
Schoolweging
De schoolweging van De Twirrewijn is 30,18 , met een spreiding van 5,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,69% van de leerlingen dat het fundamentele taal- en rekenniveau behaalt, presteert de school 1,8 procentpunt beter dan vergelijkbare scholen. Het resultaat ligt ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%, wat wijst op sterke basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De Twirrewyn behaalt een streefniveau van 66,67%, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit geeft aan dat bijna twee derde van de leerlingen het hoogste rekenniveau bereikt. De prestaties liggen ruim 8,8 procentpunt boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,79%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een nadruk op havo (33,33%) en vwo (16,67%), samen goed voor bijna 50% van de adviezen. Tegelijkertijd zien we een bredere spreiding met 11,11% vmbo-k en 5,56% vmbo-b adviezen. Deze mix past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,18) en de landelijke trend naar maatwerkadviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Twirrewijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerresultaten worden gemonitord aan de hand van de methode toetsen en aan de hand van methode onafhankelijke toetsen (CITO). Aan de hand van de methode toetsen wordt het aanbod eventueel bijgesteld. De methode onafhankelijke toetsen worden halverwege het schooljaar afgenomen (begin kalenderjaar, M-toetsen), daarna worden de toetsen geanalyseerd, verwerkt in groepsoverzichten en vergeleken met andere jaren en de school eigen norm (ambitie). Daaruit voort volgen de groepsbesprekingen en worden de nieuwe groepsplannen opgesteld en vinden de oudergesprekken plaats. De aanpak die nodig is krijgt vorm aan de hand van het instructiemodel DPL (Doordacht Passend Lesmodel van de CEDgroep) . In dit model krijgen alle kinderen in de klas het passende aanbod volgens de vastgestelde aanpak aangeboden. Het uitgangspunt is altijd het stellen van hoge doelen en het hebben van hoge verwachtingen van de leerlingen. De schoolambitie is daarbij leidend. Aan het eind van het jaar wordt er weer methode onafhankelijk getoetst (E-toetsen) en gebeurt hetzelfde als bij de midden toetsen. Het verschil is dat de overgang naar de volgende groep dan ook bepaald wordt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
70,59% van de leerlingen presteert op adviesniveau, iets boven het vergelijkingsgemiddelde (62,93%). Opvallend is dat 17,65% onder advies presteert, wat 5,8 procentpunt hoger ligt dan landelijk (11,81%). Dit zou kunnen wijzen op een voorzichtig adviesbeleid of late ontwikkelsprongen.
Sociale ontwikkeling
De Twirrewyn is een veilige plek waar het kind zich vanuit welbevinden in rust en vrijheid kan ontplooien We leren kinderen kiezen en verantwoordelijk te zijn voor de gevolgen van keuzes. Wij geven zodanig onderwijs, dat kinderen leren omgaan met vrijheid, verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid, solidariteit en samenwerking. Met elkaar samenwerken om de wereld te verkennen vraagt focus op de volgende kennisvakken: geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, talen, burgerschap, cultuur/muziek. Wij willen ieder kind naar aanleg en tempo en in een doorgaande lijn begeleiden, om uit te kunnen groeien tot een kritisch, sociaal, begripvol en zelfstandig denkend mens. We bieden een schoolklimaat waarin iedereen zichzelf mag zijn en zich ontwikkelt tot een volwaardige burger in een diverse maatschappij. De Twirrewyn werkt vanuit een brede levensbeschouwelijke visie. In ons lesaanbod is levensbeschouwing verankerd. Veiligheid en geborgenheid bieden is waar we voor staan. LEES MINDER
verantwoordlijk
gelijkwaardig
veilig
Wat is de werkwijze van de Twirrewyn voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden voor sociale ontwikkeling van de Twirrewyn zijn gebaseerd op de schoolvisie. De school gebruikt de KiVa-methodiek, die positief gedrag stimuleert. Deze methodiek wordt geïmplementeerd vanaf schooljaar 2023-2024. De sociale opbrengsten worden vanaf dat schooljaar geregistreerd via het KiVa-monitoringssysteem en uitgewisseld met de inspectie.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Twirrewyn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Twirrewyn gebruikt Kindbegrip en vanaf 2023-2024 de lijsten van KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Twirrewyn?
De Twirrewyn gebruikt de methoden KiVa en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.