Daltonschool Nicolaas in Doorn

Het team van Daltonschool Nicolaas in Doorn

Current section: team
Ijskelderlaan 2
3941 Doorn

Zie hier hoe het team van Daltonschool Nicolaas is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Daltonschool Nicolaas. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Daltonschool Nicolaas bij jullie?

Ontdek hoe goed Daltonschool Nicolaas bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Daltonschool Nicolaas zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Daltonschool Nicolaas. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Daltonschool Nicolaas werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.2%)
Direct ondersteunend personeel (15.4%)
Indirect ondersteunend personeel (7.7%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Daltonschool Nicolaas gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging: Onze Aanpak bij Daltonschool Nicolaas

Bij Daltonschool Nicolaas zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. We prioriteren altijd interne oplossingen, waarbij we kijken naar de inzetbaarheid van onze ervaren (ambulante) collega's. Zij kunnen, zonder hun eigen kerntaken te hinderen, de lesgevende taken tijdelijk overnemen. Indien een interne oplossing niet haalbaar is, verdelen we de leerlingen over andere klassen. Hierbij waarborgen we de hoge kwaliteit van ons onderwijs en de aandacht voor elke leerling. Dit doen we met zorgvuldigheid om de educatieve ervaring optimaal te houden. Alleen in uitzonderlijke situaties, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat een klas tijdelijk naar huis wordt gestuurd. Ouders worden hierover proactief geïnformeerd via ons ouderportaal, zodat zij eventuele opvang tijdig kunnen regelen. Mocht dit niet lukken, dan faciliteren wij opvang binnen de school, gekoppeld aan een andere klas, om de continuïteit te garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij Daltonschool Nicolaas

3

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Bij Daltonschool Nicolaas zetten we ons in om elke leerling de specifieke ondersteuning te bieden die nodig is voor succes op het gebied van taal en rekenen. Onze intern begeleider coördineert deze zorg, terwijl de remedial teacher individuele aandacht en gerichte hulp geeft aan leerlingen die dat nodig hebben. We bieden verschillende ondersteuningsniveaus, van lichte hulp tot intensieve begeleiding met duidelijke leerdoelen en een gestructureerd plan. Voor leerlingen met een hoog ontwikkelingspotentieel hebben we uitdagende verrijkingsprogramma's en verdiepende opdrachten die aansluiten bij hun leerniveau. De voortgang van elke leerling wordt nauwlettend gevolgd en regelmatig met ouders besproken, zodat we samen kunnen zorgen voor optimale groei en ontwikkeling. Zo garanderen we dat elk kind zich op zijn of haar eigen tempo kan blijven ontwikkelen en excelleren in deze kernvakken.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Twee Gediplomeerde Trainers Rots & Water

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen heeft onze volle aandacht. De intern begeleider werkt nauw samen met de leerkrachten om de ondersteuning op dit gebied te structureren en te organiseren, zodat iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt binnen onze schoolgemeenschap. De remedial teacher speelt een belangrijke rol in de praktische uitvoering van deze begeleiding. Daarnaast bieden we specifieke aandacht aan leerlingen met bijzondere behoeften, zoals meer- en hoogbegaafdheid, met een deskundige specialist die zorgt voor een passend aanbod. De Rots & Water trainingen versterken de weerbaarheid en zelfvertrouwen van onze leerlingen, wat bijdraagt aan een positieve groepssfeer en een gezonde ontwikkeling.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Naast de gespecialiseerde ondersteuning door onze intern begeleider en remedial teacher, zijn alle leerkrachten van Daltonschool Nicolaas actief betrokken bij het bevorderen van een positieve werkhouding en een effectieve taakaanpak bij elke leerling. We streven ernaar om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van zelfstandigheid en doorzettingsvermogen. Onze aanpak is gericht op het creëren van een omgeving waarin leerlingen met plezier leren en zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen leerproces. De specialist meer- en hoogbegaafdheid draagt bij aan uitdagende leertrajecten die de intrinsieke motivatie stimuleren en de intellectuele groei bevorderen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Daltonschool Nicolaas focust op een breed scala aan ontwikkelingsgebieden, waarbij we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen stimuleren door middel van gevarieerde bewegingsactiviteiten en sport en spel. Hoewel we geen specifieke motorische specialisten in dienst hebben, integreren onze leerkrachten actief beweging in het dagelijkse lesprogramma en de pauzes. Dit zorgt voor een gezonde balans tussen cognitieve en fysieke ontwikkeling, essentieel voor het algehele welzijn van elk kind op onze basisschool in Doorn.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop bij Daltonschool Nicolaas. Hoewel we geen specifieke medische specialisten in ons team hebben, werken we nauw samen met ouders en externe professionals waar nodig om te zorgen voor adequate persoonlijke verzorging en ondersteuning bij medische behoeften. De school volgt de richtlijnen met betrekking tot medicijnverstrekking en hygiëne om een veilige en gezonde leeromgeving te waarborgen voor alle leerlingen in Doorn.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Extra Ondersteuning op Maat: Ontdek de Mogelijkheden bij Daltonschool Nicolaas

