IKC Prinses Julianaschool

Het team van IKC Prinses Julianaschool in Dordrecht

Current section: team
Prinses Julianaweg 2
3314 Dordrecht

Zie hier hoe het team van IKC Prinses Julianaschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Prinses Julianaschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Prinses Julianaschool bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Prinses Julianaschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Prinses Julianaschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81%)
Man (19%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Prinses Julianaschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (13.6%)
25-35 jaar (27.3%)
35-45 jaar (27.3%)
45-55 jaar (18.2%)
55-65 jaar (13.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Prinses Julianaschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (9.5%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Prinses Julianaschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Onderwijsondersteuning: Vervanging bij IKC Prinses Julianaschool

Bij IKC Prinses Julianaschool in Dordrecht garanderen we de continuïteit van het leerproces. We zetten ons volledig in om proactief zorg te dragen voor kwalitatieve vervanging wanneer een groepsleerkracht onverhoopt afwezig is. Onze toewijding aan het welzijn en de educatie van uw kind betekent dat wij altijd streven naar een stabiele en vertrouwde leeromgeving. Dit doen we door een efficiënt vervangingsbeleid te hanteren, afgestemd op de specifieke behoeften van onze leerlingen. Ontdek hoe IKC Prinses Julianaschool zorgt voor een soepele voortgang van het onderwijs, zelfs bij personele uitval. Uw kind verdient de beste begeleiding, elke dag weer.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC Prinses Julianaschool: Specialisten voor Elke Uitdaging

2

Taal en Rekenen: Succesvolle Leerontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Remedial Teacher voor Rekenvaardigheden

Toelichting van de school:

Onze toegewijde rekenspecialist geeft leiding aan een gespecialiseerd team. Dit team werkt continu aan het verbeteren van de rekenvaardigheden van onze leerlingen. Samen zorgen we voor een stevige basis in wiskunde.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Rots & Water Trainers

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist biedt gerichte begeleiding aan leerlingen van groep 1 tot en met 8. Het doel is het versterken van sociaal-emotionele vaardigheden en het bevorderen van een positief zelfbeeld. Samen met de intern begeleider en Rots & Water trainers creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving.

6

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Studieprestaties

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Vakspecialist Muziek
Vakspecialisten Rots & Water
Vakspecialist Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Wij bieden intensieve begeleiding aan leerlingen met diverse begaafdheden via ons project Juliana XL. Dit project richt zich specifiek op het verbeteren van gedrag, werkhouding en de aanpak van schooltaken. Onze specialisten werken samen om elke leerling optimaal te ondersteunen in hun academische en persoonlijke groei.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Bewegingsonderwijs
Rots & Water Trainers

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakdocent bewegingsonderwijs verzorgt uitdagende gymlessen. Daarnaast bieden wij Motorische Remedial Teaching (MRT) aan om de motorische ontwikkeling te stimuleren. De Rots & Water trainers dragen bij aan fysieke en mentale weerbaarheid.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde Bedrijfshulpverleners

Toelichting van de school:

Onze collega's volgen jaarlijks trainingen op het gebied van medisch handelen en brandveiligheid. Regelmatige ontruimingsoefeningen zorgen ervoor dat iedereen voorbereid is op noodsituaties. De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan hierbij altijd voorop.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Lokaal Juliana XL
Muzieklokaal

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op IKC Prinses Julianaschool

