Christelijk IKC De Sterrekijker

Het team van Christelijk IKC De Sterrekijker in Dordrecht

Current section: team
Boogschutter 71
3328 Dordrecht

Zie hier hoe het team van Christelijk IKC De Sterrekijker is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Christelijk IKC De Sterrekijker. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Christelijk IKC De Sterrekijker bij jullie?

Ontdek hoe goed Christelijk IKC De Sterrekijker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Christelijk IKC De Sterrekijker zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.3%)
Man (9.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Christelijk IKC De Sterrekijker. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.1%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (30.3%)
45-55 jaar (9.1%)
55-65 jaar (15.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Christelijk IKC De Sterrekijker werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (74.2%)
Direct ondersteunend personeel (12.9%)
Indirect ondersteunend personeel (6.5%)
Management (6.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Christelijk IKC De Sterrekijker gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging van Leerkrachten op IKC De Sterrekijker: Ons Beleid

Op Christelijk IKC De Sterrekijker hebben we een duidelijk beleid voor het regelen van leerkrachtvervanging om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. We zetten verschillende oplossingen in, afhankelijk van de duur en situatie van de afwezigheid van een leerkracht. Voor de eerste ziektedag van een leerkracht worden de leerlingen van de betreffende groep verdeeld over de andere klassen. Elk kind krijgt een educatief pakket mee naar huis met schoolwerk, zodat het leerproces ononderbroken kan doorgaan. Deze verdeling wordt zorgvuldig en eerlijk geregeld door het team, zodat alle groepen op een evenwichtige manier worden ondersteund. Vanaf de tweede ziektedag, of wanneer er meerdere groepen tegelijkertijd zonder leerkracht komen te zitten, hanteren we een stappenplan. Hierbij wordt eerst gekeken of een leerkracht bereid is extra uren of dagen te werken, al is dit uiteraard niet verplicht. Vervolgens kunnen een onderwijsassistent of een stagiaire ingezet worden om de lesgevende taken op te pakken. Als deze opties niet volstaan, schakelen we een ambulante leerkracht in die flexibel inzetbaar is binnen ons onderwijsnetwerk. In uitzonderlijke gevallen kan de interne begeleider of de adjunct-directeur de lesgevende taken waarnemen. Pas in het allerlaatste stadium, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat een groep leerlingen tijdelijk thuis moet blijven. Noodopvang is in deze specifieke situatie niet mogelijk.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepen 1-2 zijn bewust gekozen combinatieklassen. Vanaf groep 3 zijn er geen combinatieklassen. Onze school kent vijf groepen 1/2, twee groepen 3, twee groepen 4, twee groepen 5, twee groepen 6, twee groepen 7 en twee groepen 8.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Sterrekijker

5

Expertise op het gebied van Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op Christelijk IKC De Sterrekijker zetten we ons in voor optimale leerontwikkeling. Onze gespecialiseerde leerkrachten en medewerkers bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen met specifieke leerbehoeften op het gebied van taal en rekenen. Met een team van vijf experts zorgen we ervoor dat elke leerling de juiste begeleiding krijgt om succesvol te zijn in deze kernvakken.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Vakdocent Drama

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staan centraal op De Sterrekijker. Ons uitgebreide team van vijf specialisten, waaronder gedragsexperts en onze orthopedagoog, biedt begeleiding en ondersteuning bij sociaal-emotionele uitdagingen. Door middel van gerichte interventies en creatieve vakken zoals drama bevorderen we een positief zelfbeeld en sociale vaardigheden.

4

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor een optimale schoolervaring besteden we veel aandacht aan gedrag, werkhouding en een gestructureerde taakaanpak. Ons team van vier specialisten, waaronder gedragsexperts en onze intern begeleiders, ondersteunt leerlingen met het ontwikkelen van executieve functies en een proactieve leerhouding. Samen werken we aan een omgeving waarin elke leerling kan excelleren.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Vakdocenten Bewegingsonderwijs
Specialist Motorische Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Bewegen is essentieel voor de algehele ontwikkeling van kinderen. Onze gespecialiseerde vakdocenten bewegingsonderwijs, ondersteund door onze intern begeleiders en orthopedagoog, richten zich op het stimuleren van de motorische vaardigheden van alle leerlingen. Met een focus op plezier en groei zorgen we voor een actieve en gezonde levensstijl.

