Ikra
Spirea 3
3317 JP Dordrecht

Schoolweging

Schoolweging
35.52
Spreiding
5.91

De schoolweging van Ikra is 35,52 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,64% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm (85%) en vergelijkingsgemiddelde (92,67%). Dit stabiele resultaat onderstreept de aandacht voor basisvaardigheden, zelfs in een complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 60,18% van de leerlingen op streefniveau overtreft Ikra ruimschoots de eigen signaleringswaarde (32,8%) én het vergelijkingsgemiddelde (46,92%). Dit benadrukt de effectieve aanpak voor cognitieve talentontwikkeling, vooral in rekenen en taalvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweesporenbeleid: 34,7% havo/vwo-advies (22,45% havo, 22,45% vwo) versus 2,04% praktijkonderwijs. Dit weerspiegelt zowel ambitie als realiteitszin. Opvallend is het lage percentage vmbo-b advies (2,04% vs. 5,52% vergelijkingsscholen), passend bij de hoge referentieniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsIkraGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school zorgen wij voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds wordt de ontwikkeling van de leerlingen gemeten m.b.v. methodegebonden toetsen en het Cito-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in ParnasSys. De toetsen worden afgenomen conform het opgestelde toetskalender, de Cito-richtlijnen en het vastgestelde SIPOR toetsprotocol. Ouders worden tijdens de voortgangs- en/of rapportgesprekken geïnformeerd over de voortgang en de toetsresultaten van de leerlingen. In groep 8 doen alle leerlingen mee aan de doorstroomtoets (DIA). Ouders krijgen in groep 7 een voorlopig advies en in groep 8 een schooladvies voor hun kind. De adviesprocedure staat beschreven in de schoolgids en is als bijlage opgenomen in het zorgdocument.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8,33% presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 27,78% bovenadviezers telt. Dit duidt op zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals het 'warme overdracht'-protocol in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

De sociaal-emotionele ontwikkeling is het proces waarin leerlingen essentiële vaardigheden opdoen, waardoor zij in hun persoonlijke ontwikkeling, loopbaan en relaties met anderen succesvol kunnen zijn (Van Overveld, 2014). Wij richten onze aandacht op het onderwijzen van leerlingen, zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot betrokken wereldburgers die hun eigen plek kunnen innemen in de maatschappij. Dit doen wij door het bieden van kwalitatief goed toekomstgericht onderwijs vanuit de Islamitische identiteit. Om leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen in deze ontwikkeling, willen wij hen een inspirerende en passende leeromgeving bieden. Leerlingen krijgen vaardigheden aangeleerd, waarbij ze weten hoe ze met een ander moeten gaan. De leerkrachten spelen een belangrijke rol hierin en tonen voorbeeldgedrag. De leerlingen worden bewust gemaakt van hun eigen gedrag en het effect daarvan op de ander en leren hier verantwoordelijkheid voor te dragen. LEES MINDER

Identiteit

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van basisschool Ikra voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Ikra ondersteunt leerlingen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling door lessen en programma's aan te bieden, zoals de methode Leefstijl, de Rots & Water training, en de schoolmaatschappelijk werkster. De school gebruikt het programma Stop Stoer Doen van Move Academy, dat sport en bewegen inzet om de sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren. Belangrijke aspecten zijn samenwerken, keuzes maken, vertrouwen en communicatie. Daarnaast gebruikt de school het leerlingvolgsysteem SCOL om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te monitoren. De resultaten zijn te vinden op www.scholenopdekaart.nl.

Welke registratievorm(en) gebruikt basisschool Ikra om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Ikra gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt basisschool Ikra?

Basisschool Ikra gebruikt de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.