IKC De Regenboog Centrum/De Staart

De resultaten van IKC De Regenboog Centrum/De Staart in Dordrecht

Current section: resultaten
Noordendijk 250
3311 Dordrecht

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Regenboog Centrum/De Staart, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC De Regenboog Centrum/De Staart bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Regenboog Centrum/De Staart bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behalen van het Fundamenteel Niveau op IKC De Regenboog

Ontdek de prestaties van IKC De Regenboog op het gebied van het fundamenteel niveau voor taal en rekenen. Dit essentiële niveau, dat alle leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten bereiken, wordt getoetst in groep acht. De landelijke signaleringswaarde van 85% voor het behalen van dit basisniveau wordt door onze school uitstekend benaderd. Ons team zet zich dagelijks in om elke leerling te ondersteunen bij het behalen van deze cruciale basisvaardigheden. We volgen de landelijke richtlijnen nauwgezet en streven naar optimale resultaten voor al onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op IKC De Regenboog

IKC De Regenboog stimuleert leerlingen om verder te gaan dan het fundamenteel niveau door te streven naar het streefniveau. Dit hogere niveau, specifiek bepaald op basis van onze unieke leerlingpopulatie, weerspiegelt onze ambitie om elke leerling het maximale uit zichzelf te laten halen. We zijn trots op de behaalde resultaten die aantonen dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot zelfverzekerde en vaardige individuen. Deze resultaten onderstrepen de effectiviteit van ons onderwijsaanbod en de toewijding van ons team.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Regenboog Centrum/De Staart?

Op IKC De Regenboog Centrum/De Staart in Dordrecht ontvangen onze leerlingen in groep 8 hun definitieve schooladvies. Dit advies is een weloverwogen beslissing die verder gaat dan alleen toetsresultaten uit groep 8. We kijken naar een breder beeld van de leerling, inclusief prestaties uit groep 6 en 7, maar ook naar de motivatie, werkhouding, de aanpak van huiswerk en de ontwikkeling van executieve vaardigheden. Deze factoren vormen samen de basis voor een passend advies. Onze school hanteert een proactieve aanpak met de ADIT-test in groep 7, een digitale intelligentietest die het leerpotentieel van onze leerlingen in kaart brengt. Dit instrument helpt ons om de resultaten van het Cito-volgsysteem te vergelijken met het natuurlijke potentieel van de leerling. Zo kunnen we gericht extra ondersteuning bieden in het lesaanbod om elke leerling optimaal te laten ontwikkelen. Naast de ADIT-test voeren we ook een drempelonderzoek uit. Zowel de ADIT als het drempelonderzoek zijn cruciaal voor het vormen van het voorlopige advies. Het uiteindelijke advies is gebaseerd op een combinatie van scores, werkhouding, taakgerichtheid, motivatie, de resultaten van de ADIT en het drempelonderzoek, en het Cito-volgsysteem. Zo garanderen we een nauwkeurig en toekomstgericht advies voor het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op IKC De Regenboog: Een Veilige Basis voor Elk Kind

Bij IKC De Regenboog Centrum/De Staart geloven we sterk in het creëren van een uitermate veilige omgeving waar elk kind zich volledig zichzelf mag en kan zijn. Dit is de fundering voor optimale groei en ontwikkeling. We stimuleren onze leerlingen om zichzelf beter te leren kennen, hun unieke talenten te ontdekken en duidelijke grenzen te stellen en te respecteren. Effectieve communicatie is hierbij cruciaal. Door open en duidelijke communicatie leggen kinderen verbinding met elkaar, wat essentieel is voor het opbouwen van een positieve en veilige sfeer binnen de schoolmuren. Dit bevordert niet alleen sociaal welzijn, maar ook academisch succes. Onze aanpak is gebaseerd op Positive Behavior Support (PBS), met kernwaarden als verantwoordelijkheid, respect en veiligheid. Deze principes leven wij als team voor en betrekken we actief onze ouders/verzorgers bij, zodat we een consistente en ondersteunende omgeving kunnen bieden. We hanteren een positieve benadering van gedrag en streven naar respectvolle interacties met alle leerlingen, medewerkers en ouders. Met de methode Kwink ontwikkelen we de essentiële SEL-competenties (Sociaal-Emotionele Leercompetenties) bij onze leerlingen.

Respect voor iedereen

Actieve verantwoordelijkheid nemen

Een veilige leeromgeving waarborgen

Hoe bevordert IKC De Regenboog de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen in Dordrecht?

Binnen onze units werken we actief aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle leerlingen. Hiervoor zetten we diverse methodes en interventies in, waaronder Positive Behavior Support (PBS). Het doel is om deze methodes naadloos te integreren in het dagelijkse schoolleven, zodat een pedagogisch klimaat ontstaat waarin iedereen zich veilig voelt en maatschappelijke verantwoordelijkheid kan ontwikkelen. We zorgen voor een doorlopende lijn door ook de BSO en Peuteropvang hierin mee te nemen. Aan het begin van elk schooljaar besteden we tijdens de 'gouden weken' extra aandacht aan positieve groepsvorming met methodes als Klasse(n)kracht en Grip op de groep. PBS speelt hierbij een ondersteunende rol. Rots & Water wordt ingezet op individuele basis naar behoefte. Specifiek op IKC De Regenboog De Staart gebruiken we Kwink om de SEL-competenties aan te leren.

Welke registratiemethoden gebruikt IKC De Regenboog om sociale vooruitgang te monitoren?

IKC De Regenboog volgt de sociale opbrengsten van leerlingen met de volgende registratiemethoden:

  • Cito leerling in beeld voor een uitgebreid leerlingprofiel
  • Piramide (de ontwikkeldriehoek) specifiek voor peuters en kleuters

Welke methoden hanteert IKC De Regenboog voor sociaal-emotioneel leren (SEL)?

Voor het stimuleren van sociaal-emotioneel leren maakt IKC De Regenboog gebruik van bewezen effectieve methodes:

  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor een schoolbrede aanpak
  • Rots & Water, een fysieke training voor zelfvertrouwen en weerbaarheid
  • Kwink, een digitale leeromgeving voor sociaal-emotionele vaardigheden

Onderwijsinspectie Resultaten IKC De Regenboog Dordrecht

IKC De Regenboog in Dordrecht, locatie Centrum/De Staart, heeft een positieve beoordeling ontvangen van de Onderwijsinspectie. In 2020 werd een thematisch onderzoek naar de ontwikkeling van leerlingen positief afgesloten, met resultaten opgenomen in een landelijke rapportage. Jaarlijks evalueert IKC De Regenboog de eigen schoolkwaliteit middels een zelfscan en een externe audit. Op 13 maart 2023 voerde de Inspectie van het Onderwijs een onderzoek uit naar de waardering 'Goed' op beide locaties van IKC De Regenboog. De inspectie waardeerde het onderwijsaanbod en het schoolklimaat als 'Goed'. De schoolinterventies ter bevordering en behoud van een positief schoolklimaat sluiten uitstekend aan bij de behoeften van de leerlingen. De overgang naar het voortgezet onderwijs wordt door IKC De Regenboog als 'Goed' beoordeeld. Het kindcentrum overtreft de verwachtingen in de voorbereiding en monitoring van het succes van leerlingen op het voortgezet onderwijs. Bovendien toont de school aan dat de professionele cultuur de basiskwaliteit overstijgt, wat resulteert in een uitmuntende leeromgeving.

Resultaten | IKC De Regenboog Centrum/De Staart in Dordrecht | [2025] Schoolregister