
Schoolweging
De schoolweging van Ds. Baxschool is 31,55 , met een spreiding van 4,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de inspectienorm van 85%. Dit ligt iets onder het regionale gemiddelde (95,2%), maar toont een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 53,0% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm van 43,5%. Hoewel dit lager is dan het regionaal gemiddelde (55,4%), geeft het aan dat meer dan de helft van de leerlingen hogere vaardigheden bereikt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een nadruk op midden- en hogere niveaus: 19,2% vmbo-(g)t/havo en 11,5% vwo. Opvallend is het hogere percentage praktijkadviezen (7,7% vmbo-b/k) vergeleken met regio (4,0%). De combinatie van 23,1% havo/vwo-advies en een relatief lage onderadvisering past bij een goed leerlingvolgsysteem.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Ds. Baxschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.85 | 173.22 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij de tussenresultaten hanteren we twee verschillende methodieken, te weten, de methodetoetsen en het Leerling en Onderwijs Volg Systeem (LOVS) Leerling in Beeld van Cito. Na een blok worden vanuit de methodetoetsen hiaten opgespoord en mogelijk weggewerkt. Na de halfjaarlijkse toetsen van Leerling in Beeld worden langetermijndoelen voor de leerlingen gesteld in het groepsplan. Vanaf groep 5 worden deze doelen gelinkt aan de referentieniveaus.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
11,8% van de leerlingen presteert onder advies (vrijwel gelijk aan landelijk gemiddelde), terwijl 23,5% boven het advies scoort. Dit wijst op zorgvuldige advisering, mogelijk beïnvloed door de relatief hoge schoolweging. De school presteert hiermee beter dan vergelijkbare scholen in de complexiteitscategorie.
Sociale ontwikkeling
De sociale opbrengsten vormen de voorwaarde om te komen tot cognitieve opbrengsten. Gewenst gedrag stimuleren we. Daarnaast geven we ruimte aan de ander en nemen we ruimte voor onszelf. De school besteedt specifiek aandacht aan het omgaan met elkaar en elkaars spullen. Spelen op het plein en met elkaar is een groot aandachtspunt. De school werkt met positieve gedragsregels die keer op keer herhaald worden. Het aanspreken van elkaar, respect tonen voor elkaar en rekening houden met elkaar zijn vaardigheden die we de leerlingen voordoen en aanleren. LEES MINDER
Veiligheid
Verdraagzaamheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van de Ds. Baxschool voor sociale ontwikkeling?
Deze werkwijze wordt in de komende schoolplanperiode nader herzien.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Ds. Baxschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Ds. Baxschool gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Ds. Baxschool?
De Ds. Baxschool gebruikt het Samenleefspel. Het aanbod wordt in de komende schoolplanperiode herzien.