthopedagoog voor diagnostiek en advies
Remedial Teacher voor sociaal-emotionele training
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor aanpassing aan leerbehoeften
Faalangsttrainer voor zelfvertrouwen
Rots & Watertrainer voor weerbaarheidstraining

Toelichting van de school:

Basisschool Ikra hecht grote waarde aan het welzijn van elke leerling. We bieden gespecialiseerde ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied en voor gedragsuitdagingen, met een team van deskundigen. Onze gedragsspecialist en intern begeleider werken nauw samen met leerkrachten en ouders om individuele behoeften te signaleren en te coördineren. Dit kan variëren van individuele begeleiding tot trainingen in kleine groepen om sociale vaardigheden en zelfvertrouwen te vergroten. We bieden programma's zoals faalangstreductietrainingen en de 'Rots & Water' weerbaarheidstraining. Indien nodig, betrekken we externe specialisten voor verdere diagnostiek of gespecialiseerde begeleiding. Dit alles met als doel een positieve en veilige leerervaring te garanderen.

5

Verbetering van gedrag, werkhouding en taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsproblematiek
Intern Begeleider voor leerlingbegeleiding
Orthopedagoog voor leer- en gedragsanalyses
Remedial Teacher voor studievaardigheden
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor motivatie en uitdaging

Toelichting van de school:

Op basisschool Ikra zetten we ons in om leerlingen te ondersteunen bij hun gedrag, werkhouding en het aanpakken van schooltaken. Onze intern begeleider en gedragsspecialist identificeren leerlingen die extra begeleiding nodig hebben en ontwikkelen samen met de leerkracht strategieën. De remedial teacher biedt gerichte oefeningen om concentratie en zelfregulatie te verbeteren. Voor leerlingen die extra stimulans zoeken of moeite hebben met motivatie, biedt onze specialist meer- en hoogbegaafdheid ondersteuning. Een orthopedagoog kan ingeschakeld worden voor complexere hulpvragen. We geloven in een gezamenlijke aanpak met ouders om een omgeving te creëren waarin leerlingen zelfstandig en taakgericht kunnen werken. Zo bevorderen we optimale leerresultaten en persoonlijke groei.

0

Motorische en lichamelijke ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling zijn momenteel geen specifieke, gediplomeerde specialisten aan onze school verbonden. We richten ons op de kerngebieden van onderwijs en ontwikkeling.

3

Medische en persoonlijke verzorgingsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor zorgcoördinatie
Orthopedagoog voor advisering
Remedial Teacher voor ondersteuning

Toelichting van de school:

Voor gedetailleerde informatie over medische ondersteuning en persoonlijke verzorging verwijzen wij u graag naar het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) van basisschool Ikra.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
22
Totaal specialisten
22
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Computerlokaal
Plusklaslokaal

Ontdek de Uitgebreide Ondersteuning op Basisschool Ikra

Ons Deskundig Team voor Optimale Leerlingontwikkeling

Op Basisschool Ikra zetten we ons volledig in voor de groei en ontwikkeling van elke leerling. Om dit te realiseren, combineren we interne expertise met waardevolle externe samenwerkingen. Ons toegewijde team van specialisten en coördinatoren staat klaar om leerlingen extra begeleiding te bieden waar nodig. Ons brede scala aan specialisten omvat onder andere twee rekencoördinatoren voor een sterke rekenvaardigheid, een gedragsspecialist en een rots & water trainer voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast hebben we een leescoach en leescoördinator die zich richten op zowel technisch lezen als leesplezier, aangevuld met drie woordenschatcoördinatoren voor een rijke taalontwikkeling. Voor specifieke uitdagingen bieden we ondersteuning van twee RT-ers, twee faalangsttrainers en drie antipestcoördinatoren. Onze schoolmaatschappelijk werker, hoogbegaafdheidscoördinator en schoolpsycholoog zorgen voor een brede aanpak van leerlingbehoeften. Daarnaast stimuleren we bewegend leren met twee specialisten en bieden we gespecialiseerde begeleiding aan nieuwkomers (NT2). Verder investeert Ikra in leiderschap met meerdere collega's die de opleiding tot schoolleider afronden. Ons team wordt versterkt door onderwijsassistenten die leerkrachten ondersteunen bij de individuele begeleiding van leerlingen. Momenteel zijn we actief betrokken bij het traject kwaliteitsimpuls, gericht op het verhogen van verwachtingen, het stimuleren van eigenaarschap en het toepassen van effectieve differentiatie in ons onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitszorg op Basisschool Ikra

Wat zijn de belangrijkste schoolontwikkeldoelen van Ikra voor de komende jaren?

