IKC De Regenboog Centrum/De Staart
Noordendijk 250
3311 RR Dordrecht

Schoolweging

Schoolweging
35.49
Spreiding
6.11

De schoolweging van De Regenboog Dordrecht is 35,49 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, aanzienlijk hoger dan zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (92,97%). Dit bevestigt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, met name voor kernvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,67% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 34,3% en het regionale gemiddelde van 47,56%. Deze prestatie benadrukt de effectieve focus op excellente leeruitkomsten, ondersteund door maatwerk in het lesaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een duale focus: 32,26% VMBO-b (praktisch) en 32,26% VMBO-(g)t (theoretisch). Hoogadviezen (havo/vwo) blijven beperkt tot 9,68%, onder het regionale gemiddelde van 27,54%. Het aandeel praktijkonderwijsadviezen (3,23%) overtreft wel de vergelijkingsscholen (1,01%), wat past bij de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Regenboog DordrechtGemeente AmsterdamNederland
LIB175.39175.06175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toetsen en observaties Om kinderen te volgen in hun ontwikkeling maken zij toetsen. Toetsen die het aanbod op korte termijn toetsen en toetsen van Cito, het Centraal Instituut voor ToetsOntwikkeling. Cito-toetsen zijn landelijk genormeerd. Verslaglegging Na iedere toetsperiode bespreken de leerkrachten de resultaten. Samen met de observaties wordt er een totaalbeeld gevormd en verwerkt in het leerling-onderwijsvolgsysteem (LOVS). Op deze manier stemmen wij ons onderwijs af op uw kind en wordt er het beste uitgehaald. Van uw kind wordt een leerlingdossier bijgehouden. In dit dossier worden gegevens omtrent o.a. toetsen, gesprekken met u als ouder(s) en leerlingbesprekingen opgeslagen. Deze dossiers worden vertrouwelijk behandeld en zijn daarom alleen toegankelijk voor leerkrachten en betrokken ouders. Leerlinggesprekken IKC De Regenboog Centrum Kinderen van de onder- midden- en bovenbouw hebben gedurende het schooljaar gesprekken met hun leerkracht. Met de ouder, leerling en leerkracht vinden er drie keer per schooljaar leerlinggesprekken plaats. Tijdens de leerlinggesprekken wordt er gekeken naar de voortgang van de leerling en de ontwikkelpunten. In leerlijn 7 wordt ook het voorlopig adviesgesprek gehouden. De ontwikkeling van uw kind wordt bijgehouden in een persoonlijk portfolio. Na afloop van het gesprek mag het portfolio ter inzage gedurende één week mee naar huis. Wanneer uw kind vier jaar wordt, vindt er een overdrachtsgesprek met de leerkrachten van de onderbouwunit plaats. Voortgangs- / portfoliogesprekken IKC de Regenboog De Staart Kinderen van de onder- midden- en bovenbouw hebben minimaal twee gesprekken per schooljaar met hun leerkracht en ouder(s)/verzorger(s). Kinderen van leerlijn 6 en 7 hebben drie gesprekken per schooljaar met hun leerkracht en ouder(s)/verzorger(s), waarvan de leerlingen in leerlijn 7 een voorlopig adviesgesprek en leerlijn 6 heeft een 'waar sta je?'- gesprek. De ontwikkeling van uw kind wordt bijgehouden in een persoonlijk portfolio. Voorafgaand aan het portfoliogesprek wordt het portfolio uitgereikt. Wanneer uw kind vier jaar wordt, vindt er een overdrachtsgesprek met de leerkrachten van de onderbouwunit plaats.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage leerlingen (19,05%) presteert onder advies – ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,81%. Desalniettemin scoort 33,33% boven advies (vs. 25,27% vergelijkbaar), wat het effect van de intensieve doorstroombegeleiding en ADIT-testmethodiek onderstreekt.

Sociale ontwikkeling

Zoals onze visie beschrijft hechten wij grote waarde aan een veilige omgeving voor onze leerlingen. Een veilige omgeving ontstaat als iedereen zichzelf kan en mag zijn. Het is daarom belangrijk dat leerlingen zichzelf steeds beter leren kennen, hun talenten ontdekken en weten wat grenzen zijn. Leerlingen moeten dit op een goede manier over kunnen brengen. Communicatie is enorm belangrijk. Pas als de communicatie goed is, kan de verbinding met de ander gemaakt worden om zo een veilige sfeer te kunnen creëren. PBS is onze methodiek met de waarden verantwoordelijkheid, respect en veiligheid. De gedragsverwachtingen die we kinderen aanleren leven we zelf als team ook voort. Ouders betrekken we hier ook bij en nodigen we uit dit ook op deze wijze te doen. We reageren vanuit een positieve basishouding op gedrag van onze leerlingen. Respectvolle omgang met een ieder (leerlingen, medewerkers en ouders/verzorgers) behoort tot de basiswaarden van het IKC. Met de methode Kwink leren we de SEL competenties aan. LEES MINDER

Respect

Verantwoordelijkheid

Veiligheid

Wat is de werkwijze van IKC De Regenboog Centrum/De Staart voor sociale ontwikkeling?

In de units van IKC De Regenboog Centrum/De Staart wordt er gewerkt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Hiervoor gebruik ze Positive Behavior Support, Klasse(n)kracht, grip op de groep en Rots & water naar individuele behoefte. Op IKC De Regenboog De Staart wordt Kwink gebruikt.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Regenboog Centrum/De Staart om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Regenboog Centrum/De Staart gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Cito leerling in beeld en Piramide (de ontwikkeldriehoek) voor peuters en kleuters.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Regenboog Centrum/De Staart?

IKC De Regenboog Centrum/De Staart gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Rots & Water en Kwink.