Christelijke Nationale Basisschool De Regenboog
Zuiderzeestraatweg West 79
8085 AC Doornspijk

Schoolweging

Schoolweging
30.66
Spreiding
6.21

De schoolweging van De Regenboog Doornspijk is 30,66 , met een spreiding van 6,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,2% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt een sterke basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 57,1%, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 43,5%. Dit onderstreept dat meer dan de helft van de leerlingen een hoger dan basisniveau bereikt, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op VMBO: 60% VMBO-k en 20% VMBO-(g)t. Het percentage havo-advies (20%) ligt ruim boven het regionale gemiddelde van 16,1%, maar vwo-advies ontbreekt. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, in contrast met 1,01% in de regio. Dit kan duiden op effectieve ondersteuning van theoretische capaciteiten.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Regenboog DoornspijkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Groep 1/2: In groep 1/2 werken wij niet met toetsen, maar wordt er heel veel geobserveerd. Tijdens spel worden kinderen gestimuleerd om een volgende stap te maken in hun ontwikkeling, zowel door de leerkracht als door het zien en samenspelen met andere kinderen. Hiervoor bieden we een rijk en beredeneerd aanbod. De leerkracht zorgt allereerst voor leerkansen door rijk en betekenisvol materiaal. Hierom kiezen wij vaak voor echte, enigszins risicovolle materialen. Het spel wordt ingeleid door een verhaal of activiteit en vervolgens worden er uitdagende hoeken gecreëerd, sámen met de leerlingen. De leerkracht ziet wat er wordt gedaan en sluit aan bij het spel van de leerlingen. Tijdens het meespelen kan de leerkracht nieuwe dingen aanreiken, wordt er veel gepraat en krijgt de leerling stimulans om iets nieuws te leren. Daarnaast worden er soms gerichte activiteiten aangeboden om een bepaald doel aan te bieden. Groep 3 t/m 8: In de groepen 3 t/m 8 observeren wij tijdens de lessen, we zien hoe de verwerking wordt gemaakt en nemen we in ieder geval bij de vakken rekenen, spelling, taal en begrijpend lezen na enkele weken een methodetoets af. Daarnaast worden er tweemaal in het jaar (na de kerst en voor de zomer) de landelijke toetsen van Leerling in Beeld (LiB) afgenomen. Daarmee checken de leerkrachten of hun aanpak in de afgelopen periode effectief is geweest en of de leerstof ook na langere tijd paraat is. De toetsen worden geanalyseerd en de leerkracht verwerkt de uitkomsten in de periodevoorbereiding en lesvoorbereidingen in de komende periode. Elke les wordt kort genoteerd of de doelen zijn behaald en wordt het vervolg hiervan gepland. Hoe specifieke ondersteuning wordt aangeboden leest u bij 'Extra ondersteuning van leerlingen' en in het SOP.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,7% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 80% op advies functioneert. De combinatie van zorgvuldige advisering (met aanvullende IEP-toetscontrole) en doorlopende begeleiding lijkt hierbij cruciaal, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Pas wanneer kinderen zich veilig voelen, zich gewaardeerd weten en ervaren dat ze er mogen zijn zoals ze zijn, komen ze tot leren. Met de kanjerlessen en door Taakspel te spelen werken we hier aan met de kinderen. We besteden specifiek aandacht aan respect, weerbaarheid, delen en samenwerken. Het is belangrijk dat kinderen sociaal vaardig zijn, aan kunnen sluiten bij anderen en met hen kunnen samenspelen en werken. Burgerschap gaat voor een groot deel om deze vaardigheden. We hebben in ons burgerschapsbeleid beschreven hoe we hier gericht aan werken. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Christelijke Nationale Basisschool De Regenboog voor sociale ontwikkeling?

Aan het begin van het schooljaar besteedt Christelijke Nationale Basisschool De Regenboog aandacht aan groepsvorming en het creëren van een goed pedagogisch klimaat tijdens de 'gouden weken'. Er is veel oog voor de dynamiek in de groep, zeker omdat de combinatiegroepen jaarlijks wisselen. Na de kerstvakantie, tijdens de 'zilveren weken', worden de groepsvormende activiteiten herhaald. De school werkt met de Kanjertraining en met Taakspel. Het spreken van een dezelfde taal binnen de school helpt leerlingen in hun sociale interacties. De kernwaarden en gedragsverwachtingen helpen ook om een veilige en voorspelbare leeromgeving te vormen. De school monitort de veiligheid zoals beschreven in 'Veiligheid op school'.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Nationale Basisschool De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Nationale Basisschool De Regenboog gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Nationale Basisschool De Regenboog?

Christelijke Nationale Basisschool De Regenboog gebruikt de Kanjertraining en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.