Christelijk IKC De Sterrekijker

De resultaten van Christelijk IKC De Sterrekijker in Dordrecht

Current section: resultaten
Boogschutter 71
3328 Dordrecht

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Christelijk IKC De Sterrekijker, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Christelijk IKC De Sterrekijker bij jullie?

Ontdek hoe goed Christelijk IKC De Sterrekijker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Sterrekijker

Op Christelijk IKC De Sterrekijker streven we ernaar dat alle leerlingen aan het einde van hun basisschooltijd een solide basis hebben in taal en rekenen. Dit fundamentele niveau is essentieel voor hun verdere ontwikkeling. De eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd, meet deze basisvaardigheden bij leerlingen in groep acht. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% die het fundamentele niveau moet behalen. Dit betekent dat minstens 85% van onze leerlingen deze essentiële vaardigheden beheerst.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitie voor Excellente Leerresultaten

Naast het fundamentele niveau zetten we ons in voor het behalen van het streefniveau. Dit ambitieuzere doel daagt onze leerlingen uit om nog hogere academische prestaties neer te zetten. Voor elke basisschool, waaronder Christelijk IKC De Sterrekijker, stelt de inspectie een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze waarde is afgestemd op onze unieke leerlingpopulatie en weerspiegelt onze ambitie om zoveel mogelijk leerlingen boven de basis te laten uitstijgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Christelijk IKC De Sterrekijker?

Op Christelijk IKC De Sterrekijker in Dordrecht bereiden we onze leerlingen optimaal voor op de volgende stap in hun onderwijsloopbaan. Vanaf groep 6 ontvangen leerlingen een voorlopige uitstroomverwachting, gebaseerd op resultaten van de Leerling in Beeld toetsen (voorheen Cito LVS) vanaf groep 5. Deze niet-methodegebonden toetsen geven inzicht in het verwachte niveau voor het voortgezet onderwijs. In groep 7 ontvangen leerlingen in juni of juli een eerste, voorlopig schooladvies tijdens een gesprek met ouders/verzorgers. Dit helpt om tijdig de juiste richting te kiezen. In groep 8 nemen we in oktober de Adaptieve Digitale Intelligentie Test (Adit) af. Deze test meet brede cognitieve vaardigheden, verder dan alleen taal en rekenen, en ondersteunt ons bij het definitieve schooladvies en het signaleren van eventuele ondersteuningsbehoeften. Na de kerstvakantie in groep 8 presenteren we een tweede voorlopig advies. Na de landelijke doorstroomtoets in februari volgt het definitieve schooladvies. Eind maart melden alle leerlingen zich aan bij de middelbare school van hun voorkeur. Het schooladvies wordt zorgvuldig opgesteld door een team van leerkrachten uit groep 7 en 8, intern begeleiders en de directie, zodat het een breed gedragen advies is. Bij het opstellen van het schooladvies kijken we naar diverse factoren: resultaten op niet-methodegebonden toetsen (Leerling in Beeld) en methodegebonden toetsen vanaf groep 6, de sociaal-emotionele ontwikkeling, motivatie, executieve vaardigheden, werkhouding, huiswerkattitude en de thuissituatie. Dit alles draagt bij aan een compleet beeld van de leerling.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op IKC De Sterrekijker

Op Christelijk IKC De Sterrekijker Dordrecht staat een veilige en respectvolle omgeving centraal voor de sociale ontwikkeling van onze leerlingen. Wij hanteren drie kernregels die de basis vormen voor onze schoolcultuur: respect voor elkaar, het waarborgen van veiligheid en de gulden regel 'doe wat je wil dat je geschiedde'. Deze regels worden met veel aandacht geïntroduceerd en versterkt tijdens de eerste weken van het schooljaar, de zogenaamde Gouden Weken. Dit is een cruciale periode voor groepsvorming en het creëren van een positieve sfeer, waarin leerlingen elkaar, de leerkrachten en onze schoolregels leren kennen. Na de kerstvakantie besteden we opnieuw extra aandacht aan de groepssfeer en sociale interactie tijdens de Zilveren Weken. Elke klas stelt aanvullende klassenafspraken op die aansluiten bij de schoolregels. Deze afspraken bieden een duidelijk kader, waardoor alle kinderen op een plezierige en veilige manier samen kunnen leren en groeien gedurende het schooljaar. We zetten ons actief in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling met methodes als 'Rots en Water' en inspirerende dramalessen van een gespecialiseerde vakdocent.

Veiligheid op school

Welbevinden van elk kind

Respectvolle omgang

Hoe bevordert IKC De Sterrekijker de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Ons programma 'Rots en Water' stimuleert de positieve ontwikkeling van sociale en emotionele vaardigheden. Het programma richt zich op zowel intrapersoonlijke groei (zelfbeeld) als interpersoonlijke relaties (omgang met anderen). Door middel van fysieke oefeningen, spel en realistische scenario's leren leerlingen sociale competenties aan in een veilige en ondersteunende omgeving. Psycho-educatie, zelfreflectie en groepsgesprekken versterken het leerproces en de toepassing in de praktijk. Daarnaast bieden we gedurende het schooljaar dramalessen aan door een gespecialiseerde vakdocent. Deze lessen versterken essentiële vaardigheden zoals samenwerken, inlevingsvermogen, wederzijds respect, creativiteit en zelfvertrouwen. Kinderen leren effectief om te gaan met meningsverschillen, constructief te discussiëren en elkaar te ondersteunen. De sociale veiligheid van onze leerlingen monitoren we jaarlijks met een anonieme vragenlijst voor de groepen 6, 7 en 8. De resultaten worden gedeeld op www.scholenopdekaart.nl. Voor het systematisch volgen en in kaart brengen van de sociaal-emotionele ontwikkeling zetten we de tool 'Kindbegrip' in, met tweemaal jaarlijkse rapportages voor ouders. Bij specifieke zorgen organiseren we aanvullende gesprekken. Onze gedragsspecialist biedt extra ondersteuning aan leerlingen, leerkrachten en ouders op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, sociale vaardigheden en pestpreventie.

Welke registratiemethoden gebruikt de school voor sociale opbrengsten?

Christelijk IKC De Sterrekijker gebruikt 'Kindbegrip' om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te registreren en te monitoren. Ouders ontvangen tweemaal per jaar een gedetailleerde rapportage.

  • Kindbegrip

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?

Onze school maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren:

  • Rots en water
  • Dramalessen door een gespecialiseerde vakdocent

Inspectierapport Christelijk IKC De Sterrekijker: Toezicht en Kwaliteit

De Rijksinspectie voor het onderwijs bewaakt de onderwijskwaliteit van basisscholen in Nederland. Christelijk IKC De Sterrekijker wordt periodiek getoetst om de educatieve standaarden te waarborgen. Ons meest recente Periodiek Kwaliteitsonderzoek Onderwijs (PKO) vond plaats in juni 2013. De bevindingen geven inzicht in de prestaties en ontwikkelpunten van onze school. U kunt de officiële resultaten online inzien via de website van de Onderwijsinspectie. Op deze pagina vindt u alle relevante informatie over het inspectierapport. Wij streven naar transparantie en delen graag de uitkomsten van het onderzoek met ouders, leerlingen en belangstellenden.

Resultaten | Christelijk IKC De Sterrekijker in Dordrecht | [2025] Schoolregister