Ons Beleid voor Passend Onderwijs en Leerlingbegeleiding

Bij Daltonschool Nicolaas in Doorn streven we ernaar om elk kind een passend en stimulerend onderwijstraject te bieden. Wij geloven sterk in de kracht van een omgeving waar leerlingen zich gezien, gewaardeerd en ondersteund voelen. Onze aanpak is gebaseerd op betrokkenheid, creativiteit en een nauwe samenwerking met ouders en externe professionals om de ontwikkeling van elk kind te optimaliseren. Hoewel we ons uiterste best doen om een breed scala aan onderwijsbehoeften te accommoderen, is het belangrijk om transparant te zijn over de grenzen van onze expertise. Om ervoor te zorgen dat elk kind de meest geschikte leeromgeving krijgt, kunnen wij helaas geen passend onderwijs garanderen voor leerlingen met specifieke, zwaardere problematiek. Dit omvat ernstige visuele of auditieve beperkingen, zeer beperkte of juist zeer hoge verstandelijke vermogens gecombineerd met gedrags- of werkhoudingsproblemen, gewetenloos of extreem agressief gedrag, meervoudige en zware problematiek, een constante behoefte aan één-op-één begeleiding, een te hoge zorgvraag binnen de klasgroep, een reactieve hechtingsstoornis of ernstig oppositioneel gedrag. Wij begrijpen dat deze opsomming strikt kan overkomen, maar deze duidelijkheid is essentieel om de juiste plaatsing voor elk kind te waarborgen. In situaties waar onze faciliteiten en expertise niet toereikend zijn, werken we nauw samen met ouders en het samenwerkingsverband om een school te vinden die de benodigde gespecialiseerde ondersteuning wel kan bieden. Ons doel is altijd het welzijn en de optimale ontwikkeling van het kind. Daltonschool Nicolaas investeert continu in het verbeteren van de extra ondersteuning voor leerlingen. De komende jaren focussen we op het verhogen van de expertise binnen ons team door gerichte scholing en intervisie, zodat we nog beter kunnen inspelen op individuele verschillen. We ontwikkelen thematisch en eigentijds onderwijs dat aansluit bij de unieke talenten en leerstijlen van elk kind. Daarnaast bieden we gerichte uitdagingen voor meer- en hoogbegaafde leerlingen om hun motivatie en leerplezier te waarborgen. We koesteren een professionele en reflectieve teamcultuur waarin continu leren en verbeteren centraal staat. Intensieve samenwerking met ouders en externe partners vormt de basis voor het bieden van ondersteuning op maat. Door de versterking van onze Daltonidentiteit, met nadruk op eigenaarschap en verantwoordelijkheid, zorgen we ervoor dat elk kind zich gesteund voelt en zijn of haar potentieel volledig kan benutten binnen onze schoolgemeenschap.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Visie: Het Schoolplan 2025-2029

Wat zijn de kernambities van Daltonschool Nicolaas volgens ons schoolplan?

Daltonschool Nicolaas werkt vol ambitie aan de toekomst met ons schoolplan 2025-2029. Dit plan vormt de leidraad voor ons onderwijs en onze schoolontwikkeling, gebaseerd op vier cruciale pijlers. Onderwijskwaliteit staat centraal: we versterken het Daltononderwijs door nadruk te leggen op zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerken en reflectie. Elk kind krijgt uitdagend en passend onderwijs dankzij differentiatie. Ons toegewijde team blijft zich professionaliseren in adaptieve en opbrengstgerichte lesmethoden, waarbij we toets- en observatiegegevens benutten om het onderwijs naadloos af te stemmen op de individuele leerbehoeften. Samen-leven vinden we van groot belang. We cultiveren een veilige, respectvolle en inclusieve schoolomgeving met een proactief veiligheidsbeleid en veel aandacht voor sociale vaardigheden en burgerschap. De leerlingenraad bevordert actief het eigenaarschap en de participatie van onze leerlingen. Een vitale organisatie is onze ambitie: we streven naar een gezonde, toekomstbestendige school waar medewerkers met plezier werken, effectief samenwerken en zich continu blijven ontwikkelen. Binnen ons team stimuleren we een open en lerende cultuur die groei bevordert. Partnerschap met ouders en externe partijen is essentieel voor onze school. Ouders worden actief betrokken bij de ontwikkeling van hun kind en bij schoolactiviteiten. Daarnaast onderhouden we waardevolle samenwerkingen met lokale organisaties, zoals sportverenigingen, culturele instellingen en zorgpartners. Burgerschapsvorming is een integraal onderdeel van ons onderwijs. We vinden het cruciaal dat onze leerlingen uitgroeien tot respectvolle, verantwoordelijke en actieve burgers. Daarom organiseren we structureel burgerschapslessen en activiteiten in alle groepen. Leerlingen uit de bovenbouw werken samen met ouderen uit de wijk, en de leerlingenraad geeft kinderen een actieve stem in de school. Tevens besteden we aandacht aan levensbeschouwelijke vorming, vanuit onze open Katholieke identiteit en met respect voor alle overtuigingen. Het resultaat: leerlingen leren respectvol samenleven, verantwoordelijkheid nemen en actief bijdragen aan hun omgeving.

