
De resultaten van Basisschool De Dorendal in Doorwerth
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Dorendal, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Dorendal bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Dorendal bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Basisschool De Dorendal
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor dit basisniveau, wat betekent dat minimaal dit percentage van de leerlingen het fundamentele niveau moet halen. Basisschool De Dorendal streeft ernaar dat al haar leerlingen deze essentiële basisvaardigheden ontwikkelen. Onze resultaten laten zien hoe onze leerlingen presteren ten opzichte van deze landelijke norm, met een focus op het succesvol afronden van de basisschoolperiode.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties op Basisschool De Dorendal: Ambitie en Resultaat
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit hogere niveau bereikt bij het verlaten van de basisschool. Voor elke school wordt door de inspectie een specifieke signaleringswaarde vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Deze schoolspecifieke norm weerspiegelt onze inzet om leerlingen niet alleen de basis te bieden, maar ook te stimuleren tot excellentie. Ontdek hoe Basisschool De Dorendal presteert ten opzichte van deze ambitieuze doelstellingen en de landelijke vergelijking.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Dorendal?
Op Basisschool De Dorendal in Doorwerth kennen onze toegewijde leerkrachten elke leerling persoonlijk. Hierdoor kunnen wij een passend schooladvies geven, ruim voordat de eindtoets plaatsvindt. Dit pre-advies wordt reeds in groep 7 gedeeld en formeel herbevestigd in groep 8. De resultaten van de eindtoets dienen vaak als een bevestiging van de eerdere gesprekken tussen leerkrachten, ouders en leerlingen. Mocht de eindtoets hoger uitvallen dan verwacht, dan starten we direct een nieuw gesprek om de meest geschikte vervolgopleiding te bepalen. Een lagere score op de eindtoets zal het oorspronkelijke advies ongewijzigd laten. Wij zijn trots op onze vaardigheid om een schooladvies te formuleren dat recht doet aan het unieke talent van elk kind op onze basisschool in Doorwerth.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Dorendal
Basisschool De Dorendal beschouwt onderwijs als een dynamische leef- en leergemeenschap. Vanuit onze kernvisie 'ieder kind kan alles leren', koesteren we het geloof in het potentieel van elk kind om uit te groeien tot een sociaal vaardig, zelfbewust en democratisch ingesteld individu. Wij erkennen dat kinderen unieke leerbehoeften hebben voor het ontwikkelen van deze cruciale sociale competenties. Daarom faciliteren we een omgeving waarin kinderen leren om problemen zelfstandig op te lossen, uiteraard met onze deskundige begeleiding en onder onze verantwoordelijkheid. Het actief werken aan sociale vaardigheden is een integraal en structureel onderdeel van ons curriculum. Dit omvat ook regelmatige metingen om de voortgang en specifieke leerbehoeften van onze leerlingen nauwgezet te volgen. Een consistente en eenduidige aanpak van sociale vaardigheden fungeert als een leidraad voor ons gedrag en onze interacties binnen de school. Dit creëert een veilige en positieve schoolcultuur, waarin elke leerling zich gewaardeerd voelt en optimaal kan floreren.
Veiligheid
Zelfvertrouwen
Relatie
Hoe bevordert Basisschool De Dorendal de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is geworteld in de principes van De Vreedzame School en ons Daltonprofiel. Op De Dorendal implementeren we het programma 'De Vreedzame School', een uitgebreid lesprogramma voor basisscholen gericht op sociale competentie en democratisch burgerschap. Dit programma stelt de klas en school voor als een hechte leefgemeenschap, waar kinderen zich gehoord en gezien voelen. Ze krijgen een eigen stem en leren actief om samen beslissingen te nemen en conflicten op een constructieve manier op te lossen. We hebben specifiek voor dit erkende en bewezen effectieve programma gekozen, omdat het naadloos aansluit bij onze Daltonidentiteit. Wij vinden het essentieel dat kinderen leren om zelf conflicten op te lossen. Leerlingen die hierin geïnteresseerd zijn, volgen een training tot mediator en assisteren bij het oplossen van kleinere conflicten tussen medeleerlingen. De lessen en klassengesprekken van 'De Vreedzame School' zijn structureel ingeroosterd. Tweemaal per jaar evalueren we de sociale vooruitgang middels vragenlijsten; vanaf groep 6 vullen de kinderen deze ook zelf in.
Welke methoden en registraties gebruikt De Dorendal voor het monitoren van sociale ontwikkeling?
Basisschool De Dorendal maakt gebruik van specifieke methoden en registraties om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen te monitoren en te bevorderen: Voor het in kaart brengen van sociale competenties zetten we de volgende registratievormen in: * Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) * Focus PO voor kleuters Daarnaast hanteren we voor sociaal-emotioneel leren het volgende bewezen effectieve programma: * Vreedzame school
Wat zijn de kernwaarden van Basisschool De Dorendal met betrekking tot sociale ontwikkeling?
De kernwaarden die de sociale ontwikkeling op Basisschool De Dorendal sturen en versterken zijn: * Veiligheid: Een beschermende omgeving waarin elk kind zich vrij voelt om te leren en zich te uiten. * Zelfvertrouwen: Het stimuleren van geloof in eigen kunnen en het ontwikkelen van een positief zelfbeeld. * Relatie: Het bevorderen van positieve interacties en het opbouwen van sterke sociale banden tussen leerlingen en leerkrachten.
Inspectierapport Basisschool De Dorendal: Wat U Moet Weten
Basisschool De Dorendal in Doorwerth biedt een stimulerende leeromgeving waar elk kind zich kan ontwikkelen. Onze school hanteert een onderwijsfilosofie gericht op groei, met aandacht voor zowel academische als persoonlijke vaardigheden. We streven naar uitmuntendheid in ons basisonderwijs, wat wordt weerspiegeld in de resultaten van de onderwijsinspectie. Ontdek de officiële bevindingen en de sterke punten van Basisschool De Dorendal via de links hieronder. Dit geeft u een helder beeld van de kwaliteit en de inspanningen die wij leveren voor het onderwijs van uw kind.