IKC De Regenboog Centrum/De Staart

Het team van IKC De Regenboog Centrum/De Staart in Dordrecht

Current section: team
Noordendijk 250
3311 Dordrecht

Zie hier hoe het team van IKC De Regenboog Centrum/De Staart is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Regenboog Centrum/De Staart. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Regenboog Centrum/De Staart bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Regenboog Centrum/De Staart bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Regenboog Centrum/De Staart zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.9%)
Man (7.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Regenboog Centrum/De Staart. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (35.7%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (17.9%)
55-65 jaar (3.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Regenboog Centrum/De Staart werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (51.9%)
Direct ondersteunend personeel (33.3%)
Indirect ondersteunend personeel (7.4%)
Management (7.4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Regenboog Centrum/De Staart gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten IKC De Regenboog: Zekerheid voor Uw Kind

Bij IKC De Regenboog Centrum/De Staart begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Wanneer een leerkracht of onderwijsassistent onverhoopt afwezig is door ziekte of verlof, zetten wij ons maximaal in om lesuitval te voorkomen. Dit doen we door slim gebruik te maken van onze getalenteerde interne vervangers op beide locaties. Daarnaast hebben we een betrouwbare invalpool via onze stichting H3O, waarmee we snel passende vervanging kunnen regelen. Ons doel is om uw kind zoveel mogelijk in de klas te houden, zodat de leerontwikkeling ongestoord doorgaat. Alleen in zeer uitzonderlijke situaties, waarbij alle interne en externe mogelijkheden zijn uitgeput, kan het voorkomen dat leerlingen een dag thuis moeten blijven. U wordt hierover altijd tijdig en duidelijk geïnformeerd. Uw kind wordt nooit zonder bericht naar huis gestuurd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

IKC De Regenboog Centrum: Onze leerlingen volgen onderwijs in units: onder, midden- of bovenbouw. Een unit is een moderne lichte ruimte met twee instructieplekken. Bij de instructieplekken krijgen de leerlingen uitleg. Onze leerkrachten hebben zich gespecialiseerd in een vak. Zo is er in iedere unit in ieder geval een taal- en rekenspecialist. De specialist geeft alle instructieworkshops aan alle leerlingen in de unit. Vanuit zijn/haar talent en passie worden leerlingen tijdens deze workshops geïnspireerd en uitgedaagd tot het leren en toepassen van nieuwe stof.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC De Regenboog

5

Taal en Rekenen: Specialistische Hulp

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider (IB'er)
Rekenspecialist
Taalspecialist
(Ortho)pedagoog

Toelichting van de school:

Op IKC De Regenboog Centrum zetten we vakspecialisten in die het onderwijsaanbod per unit vormgeven. Een team van twee intern begeleiders en een gespecialiseerde dyslexiebehandelaar zorgt voor extra ondersteuning. De samenwerking met de dyslexiespecialist is intensief, wat essentieel is voor leerlingen met dyslexie. IKC De Staart werkt met een externe taalspecialist/coach vanuit het Dordts Leerprogramma. Deze coach biedt directe begeleiding aan leerlingen in de klas en adviseert leerkrachten. De intern begeleider coacht leerkrachten en coördineert de individuele ondersteuning van leerlingen, inclusief dyslexie. Daarnaast zijn er vakcoördinatoren die verdiepen in rekenen en taal, en kennis delen met collega's. Een kindercoach, aandachtsfunctionaris, gedragsspecialist en jonge kind coördinator ondersteunen de leerlingen, aangevuld met medewerkers met een master (ortho)pedagogiek. Dyslexiebehandelingen vinden plaats op school door een externe specialist.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Pedagogisch Educatief Professional
Brugfunctionaris
Kindercoach

Toelichting van de school:

