Basisschool De Dorendal
Bachlaan 23
6865 EN Doorwerth

Schoolweging

Schoolweging
23.61
Spreiding
5.45

De schoolweging van De Dorendal is 23,61 , met een spreiding van 5,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,19% scoren vrijwel alle leerlingen op het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is 1,5% lager dan bij vergelijkbare scholen, maar benadrukt toch een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60,95% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 58,9% ligt. Hoewel dit 6,7% lager is dan vergelijkbare scholen, toont het aan dat de school effectief differentieert binnen een diverse populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft nadrukkelijk hogere adviezen: 26,09% vwo (vs. 18,61% regio) en 17,39% havo/vwo. Praktijkonderwijs ontbreekt volledig, terwijl dit regionaal 1,01% bedraagt. De combinatie vmbo-(g)t/havo (13,04%) toont flexibiliteit in doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe DorendalGemeente AmsterdamNederland
LIB175.03176.58175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze ambities met betrekking tot de leerresultaten van de kinderen hebben wij ambitieus geformuleerd, gebaseerd op onze leerlingpopulatie. Voortdurend monitoren wij de kennis en vaardigheden van de kinderen met behulp van toetsen die bij onze lesmethodes horen. Twee keer per jaar toetsen wij de vaardigheden van de kinderen ook met methode-onafhankelijke toetsen van de Cito. Deze scores voeren wij in in ons leerlingvolgsysteem. Wij maken een zorgvuldige analyse van de resultaten waardoor wij goed zicht hebben op de effecten van ons onderwijs en de leerbehoeften van de kinderen Om aan de leerbehoeften van de kinderen te voldoen passen wij naar aanleiding van de toetsresultaten en analyses de plannen zo nodig aan. Wij volgen hiervoor de jaarlijkse cyclus van Opbrengstgericht Passend Onderwijs. Zie https://www.focuspo.nl Tegemoetkomen aan de leerbehoeften van een kind betekent soms dat het extra hulp krijgt buiten de groep. Meestal is de leerkracht zelf in staat interventies toe te passen die ervoor zorgen dat het kind de begeleiding of de uitdaging krijgt die het nodig heeft. Verantwoordelijk voor zorg en extra hulp is onze intern begeleider.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,45% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 82,76% op niveau functioneert. De lage 'onderadvisering' reflecteert zorgvuldige intakegesprekken en monitoren van leerlijnen, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Wij zien een school als een sociale leef- en leergemeenschap. Vanuit onze visie ' ieder kind kan alles leren' hebben wij vertrouwen in het vermogen van ieder kind om zich te ontwikkelen tot een sociaal, zelfbewust en democratisch handelend mens. Dat kinderen verschillende leerbehoeften hebben voor het ontwikkelen van deze competenties is voor ons evident. Wij gaan uit van het vermogen van kinderen om problemen zelf te leren oplossen. Dat gebeurt natuurlijk onder onze begeleiding en verantwoordleijkheid. Wij vinden dat werken aan sociale opbrengsten een structureel onderdeel hoort te zijn van het curriculum. Daar passen ook metingen bij zodat we zicht houden op de ontwikkeling en de leerbehoeften van onze kinderen. Een eenduidige aanpak rond sociale opbrengsten is als een kapstok voor ons gedrag, ons doen en laten in de school. Dit zorgt voor een fijne, veilige schoolcultuur met een prettige sfeer waarin iedereen kan gedijen. LEES MINDER

Veiligheid

Zelfvertrouwen

Relatie

Wat is de werkwijze van Basisschool De Dorendal voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Dorendal werkt volgens de aanpak van De Vreedzame School, een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Dit programma beschouwt klas en school als een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord voelen, een stem krijgen en leren samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen kunnen een training volgen als mediator om te helpen bij het oplossen van kleine conflicten. Lessen en klassengesprekken rondom De Vreedzame School hebben een vaste plek in het lesrooster. Twee keer per jaar worden vragenlijsten ingevuld om de sociale opbrengsten te meten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Dorendal om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Dorendal gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Dorendal?

Basisschool De Dorendal gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.