Christelijk IKC De Fontein

Het team van Christelijk IKC De Fontein in Dordrecht

Current section: team
Matthijs Marisstraat 33
3314 Dordrecht

Zie hier hoe het team van Christelijk IKC De Fontein is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Christelijk IKC De Fontein. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Christelijk IKC De Fontein bij jullie?

Ontdek hoe goed Christelijk IKC De Fontein bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Christelijk IKC De Fontein zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76%)
Man (24%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Christelijk IKC De Fontein. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12%)
25-35 jaar (16%)
35-45 jaar (28%)
45-55 jaar (12%)
55-65 jaar (28%)
&ge;65 jaar (4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Christelijk IKC De Fontein werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (52%)
Direct ondersteunend personeel (36%)
Indirect ondersteunend personeel (4%)
Management (8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Christelijk IKC De Fontein gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Personeel op IKC De Fontein: Kwaliteit van Onderwijs Gewaarborgd

Bij Christelijk IKC De Fontein streven we ernaar om de continuïteit en kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen, zelfs wanneer onze gewaardeerde teamleden onverhoopt afwezig zijn. We hebben diverse proactieve strategieën ontwikkeld om effectieve personeelsvervanging te realiseren, zodat uw kind altijd in een stabiele leeromgeving terechtkomt. Ons beleid voor personeelsvervanging omvat een combinatie van interne flexibiliteit en externe ondersteuning. Binnen onze reguliere formatie reserveren we structureel ruimte om kortdurende afwezigheid van leerkrachten op te vangen. Dit zorgt ervoor dat we direct kunnen schakelen wanneer dit nodig is, zonder concessies te doen aan de lesinhoud of klassensfeer. Daarnaast maken we gebruik van een professionele vervangerspool binnen Stichting H3O, waaruit wij gekwalificeerde professionals kunnen inzetten. Ook onze toegewijde leerkrachtondersteuners springen bij door klassen tijdelijk te begeleiden. Indien mogelijk, vragen we parttime collega's om flexibel extra uren te werken en ondersteunen ambulante collega's ons met lesgevende taken, uiteraard binnen de grenzen van hun functie. In situaties waar deze flexibele oplossingen ontoereikend zijn, zoals bij meervoudige uitval, kan het voorkomen dat we klassen tijdelijk verdelen over andere groepen. Dit is echter altijd een laatste redmiddel en gebeurt slechts voor een beperkte periode, maximaal één dag per week. Hoewel het nooit onze eerste keuze is, kunnen we in uitzonderlijke omstandigheden genoodzaakt zijn ouders te vragen hun kind(eren) een dag thuis te houden. Wij communiceren dit uiteraard zo spoedig mogelijk en met de grootst mogelijke zorgvuldigheid.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze locatie is gehuisvest in een multifunctionele accommodatie, met onder andere twee scholen, kinderopvang, een wijkcentrum en een sportzaal. Op deze locatie werken wij in jaargroepen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op IKC De Fontein

6

Taal, Rekenen en Leren

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Leesspecialist

Toelichting van de school:

Op Christelijk IKC De Fontein zetten we extra in op taal, rekenen en algemene leerontwikkeling. Naast ons kerncurriculum bieden we gespecialiseerde begeleiding door ervaren onderwijsondersteuners. We breiden de onderwijstijd uit en ontwikkelen, in overleg met specialisten en de intern begeleider, aangepaste lesprogramma's. Dit zorgt voor een passend aanbod voor elk kind, rekening houdend met individuele leerbehoeften. Hoewel we werken met een leerstofjaarklassensysteem, zoeken we actief naar mogelijkheden voor individuele leerlijnen. Afhankelijk van de groepsdynamiek en leerbehoeften, passen we de instructie en leerstof aan. Meer details over onze ondersteuningsmogelijkheden vindt u in het School Ondersteunings Profiel (SOP) in de schoolgids.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, biedt IKC De Fontein een gelaagd ondersteuningssysteem. De leerkracht vormt de eerste schakel, ondersteund door de intern begeleider en gespecialiseerde collega's. Wanneer de school de benodigde hulp niet volledig kan bieden, schakelen we tijdig externe expertise in. Dit garandeert dat elk kind de juiste ondersteuning krijgt voor een positieve ontwikkeling. Onze focus ligt op een veilige en stimulerende leeromgeving waarin kinderen zich sociaal en emotioneel optimaal kunnen ontwikkelen. Wij werken proactief aan het welzijn van elke leerling.

