Christelijk IKC De Sterrekijker
Boogschutter 71
3328 KC Dordrecht

Schoolweging

Schoolweging
27.06
Spreiding
5.35

De schoolweging van De Sterrekijker Dordrecht is 27,06 , met een spreiding van 5,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.36% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit is ook iets hoger dan bij vergelijkbare scholen (96.71%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59.96% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 51.8%. Hoewel dit lager is dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (63.35%), onderstreept het de effectiviteit van het adaptieve onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een duidelijk ambitieus adviesprofiel: 30.2% vwo (vergeleken met 18.6% landelijk) en 24.5% vmbo-(g)t. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (1.89%), dat consistent onder het regionale gemiddelde (1.01%) blijft. De combinatie van vmbo-(g)t/havo (5.7%) en havo/vwo (11.3%) toont aandacht voor doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Sterrekijker DordrechtGemeente AmsterdamNederland
LIB175.98175.06175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school nemen wij vanaf groep 3 methode gebonden en methode ongebonden toetsen af. De laatstgenoemde toetsen zijn afkomstig uit het leerlingvolgsysteem Leerling in beeld (LIB) van Cito. Hiermee volgen wij de ontwikkeling van het kind en stemmen we het onderwijsaanbod mede af op het individuele kind en/of groepen kinderen. We gebruiken de tussentijdse toetsen ook om de effecten en resultaten van ons eigen onderwijs(aanbod) te evalueren en op basis hiervan passen we het onderwijsaanbod, schoolbreed of groepsgericht, aan. Bij de toetsen van Leerling in beeld wordt het behaalde resultaat vergeleken met landelijke gemiddelden, normen en vergelijkingsgroepen. De behaalde resultaten op toetsen (zowel methogebonden als LIB-toetsen) worden naar ouders/verzorgers gecommuniceerd via het ouderportaal van Parnassys en/of Parro en via de rapporten (twee keer per schooljaar).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

64.6% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegenover 62.9% bij vergelijkbare scholen. Het percentage leerlingen dat bovenadvies presteert (31.3%) is significant hoger dan landelijk (25.3%), wat past bij het intensieve adviseringstraject met ADIT-testen en ontwikkelingsgesprekken. Slechts 4.2% zit onder advies (landelijk: 11.8%), een bevestiging van de zorgvuldige plaatsing.

Sociale ontwikkeling

Op IKC De Sterrekijker hebben we drie schoolregels: 1. Wij hebben respect voor elkaar 2. Wij voelen ons veilig op school 3. Wij gaan met een ander om zoals we willen dat de ander met ons omgaat De schoolregels staan centraal in de eerste weken na de zomervakantie. Na elke vakantie doorloopt een groep bepaalde fasen in het proces van groepsvorming. De eerste weken aan het begin van het schooljaar noemen wij de Gouden Weken. Deze weken zijn bij uitstek geschikt om een fundament neer te zetten voor een goede groepsvorming en fijne sfeer. Leerlingen verkennen elkaar, de leraar en de regels. Na de kerstvakantie besteden we opnieuw extra aandacht aan groepsvorming en sfeer. Deze weken na de kerstvakantie noemen wij de Zilveren Weken. In elke groep wordt gekeken welke afspraken er in de groep verder gemaakt worden, die passen en afgeleid zijn van de schoolregels. De klassenafspraken vormen een kader waarbinnen de groep op een plezierige en veilige manier met elkaar het schooljaar kan doorlopen. Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen zich in een veilige omgeving kunnen ontwikkelen. Daarom besteden wij op onze school veel aandacht aan veiligheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Dat doen we onder andere met onze aanpak 'Rots en water' en dramalessen van een vakdocent. LEES MINDER

Veiligheid

Welbevinden

Respect

Wat is de werkwijze van Christelijk IKC De Sterrekijker voor sociale ontwikkeling?

Christelijk IKC De Sterrekijker werkt aan de sociale ontwikkeling van kinderen middels het 'Rots en Water' programma, dramalessen gegeven door een vakdocent, de 'Monitor sociale veiligheid' en 'Kindbegrip'. Daarnaast is er een specialist gedrag beschikbaar om leerlingen, leerkrachten en ouders te ondersteunen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijk IKC De Sterrekijker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijk IKC De Sterrekijker gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijk IKC De Sterrekijker?

Christelijk IKC De Sterrekijker gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Rots en Water en dramalessen (verzorgd door een vakdocent).