Vanaf schooljaar 2024-2025 implementeren we op beide locaties een brugfunctionaris om de sociaal-emotionele ontwikkeling te versterken. Op IKC De Regenboog Centrum staat de gezamenlijke ontwikkeling van onze pedagogische aanpak centraal. Regelmatige overleggen met intern begeleiders en een orthopedagoog (in de rol van IB'er) zorgen voor een sterke basis. Indien leerlingen extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, is expertise intern beschikbaar. Bij complexere hulpvragen werken we samen met het samenwerkingsverband voor passende begeleiding. Twee aandachtsfunctionarissen zijn actief met de meldcode. IKC De Staart heeft een gedragsspecialiste (Master SEN, Rots & Water, PBS-trainer) en een Intern Begeleider (IB, PBS-trainer) die samen met collega's het PBS-team vormen. Een gecertificeerde aandachtsfunctionaris is aanwezig, evenals een taalspecialiste met logopedische achtergrond, een kindercoach en jonge kind coördinator. Medewerkers met een master (ortho)pedagogiek bieden aanvullende expertise. Structureel overleg met het Ondersteuningsteam (o.a. orthopedagoog, jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk) zorgt voor integrale zorg.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Gerichte Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Beide locaties van IKC De Regenboog focussen sterk op zelfregulatie, met teambrede scholing in 2021/2022. Ons team is daardoor gespecialiseerd in het ondersteunen van leerlingen bij gedrag, werkhouding en taakaanpak. Intern begeleiders, pedagogisch educatief professionals en onderwijsassistenten bieden extra begeleiding. Bij hulpvragen die onze interne capaciteit overstijgen, schakelen we het samenwerkingsverband in voor optimale ondersteuning. Op IKC De Staart heeft de gedragsspecialiste (Master SEN, Rots & Water, PBS-opleiding) en de Intern Begeleidster (IB, PBS-opleiding) een sleutelrol in het PBS-team. Zij werken nauw samen met de pedagogisch coach, jonge kind coördinator en kindercoach. Daarnaast zetten we leraarondersteuners (pedagogisch educatief professionals) en onderwijsassistenten in. Medewerkers met een master (ortho)pedagogiek versterken ons team. Deze brede expertise garandeert een effectieve aanpak voor elke leerling.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs / Sportcoach
Taalcoach (IKC De Regenboog De Staart)

Toelichting van de school:

Op beide locaties van IKC De Regenboog is een gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs en/of sportcoach actief. Zij stimuleren de motorische ontwikkeling tijdens lessen en sportactiviteiten, en bevorderen sportpromotie op ons natuurspeelplein. De motorische ontwikkeling wordt gemonitord via de MQ-scan en gedeeld in het leerlingportfolio. IKC De Staart onderhoudt diverse waardevolle samenwerkingen. Ouders kunnen tijdens koffieochtenden terecht bij professionals zoals een diëtiste, fysiotherapeute of taalcoach om specifieke vragen te bespreken en kennis op te doen.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Gezond Leven

Beschikbare specialisten:

Samenwerking met Jeugdarts en Jeugdverpleegkundige

Toelichting van de school:

IKC De Regenboog Centrum onderhoudt een sterke band met de jeugdarts en jeugdverpleegkundige van jong-jgz. De jeugdverpleegkundige is aanwezig bij ouder-koffieochtenden om belangrijke informatie te delen over onderwerpen zoals voeding en zindelijkheid, wat bijdraagt aan de algehele gezondheid van onze leerlingen. IKC De Regenboog De Staart werkt eveneens nauw samen met de jeugdarts en jeugdverpleegkundige van jong-jgz. Regelmatige thema-koffieochtenden met sociale partners, zoals de jeugdverpleegkundige, maken de jeugdgezondheidszorg zichtbaar en toegankelijk. Hierbij worden onderwerpen als gezonde voeding, slaaphygiëne en luizenpreventie besproken. Daarnaast verzorgen deze partners gastlessen in de klassen om de gezondheidseducatie te verrijken.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Natuurspeelpleinen op beide locaties
Taalcoach op locatie Regenboog De Staart
Hal met tribunetrap locatie Regenboog Centrum
Speellokaal op locatie De Staart