4

Gedrag, Werkhouding en Studieaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

De intern begeleider onderhoudt nauw contact met leerkrachten over zowel de leerresultaten van de groep als de individuele leeromstandigheden. Er wordt proactief geadviseerd en meegedacht over effectieve werkhoudingen en studieaanpak. Indien nodig wordt externe expertise ingeschakeld om de leerkrachten te ondersteunen bij specifieke gedragsuitdagingen of leerproblemen. Dit zorgt voor een consistente en deskundige begeleiding. Ons doel is een positieve leeromgeving te creëren waarin elk kind zich optimaal kan concentreren en gemotiveerd is om te leren.

2

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Kinderfysiotherapeut
Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Naast de reguliere gymlessen, biedt IKC De Fontein extra bewegingsactiviteiten aan onder begeleiding van gespecialiseerde vakleerkrachten. Dit bevordert de motorische ontwikkeling van alle leerlingen. Indien een kind extra ondersteuning nodig heeft op fysiek gebied, kunnen we een kinderfysiotherapeut inschakelen. Ook maken we gebruik van de expertise van specialisten binnen het Samenwerkingsverband Dordrecht. Deze brede aanpak zorgt ervoor dat kinderen zowel op cognitief als op fysiek vlak optimaal worden gestimuleerd.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op IKC De Fontein zijn getrainde Bedrijfshulpverleners (BHV'ers) aanwezig om de veiligheid te waarborgen. Voor specifieke medische behandelingen en persoonlijke verzorging zijn ouders zelf verantwoordelijk. We hanteren een strikt protocol voor medisch handelen om de gezondheid en veiligheid van onze leerlingen te allen tijde te beschermen. Voor vragen over medische ondersteuning binnen de school, verwijzen we u graag naar ons protocol en de schoolgids.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Prikkelarme ruimte
Studiehuis

Gepersonaliseerde Ondersteuning en Uitdaging bij IKC De Fontein

Ons Onderwijsaanbod voor Elke Leerling

Op Christelijk IKC De Fontein in Dordrecht geloven we in de unieke potentie van elk kind. Wij bieden een onderwijsaanpak die is afgestemd op de individuele leerbehoeften, of dit nu extra ondersteuning of juist een uitdagender leertraject betreft. Ons team, inclusief de intern begeleider, werkt nauw samen om de best passende educatieve route voor uw kind te garanderen. Wij hanteren de principes van Expliciete Directe Instructie (EDI), wat zorgt voor heldere lesdoelen, duidelijke uitleg en actieve betrokkenheid van leerlingen. Een positief pedagogisch klimaat en effectieve samenwerking binnen de klas bevorderen de leerontwikkeling. Onze leerkrachten worden ondersteund door onderwijsondersteunend personeel om extra begeleiding te bieden waar nodig. Leerlingen die behoefte hebben aan extra ondersteuning ontvangen verlengde instructie, herhaling of gerichte begeleiding. Dit gebeurt idealiter in kleine groepen of individueel, binnen de klasomgeving. Tevens bieden we uitdagende opdrachten, verrijkingsmateriaal en onderzoeksmogelijkheden voor leerlingen die meer aankunnen. Zij werken op een hoger niveau of volgen een compact lesprogramma dat aansluit bij hun talenten en interesses. Voor specifieke zorgvragen werken we samen met het wijkteam, het samenwerkingsverband en andere externe partners. Zo waarborgen we dat elk kind de juiste ondersteuning en uitdaging krijgt om zijn of haar mogelijkheden volledig te benutten. **Extra Onderwijstijd en het Studiehuis voor Basisonderwijs in Dordrecht** Met financiering uit het Dordtse Leerprogramma biedt IKC De Fontein structureel extra onderwijstijd. Deze aanvullende uren per week zijn gericht op het versterken van essentiële basisvaardigheden zoals taal, rekenen, mondelinge taalvaardigheid, leesplezier en sociaal-emotioneel welbevinden. Voor leerlingen in groep 8 is er speciale aandacht voor de overgang naar het voortgezet onderwijs, inclusief begeleiding bij huiswerk en studievaardigheden. In schooljaar 2025-2026 wordt het Studiehuis geopend. Dit centrum biedt individuele ondersteuning en huiswerkbegeleiding onder leiding van onze medewerker Zorg en Kwaliteit. De activiteiten sluiten nauw aan bij de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen, zodat iedereen de kans krijgt zich optimaal te ontwikkelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op IKC De Fontein

Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan 2024-2028?