Gedetailleerde Toelichting van Onze Onderwijsaanpak

IKC Prinses Julianaschool biedt modern klassikaal onderwijs, afgestemd op de individuele leerbehoeften binnen de zone van naaste ontwikkeling van elk kind. Onze school heet alle leerlingen welkom, mits wij de benodigde zorg kunnen garanderen voor optimale ontwikkeling. Leerlingtevredenheid over Ondersteuning: Een Blik op de Resultaten In mei 2025 evalueerden leerlingen van groep 4 tot en met 8 de ontvangen hulp en begeleiding via een uitgebreide vragenlijst. De feedback is overwegend positief: leerlingen weten wie ze kunnen benaderen voor hulp, ervaren voldoende ondersteuning en voelen zich gehoord en serieus genomen. De aangeboden hulp draagt significant bij aan hun leerproces. Hoewel er ruimte is voor verdere verbetering in leerlingparticipatie bij het vormgeven van ondersteuning, ervaart de meerderheid een veilige omgeving om vragen te stellen. Leerlingen Waarderen Vooral: Individuele aandacht en persoonlijke begeleiding. Gerichte hulp bij rekenvaardigheden. Een serieuze en respectvolle benadering van hun leerproces. De focus op zowel leren als persoonlijke vooruitgang. Verbeterpunten voor Toekomstige Ontwikkeling: Meer uitgebreide buitenspeelmogelijkheden. Een voorkeur voor traditionele boeken boven digitale leermethodes. Meer bewegingslessen en gymtijd. Grotere differentiatie in ondersteuningsvormen, zoals het gebruik van rekenhulpmiddelen of specifieke dyslexieondersteuning. Ons Beleid voor Passend Onderwijs De school hanteert een systeem van Passend Onderwijs met drie instructieniveaus. In uitzonderlijke gevallen bieden we ondersteuning aan leerlingen met een individueel ontwikkelingsplan (OPP) of een speciaal arrangement. Hierbij houden we rekening met de mogelijkheden van ons schoolgebouw, de individuele leerling, de dynamiek binnen de groep, de expertise van de leerkrachten, de samenwerking met ouders en de inzetbaarheid van externe expertise. Grenzen van Onze Ondersteuningscapaciteit Ons onderwijs is niet geschikt voor leerlingen met ernstige gedragsproblemen, trauma's, agressief gedrag of een structurele conflictueuze houding ten opzichte van autoriteit. Ook leerlingen met ernstige meervoudige beperkingen, visuele of auditieve handicaps, of zwaar autisme vallen buiten onze primaire expertise. De grens wordt bereikt bij situaties die leiden tot onveiligheid voor leerlingen, medeleerlingen of personeel, aanhoudende stagnatie in de leerontwikkeling, of een gebrek aan zelfstandigheid en motivatie bij de leerling. Ondersteuning Binnen de Lesactiviteiten Voor alle leerlingen bieden we: Onderwijs op drie niveaus: basis, instructie-afhankelijk, en instructie-onafhankelijk. De effectieve methodiek van Expliciete Directe Instructie (EDI). Een gestructureerde aanpak met Handelingsgericht Werken (HGW). Regelmatige professionele kwaliteitsvergaderingen voor continue verbetering. Een sterke focus op het referentieniveau 1F, cruciaal voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. De implementatie van het sociaal-emotionele 'Vreedzaam'-programma. Monitoring van sociale veiligheid via het IEP leerlingvolgsysteem. De aanwezigheid van een toegewijde schoolmaatschappelijk werker. Extra Ondersteuning en Uitdaging voor Succes We zetten de expertise van onze Juliana XL-leerkracht en onderwijsassistenten in. Er is een breed scala aan extra rekenmaterialen beschikbaar. We werken nauw samen met logopedisten, Auris en externe hulpverleners via het wijkteam of samenwerkingsverbanden. Digitale leerprogramma's worden effectief ingezet om leerprocessen te verrijken. Ondersteuning Buiten de Lesuren Voor alle leerlingen organiseren we: Een PO/VO-project (voor groep 8) gericht op de training van executieve functies. Wekelijkse creatieve theaterlessen voor alle groepen, van 1 tot en met 8. Verlengde schooldagen met activiteiten zoals de 'Rots & Water'-training. Samenwerking met Externe Partners voor Optimale Ondersteuning Voor alle leerlingen werken we samen met: Logopedie en Auris bij taal- en spraakontwikkelingsproblemen. Hulpverlening via het wijkteam of samenwerkingsverbanden. Het PO/VO-traject voor groep 8. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften: Intensief overleg met het samenwerkingsverband, logopedisten, begeleiders passend onderwijs en orthopedagogen. Nauwe afstemming met onze stichting via IB- en directieoverleggen. Direct contact met de sociaal maatschappelijk werker van Krispijn. Ambulante begeleiding van Auris bij taalontwikkelingsstoornissen (TOS). Actieve participatie van onze Intern Begeleider (IB'er) in diverse IB-netwerken. Toekomstvisie: Onze Ambities voor Extra Ondersteuning Onze school streeft naar voortdurende verbetering en heeft de volgende ambities: Het team stelt hoge, realistische eisen aan de ontwikkeling en leerresultaten van elke leerling. Onze leerkrachten fungeren als proactieve stuurmannen in het leerproces van de leerlingen. Elke leerling krijgt de kans en uitdaging om zich maximaal te ontplooien. Leerlingen ontwikkelen inzicht in hun eigen leerproces en voortgang. Een sterke, partnerschapsgerichte samenwerking tussen school en ouders voor de optimale ontwikkeling van elk kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Ontwikkeling op IKC Prinses Julianaschool

Wat zijn de kernambities van het schoolplan IKC Prinses Julianaschool?

