Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan in Dongen

Het team van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan in Dongen

Current section: team
Kastanjestraat 26
5104 Dongen

Zie hier hoe het team van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Sint Jan

5

Versterking Taal en Rekenen: Onze Expertise

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor optimale leerontwikkeling
Orthopedagoog voor gespecialiseerde begeleiding
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Remedial teacher voor gerichte bijles
Taalspecialist voor taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Basisschool Sint Jan zetten wij ons in voor een sterke basis op het gebied van taal en rekenen. Ons team van specialisten, waaronder een intern begeleider, orthopedagoog, rekenspecialist, remedial teacher en taalspecialist, werkt nauw samen om elke leerling de nodige ondersteuning te bieden. Wij geloven in gepersonaliseerd leren, waarbij we de unieke leerbehoeften signaleren en hier effectief op inspelen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor brede ondersteuning
KWINK coach voor sociaal gedrag
Ambulant begeleider voor extra hulp

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider is uw aanspreekpunt voor sociaal-emotionele ontwikkeling en ondersteunt leerkrachten bij uitdagingen. Indien gespecialiseerde hulp nodig is, zoekt de intern begeleider de juiste externe expertise, zoals schoolmaatschappelijk werk of een begeleider passend onderwijs. Zo waarborgen we een veilige en stimulerende omgeving waarin elke leerling zich prettig voelt en zich optimaal kan ontwikkelen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Gericht Advies

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern begeleider voor integrale aanpak

Toelichting van de school:

Voor vragen over gedrag, werkhouding en taakaanpak bieden onze intern begeleider en gedragsspecialist gerichte ondersteuning aan leerkrachten. Zij werken samen om strategieën te ontwikkelen die aansluiten bij de individuele behoeften van leerlingen. Bij complexe casussen wordt externe expertise ingeschakeld om de best mogelijke aanpak te garanderen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Vakdocent BeweegBuro voor gespecialiseerde gymlessen

Toelichting van de school:

Onze leerlingen genieten wekelijks van uitdagende gymlessen, verzorgd door een gespecialiseerde vakdocent van BeweegBuro. Deze lessen stimuleren de motorische vaardigheden en de algehele lichamelijke ontwikkeling van de kinderen. Door deze professionele begeleiding bewegen onze leerlingen niet alleen, maar leren ze ook spelenderwijs de waarde van beweging kennen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij Basisschool Sint Jan staat de veiligheid en het welzijn van uw kind centraal, ook als er medische handelingen of medicatie nodig zijn. We hanteren een strikt protocol voor medisch handelen, opgesteld conform de wet BIG, om zorgvuldigheid te waarborgen. Dit protocol zorgt ervoor dat medewerkers adequaat handelen bij het toedienen van medicijnen of het uitvoeren van medische procedures. Ouders kunnen afspraken maken met de directie over specifieke zorgbehoeften. Het volledige protocol is beschikbaar op onze locatie en online via www.Mondiaen.nl, zodat u altijd inzage heeft in onze werkwijze.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Handvaardigheidslokaal
Muzieklokaal

Ontdek de Ondersteuning voor Elk Kind op Sint Jan Basisschool

Passend Onderwijs en Extra Begeleiding in Dongen

Op Basisschool Sint Jan streven we naar passend onderwijs voor iedere leerling. We werken nauw samen met het Regionaal Samenwerkingsverband (RSV) Breda PO om ervoor te zorgen dat elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft. Soms loopt een kind vast in zijn of haar ontwikkeling, mist het uitdaging, of zijn er specifieke gedrags- of leerbehoeften. In deze gevallen is extra begeleiding essentieel. Zowel leerkrachten als ouders kunnen signaleren wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft. Wij geloven in een sterke samenwerking met u als ouder om de juiste aanpak te bepalen en uw kind optimaal te laten groeien. Onze school werkt samen met diverse partners om de best mogelijke ondersteuning te bieden. Dit omvat begeleiding van een schoolmaatschappelijk werker, sociaal-verpleegkundige van de GGD, en de expertise van Begeleiders Passend Onderwijs (BPO) van RSV Breda PO. Indien nodig betrekken we ook jeugdhulpverlening, altijd in nauw overleg met u. Samen stellen we een 'arrangement' op, een persoonlijk plan dat aansluit bij de unieke onderwijsbehoeften van uw kind. Voor leerlingen die extra ondersteuning ontvangen, stellen we een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan wordt gezamenlijk opgesteld, bijgesteld en geëvalueerd, waarbij de stem van uw kind altijd gehoord wordt. U als ouder heeft het recht om uw mening te geven en wordt actief betrokken bij dit proces. Wanneer extra ondersteuning binnen onze school niet toereikend is, zoeken we samen naar een passende plek op een andere school, zoals speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO). Dit gebeurt altijd in overleg met u, met oog voor uw wensen en conform de wettelijke richtlijnen voor passend onderwijs. Het RSV Breda PO biedt hierbij ondersteuning en advies. Voor kinderen die de Nederlandse taal nog niet beheersen, hanteren we een passende aanpak. Jonge kinderen (4-5 jaar) worden in reguliere kleutergroepen geplaatst om taal door onderdompeling te leren. Oudere kinderen kunnen, indien nodig, een taalschool bezoeken voor intensieve taalinstructie. Hoogbegaafdheid wordt ook serieus genomen. Onze school maakt deel uit van een samenwerkingsverband binnen Stichting Mondiaen, waardoor we toegang hebben tot gespecialiseerde ondersteuning, zoals het Leerlab HB, voor leerlingen die hoogbegaafdheid vertonen. Onze toekomstvisie is gericht op het continu verbreden en verdiepen van onze basisondersteuning. We streven ernaar de expertise binnen de school te versterken, zodat we onze leerlingen nog beter kunnen begeleiden. Essentiële doelen zijn een heldere, consequent toegepaste zorgstructuur, leerkrachten die regie nemen en ouders actief betrekken, en een passend onderwijsaanbod voor alle leerlingen, inclusief de meer- en hoogbegaafden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan op Basisschool Sint Jan