Bij Christelijk IKC De Fontein staat kwaliteitsontwikkeling centraal. Dit proces is nauw verbonden met onze overkoepelende stichting, H3O. Ons schoolplan en jaarplan vloeien voort uit het strategisch beleidsplan van H3O. De directeur rapporteert de voortgang periodiek aan het College van Bestuur. Binnen H3O zijn uniforme afspraken en doelen opgesteld voor specifieke kwaliteitsgebieden. Specifiek voor IKC De Fontein hebben we duidelijke afspraken over lesmethoden, zoals een vastgesteld instructiemodel, het monitoren van leerresultaten en het bieden van aanvullende ondersteuning. Peuterleidsters en leerkrachten overleggen regelmatig over de ontwikkeling van de kinderen, samen met de intern begeleiders. Binnen ons team faciliteren we collegiale consultaties en nemen we deel aan de vierjarige cyclus van collegiale visitatie en audits binnen H3O. Dit alles waarborgt een continue verbetering van ons onderwijs. De belangrijkste ambities voor de schoolplanperiode 2024-2028 zijn: het behalen van referentieniveaus passend bij onze leerlingen, het versterken van taal- en rekenonderwijs en de sociaal-emotionele ontwikkeling, het cultiveren van een professionele, doelgerichte organisatie met een effectieve gesprekkencyclus voor personeel, het verder ontwikkelen van de doorgaande lijn binnen ons IKC voor kinderen van 2 tot 12 jaar, en het stimuleren van eenduidig didactisch en pedagogisch handelen met actieve, lerende kinderen.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen op IKC De Fontein?

Om onze onderwijsdoelen en ambities continu te toetsen, evalueren en verfijnen, hanteren wij een gestructureerde organisatorische aanpak. Dit omvat regelmatige opbrengst- en onderwijsvergaderingen, inclusief studiedagen en andere teambijeenkomsten. Ook vinden er stuurgroep bijeenkomsten plaats voor onderzoek en implementatietrajecten. Er is structureel overleg tussen de directie en de intern begeleiding met betrekking tot de leerlingenzorg. Daarnaast overlegt het schoolmanagementteam frequent en is er structureel contact over de doorgaande lijn van ons IKC. Tot slot vindt er periodiek overleg plaats tussen de directie en het bestuurskantoor, waarbij managementrapportages worden besproken om de voortgang te bewaken en bij te sturen.

Ontdek Ons Aanbod voor Jonge Kinderen: VVE en Meer

Toelichting van de school

Christelijk IKC De Fontein biedt een doorlopende ontwikkellijn voor het jonge kind, met speciale aandacht voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Onze pedagogische visie is geworteld in het spelenderwijs ontdekken van de wereld. Met het Piramide Digitaal lesprogramma stimuleren we de nieuwsgierigheid en de natuurlijke leerdrang van jonge kinderen. We volgen een vaste cyclus van Oriënteren, Demonstreren, Verbreden en Verdiepen om zo een betekenisvol en uitdagend aanbod te creëren. Leerkrachten gebruiken Piramide Digitaal om activiteiten op maat te maken en de ontwikkeling van elk kind individueel te volgen. Door aan te sluiten bij de 'zone van de naaste ontwikkeling', bieden we uitdagingen die net boven het huidige niveau liggen. Dit bevordert een rijke speelleeromgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. We monitoren de voortgang van elk kind nauwgezet om eventuele zorgbehoeften tijdig te signaleren. Bij risico op achterstanden of ontwikkelingsproblemen schakelen we proactief externe expertise in, om zo de best mogelijke ondersteuning te garanderen. Evaluatie bij De Fontein gebeurt zowel authentiek als systematisch. Dagelijkse observaties tijdens het spel en de activiteiten worden geregistreerd. Dit, samen met de periodieke invulling van de Piramide Vaardigheden (Piva) signaleringslijsten, vormt de basis voor een compleet beeld van de ontwikkeling van uw kind. Deze signalen worden samengebracht in de 'Ontwikkeldriehoek'. Hierop baseren we de individuele aanpak, met differentiatie op basis-, tutor- of pienterniveau. Kinderen ontvangen zo een aanpak die perfect aansluit bij hun specifieke behoeften en ontwikkelingsfase.

Veelgestelde vragen

Biedt Christelijk IKC De Fontein speciaal programma voor jonge kinderen?

Ja, Christelijk IKC De Fontein biedt een uitgebreid programma voor het jonge kind, gericht op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een doorlopende lijn van ontwikkeling.

Ja, Christelijk IKC De Fontein biedt een uitgebreid programma voor het jonge kind, gericht op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een doorlopende lijn van ontwikkeling.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) & Peuteropvang

Met welke organisaties werkt De Fontein samen voor het jonge kind programma?

Momenteel heeft De Fontein geen specifieke samenwerkingsverbanden met externe partijen voor dit programma.
Team | Christelijk IKC De Fontein in Dordrecht | [2025] Schoolregister