Basisschool Ikra heeft voor de periode 2023-2027 ambitieuze verbeterdoelen vastgesteld die de kern vormen van ons onderwijs. We zetten in op een sterke woordenschatontwikkeling met methodes als 'Logo 3000' en 'Met Woorden In De Weer'. Daarnaast focussen we op het verbeteren van de resultaten voor begrijpend lezen en rekenen, met als doel de normen van de inspectie te overtreffen. Ouderbetrokkenheid staat centraal; we gebruiken het ParnasSys ouderportaal voor optimale communicatie over de voortgang van uw kind. Ons burgerschapsonderwijs is verankerd in een jaarlijks leerplan, en onze leerkrachten reflecteren dagelijks op hun didactische en pedagogische aanpak om de leeromgeving continu te optimaliseren. We stimuleren hoge verwachtingen en de ontwikkeling van zelfstandigheid en zelfregulatie bij al onze leerlingen. Dit alles draagt bij aan een veilige en stimulerende leeromgeving.

Welke specifieke doelstellingen heeft Ikra voor het schooljaar 2025-2026?

Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op verdere groei en ontwikkeling binnen Basisschool Ikra. We willen ons woordenschatonderwijs uitbreiden en de dagelijkse evaluaties aanscherpen. Een belangrijk aandachtspunt is het verhogen van de leerlingresultaten bij rekenen en het blijven werken met hoge verwachtingen om zelfregulatie te bevorderen. We creëren leermomenten voor teamleden om van elkaar te leren en betrekken leerlingen actief bij schoolzaken. Daarnaast zetten we breed in op kunst en cultuur en zorgen we voor een levendig veiligheidsplan. Deze acties ondersteunen onze missie om elk kind optimaal te laten ontwikkelen.

Hoe monitort Basisschool Ikra de voortgang en kwaliteit van het onderwijs?

De voortgang en kwaliteit van ons onderwijs monitoren we nauwgezet met behulp van het 'Werken met Kwaliteitskaarten' (WMK) systeem. Dit instrument helpt ons bij het beoordelen van de kwaliteit en de tevredenheid van onze medewerkers. Resultaten van toetsen worden geanalyseerd binnen het WMK-kader, waarna eventuele interventies direct worden gekoppeld aan onze schoolontwikkeldoelen. Dit zorgt voor een gestructureerde aanpak en continue verbetering. Daarnaast voeren we diverse observaties uit en vinden er klassenconsultaties plaats als onderdeel van ons traject om hoge verwachtingen in de praktijk te brengen en te borgen.

Ontdek ons Stimulerende Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool Ikra

Toelichting van de school

Basisschool Ikra biedt een uitstekend programma voor jonge kinderen met onze voorschoolse educatie, bekend als Ikraatje. Dit programma wordt verzorgd door SDK Kinderopvang en is gevestigd binnen onze schoolfaciliteiten. Peuterspeelzaal Ikraatje bevordert de ontwikkeling van peuters op een speelse en kindvriendelijke manier. Onze aanpak sluit naadloos aan bij de doorlopende leerlijn van de basisschool. We werken met jaarlijkse thema's, waarbij Puk, ons vriendje uit de 'Uk en Puk' methode, een centrale rol speelt. Bij Ikraatje organiseren we regelmatig speciale activiteiten om de nieuwsgierigheid en leergierigheid van jonge kinderen te stimuleren. De peuterspeelzaal is geopend op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag van 08:30 tot 12:30 uur. Voor meer informatie of inschrijving neemt u contact op met het kantoorteam via 078-6226199 of kantoorteam@sdk-kinderopvang.nl.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Ikra specifieke programma's voor peuters en kleuters?

Absoluut! Basisschool Ikra heeft een uniek programma ontwikkeld voor de allerkleinsten, genaamd 'Ikraatje'. Dit aanbod is speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, met een focus op speelse kennismaking met de basisschoolomgeving.

Absoluut! Basisschool Ikra heeft een uniek programma ontwikkeld voor de allerkleinsten, genaamd 'Ikraatje'. Dit aanbod is speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, met een focus op speelse kennismaking met de basisschoolomgeving.

Ontdek onze Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) & Peuteropvang

Met welke kinderopvangorganisatie werkt Basisschool Ikra samen voor het jonge kind programma?

Basisschool Ikra werkt nauw samen met SDK Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een consistente pedagogische aanpak, wat essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Basisschool Ikra werkt nauw samen met SDK Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een consistente pedagogische aanpak, wat essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Team | Ikra in Dordrecht | [2025] Schoolregister