Ontwikkelingsondersteuning op Maat voor Elke Leerling

Ontdek Ons Toekomstig Aanbod aan Extra Educatieve Ondersteuning

IKC De Regenboog Centrum zet zich in voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Wij bieden gespecialiseerde ondersteuning, zowel tijdens als na schooltijd, met een focus op kernvaardigheden zoals technisch lezen, begrijpend lezen en rekenen. Ons doel is om elke leerling een solide basis mee te geven voor een succesvolle toekomst. IKC De Regenboog De Staart streeft continu naar uitmuntend onderwijs, zodat onze leerlingen zich maximaal kunnen ontplooien en verrijkende ervaringen kunnen opdoen. De onderwijsinspectie beoordeelde onze kwaliteit in maart 2023 als 'goed'. Om een kansrijke ontwikkeling te garanderen en optimaal aan te sluiten bij de behoeften van onze leerlingen, versterken we de samenwerking met sociale en wijkpartners. Door expertise te bundelen, versterken we ons aanbod, waarbij de school een cruciale rol speelt met haar onderwijsfocus. We hechten veel waarde aan samenwerking met partners in de keten, de wijk en met ouders of verzorgers. Dit stelt ons in staat om onze leerlingen effectief te begeleiden en hen de ondersteuning te bieden die zij verdienen. Ons integraal aanbod van onderwijs en opvang, gecombineerd met diverse buitenschoolse activiteiten, richt zich specifiek op de ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen, met extra aandacht voor gezonde leefgewoonten en veelzijdige beweging.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

IKC De Regenboog: Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Optimaal Onderwijs

Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan voor onderwijskwaliteit?

Kwaliteitszorg bij IKC De Regenboog Centrum/De Staart is een proactieve aanpak om de onderwijskwaliteit continu te evalueren, verbeteren en borgen. We stellen ons de centrale vragen: sluit ons pedagogisch-didactisch handelen aan bij de behoeften van onze leerlingen? Behalen de leerlingen de verwachte leer- en groeiresultaten? Doen we de juiste dingen en doen we ze ook goed? Dit vereist een onderzoekende en reflectieve houding van al onze medewerkers. Onze medewerkers evalueren regelmatig of gestelde doelen worden behaald. Bij succes identificeren we succesfactoren, bij uitblijven van resultaat onderzoeken we de benodigde verbeterstappen. Een effectief kwaliteitszorgsysteem, gericht op pedagogisch en didactisch handelen, is hierbij essentieel. Dit systeem volgt een cyclus: doelen bepalen, realisatie onderzoeken, evalueren en verbeteracties uitvoeren. We gebruiken hiervoor diverse instrumenten zoals ParnasSys voor leerlingvolging, Ultimview voor analyses, Cito-toetsen voor leer- en sociaal-emotionele ontwikkeling, en enquêtes voor leerlingen en ouders. Ook de Schoolzelfevaluatie en landelijke data zoals Vensters PO helpen ons om onze prestaties te spiegelen en te verbeteren.

Hoe waarborgt IKC De Regenboog de realisatie van onderwijsdoelen?

Bij IKC De Regenboog werken we met een duidelijke cyclus voor kwaliteitszorg, gebaseerd op de PDCA-methode (Plan, Do, Check, Act). Dit passen we toe op alle niveaus: leerling, groep, school en organisatie. Jaarlijks stellen we een schooljaarprogramma of 'ambitiekaart' op, met concrete focuspunten. Dit programma wordt geëvalueerd met het team en na elke focusperiode tijdens een bordsessie. Wekelijkse bordsessies zorgen voor continue monitoring en bijsturing van acties. We evalueren onze schoolkwaliteit via een zelfscan. Daarnaast gebruiken we externe audits om onze prestaties te toetsen. De resultaten van Cito-toetsen worden halfjaarlijks geanalyseerd tijdens leerling- en unitbesprekingen. Dit leidt tot doelgerichte verbeterplannen, waarbij we continu de vragen 'Doen we de juiste dingen? En doen we de juiste dingen goed?' centraal stellen. Onze studiedagen, zoals 'Zicht op ontwikkeling', stellen ons in staat om resultaten grondig te analyseren volgens de '4 D's': Data, Duiding, Doelen, Doen. Dit alles met als doel het leerrendement te maximaliseren en een optimale leeromgeving te creëren.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij IKC De Regenboog Centrum/De Staart