2

Begeleiding bij Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Zorgcoördinator

Toelichting van de school:

De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van groot belang. Christelijk IKC De Sterrekijker hanteert strikte protocollen voor medicijnverstrekking en medisch handelen, met ondersteuning van onze intern begeleider en orthopedagoog. We zorgen voor een veilige omgeving waarin persoonlijke verzorging en eventuele medische ondersteuning op professionele wijze worden geboden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
21
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Lift
Leerpleinen

Ontdek de Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC De Sterrekijker

Gedetailleerde Uitleg Over Onze Educatieve Ondersteuningsmogelijkheden

IKC De Sterrekijker biedt proactieve en gespecialiseerde hulp aan leerlingen via een team van ambulante leerkrachten en onderwijsassistenten. Onze experts focussen op diverse kerngebieden om de ontwikkeling van elk kind te optimaliseren. Wij bieden ondersteuning op het gebied van gedrag, inclusief sociale vaardigheden, sociaal-emotionele ontwikkeling, gedragsmanagement en faalangst. Daarnaast helpen we leerlingen met specifieke leerbehoeften op het gebied van lezen en spelling, en rekenen. Voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben, hebben we expertise in meer- en hoogbegaafdheid, en we zetten ICT effectief in voor leerdoeleinden. Ook executieve functies en drama maken deel uit van ons brede ondersteuningsaanbod. Ons schoolondersteuningsprofiel bevat alle details over deze diensten. Voor leerlingen vanaf groep 5 die extra begeleiding nodig hebben, stellen we een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit document, opgesteld in samenwerking met kind en ouders, bevat op maat gemaakte doelen die afwijken van het reguliere lesprogramma. De leerkracht implementeert het OPP in de klas, en tweemaal per jaar evalueren en passen we het plan aan met alle betrokkenen, inclusief de intern begeleider. In overleg met ouders kan het Ondersteuningsteam (OT) worden ingeschakeld voor aanvullende hulp. Dit team bestaat uit externe en interne deskundigen zoals orthopedagogen, passend onderwijs begeleiders en schoolartsen. Ouders geven toestemming voor de bespreking van hun kind en worden uitgenodigd om deel te nemen aan de sessies. Samen verkennen we de beste manieren om elk kind de nodige ondersteuning te bieden. In uitzonderlijke gevallen kan de zorgplicht van de school leiden tot een bespreking zonder toestemming, mits dit in het belang van het kind is. IKC De Sterrekijker is aangesloten bij het Samenwerkingsverband (SWV) Passend Primair Onderwijs Dordrecht. Dit netwerk, bestaande uit scholen in Dordrecht en omgeving, streeft ernaar kinderen zo dicht mogelijk bij huis passend onderwijs te bieden. Door scholen nauw te laten samenwerken, kunnen we kinderen de ondersteuning geven die ze nodig hebben, zonder dat ze naar speciaal onderwijs hoeven. Als de school niet de juiste expertise kan bieden, verwijzen we naar gespecialiseerde scholen binnen ons samenwerkingsverband. Doubleren, oftewel het overdoen van een schooljaar, wordt overwogen als leerresultaten en ontwikkeling significant achterblijven en er geen andere passende oplossing is. Deze beslissing wordt genomen na grondig intern overleg, waarbij de input van ouders wordt meegenomen. Het definitieve besluit ligt echter bij de school en is niet vatbaar voor bezwaar. Voor het signaleren en ondersteunen van (hoog)begaafdheid maken we gebruik van het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH). Groepssignalering vindt plaats in leerjaar 1, 3 en 5 met de Quickscan. De resultaten worden geanalyseerd door de leerkracht, de specialist meer- en hoogbegaafdheid en de intern begeleider. Op basis van signaleringslijsten van ouders en leerkrachten, aangevuld met didactische gegevens, bepalen we of verdere analyse of diagnostiek nodig is. Bij diagnostiek vullen ouders en leerkracht digitale vragenlijsten in waarna de specialist en intern begeleider de bevindingen bespreken met leerkracht en ouders. Hierin worden de leer- en begeleidingsbehoeften, zoals motivatie, leerstrategieën of perfectionisme, vastgesteld en worden vervolgacties afgesproken, zoals aanpassingen in het lesaanbod. Intelligentietests worden niet standaard ingezet; de focus ligt op concrete leerkenmerken en de ontwikkeling van het kind. We blijven investeren in de professionalisering van ons team om onze expertise op het gebied van gedrag, specifieke leerbehoeften en sociaal-emotionele ontwikkeling continu te verbeteren. Zo garanderen we ook in de toekomst de best mogelijke ondersteuning voor alle leerlingen van IKC De Sterrekijker in Dordrecht.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Excellente Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op IKC De Sterrekijker

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor onderwijskwaliteit?

Op Christelijk IKC De Sterrekijker richten we ons op significante verbeteringen binnen ons onderwijs. Een belangrijk doel is het versterken van onze expertise in het begeleiden van leerlingen met specifieke gedragsbehoeften, waarbij elke leerkracht fungeert als gedragsspecialist. We hebben geïnvesteerd in een moderne, visueel aantrekkelijke methode voor wereldoriëntatie die natuur- en milieueducatie integreert. Bovendien garanderen we voldoende onderwijstijd om ons vernieuwde curriculum effectief te implementeren. Onze leerkrachten zijn georganiseerd in leerteams die regelmatig samenkomen voor kennisdeling en gezamenlijke kwaliteitsverbetering. We werken aan optimale doorlopende leerlijnen van de kleuterklassen tot en met groep 4, met een focus op spelbegeleiding en de inzet van passende lees- en rekenmethodes. We streven ernaar dat 65% van onze leerlingen uitstekende resultaten behaalt op het gebied van spelling, lezen en rekenen. Daarnaast implementeren we nieuw beleid voor zelfstandig werken en hebben we onze visie op ontwikkelingsgericht en integraal werken binnen ons kindcentrum aangescherpt. Effectieve differentiatie, zowel convergerend als divergerend, is cruciaal. We hebben een gezamenlijke visie op burgerschapsonderwijs ontwikkeld, inclusief een duidelijke leerlijn.

