Dordtse Vrije School
Dubbelmondestraat 1/Zuilenburg 68
3312 NB Dordrecht

Schoolweging

Schoolweging
24.91
Spreiding
5.14

De schoolweging van Dordtse Vrije School is 24,91 , met een spreiding van 5,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt de degelijke basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een inspectienorm van 56,2%. Dit geeft aan dat de school effectief inspeelt op verschillen in leerpotentieel, mede door het adaptieve onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 31,3% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 25% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (6,3% vmbo-k/-(g)t), wat aansluit bij de visie op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDordtse Vrije SchoolGemeente AmsterdamNederland
LIB175.25175.06175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In tegenstelling tot de meeste basisscholen vinden wij op de Vrijeschool het vroeg toetsen van leerlingen niet zinvol. Kleutertoetsen en maandelijkse methode-gebonden toetsen zult u dan ook niet zien op de vrije school. Wat heerlijk dat kinderen zo niet continu beoordeeld worden. We streven echter er ook naar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Onze leraren zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van volglijnen in ParnasSys (cognitieve ontwikkeling) en de regenboogtraining (sociale ontwikkeling). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. In ons zorgplan staat onze zorgstructuur uitgebreid beschreven. Naast het zorgplan beschikt onze school over een schoolondersteuningsprofiel (SOP). Het SOP verheldert welke leerlingen we (geen) zorg kunnen bieden en wat de extra ondersteuning van leerlingen inhoudt. De zorg voor de kinderen begint bij de leerkracht in de klas, maar vindt een natuurlijk vervolg in de pedagogische vergadering. Daarin staan klassen- en kinderbesprekingen, studie en kunstzinnige vorming centraal. Klassenleerkrachten, vakleerkrachten, remedial teachers, onderwijsassistenten, leraren in opleiding, schoolleiding en interne begeleider maken deel uit van deze vergadering (zover mogelijk). Naast studie en de kinderbesprekingen, waar de kinderen die onze extra zorg of aandacht nodig hebben worden besproken, houden we klassenbesprekingen opdat het hele college zicht houdt op alle klassen. De kleuters die naar de 1e klas gaan worden altijd in de vergadering door de kleuterjuffen overgedragen aan de nieuwe leerkracht(en). De Dordtse Vrijeschool hanteert een blauwe norm. De directie stelt jaarlijks een school analyse op. In maart een grote kwaliteitsmonitor en in juni een kleine monitor. Dit document is de verantwoording richting diverse stakeholders. Denk hierbij aan bestuur, inspectie, raad van toezicht en MR. Het document wordt besproken met de interne begeleiding. Klassen die opvallen krijgen buiten de pedagogische vergadering een aparte klassenbespreking. Tijdens deze bespreking zoomt de leraar in op de klas en wat er voor de klas en individuele leerling nodig is. In de periodeplannen werken de leerkrachten volgens de PDCA-cyclus. Naar aanleiding van de pedagogische vergaderingen en/of klassenbesprekingen worden periodeplannen bijgesteld. Tijdens het OBO (Onder Bouw Overleg) en het KLO (KLeuterOverleg) wordt inhoudelijk gewerkt op didactisch en pedagogisch vlak. Daar komen onderwerpen aan bod als: dyslexie, differentiatie, sociale vaardigheden, taal- en rekenoefenuren en de ontwikkeling van de zintuigen. Het OBO en KLO vindt twee maal per jaar plaats en wordt geleid door de interne begeleiding, en de gzo coördinatoren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,5% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 44,8% boven verwachting presteert. Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en flexibele doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij hechten veel waarde aan de sociale ontwikkeling van kinderen en de vorming van een gemeenschap binnen de school. De visie van ons op het gebied van sociale opbrengsten is daarom dat kinderen niet alleen kennis en vaardigheden moeten verwerven, maar ook moeten leren omgaan met anderen en zichzelf te ontwikkelen als individu in relatie tot de gemeenschap. In onze school wordt er veel aandacht besteed aan het creëren van een veilige en respectvolle omgeving waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen en elkaar kunnen ondersteunen. Daarnaast wordt er binnen ons onderwijs ook veel aandacht besteed aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen, waarbij de focus ligt op het ontdekken en ontwikkelen van de eigen talenten en interesses. Dit wordt gestimuleerd door de individuele begeleiding van leerkrachten en de mogelijkheid om zelfstandig te werken. Kortom, wij streven naar het creëren van een gemeenschap waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen tot zelfbewuste en sociale individuen die klaar zijn om hun plaats in te nemen in de maatschappij. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Verbinding

Wat is de werkwijze van de Dordtse Vrije School voor sociale ontwikkeling?

De Dordtse Vrije School bevordert sociale vaardigheden door middel van projecten, kunstzinnige activiteiten en sociale interactie. Samenspel, communicatie en conflictoplossing staan centraal. Vanaf klas 1 wordt de regenboogtraining gebruikt om sociale vaardigheden te trainen en te stimuleren. De sociale opbrengsten worden gemeten met behulp van het volgsysteem Kindbegrip.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Dordtse Vrije School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Dordtse Vrije School gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Dordtse Vrije School?

De Dordtse Vrije School gebruikt de Regenboogtraining voor sociaal-emotioneel leren.