Welke ambitieuze doelen zijn vastgelegd in ons schoolplan?

Op Basisschool Sint Jan streven we continu naar verdere ontwikkeling van ons onderwijs. Dit doen we om optimaal aan te sluiten bij de unieke leerbehoeften van elke leerling. Ons schoolplan bevat concrete doelen en initiatieven die onze koers bepalen. We hanteren Professionele Leergemeenschappen (PLG's) voor taal/spelling en rekenen. Deze werkgroepen verdiepen onze kennis en verbeteren ons onderwijs, wat leidt tot betere prestaties van onze leerlingen. Ouderbetrokkenheid is essentieel. Een sterke school-thuis samenwerking bevordert het succes van onze leerlingen. We zoeken voortdurend naar manieren om ouders nog actiever te betrekken bij de ontwikkeling van hun kinderen. Ons muziekonderwijs stimuleert creativiteit en muzikale ontdekking. Muziek is een belangrijk onderdeel van de brede ontwikkeling van kinderen. Om de onderwijskwaliteit te garanderen, investeren we in Expliciete Directe Instructie (EDI) scholing voor onze leerkrachten. Dit verbetert de effectiviteit van onze instructiemethoden. Daarnaast implementeren we een nieuwe, verbeterde methode voor taal en spelling. Met Gewoon Goed Onderwijs (GGO) stemmen we ons onderwijs af op individuele leerbehoeften, wat optimale ontwikkeling voor iedereen mogelijk maakt. De borging van ons rekenonderwijs is een topprioriteit. We zorgen ervoor dat verbeteringen duurzaam zijn en rekenvaardigheden van hoog niveau blijven. Tot slot besteden we veel aandacht aan sociaal-emotioneel onderwijs (SEO). We maken weloverwogen keuzes om leerlingen niet alleen cognitief, maar ook sociaal-emotioneel te laten groeien. Met deze focus op kwaliteit en ontwikkeling bouwen we aan een bloeiende leeromgeving voor al onze leerlingen.

Hoe realiseert Basisschool Sint Jan haar onderwijsdoelen?

Onze toegewijde leerkrachten richten zich dagelijks op het behalen van de vastgestelde leerdoelen. Ze besteden gerichte aandacht aan diverse leergebieden en ontwikkelen essentiële vaardigheden en positieve attitudes bij de leerlingen. We monitoren de voortgang van onze leerlingen nauwgezet door middel van observaties, gesprekken en gerichte signalering. Dit helpt ons te beoordelen of we op de juiste weg zijn. Voor een gestructureerde kwaliteitsbewaking en effectieve monitoring van onze doelen, maken we gebruik van een geavanceerd kwaliteitssysteem. Hierin leggen we onze ambities vast in 'ambitiekaarten', die zowel de doelstellingen als gedetailleerde actieplannen bevatten. Tijdens reguliere bijeenkomsten evalueren en actualiseren we deze plannen continu. Afspraken worden vastgelegd in een kwaliteitskaart, wat zorgt voor een consistente naleving en borging van onze onderwijskwaliteit.

Welke burgerschapsdoelen en perspectieven hanteren we op Sint Jan?