Hoe waarborgt De Sterrekijker continue onderwijsverbetering en kwaliteitszorg?

Ons jaarplan is het centrale instrument voor kwaliteitszorg en de uitvoering van onze verbeterdoelen. Jaarlijks stellen we, op basis van onze kwaliteitskaart 'Jaarplan opstellen', een gedetailleerd plan op met concrete ambities en verbeterpunten, rekening houdend met ons koersplan, onderwijsopbrengsten, externe metingen, audits en maatschappelijke trends. We stimuleren een sterke kwaliteitscultuur door uniforme werkwijzen en procedures te ontwikkelen en te hanteren. Open communicatie, participatie en een veilige leeromgeving voor ideeën en feedback zijn hierbij essentieel. Vanaf schooljaar 2024-2025 versterken we dit met leerteams die expertise delen en onderzoekend werken aan onderwijsverbetering. Onze kwaliteitsborging omvat diverse interventies: een startgesprek met het College van Bestuur (CvB) over het jaarplan, een midterm review om de voortgang te bewaken, en een evaluatiegesprek aan het einde van het schooljaar met aandacht voor eindopbrengsten. Externe audits en collegiale visitaties door H3O-specialisten bieden een frisse blik op onze ontwikkeling. Zelfevaluaties, gebaseerd op inspectiescans, helpen ons om onze onderwijsopbrengsten en ontwikkelingsdoelen in kaart te brengen en te sturen. Het lerend netwerk van intern begeleiders bevordert kennisdeling en gezamenlijke professionalisering. Regelmatige les- en groepsbezoeken door de directie en intern begeleiders versterken de onderwijspraktijk. Daarnaast evalueren en plannen leerkrachten gezamenlijk hun onderwijs per periode. Twee keer per jaar analyseren we de resultaten van methodeonafhankelijke toetsen om trends te identificeren en onze prestaties te optimaliseren.

Ontdek ons Vroeg- en Voorschools Educatie Programma voor Peuters

Toelichting van de school

Ons Integraal Kind Centrum (IKC) De Sterrekijker biedt een bruisende peuteropvang, toegankelijk op alle weekdagen. Vanwege de populariteit adviseren wij ouders om zich tijdig aan te melden, aangezien er soms wachtlijsten zijn. Het is belangrijk te weten dat aanmelding voor de peuteropvang geen garantie biedt voor directe plaatsing in groep 1. Vanwege de huidige wachtlijsten voor groep 1, informeren wij u graag persoonlijk. Onze toegewijde pedagogisch medewerkers staan klaar om al uw vragen te beantwoorden en u van gedetailleerde informatie te voorzien. **Peuters en de Overgang naar Groep 1-2: Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO)** Bij De Sterrekijker hanteren we de visie van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Kinderen richten, samen met de leerkrachten, thematische spelhoeken in. Denk aan een supermarkt, een huisartsenpraktijk of een apotheek. De leerkracht stimuleert betrokkenheid en nieuwsgierigheid door uitdagende activiteiten en materialen aan te bieden. Kinderen leren spelenderwijs veel over de wereld om hen heen. De eerste oriëntatie op letters, lezen, cijfers en rekenen krijgt hierbij een centrale rol. Gedurende de dag wisselen de kinderen hun activiteiten af tussen verschillende hoeken, zoals de spelhoek, bouwhoek, lees-schrijfhoek, rekenhoek en creatieve hoek. Ook is er tijd voor de kring, zowel een grote kring voor gezamenlijke momenten als kleine kringen waar elk kind zich veilig kan uiten. **Samenwerking Peuters en Kleuters** Wij hechten veel waarde aan de samenwerking tussen peuters en kleuters. Peuters krijgen de kans om alvast een kijkje te nemen in de kleuterklassen en samen met de oudere kinderen te spelen. Dit bevordert een soepele overgang. Onze pedagogisch medewerkers en leerkrachten werken nauw samen bij de voorbereiding en uitvoering van alle thema's, wat zorgt voor een consistente en verrijkende leerervaring.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op IKC De Sterrekijker?

IKC De Sterrekijker biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een toegankelijke peuteropvang.

IKC De Sterrekijker biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een toegankelijke peuteropvang.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang
Integraal Kind Centrum (IKC) Dienstverlening

Werkt IKC De Sterrekijker samen met externe partners voor het jonge kind programma?

Voor ons aanbod gericht op jonge kinderen werkt IKC De Sterrekijker momenteel niet samen met externe partijen.
Team | Christelijk IKC De Sterrekijker in Dordrecht | [2025] Schoolregister