Daltonschool Nicolaas
Ijskelderlaan 2
3941 HS Doorn

Schoolweging

Schoolweging
21.72
Spreiding
4.36

De schoolweging van Nicolaas Doorn is 21,72 , met een spreiding van 4,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,10% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de signaleringswaarde van 85% en het landelijk gemiddelde van 98,44%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

72,97% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 65%. Deze score ligt in lijn met het landelijk gemiddelde (73,97%) en onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 40% vwo-advies (landelijk 18,61%) en 16% havo/vwo-advies. Praktische routes zijn ondervertegenwoordigd met 4% vmbo-k/-(g)t tegenover 5,64% regionaal. Dit past bij de relatief lage schoolweging en de pedagogische visie op talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsNicolaas DoornGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor de tussentijdse resultaten gebruiken wij de IEP midden- en eindtoetsen vanaf groep 3. De resultaten van de toetsen worden door de leerkrachten geanalyseerd. De intern begeleider gebruikt de analyse van de leerkrachten tijdens de groepsbesprekingen. De resultaten worden gebruikt om te komen tot een nieuw groepsplan waarin we de leerlingen indelen op niveau. In de groepsplannen worden niet alleen de doelen benoemd, maar kijken we goed naar de beste aanpak voor deze groep leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkel kind presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 40,91% boven advies scoort (25,27% landelijk). Deze resultaten reflecteren de zorgvuldige advisering en doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Op onze school staat het kind centraal; kinderen mogen zichzelf zijn en voelen zich gezien en gerespecteerd door de leerkrachten en de andere leerlingen. We zijn allemaal gelijk. In onze groepen stellen we hoge eisen aan een prettig leerklimaat en een veilig schoolklimaat.We vormen samen onze fijne school en helpen allemaal iedere dag mee om het prettige, veilige klimaat te behouden. De Dalton kernwaarden zijn leidend bij het vormgeven van ons onderwijs: verantwoordelijkheid, samenwerking, effectiviteit, zelfstandigheid en reflectie. We bieden de kinderen een uitdagende leeromgeving en stimuleren hen om zelf keuzes te maken. LEES MINDER

Het kind staat centraal

We zijn allemaal gelijk

We helpen elkaar

Wat is de werkwijze van Daltonschool Nicolaas voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

De kernwaarden van Daltonschool Nicolaas zijn bepaald door het team en gedeeld met de Medezeggenschapsraad. Ouders worden geïnformeerd via de nieuwsbrief. De school volgt de sociale ontwikkeling met een gecertificeerd volgsysteem. De opbrengsten worden besproken in groepsbesprekingen en interventies worden besproken indien nodig. De leerkrachten en de intern begeleider zijn actief betrokken.

Welke registratievormen gebruikt Daltonschool Nicolaas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Daltonschool Nicolaas gebruikt IEP hart en handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool Nicolaas?

Daltonschool Nicolaas gebruikt de Hiro methode voor sociaal-emotioneel leren.