Basisschool de Twirrewyn in Donkerbroek

Het team van de Twirrewyn in Donkerbroek

Current section: team
Schoolstraat 15
8435 Donkerbroek

Zie hier hoe het team van de Twirrewyn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van de Twirrewyn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past de Twirrewyn bij jullie?

Ontdek hoe goed de Twirrewyn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij de Twirrewyn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij de Twirrewyn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (30.8%)
35-45 jaar (30.8%)
45-55 jaar (7.7%)
55-65 jaar (23.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij de Twirrewyn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (15.4%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor de Twirrewyn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten: Zekerheid voor Onze Leerlingen bij De Twirrewyn

Bij Basisschool De Twirrewyn streven we ernaar lesuitval te minimaliseren en de continuïteit van ons onderwijs te waarborgen. Wij begrijpen het belang van een stabiele leeromgeving voor uw kind. Indien een leerkracht onverhoopt afwezig is, zetten wij ons maximaal in om direct een geschikte invalkracht te regelen. Gezien de huidige uitdagingen op de arbeidsmarkt, waarbij er een tekort is aan gespecialiseerde invalkrachten, hanteren wij een duidelijk protocol. Dit protocol is opgesteld in samenwerking met de scholen binnen ons bestuur om flexibel en effectief te kunnen handelen. Onze prioriteit ligt bij het vinden van een interne oplossing. In de eerste periode van afwezigheid proberen we de lessen zoveel mogelijk door eigen teamleden te laten verzorgen. Dit kan betekenen dat we groepen tijdelijk samenvoegen of leerlingen verdelen over andere klassen, altijd met behoud van de pedagogische kwaliteit. Pas in uitzonderlijke situaties, wanneer alle interne opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat leerlingen tijdelijk geen les op school ontvangen. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht, zoeken wij actief naar een structurele externe oplossing om de continuïteit op de lange termijn te garanderen. Uw kind kan rekenen op betrokken en deskundig onderwijs.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bewegingsonderwijs
34.7%
Ontwikkelingsmateriaal
20.4%
Taal/Lezen
12.2%
Rekenen
6.1%
Kring
5.1%
Pauze/fruit eten
5.1%
Muzikale vorming
4.1%
Engels
2%
Wereldoriëntatie
2%
Expressie
2%
Levensbeschouwing
2%
SEO
2%
Gezond gedrag
1%
zelfstandig werken
1%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
24.8%
Rekenen/wiskunde
18.5%
Overig
16.2%
Lezen
13.2%
Wereldoriëntatie
8.2%
Kunstzinnige en creatieve vorming
7.7%
Bewegingsonderwijs
6%
Levensbeschouwing
2.8%
Engelse taal
2.7%

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op Basisschool de Twirrewyn

1

Versterking Taal en Rekenen: Specialistische Hulp

Beschikbare specialisten:

Gekwalificeerde Rekenspecialist

Toelichting van de school:

Op basisschool de Twirrewyn zetten we vol in op de kernvakken. Daarom beschikt onze school over een toegewijde rekenspecialist, een expert die leerlingen extra ondersteuning biedt bij het ontwikkelen van hun rekenvaardigheden. Deze specialistische begeleiding zorgt ervoor dat iedere leerling de kans krijgt om zijn of haar potentieel op rekengebied volledig te benutten. We geloven dat een sterke basis in rekenen essentieel is voor toekomstig succes.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Het KiVa-Team

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat centraal. Binnen de Twirrewyn is een actief KiVa-team actief, een werkgroep die zich volledig toelegt op het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Door middel van de bewezen effectieve KiVa-methode werken we aan een positief en veilig schoolklimaat, waarin kinderen zich gewaardeerd en begrepen voelen. Dit draagt bij aan een gezonde ontwikkeling en leerplezier.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taakspelcoördinator

Toelichting van de school:

Voor een optimale leeromgeving en effectieve taakaanpak zet de Twirrewyn in op een breed scala aan expertise. In het schooljaar 2022-2023 heeft een belangrijke scholing plaatsgevonden, waarbij een collega is opgeleid tot taakspelcoördinator om de werkhouding van leerlingen te stimuleren. Daarnaast profiteren wij van externe ondersteuning door 'de Stipe', een organisatie met gedragsexperts en orthopedagogen die ons helpt bij het realiseren van passend onderwijs. Voor leerlingen met specifieke talenten, waaronder meer- en hoogbegaafdheid, biedt het Comprix College gespecialiseerde programma's. Met deze brede ondersteuning zorgen we ervoor dat elke leerling de begeleiding krijgt die nodig is om succesvol te zijn, zowel op academisch als op persoonlijk vlak.