Hoe monitort Daltonschool Nicolaas de voortgang en het behalen van de gestelde onderwijsdoelen?

Daltonschool Nicolaas werkt doelgericht aan de ambitieuze doelen zoals vastgelegd in ons schoolplan. Deze worden jaarlijks vertaald naar concrete acties in een schooljaarplan, waarin we de stappen specificeren om onze ambities te realiseren. Om de voortgang nauwgezet te bewaken en tijdig bij te sturen, hanteren we diverse effectieve methoden. Regelmatige teamoverleggen en studiedagen bieden het team de gelegenheid om de voortgang van de doelen te bespreken en te koppelen aan de dagelijkse onderwijspraktijk. Via lesobservaties en collegiale consultatie volgen de directie, de intern begeleider en teamleden de kwaliteit van de lessen en bieden zij gerichte, constructieve feedback. De analyse van opbrengsten, inclusief resultaten en observaties, wordt systematisch bijgehouden en gebruikt om het onderwijs continu te optimaliseren en af te stemmen op de leerbehoeften. Kwaliteits- en opbrengstengesprekken vinden meerdere keren per jaar plaats, waarin de school de voortgang bespreekt met de kwaliteitsmedewerker van Het Sticht. Tevredenheidsonderzoeken onder ouders en leerlingen leveren waardevolle inzichten op voor de evaluatie van ons beleid en de uitvoering ervan. De evaluatie van ingezette interventies gebeurt regelmatig; we onderzoeken het effect van maatregelen en stellen deze waar nodig bij. Dankzij deze gestructureerde werkwijze heeft de school voortdurend zicht op de voortgang en kunnen we de gestelde doelen op een planmatige en zorgvuldige manier bereiken.

Downloaden

Daltonschool Nicolaas: Stimuleren van Jonge Kinderen met Daltononderwijs

Toelichting van de school

Bij Daltonschool Nicolaas hechten we enorm veel waarde aan de ontwikkeling van jonge kinderen. De eerste schooljaren vormen de fundering voor een succesvolle educatieve reis. Wij erkennen dat de groei van elk kind uniek is en vaak in sprongen verloopt. Daarom observeren onze toegewijde leerkrachten de kinderen nauwgezet. Dit stelt ons in staat om passende begeleiding te bieden en activiteiten te organiseren die aansluiten bij het individuele leertempo en de leerstijl van uw kind. We moedigen kinderen aan om zelf keuzes te maken, problemen creatief aan te pakken en effectief samen te werken met klasgenoten. Door in te spelen op hun interesses, behoeften en talenten, personaliseren we het leerproces. Kinderen voelen zich hierdoor gewaardeerd en leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerontwikkeling. Dit draagt bij aan hun zelfvertrouwen en zelfstandigheid. Binnen ons Daltononderwijs leren kinderen al op jonge leeftijd zelfstandig keuzes te maken en verantwoordelijkheid te dragen voor hun werk. In de onderbouw wordt dit gestimuleerd met een visueel aantrekkelijke weektaak. Kinderen leren zo spelenderwijs plannen, zelfstandig werken en samenwerken. Ze ervaren dat zij invloed hebben op hun eigen leerproces, terwijl onze leerkrachten hen continu begeleiden en ondersteunen.

Veelgestelde vragen

Biedt Daltonschool Nicolaas specifieke programma's voor jonge kinderen?

Daltonschool Nicolaas integreert de principes van het Daltononderwijs in het programma voor jonge kinderen, wat resulteert in een rijke en stimulerende leeromgeving.

Met welke partners werkt Daltonschool Nicolaas samen voor het jonge kind programma?

Daltonschool Nicolaas werkt nauw samen met SKDD om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken en te optimaliseren.

Daltonschool Nicolaas werkt nauw samen met SKDD om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken en te optimaliseren.

Team | Daltonschool Nicolaas in Doorn | [2025] Schoolregister