De schoolambities van IKC Prinses Julianaschool zijn verankerd in vier essentiële pijlers uit het koersplan van Stichting H3O. Deze pijlers omvatten kansrijke ontwikkeling voor elk kind, het bevorderen van verbinding en samenwerking, de continue professionele groei van ons team, en het stimuleren van levensbeschouwelijk burgerschap. Deze strategische doelen worden jaarlijks concreet vertaald in onze ambitiekaart, die richting geeft aan ons dagelijks onderwijs. IKC Prinses Julianaschool committeert zich aan het leveren van hoogwaardig onderwijs met een focus op: Een doorlopende leerlijn voor levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs. Het bieden van zowel basiskwaliteit als aanvullende basisondersteuning. Gerichte interventies ter versterking van executieve vaardigheden bij alle leerlingen. Het hanteren van hoge verwachtingen en het bieden van een doordacht curriculum voor kernvakken. Proactieve en effectieve ondersteuning voor leerlingen met sociaal-emotionele ontwikkelingsbehoeften. Een actieve leerlingenraad die bijdraagt aan de onderwijskwaliteit en schoolcultuur. Juliana XL: Individuele Ondersteuning en Talentontwikkeling Binnen Juliana XL bieden we gespecialiseerde begeleiding aan leerlingen van de jongste groepen tot en met groep 8. Dit programma is ontworpen voor kinderen die baat hebben bij een meer individuele aanpak, of die extra uitdaging of ondersteuning nodig hebben bij het leerproces. De focus ligt op het prikkelen van nieuwsgierigheid, het verdiepen van kennis, het verlengen van instructie en het optimaal benutten van individuele talenten. Leerlingen ontvangen gerichte instructie en oefenen vaardigheden die vervolgens in hun eigen klas verder worden uitgebouwd met begeleiding van de groepsleerkracht. Uitdaging en Verrijking voor Nieuwsgierige Geesten Voor leerlingen die excelleren en meer aankunnen dan het reguliere lesaanbod, hebben we verrijkingsmateriaal en uitdagende opdrachten ontwikkeld. Deze activiteiten stimuleren kritisch denken, creativiteit en probleemoplossend vermogen, en moedigen leerlingen aan om dieper op de lesstof in te gaan en verbanden te leggen. We differentiëren in lesinhoud en bieden verdiepende modules aan. Eenmaal per week ontvangen deze leerlingen een uitgebreide instructie over dit verrijkingsmateriaal, zodat ze er in hun eigen groep zelfstandig mee aan de slag kunnen gaan na een compacte verwerking van de reguliere lesstof. Ontwikkeling van Executieve Functies Naast cognitieve groei besteden we veel aandacht aan de ontwikkeling van essentiële executieve functies. Hierbij kunt u denken aan vaardigheden zoals plannen, focussen, zelfstandig werken, doelen stellen en het reguleren van impulsiviteit. Deze vaardigheden zijn cruciaal voor succes op school en in het latere leven. We integreren de training van deze functies door middel van specifieke opdrachten, persoonlijke coaching en reflectiemomenten. Bij Juliana XL helpen we leerlingen ontdekken wat zij nodig hebben om effectief te leren, waarbij ruimte is voor persoonlijke groei, eigenheid en samenwerking. Burgerschapsvorming: Leren Samenleven in een Democratische Samenleving Burgerschapsvorming richt zich op het bijbrengen van respect voor de basiswaarden van onze democratische rechtsstaat. In Nederland leven we samen volgens fundamentele grondwaarden en wetten, waarbij democratische samenwerking centraal staat. Actief burgerschap betekent de bereidheid en het vermogen om deel te nemen aan de Nederlandse samenleving en hier een positieve bijdrage aan te leveren. De school, als een micro-maatschappij met diverse achtergronden, is de ideale omgeving om kinderen een democratische houding aan te leren. Wij streven naar een schoolklimaat waarin: Leerlingen actief participeren en een eigen stem hebben, met de school als oefenplaats voor democratie. Een positief sociaal en moreel klimaat heerst in de klas en op school. Sociale verbondenheid en gemeenschapsvorming centraal staan. Positieve invloed van leeftijdsgenoten wordt gestimuleerd. Conflictoplossing en mediatie een prominente rol spelen. Waarden en normen consequent worden gehanteerd en nageleefd. Onze lesmethodes besteden ruim aandacht aan burgerschapsonderwijs. Leerlingen komen in aanraking met diverse culturen, levensbeschouwingen en overtuigingen, en leren over gelijkwaardigheid. We sluiten aan bij de belevingswereld van leerlingen met verschillende achtergronden.