1

Motorische Ontwikkeling: Fysieke Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Kinderfysiotherapeut

Toelichting van de school:

Basisschool de Twirrewyn besteedt ook aandacht aan de fysieke ontwikkeling van haar leerlingen. We kunnen een beroep doen op de expertise van een gespecialiseerde kinderfysiotherapeut. Deze specialist biedt ondersteuning bij motorische vaardigheden en lichamelijke ontwikkeling, zodat kinderen zich ook op dit gebied optimaal kunnen ontplooien. Een gezonde geest in een gezond lichaam is ons devies.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Protocol en Protocollen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van het grootste belang. Daarom hanteert basisschool de Twirrewyn een strikt protocol voor medicijnverstrekking en medisch handelen. Dit protocol dient als leidraad voor ons personeel. Het protocol beschrijft gedetailleerd hoe onze medewerkers moeten handelen bij het toedienen van medicijnen of het uitvoeren van medische handelingen. Ouders kunnen het volledige protocol raadplegen op de website van onze school voor transparantie en informatie.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Extra Ondersteuning op Maat: Alles over Passend Onderwijs bij de Twirrewyn

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Gids voor Ouders

Bij basisschool de Twirrewyn geloven we dat elk kind uniek is en specifieke ondersteuning nodig kan hebben om optimaal te presteren. Ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd welke extra hulp wij bieden, naast de reguliere basisondersteuning. Dit document, dat u ook kunt vinden op onze website of ter inzage kunt opvragen op school, schetst onze doelstellingen en toekomstvisie op het gebied van leerlingondersteuning. We bespreken hierin ook hoe we het contact met u als ouder onderhouden. Het SOP is een levend document dat de ontwikkeling van uw kind centraal stelt. Hierin leest u ook hoe wij omgaan met specifieke uitdagingen, zoals leerlingen die extra begeleiding nodig hebben op cognitief of sociaal-emotioneel gebied, of leerlingen met gedragsproblemen zoals concentratieproblemen. Indien wij als school zelf niet direct een oplossing weten voor een specifieke onderwijsbehoefte, schakelen wij de expertise van de Stipe in. Dit samenwerkingsverband voor speciaal onderwijs in Zuidoost-Friesland biedt deskundige ondersteuning en fungeert als een verbindende schakel tussen school, kind en ouders. Met hun hulp kunnen we samen de beste ontwikkelingskansen creëren voor uw kind. Toestemming van ouders is hierbij altijd vereist. Samen met u en de Stipe onderzoeken we of de benodigde ondersteuning binnen onze school geboden kan worden. Mocht een andere onderwijsplek beter aansluiten bij de behoeften van uw kind, dan begeleiden we dit proces zorgvuldig. Blijft uw kind bij ons, dan monitoren we continu drie cruciale pijlers: de cognitieve en sociale ontwikkeling van de leerling, ons eigen vermogen om de juiste ondersteuning te bieden, en de impact op de groep en de leerbehoeftes van medeleerlingen. Naast de Stipe kunnen ook professionals zoals de huisarts, jeugdarts, GGD of het Gebiedsteam ingeschakeld worden voor aanvullend advies en ondersteuning. Deze professionals kunnen verdere doorverwijzingen regelen indien nodig. Organisatie van Extra Ondersteuning: Intern en Extern De Twirrewyn biedt diverse vormen van extra ondersteuning, zowel intern als extern. Externe hulp kan bestaan uit gespecialiseerde begeleiding zoals fysiotherapie, logopedie, dyslexiebehandeling of ondersteuning bij taalontwikkelingsstoornissen. Waar mogelijk, faciliteren wij deze externe hulp op onze school. Interne ondersteuning wordt gecoördineerd door onze intern begeleider. Het team identificeert samen welke leerlingen extra aandacht nodig hebben en wie deze begeleiding gaat verzorgen. Dit kan de eigen leerkracht zijn, of een gespecialiseerde onderwijsassistent, om zo te waarborgen dat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Basisschool de Twirrewyn is trots lid van Stichting Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland 2021. Dit samenwerkingsverband streeft ernaar om alle leerlingen in Friesland, ongeacht hun ondersteuningsbehoefte, succesvol onderwijs te bieden. Zij werken nauw samen met alle basis- en speciaal(basis)scholen in de provincie om passend onderwijs voor ieder kind te realiseren. Meer informatie over hun werkwijze, ondersteuningsplan en het ouder- en jeugdsteunpunt vindt u op hun website. Toekomstvisie: Ontwikkeling en Grenzen Onze schoolambitie is om "onderwijs te bieden aan alle kinderen van Donkerbroek". Dit is een krachtige visie, maar we erkennen ook de grenzen van onze capaciteiten. Het waarborgen van een continue en ononderbroken ontwikkeling voor elk kind staat hierbij voorop. De specifieke mogelijkheden en grenzen van onze school zijn vastgelegd in ons schoolondersteuningsprofiel.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op Basisschool De Twirrewyn

Welke ambitieuze doelen zijn vastgelegd in ons schoolplan?

