
Schoolweging
De schoolweging van De Fontein Dordrecht is 36,94 , met een spreiding van 5,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 89,4% halen bijna alle leerlingen het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt de basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks uitdagingen door diversiteit in de populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
38,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 31,7%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral gezien de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 36,94).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een nadruk op praktisch-theoretische routes: 25,8% vmbo-(g)t en 9,7% vmbo-(g)t/havo. Het aandeel havo/vwo-advies (19,4%) ligt iets onder het vergelijkbare schoollandelijk gemiddelde (26,58%). Opvallend is het relatief hoge percentage onbekende adviezen (3,23%), mogelijk door instroom van nieuwkomersleerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Fontein Dordrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 169.72 | 175.06 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten van onze leerlingen worden continu gemonitord en geanalyseerd m.b.v. het ZOO-document (zicht op ontwikkeling). Dit document is leidend in het overleg tussen directie en intern begeleiding en de daaruit volgende groepsbesprekingen. De groepsbespreking wordt gevoerd door de intern begeleider, met de desbetreffende leerkracht(en). Vanuit deze bespreking wordt bepaald wat in de komende periode van belang is in het onderwijsaanbod van de groep. Betreffende de basisvakken wordt leerstof digitaal verwerkt, waardoor we meteen inzicht hebben in hoeverre de leerstof op de juiste manier verwerkt wordt. Daarnaast worden regelmatig methode gebonden toetsen afgenomen welke een goed beeld geven van welke leerstof wel of niet beheerst wordt. De leerkrachten kunnen hier dagelijks hun leerstof op aanpassen en waar gewenst instructiegroepen inrichten. Naast de methode gebonden toetsen gebruiken we de toetsen uit Leerling in Beeld (CITO) om een onafhankelijk beeld te krijgen van de vorderingen van onze leerlingen. Door de gegevens van zowel methode-gebonden toetsen en de Cito-toetsen goed te analyseren, krijgen we een goed totaalbeeld van de ontwikkeling van onze leerlingen. Dit geeft de leerkrachten voldoende informatie om zo de leerstof goed te kunnen inplannen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
18,18% van de leerlingen zit onder advies, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%) ligt. Mogelijk houdt dit verband met de complexere populatie. Echter, 22,73% presteert boven advies, wat de meerwaarde van de intensieve begeleiding (zoals het doorstroomtoetsbeleid) weerspiegelt.
Sociale ontwikkeling
De veiligheid en het welzijn van onze kinderen staan centraal in alles wat we doen. We hebben een duidelijke focus op het waarborgen van een omgeving waarin elk kind zich veilig, gerespecteerd en ondersteund voelt. We geloven sterk dat respect, veiligheid en verantwoordelijkheid essentiële pijlers zijn voor het creëren van een positieve leeromgeving, waarin kinderen optimaal kunnen gedijen. Deze pijlers fungeren als onze kapstok, waar we ons taalgebruik en pedagogisch handelen aan ophangen. Respect vormt de basis van al onze interacties, waarbij we kinderen aanmoedigen om elkaar en zichzelf met begrip en empathie te behandelen. Veiligheid wordt gewaarborgd door een klimaat te creëren waarin kinderen zich vrij voelen om zichzelf te uiten, zonder angst voor negatieve consequenties. Verantwoordelijkheid wordt opgebouwd door open communicatie, eerlijkheid en consistentie in ons handelen. Onze aanpak wordt ondersteund door elementen uit Positive Behavior Support (PBS) en het KIVA-programma. PBS helpt ons om positief gedrag te bevorderen door middel van het aanleren, modelleren en belonen van gewenst gedrag. Het KIVA-programma richt zich specifiek op het voorkomen van pesten en het creëren van een veilige en respectvolle sfeer op school, waarin iedereen wordt geaccepteerd en gewaardeerd. De leerkrachten bieden minimaal 1x per week een les aan uit het KIVA-programma. Door deze benaderingen te integreren en te versterken met onze kernwaarden van respect, veiligheid en vertrouwen, streven we ernaar een omgeving te creëren waarin elk kind zich gelukkig, gezien en gehoord voelt, en waarin ze de kans krijgen om hun volledige potentieel te bereiken. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van Christelijk IKC De Fontein voor sociale ontwikkeling?
Christelijk IKC De Fontein werkt met het KIVA-programma, een schoolbreed programma gericht op leerlingen, leerkrachten, directie en ouders, dat bestaat uit een combinatie van interventies. KiVa zorgt voor een respectvolle cultuur waarin positief gedrag de norm is, biedt ondersteuning voor klassenmanagement en werkt aan sociale vaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling. De nadruk ligt op de groep als geheel, waarbij alle groepsleden verantwoordelijk zijn voor een prettige schoolomgeving. Daarnaast wordt met PBS (Positive Behavior Support) zichtbaar gemaakt welk gedrag van leerlingen wordt verwacht, gebaseerd op de waarden veiligheid, respect en verantwoordelijkheid. Er zijn concrete gedragsverwachtingen opgesteld die actief worden overgebracht en bekrachtigd. Binnen deze veilige leeromgeving wordt ook gewerkt aan leergedrag en leervaardigheden middels de Leerlijn Leren Leren gekoppeld aan PBS.
Welke registratievormen gebruikt Christelijk IKC De Fontein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijk IKC De Fontein gebruikt de KiVa-monitor en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.