Basisschool Dubbeldam
Eikenlaan 25
3319 SC Dordrecht

Schoolweging

Schoolweging
26.86
Spreiding
6.12

De schoolweging van Dubbeldam is 26,86 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit 0.5% lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (96.7%), toont het een stevige basiskwaliteit. De minimale verschillen tussen leerjaren duiden op consistente aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 60.3% behaalde streefniveaus overtreft de school de signaleringswaarde (51.8%), maar blijft onder het vergelijkingsgemiddelde (63.3%). Dit past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26.86). De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsplan lijkt hier effectief.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is de sterke focus op theoretische leerwegen: 32.7% havo/vwo en 22.4% vwo-advies (vs. 10.9% en 18.6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs (2.0%) ligt iets boven het regionale gemiddelde (1.0%). De brede adviesrange – van vmbo-k tot vwo – reflecteert de spreiding in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDubbeldamGemeente AmsterdamNederland
LIB174.49175.06175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten zijn voor obs Dubbeldam een belangrijk tussentijds meetpunt. Hiermee houden we de vinger aan de pols en sturen wij bij aan de hand van verbeterplannen waar we merken dat resultaten eventueel afwijken of opvallende kenmerken vertonen. De tussenresultaten van medio 2022-2023 waren prima voor onze school. Alle door de inspectie aangemerkte indicatoren scoorden groen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 13.5% presteert onder advies (iets hoger dan 11.8% landelijk), terwijl 7.7% bovenadviezers het beeld van zorgvuldige plaatsing bevestigt. De 78.8% op-adviezers overtreft het vergelijkingsgemiddelde (62.9%), wat aansluit bij het geïntensiveerde doorstroomprotocol dat sinds 2019 wordt gehanteerd.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk dat de kinderen en leerkrachten elkaar met respect behandelen. We verwachten dat ook van de ouders van de kinderen.Op obs Dubbeldam heerst een klimaat van veiligheid, vertrouwen in en respect voor elkaar. Dit realiseren we door elkaar te waarderen, goed te luisteren naar elkaar en ruzies altijd uit te praten.

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat doet Basisschool Dubbeldam aan sociale ontwikkeling?

Vanaf groep 5 wordt jaarlijks een sociale vragenlijst afgenomen bij de leerlingen van Basisschool Dubbeldam. Ook de leerkracht observeert de kinderen op basis van sociale indicatoren. De resultaten worden vergeleken en besproken met de intern begeleider. Als er problemen zijn op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, wordt hier aandacht aan besteed na overleg met de ouders. Dit kan in de vorm van gesprekken met de leerkracht, schoolmaatschappelijk werk of inschakeling van externen.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool Dubbeldam om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Dubbeldam gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Dubbeldam?

Basisschool Dubbeldam gebruikt de Kanjer trainingen en Rots & Water training als methoden voor sociaal-emotioneel leren.