Ons schoolplan, dat de periode 2023-2027 bestrijkt, is een dynamisch document dat is opgesteld met input van het strategisch beleidsplan van stichting Comprix en de schoolontwikkelingen van de afgelopen vier jaar. Teamleden, de directeur, en de Medezeggenschapsraad (MR) hebben gezamenlijk de inhoud vormgegeven, mede gebaseerd op de waardevolle feedback uit ouder- en leerlingenquêtes en de jaarlijkse zelfevaluatie met het bestuur van Comprix. Dit plan schetst onze visie, ontwikkelingsrichting, methoden en middelen voor de komende jaren. De belangrijkste aandachtsgebieden binnen ons schoolplan zijn: Algemeen, Onderwijskundig beleid, Kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur, Veiligheidsbeleid, Financiën, Personeelsbeleid en Huisvesting. Elk jaar vertalen we deze ambities naar een concreet jaarplan, waarin de specifieke activiteiten en werkwijzen voor dat schooljaar worden uitgewerkt. Jaarplan 2024-2025: Een Blik op Onderwijsinnovatie Onderwijskundig Beleid: We hebben dit jaar drie nieuwe lesmethodes succesvol geïmplementeerd en zoeken naar een taalmethode die perfect aansluit bij onze visie op thematisch en geïntegreerd taalonderwijs. De Twirrewyn is geselecteerd voor 'De Bibliotheek op School Plus', een innovatieve aanpak voor effectief leesonderwijs die vanaf schooljaar 2025-2026 van start gaat met teamtrainingen en scholing, gekoppeld aan de inzet van Blink Wereld Geïntegreerd. De invoering van de KiVa-methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling is een groot succes, met het officiële predicaat 'KiVa-school' tot gevolg. Eerste resultaten tonen een significante afname van pestgedrag aan, evenals een hogere tevredenheid onder leerlingen, ouders en personeel. Ons burgerschapsbeleid is afgerond en de koppeling van groepsactiviteiten wordt gedurende het schooljaar 2024-2025 gedocumenteerd, wat resulteert in een compleet activiteitenprogramma per groep voor het komende schooljaar. De werkgroep ‘Visie Jonge Kind’ heeft een helder overgangsprotocol opgesteld na het bijwonen van een congres, wat de soepele overgang voor onze jongste leerlingen waarborgt. Kwaliteitszorg en -cultuur: Het CITO Leerling in Beeld-systeem is volledig operationeel, waardoor leerkrachten en de IB'er data effectiever kunnen analyseren en gerichte ondersteuning kunnen bieden. De implementatie van OGW4D is gestart en zal de komende jaren verder worden uitgewerkt om de effectiviteit te maximaliseren. We hebben, in samenwerking met het samenwerkingsverband, een nieuw ondersteuningsprofiel ontwikkeld dat ons volledige aanbod weerspiegelt. Volgend schooljaar zullen we de specifieke invulling van dit aanbod verder verfijnen. De DPL-methodiek wordt actief toegepast, met ondersteuning van een LC-leerkracht die zich richt op didactisch handelen, groepsbezoeken en collegiale visitatie. Veiligheidsbeleid: De KiVa-aanpak heeft geleid tot een merkbaar veiliger schoolklimaat, waarin leerlingen zich meer gehoord en gezien voelen. De monitor sociale veiligheid wordt gebruikt voor gericht beleid, en de uitkomsten zijn gedeeld met de onderwijsinspectie. Een school specifiek veiligheidsbeleidsplan, afgeleid van het bestuursdocument van Comprix, is vastgesteld. Personeelsbeleid: De gesprekkencyclus is up-to-date en ons team bestaat uit hooggekwalificeerde leraren. Een gespecialiseerde rekencoördinator draagt bij aan een versterkt rekenbeleid en gerichte aandacht voor specifieke rekenonderdelen. Financiën: Het nieuwe financiële systeem van Comprix biedt meer transparantie en stelt ons in staat om bewuste financiële keuzes te maken. De financiën van de school zijn uitstekend op orde. De Twirrewyn kan gebruikmaken van de subsidie basisvaardigheden, waarvan het plan en de inzet vanaf komend schooljaar vorm krijgt. Huisvesting: Het schoolplein is vergroend en vernieuwd, met een vastgesteld ontwerp en afgeronde werkzaamheden die bijdragen aan een prettige leeromgeving. Vooruitblik Schooljaar 2025-2026: De schoolontwikkeling in het schooljaar 2025-2026 zal zich richten op de implementatie van het activiteitenplan voor de subsidie basisvaardigheden, verdere scholing en implementatie van effectief leesonderwijs op teamniveau, het borgen van de DPL-aanpak met de LC-leerkracht, en de verdieping van OGW4D in de praktijk. We oriënteren ons tevens op het uitbreiden van specialisaties binnen de school, zoals een taalcoördinator.

