IKC Prins Bernhard

Het team van IKC Prins Bernhard in Dordrecht

Current section: team
Brouwersdijk 111
3314 Dordrecht

Zie hier hoe het team van IKC Prins Bernhard is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Prins Bernhard. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Prins Bernhard bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Prins Bernhard bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Prins Bernhard zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.3%)
Man (18.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Prins Bernhard. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (26.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Prins Bernhard werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (68.8%)
Direct ondersteunend personeel (18.8%)
Indirect ondersteunend personeel (6.3%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Prins Bernhard gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij IKC Prins Bernhard: Minimaliseren van Lesuitval

Bij IKC Prins Bernhard begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is wegens ziekte of verlof, zetten wij ons volledig in om de impact op uw kind te minimaliseren. Onze school maakt deel uit van een stichting die beschikt over een eigen, betrouwbare invalpool. Deze specifieke invalpool is essentieel om lesuitval zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht er toch onverwachte lesuitval optreden, dan informeren wij u direct en zo spoedig mogelijk via ons communicatieplatform Parro. We streven ernaar om de communicatie helder en tijdig te laten verlopen, zodat u altijd op de hoogte bent. In zeldzame, uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat leerlingen een dag thuis moeten blijven. In dergelijke situaties garanderen wij een vroegtijdige melding en zullen wij tevens zorgen voor adequate noodopvang indien nodig. De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan te allen tijde voorop; leerlingen worden nooit zonder voorafgaand bericht naar huis gestuurd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Ondersteunende Specialisten op IKC Prins Bernhard

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Succesvolle Leerontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Rots & Water Trainer

Toelichting van de school:

Op IKC Prins Bernhard zetten we in op optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze leerkrachten werken nauw samen met een toegewijde taalspecialist en maken gebruik van effectieve methodes zoals Bouwlezen en Lexima Letterster. Dit garandeert gerichte ondersteuning voor elke leerling. Onze Intern Begeleider (IB) is een centraal aanspreekpunt voor zowel leerlingen als leerkrachten, en biedt extra begeleiding waar nodig. We identificeren leerlingen die extra uitdaging nodig hebben met behulp van het Digitale Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH). Deze leerlingen versterken wekelijks hun executieve vaardigheden en krijgen op maat gemaakt lesmateriaal, zoals Levelwerk, aangeboden. Bovendien kunnen we rekenen op de expertise van onze partnerschool 'Leonardo' en het Samenwerkingsverband voor gespecialiseerde ondersteuning.

4

Sociaal-Emotionele Begeleiding en Positieve Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kwink Coach

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat voorop. Ons team van specialisten, waaronder een gedragsspecialist en Kwink Coach, biedt gerichte ondersteuning bij sociaal-emotionele vraagstukken. Leerkrachten kunnen altijd terecht bij onze Intern Begeleider en de specialist meer- en hoogbegaafdheid voor advies en gezamenlijke aanpak. Ouders worden actief betrokken bij dit proces, wat zorgt voor een consistente en effectieve begeleiding thuis en op school.

2

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

IKC Prins Bernhard stimuleert een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak bij alle leerlingen. We sporen leerlingen met een potentieel voor meer- en hoogbegaafdheid proactief op via het Digitale Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH). Deze leerlingen ontwikkelen wekelijks hun executieve functies en ontvangen verrijkend lesmateriaal zoals Levelwerk, zodat ze optimaal uitgedaagd worden. Waar nodig schakelen we de deskundigheid in van onze partnerschool 'Leonardo' en het Samenwerkingsverband.

0

Motorische Ontwikkeling en Fysieke Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakleerkracht gym monitort de motorische ontwikkeling van elke leerling middels een MQ-scan. Deze scan meet het motorisch quotiënt (MQ), vergelijkbaar met IQ voor intelligentie en EQ voor emotionele ontwikkeling. Bij een gesignaleerd ontwikkelingsachterstand kan de vakleerkracht gerichte MRT (Motorische Remedial Teaching) aanbieden of ouders adviseren over passende ondersteuning. Dit draagt bij aan een gezonde fysieke ontwikkeling van onze schoolkinderen.

0

Medische Ondersteuning en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen en ondersteuning bij persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met externe professionals en beschikken wij over duidelijke protocollen. Ons team is getraind om alert te zijn op de individuele behoeften van leerlingen en zorgt voor een veilige en ondersteunende omgeving waarin alle kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek Onze Ondersteuning: Elke Leerling Telt bij IKC Prins Bernhard

Maatwerk en Extra Hulp voor Uw Kind

IKC Prins Bernhard, een christelijk kindcentrum in Dordrecht, biedt een warme en veilige leeromgeving in de wijk Oud-Krispijn. Als wijkschool met een open instroom, verzorgen wij regulier primair onderwijs vanuit een sterke christelijke visie op normen en waarden. Onze school verwelkomt kinderen van 2 tot 13 jaar, voornamelijk uit de directe omgeving. Met een jaarklassensysteem combineren we gestructureerd onderwijs met differentiatie per niveau en inspirerende groepsdoorbrekende activiteiten. Zo zorgen we ervoor dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Wij bieden opvang en onderwijs voor kinderen van 2 tot 13 jaar die, met of zonder ondersteuning, kunnen deelnemen aan onze programma's. Voor onze jongste leerlingen hanteren we een speciaal VE-programma (Voor- en Vroegschoolse Educatie). Leerlingen met specifieke leer- of gedragsuitdagingen ontvangen extra ondersteuning via gerichte programma's, remedial teaching of ambulante begeleiding. Ons doel is een passend onderwijstraject voor elk kind. Mocht de school onverhoopt niet de juiste ondersteuning kunnen bieden, dan werken we nauw samen met ouders om een passende plek elders te vinden. Toekomstgericht Onderwijs: Meer- en Hoogbegaafdheid IKC Prins Bernhard ontwikkelt continu haar aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, in samenwerking met externe partners zoals Samenwerkingsverbanden (SWV). In de groepen 3 tot en met 8 maken we gebruik van de papieren versie van WIG, ondersteund door GGO (Gewoon Goed Onderwijs). Dit verhoogt de professionaliteit van onze leerkrachten, zodat zij nog beter kunnen inspelen op de individuele ondersteuningsbehoeften van elke leerling. Piramide en Kwink: Sociaal-Emotionele Ontwikkeling Onze medewerkers op de peuteropvang en in groep 1/2 worden opgeleid tot gecertificeerde Piramide-experts. De komende twee jaar implementeren en verankeren we de methode 'Kwink'. Deze methode biedt een doorlopende lijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, wat essentieel is voor een gebalanceerde groei van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteit en Ontwikkeling op IKC Prins Bernhard