Toelichting van de school

IKC De Regenboog Centrum/De Staart biedt een naadloze doorgaande lijn voor het jonge kind, van peuteropvang tot en met de onderbouw. Onze peuterspeelzaal (VE) en kleuterunit zijn fysiek verbonden via een schuifdeur, wat dagelijks gezamenlijk buiten spelen tussen peuters en kleuters bevordert. Dit creëert een natuurlijke leeromgeving waarin kinderen van elkaar leren. Wij hanteren de Piramide-methode voor thematisch, betekenisvol onderwijs, aangevuld met LOGO-3000 voor woordenschatontwikkeling, een bewezen effectieve aanpak. De motorische ontwikkeling stimuleren we met het Nijntje Beweegprogramma. Kleuters starten hun dag in een vaste 'thuishonk' met hun coach voor de dagopening en thematische activiteiten. Na de opening verkennen kinderen de leeromgeving, met diverse speelhoeken zoals de huishoek, creatieve activiteiten en constructiespel. Elke dag zit vol ontdekkingskansen. Tussendoortjes, lunch en dagafsluiting vinden plaats in het vertrouwde thuishonk. IKC De Regenboog De Staart biedt zelf peuteropvang (VVE), voorschoolse en buitenschoolse opvang, wat zorgt voor een integraal aanbod. Ons onderwijs is gericht op het stimuleren van spel, het verrijken van de leerervaringen en het behalen van ontwikkelingsdoelen. De drie V's – verkennen, verbinden en verrijken – vormen de basis van onze spelbegeleiding. Woordenschat wordt vanaf de peuterfase tot en met leerjaar 5 versterkt met LOGO-3000. De nadruk ligt op nabijheid, betrokkenheid door verwondering, autonomie ('leer mij het zelf doen') en een rijke speelleeromgeving, zowel binnen als buiten. De overgang van peuter naar kleuter en van kleuter naar groep 3 wordt soepel begeleid. Kleutergroepen werken met vaste coaches en gebruiken de EDI-methode voor instructie, gericht op vaardigheidsaanleren. Regelmatig ontmoeten kleuters elkaar in diverse speelhoeken, wat de sociale interactie en het leren bevordert.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC De Regenboog Centrum/De Staart aanvullende programma's voor peuters en kleuters?

Ja, IKC De Regenboog Centrum/De Staart biedt uitgebreide programma's voor het jonge kind, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang. Dit zorgt voor een integrale aanpak die de ontwikkeling optimaal ondersteunt.

Ja, IKC De Regenboog Centrum/De Staart biedt uitgebreide programma's voor het jonge kind, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang. Dit zorgt voor een integrale aanpak die de ontwikkeling optimaal ondersteunt.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang
IKC De Regenboog Centrum faciliteert peuteropvang, waarbij SDK Kinderopvang eveneens gevestigd is in hetzelfde pand voor kinderopvangdiensten.
IKC De Regenboog De Staart verzorgt zelf de peuteropvang op locatie.

Welke samenwerkingsverbanden heeft de school voor het aanbod voor jonge kinderen?

Voor het specifieke aanbod gericht op jonge kinderen werkt de school momenteel niet samen met externe partners buiten de reeds genoemde kinderopvangorganisaties.
Team | IKC De Regenboog Centrum/De Staart in Dordrecht | [2025] Schoolregister