Hoe realiseert IKC Prinses Julianaschool haar educatieve doelstellingen?

Juliana XL: Groei in Zelfinzicht en Ontwikkeling Het primaire doel van Juliana XL is om leerlingen meer inzicht te geven in hun eigen capaciteiten en leerprocessen. Vanuit dit zelfbewustzijn zetten zij stappen in hun persoonlijke ontwikkeling, op hun eigen tempo en niveau. Hoewel de begeleiding primair vanuit Juliana XL plaatsvindt, streven we ernaar dat elk kind ook binnen de eigen klasgroep kan functioneren op basis van eigen talenten, met ondersteuning van de groepsleerkracht. De ontwikkeling van executieve functies is integraal onderdeel van het programma. Leerdoelen worden individueel of per klein groepje geformuleerd. De training 'Hoge verwachtingen' heeft zowel de vaardigheden van de leerlingen als die van ons team versterkt, waardoor Juliana XL nog beter geïntegreerd kan worden in de dagelijkse groepsdynamiek. Muziekonderwijs: Een Verrijkende Ervaring Muziekonderwijs speelt een centrale rol binnen ons Kindcentrum. Leerlingen maken kennis met diverse muziekinstrumenten, muziekstijlen en krijgen de kans om eenvoudige instrumenten te bespelen. In het kader van talentontwikkeling en om de betrokkenheid van ouders te vergroten, organiseren we gedurende het jaar diverse kleinschalige optredens. Dit draagt bij aan de culturele vorming en biedt leerlingen een podium om hun muzikale vaardigheden te tonen.

Ontdek Ons Aanbod voor Jonge Kinderen bij IKC Prinses Julianaschool

Toelichting van de school

IKC Prinses Julianaschool biedt een complete voorschoolse educatie (VE) programma, volledig geïntegreerd binnen ons kindcentrum. Wij maken gebruik van bewezen methodieken zoals Uk&Puk, het KIJK-kindvolgsysteem en LOGO3000 om de ontwikkeling van uw peuter optimaal te stimuleren. Ons VE-programma is speciaal ontworpen voor peuters van 2,5 tot 4 jaar die extra ondersteuning nodig hebben voor een succesvolle start op de basisschool. Kinderen die deelnemen aan dit programma bezoeken onze peuteropvang voor 16 uur per week, verdeeld over vier dagen. Onze toegewijde pedagogisch medewerkers begeleiden de kinderen bij dit programma. Door middel van spel en interactie bevorderen zij spelenderwijs de ontwikkeling van taalvaardigheid, rekenkundig inzicht, motorische vaardigheden en sociaal-emotionele competenties. Zo leggen we een sterke basis voor hun verdere schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft IKC Prinses Julianaschool voor peuters en jonge kinderen?

IKC Prinses Julianaschool biedt een uitgebreid en gestructureerd programma voor jonge kinderen. Dit omvat een gespecialiseerde peuteropvang met een focus op voorschoolse educatie (VE). Ons programma is ontworpen om de cognitieve, sociale en motorische ontwikkeling van peuters te stimuleren, zodat zij goed voorbereid de basisschool starten.

IKC Prinses Julianaschool biedt een uitgebreid en gestructureerd programma voor jonge kinderen. Dit omvat een gespecialiseerde peuteropvang met een focus op voorschoolse educatie (VE). Ons programma is ontworpen om de cognitieve, sociale en motorische ontwikkeling van peuters te stimuleren, zodat zij goed voorbereid de basisschool starten.

Kinderopvang Services Dordrecht
Peuteropvang en Voorschoolse Educatie (VE) Dordrecht
Kindcentrum Diensten Dordrecht

Met welke partners werkt IKC Prinses Julianaschool samen voor het programma voor jonge kinderen?

Voor ons aanbod gericht op jonge kinderen werkt IKC Prinses Julianaschool nauw samen met gespecialiseerde partners binnen de kinderopvang en voorschoolse educatie. Deze samenwerkingen waarborgen de kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening, van peuteropvang tot een soepele overgang naar het basisonderwijs.
Team | IKC Prinses Julianaschool in Dordrecht | [2025] Schoolregister