Op Basisschool Sint Jan hebben we specifieke burgerschapsdoelen ontwikkeld, afgestemd op de diversiteit binnen onze leerlingengroep. Deze doelen zijn gebaseerd op de zes perspectieven van Mondiaen en worden onderverdeeld in drie kern thema's: digitaal burgerschap & sociale media, armoede & maatschappelijke ongelijkheid, en kennis van & respect voor andere culturen (diversiteit). Voor elk thema hebben we houdings-, ervarings- en kennisdoelen opgesteld. Algemene kennis en vaardigheden: We koppelen ons onderwijs aan de leefwereld van onze leerlingen en actuele gebeurtenissen. Ons curriculum biedt kennis over de omgeving en Nederlandse geschiedenis. In de bovenbouw verdiepen we ons in democratie en staatsinrichting via projecten, met een focus op zowel kennisoverdracht als ervaringsgericht leren. We streven naar een doorlopende leerlijn van groep 1 tot 8 voor deze belangrijke aspecten. Maatschappijverbetering: We sluiten aan bij de belevingswereld van leerlingen door actuele gebeurtenissen te behandelen, zowel lokaal als wereldwijd. We stimuleren participatie in regionale en landelijke initiatieven, en willen dit structureler vormgeven. Socialiteit en identiteit: Op Sint Jan bevorderen we samen leren en leven. Een sterke samenwerking tussen leerlingen, ouders en school zorgt ervoor dat elke leerling zich gezien, veilig en optimaal kan ontwikkelen. We omarmen de diversiteit in onze schoolgemeenschap, stimuleren nieuwsgierigheid naar elkaar en moedigen respectvol omgaan met verschillen aan. Dit creëert een inclusieve omgeving waar diversiteit wordt gezien als een kracht. Denken en oordelen: We ontwikkelen zelfstandig en kritisch denken bij onze leerlingen. Zij leren een eigen mening te vormen en deze respectvol te delen. Door actuele thema's te integreren, dagen we leerlingen uit tot dialoog. We focussen specifiek op kritisch mediagebruik en verantwoorde omgang met digitale media. Discussie: We moedigen leerlingen aan om in gesprek te gaan over actuele gebeurtenissen en hun leefwereld. We willen discussies structureler maken, inclusief ruimte voor controversiële onderwerpen, om constructief omgaan met meningsverschillen te bevorderen. Participatie: Gelijkwaardigheid staat centraal; alle leerlingen krijgen gelijke kansen en participeren actief. Leerlingen worden betrokken bij groepsregels en schoolbeleid. De leerlingenraad speelt een cruciale rol in het vertegenwoordigen van leerlingen en het aandragen van verbeteringen, wat actief burgerschap en zelfstandigheid stimuleert.

Ontdek Ons Unieke Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool Sint Jan

Toelichting van de school

Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan in Dongen biedt een inspirerende en veilige omgeving voor jonge kinderen om zich optimaal te ontwikkelen. Met een toegewijd team en een focus op persoonlijke groei, bereiden we uw kind voor op een succesvolle schoolcarrière. Ons basisonderwijs is ontworpen om nieuwsgierigheid te wekken en talenten te stimuleren.

Veelgestelde vragen

Ontdek het Speciale Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool Sint Jan Dongen

Basisschool Sint Jan in Dongen zet zich extra in voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Wij bieden een verrijkend programma dat aansluit bij de behoeften van peuters en kleuters. Ons aanbod is gericht op een speelse kennismaking met leren, waarbij de nadruk ligt op sociale vaardigheden, taalontwikkeling en ontdekking. Wij creëren een stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich gezien en gehoord voelt. Door middel van onze speciale programma's leggen we een stevige basis voor de verdere educatieve reis van uw kind. Ontdek hoe wij uw jonge kind optimaal ondersteunen bij de start van hun schoolleven.

Basisschool Sint Jan in Dongen zet zich extra in voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Wij bieden een verrijkend programma dat aansluit bij de behoeften van peuters en kleuters. Ons aanbod is gericht op een speelse kennismaking met leren, waarbij de nadruk ligt op sociale vaardigheden, taalontwikkeling en ontdekking. Wij creëren een stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich gezien en gehoord voelt. Door middel van onze speciale programma's leggen we een stevige basis voor de verdere educatieve reis van uw kind. Ontdek hoe wij uw jonge kind optimaal ondersteunen bij de start van hun schoolleven.

Professionele Kinderopvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie
Peuteropvang en VVE Programma's voor Vroege Ontwikkeling

Ontdek Onze Samenwerkingen voor het Jonge Kind in Dongen

Basisschool Sint Jan werkt nauw samen met lokale partners om een naadloze overgang en een rijke leerervaring voor jonge kinderen te garanderen. Onze samenwerking met 'De Tovertuin' is essentieel voor het aanbieden van hoogwaardige voor- en vroegschoolse educatie. Dit partnerschap zorgt ervoor dat kinderen al voor schooltijd kennismaken met een gestructureerde en stimulerende omgeving. Samen met 'De Tovertuin' bieden we programma's die de taalontwikkeling, sociale interactie en cognitieve vaardigheden van jonge kinderen bevorderen. Bezoek [De Tovertuin](http://www.detovertuindongen.nl/) voor meer informatie over hun aanbod en hoe zij bijdragen aan de ontwikkeling van onze jongste leerlingen.

Basisschool Sint Jan werkt nauw samen met lokale partners om een naadloze overgang en een rijke leerervaring voor jonge kinderen te garanderen. Onze samenwerking met 'De Tovertuin' is essentieel voor het aanbieden van hoogwaardige voor- en vroegschoolse educatie. Dit partnerschap zorgt ervoor dat kinderen al voor schooltijd kennismaken met een gestructureerde en stimulerende omgeving. Samen met 'De Tovertuin' bieden we programma's die de taalontwikkeling, sociale interactie en cognitieve vaardigheden van jonge kinderen bevorderen. Bezoek [De Tovertuin](http://www.detovertuindongen.nl/) voor meer informatie over hun aanbod en hoe zij bijdragen aan de ontwikkeling van onze jongste leerlingen.

Team | Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan in Dongen | [2025] Schoolregister