
Schoolweging
De schoolweging van Mattanja is 30,42 , met een spreiding van 5,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit, zelfs in een dalende leerlingenpopulatie. Het percentage ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 95,7%, wat mogelijk samenhangt met de hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit geeft aan dat de school, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 30,42), hogere doelen stelt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 57,3%, wat de uitdagingen van de lokale context onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op havo: 56,25% van de leerlingen krijgt een havo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde van 16,07%. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (0%), terwijl dit landelijk 18,61% is. Praktijkonderwijs komt niet voor, in tegenstelling tot het vergelijkingsgemiddelde van 1,01%. Dit past bij het profiel van een school met een stabiele theoretische koers.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Mattanja | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.22 | 172.56 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij de tussenresultaten hanteren we twee verschillende methodieken, te weten, de methodetoetsen en het Leerling en Onderwijs Volg Systeem (LOVS) Leerling in Beeld van Cito. Na een blok worden vanuit de methodetoetsen hiaten opgespoord en zo mogelijk weggewerkt. Na de halfjaarlijkse toetsen van Leerling in Beeld worden langetermijndoelen voor de leerlingen gesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
76,19% van de oud-leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 62,93%. Slechts 14,29% zit onder advies (landelijk: 11,81%), wat mogelijk wijst op voorzichtige advisering. De lage ‘boven advies’-score (9,52% vs. 25,27% landelijk) suggereert dat de school adviezen zorgvuldig afstemt op doorstroomkansen.
Sociale ontwikkeling
De sociale opbrengsten vormen de voorwaarde om te komen tot cognitieve opbrengsten. Gewenst gedrag stimuleren we. De school besteedt specifiek aandacht aan het omgaan met elkaar en elkaars spullen. Spelen op het plein en met elkaar is een groot aandachtspunt. De school werkt met positieve gedragsregels die keer op keer herhaald worden. Het aanspreken van elkaar, respect tonen voor elkaar en rekening houden met elkaar zijn vaardigheden die we de leerlingen voordoen en aanleren. LEES MINDER
Veiligheid
Verdraagzaamheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Hervormde Basisschool Mattanja voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van Hervormde Basisschool Mattanja voor sociale ontwikkeling wordt in de komende schoolplanperiode herzien.
Welke registratievorm(en) gebruikt Hervormde Basisschool Mattanja om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Hervormde Basisschool Mattanja gebruikt 'Leerling in Beeld - sociaal emotioneel' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Hervormde Basisschool Mattanja?
Hervormde Basisschool Mattanja gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.