IKC Prins Bernhard

De resultaten van IKC Prins Bernhard in Dordrecht

Current section: resultaten
Brouwersdijk 111
3314 Dordrecht

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Prins Bernhard, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC Prins Bernhard bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Prins Bernhard bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamentele Leerresultaten op IKC Prins Bernhard

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau succesvol afronden. Dit betekent dat voor IKC Prins Bernhard, net als voor alle andere basisscholen in Nederland, de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau vastgesteld is op 85%. Dit vormt de basis voor het succes van onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Prestaties op IKC Prins Bernhard

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan het basisniveau, met als doel een hogere academische beheersing te bereiken aan het einde van groep acht. Voor elke basisschool, inclusief IKC Prins Bernhard, stelt de inspectie een specifieke streefwaarde vast. Deze is gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie en de context van de school. Deze gepersonaliseerde signaleringswaarde voor het streefniveau reflecteert onze ambitie om elke leerling te stimuleren het beste uit zichzelf te halen, rekening houdend met individuele achtergronden en potentieel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Prins Bernhard?

IKC Prins Bernhard in Dordrecht biedt een zorgvuldig schooladvies voor de doorstroom naar het voortgezet onderwijs. In groep 6 ontvangen leerlingen een oriënterend advies, gevolgd door een pre-advies in groep 7. Dit advies is gebaseerd op een combinatie van toetsgegevens, een intelligentietest (Adit) en pedagogische/sociaal-emotionele factoren. Deze holistische aanpak garandeert een passend advies, wat de kans op succes in het vervolgonderwijs maximaliseert. Ouders en leerlingen bespreken het advies om de meest geschikte leerroute te bepalen. De kwaliteit van onze advisering blijkt uit het feit dat vrijwel alle leerlingen hun middelbare schoolloopbaan succesvol afronden op het niveau waarvoor zij geadviseerd zijn. Meer vergelijkende resultaten vindt u op Scholen op de kaart. *Wij hanteren een neutrale benaming voor opleidingsniveaus om de waarde van elke vorm van onderwijs te benadrukken.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Groei op IKC Prins Bernhard

Bij IKC Prins Bernhard staat het welbevinden en de veiligheid van ieder kind centraal. Wij geloven dat een veilige omgeving de basis vormt voor optimale persoonlijke ontwikkeling en groei. Dagelijks streven we naar een sfeer van wederzijds respect en geborgenheid voor al onze leerlingen. Duidelijke schoolregels bieden structuur en houvast, terwijl onze toegewijde leerkrachten kinderen begeleiden bij het ontwikkelen van gewenst gedrag. We besteden veel aandacht aan positieve groepsvorming en stimuleren samen spelen en samenwerken. Deze interactie is essentieel voor de gezamenlijke groei van onze leerlingen. Als team zijn wij het voorbeeld en leven wij deze schoolregels actief voor.

Gezien worden: Elk kind voelt zich erkend en gewaardeerd.

Geloofd worden: Wij geloven in de potentie en ontwikkeling van elk kind.

Groeien: Samen werken aan persoonlijke en sociale groei.

Hoe bevordert IKC Prins Bernhard de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Wij hechten veel waarde aan persoonlijke aandacht voor elk kind, zodat zij zich veilig voelen om zichzelf te zijn en eventuele signalen van onveiligheid durven te uiten. We werken continu aan een positieve groepscultuur met duidelijke, positieve schoolregels, ondersteund door de methode Kwink. Meldingen van kinderen, observaties van personeel en signalen van ouders helpen ons om onveiligheid en pestgedrag vroegtijdig te signaleren. Hierop volgt direct passende ondersteuning en interventie. Jaarlijks meten we via erkende programma's hoe leerlingen hun welbevinden en betrokkenheid ervaren. De resultaten gebruiken we voor gesprekken met kinderen, ouders en de groep, om waar nodig extra ondersteuning te bieden.

Welke tools gebruikt IKC Prins Bernhard om sociale voortgang te monitoren?

IKC Prins Bernhard monitort de sociale ontwikkeling van leerlingen met behulp van de volgende registratie-instrumenten: * Venster-vragenlijst * Leerling in Beeld * Kwink-monitor

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC Prins Bernhard?

Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maken wij gebruik van de volgende effectieve methodes: * Kwink * Rots & Watertraining

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit bij IKC Prins Bernhard

IKC Prins Bernhard streeft naar uitmuntend onderwijs en een veilige leeromgeving voor alle leerlingen. Onze school legt de nadruk op persoonlijke ontwikkeling en een brede vorming, waarbij we de nieuwste inzichten uit de onderwijsinspectie integreren. Ontdek hoe IKC Prins Bernhard zich inzet voor voortdurende verbetering en uitstekende onderwijsprestaties. Bekijk de officiële bevindingen en de kwaliteitsborging van ons kindcentrum.

Resultaten | IKC Prins Bernhard in Dordrecht | [2025] Schoolregister