IKC Prinses Julianaschool
Prinses Julianaweg 2
3314 KT Dordrecht

Schoolweging

Schoolweging
36.86
Spreiding
5.78

De schoolweging van Prinses Julianaschool Dordrecht is 36,86 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,5% behaald fundamenteel niveau overstijgt de school de inspectienorm (85%) en het landelijk vergelijkingscijfer (92,7%). De resultaten tonen een sterke basiskwaliteit, mede dankzij de vroegtijdige signalering van leerachterstanden in het zorgplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 57,6% overtreft ruim de signaleringswaarde van 32,8% en ligt 10,7% boven het vergelijkingsgemiddelde (46,9%). Dit benadrukt de ambitieuze didactische aanpak, waarbij de school via differentiatie extra uitdaging biedt aan talentvolle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel laat een nadruk op theoretische routes zien: 65% van de adviezen valt onder vmbo-(g)t of hoger (35% vmbo-(g)t; 20% vwo). Dit is 17,5% hoger dan de regio. Praktijkonderwijs (2,5%) blijft beperkt, maar scoort iets boven het regionale gemiddelde. De brede adviesrange sluit aan op de diversiteit van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrinses Julianaschool DordrechtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse resultaten worden met name in januari gemeten door het afnemen van de CITO toetsen. Voorafgaand aan de CITO maken de groepsleerkrachten onder leiding van de intern begeleider een analyse op basis van de verwachtingen. De resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd en verwerkt in een nieuw plan van aanpak. De analyse en ambitie worden allebei gepresenteerd aan het voltallige team omdat wij er vanuit gaan dat wij samen verantwoordelijk zijn. Naar aanleiding van deze tussentijdse meting worden ouders uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht voor een gesprek.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (15%) ligt iets boven het landelijk gemiddelde (11,8%), mogelijk door de complexe schoolweging. Desondanks scoort 25% boven advies – een bevestiging van het ontwikkelingsgerichte karakter van de advisering. Het intensieve mentorprogramma in de bovenbouw draagt hier volgens het schoolplan aan bij.

Sociale ontwikkeling

IKC prinses Julianaschool werkt sinds schooljaar 2017-2018 met De Vreedzame School. Het IKC gebruikt deze methode als middel bij het verhogen van de sociale veiligheid op en om de school. Ouders worden betrokken in het programma en de uitvoering. Het vergroten van de sociale betrokkenheid en het omzien naar elkaar staat hoog in het vaandel. Het IKC vindt het van grote waarde dat er aandacht is voor omgangsvormen, burgerschapsvorming in zijn algemeenheid en het samenleven en samenwerken binnen de veelheid van culturen en geloven binnen de school. Bruggen bouwen en leren van elkaar zorgt voor meer begrip ten opzichte van elkaar en ziet het IKC als een groot goed. LEES MINDER

Dynamisch

Kansrijk

Betrokken

Wat is de werkwijze van IKC Prinses Julianaschool voor sociale ontwikkeling?

IKC Prinses Julianaschool bevordert sociale veiligheid en betrokkenheid door middel van 'De Vreedzame School'. Leerlingen uit de bovenbouw worden opgeleid tot mediatoren om verantwoordelijkheid te dragen en van elkaar te leren. De lessen van 'De Vreedzame School' vormen de basis voor sociale cohesie. In de onderbouw wordt KIJK! actief ingezet en vanaf groep 3 SCOL. Er wordt regelmatig besproken hoe de school vanuit haar visie naar kinderen kijkt en hoe de SCOL als middel wordt ingezet.

Welke registratievormen gebruikt IKC Prinses Julianaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Prinses Julianaschool gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Prinses Julianaschool?

IKC Prinses Julianaschool gebruikt 'De Vreedzame School' als methode voor sociaal-emotioneel leren.