Hoe realiseren we onze schoolontwikkelingsdoelen?

Elke concrete actie binnen onze schoolontwikkeling wordt aangestuurd door een toegewijd actieteam of werkgroep. Deze groepen opereren met het mandaat van het gehele team en rapporteren regelmatig over de voortgang aan het managementteam (MT) en het bredere schoolteam. Elke werkgroep werkt volgens een gedetailleerd actieplan. Dit plan omvat de vastgestelde doelen, de gekozen aanpak, de benodigde scholing voor het team en een duidelijke tijdsplanning. Dit zorgt voor een gestructureerde en efficiënte uitvoering van onze ambities. Wanneer een gesteld doel is bereikt, wordt dit vastgelegd in een borgingsdocument. Dit document beschrijft de succesvolle aanpak en de resultaten, zodat deze kennis blijvend zichtbaar en toepasbaar is binnen onze schoolorganisatie.

Downloaden

Ontdek het Jonge Kind Programma op Basisschool de Twirrewyn

Toelichting van de school

Op basisschool de Twirrewyn verwelkomen we kinderen vanaf vier jaar. De overgang van thuis of de peuterspeelzaal naar de basisschool is een belangrijke stap, zowel voor uw kind als voor u als ouder. Om deze nieuwe fase zo soepel mogelijk te laten verlopen, bieden we alle toekomstige leerlingen de mogelijkheid om al te komen wennen. Kinderen vanaf 3 jaar en 10 maanden zijn van harte welkom voor kennismakingsdagen. Deze dagen worden in overleg met u ingepland, zodat uw kind zich prettig en veilig voelt. Bij binnenkomst in groep 1 gaan we ervan uit dat uw kind al enige zelfstandigheid bezit. Hierbij kunt u denken aan zelfstandig aan- en uitkleden, de jas ophangen en het toiletbezoek. Voor de officiële inschrijving maken we gebruik van een standaard inschrijfformulier. We volgen hierbij het toegelaten beleid van Stichting Comprix. Indien uw kind de peuterspeelzaal heeft bezocht, zorgen wij voor een warme overdracht. Dit houdt in dat we met de peuterspeelzaal overleggen over de sociaal-emotionele, cognitieve ontwikkeling en zelfredzaamheid van uw kind. Ons doel is een optimale aansluiting op de onderwijsbehoeften van elk kind.

Veelgestelde vragen

Biedt De Twirrewyn extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, basisschool de Twirrewyn biedt specifieke programma's en ondersteuning voor jonge kinderen om een vliegende start te garanderen. Ontdek ons rijke aanbod dat is afgestemd op de ontwikkelingsfase van uw kind.

Ja, basisschool de Twirrewyn biedt specifieke programma's en ondersteuning voor jonge kinderen om een vliegende start te garanderen. Ontdek ons rijke aanbod dat is afgestemd op de ontwikkelingsfase van uw kind.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) & peuteropvang
Integraal Kindcentrum

Met welke partners werkt De Twirrewyn samen voor het jonge kind?

Voor een naadloze overgang en optimale ontwikkeling van jonge kinderen, werkt basisschool de Twirrewyn nauw samen met gerenommeerde partners zoals Stichting Scala en Peuterpret. Samen zorgen we voor een doorlopende leerlijn.

Voor een naadloze overgang en optimale ontwikkeling van jonge kinderen, werkt basisschool de Twirrewyn nauw samen met gerenommeerde partners zoals Stichting Scala en Peuterpret. Samen zorgen we voor een doorlopende leerlijn.

Stichting Scala, Peuterpret samenwerking
Team | de Twirrewyn in Donkerbroek | [2025] Schoolregister