Wat zijn de belangrijkste ambities van IKC Prins Bernhard voor 2024-2028?

Ons schoolplan 2024-2028 is gericht op kansrijke ontwikkeling en verbinding. We streven naar een veilig en positief leerklimaat, waarbij zowel leerlingen als ouders hoge tevredenheid uitspreken. We zetten in op de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden en bieden onderwijs van topkwaliteit dat aansluit bij de behoeften van al onze leerlingen. Als Integraal Kind Centrum (IKC) werken onderwijs en opvang naadloos samen. Ons team deelt één missie: het bieden van een optimaal ontwikkelingsaanbod. We focussen op gezamenlijke taalontwikkeling, procesoptimalisatie en resultaatgericht werken. Daarnaast versterken we de ouderbetrokkenheid door een vernieuwd plan van aanpak te ontwikkelen. Voor onze professionals betekent dit voortdurende ontwikkeling, met speciale aandacht voor sociaal-emotionele ondersteuning en gedragsmanagement. We implementeren kwaliteitskaarten om een consistente, professionele schoolcultuur te waarborgen en stimuleren leerkrachten om hun handelen te baseren op observaties, analyses en reflectie. Vanuit onze christelijke identiteit geven we vorm aan vernieuwd levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs en integreren we dit actief in ons schoolaanbod. Deze ambitieuze doelen worden vertaald naar concrete jaarplannen, die jaarlijks worden geëvalueerd en bijgestuurd.

Hoe waarborgt IKC Prins Bernhard de gestelde onderwijsdoelen?

IKC Prins Bernhard hanteert een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem, verankerd in het beleid van H3O. Dit systeem zorgt voor een duidelijke lijn van de stichting tot aan de jaarplannen. We meten specifieke kwaliteitsindicatoren en investeren in de professionele ontwikkeling van onze medewerkers om onze werkwijze continu te verbeteren. De schoolleiding rapporteert tweemaal per jaar aan het College van Bestuur over de voortgang. Halfjaarlijkse 'midterm-reviews' met het management, bestuur, kwaliteitsmedewerker en financieel controller zorgen voor actuele inzichten en bijsturing. Binnen onze stichting zijn gezamenlijke afspraken en doelen opgesteld voor kwaliteitsverbetering, ondersteund door directies en de bovenschoolse kwaliteitsmedewerker. Op schoolniveau zijn afspraken gemaakt over lesmethoden, leerlingvoortgang en extra ondersteuning, vastgelegd in kwaliteitskaarten. Zorgcoördinatoren en leerkrachten bespreken periodiek de ontwikkeling van leerlingen, stellen individuele en groepsbehoeften vast en delen inzichten met het team. Leerkrachten ontvangen ondersteuning door collegiale begeleiding en coaching, aangevuld met relevante scholingen op pedagogisch en didactisch gebied. Doelen uit het jaarplan worden uitgewerkt in bouwvergaderingen en werksessies, met een halfjaarlijkse evaluatie om monitoring en bijsturing te garanderen.

Ontdek Ons Aanbod: Voor- en Vroegschoolse Educatie voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

IKC Prins Bernhard biedt gespecialiseerde VVE-programma's (Voor- en Vroegschoolse Educatie) voor onze jongste leerlingen. Deze peutergroepen, samen met onze kleuterklassen, vormen de kern van onze 'Jonge Kind' afdeling. Onze aanpak is gebaseerd op het succesvolle Piramide-programma. Dit thematische lesplan zorgt voor boeiende en leerzame activiteiten die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen. We passen de thema's flexibel aan, zodat ze altijd relevant zijn voor wat er in de klas en de groep leeft. Door onze expertise te combineren met de Piramide-methode, leggen we een solide basis voor de toekomstige educatieve reis van elk kind. Ontdek hoe wij uw kind helpen groeien en ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt IKC Prins Bernhard voor de allerkleinsten?

IKC Prins Bernhard zet vol in op de ontwikkeling van jonge kinderen met een uitgebreid aanbod. Dit omvat gespecialiseerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een stimulerende peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om een vliegende start te garanderen voor elke leerling.

IKC Prins Bernhard zet vol in op de ontwikkeling van jonge kinderen met een uitgebreid aanbod. Dit omvat gespecialiseerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een stimulerende peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om een vliegende start te garanderen voor elke leerling.

Ontdek ons Leerzame Aanbod: Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) & Peuteropvang

Met welke partners werkt IKC Prins Bernhard samen voor het jonge kind programma?

Voor ons speciale aanbod voor het jonge kind werkt IKC Prins Bernhard momenteel niet samen met externe partners. We focussen op onze eigen expertise en programma's om de beste ontwikkeling te garanderen.
Team | IKC Prins Bernhard in Dordrecht | [2025] Schoolregister