Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan in Dongen

De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan in Dongen

Current section: resultaten
Kastanjestraat 26
5104 Dongen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling

Het fundamentele niveau vormt de basisvaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau, een norm die geldt voor alle basisscholen, inclusief onze school. Op Basisschool Sint Jan streven we ernaar dit niveau voor al onze leerlingen te waarborgen. Een solide basis is cruciaal voor hun verdere schoolloopbaan en persoonlijke ontwikkeling. Wij zetten ons dagelijks in om elke leerling de ondersteuning te bieden die nodig is om dit fundamentele niveau te bereiken.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op Basisschool Sint Jan

Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender leerdoel, waarbij we streven naar maximale ontwikkeling voor al onze leerlingen aan het einde van groep 8. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel van onze leerlingen dit hogere niveau zouden moeten behalen. Bij Basisschool Sint Jan zetten we ons in om dit streefniveau te stimuleren en te realiseren. Door middel van gerichte aandacht en aangepaste lesmethoden moedigen we leerlingen aan om hun potentieel volledig te benutten en uit te blinken in hun academische prestaties. Ontdek hoe wij uw kind helpen groeien naar het hoogst haalbare.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan?

Basisschool Sint Jan in Dongen hecht veel waarde aan een zorgvuldig en passend schooladvies voor elke leerling in groep 8. Dit advies is cruciaal voor de overstap naar het voortgezet onderwijs. Het adviesproces begint al in groep 7, waar leerlingen een voorlopige indicatie ontvangen. Hierbij kijken we niet alleen naar de Cito-resultaten, maar ook naar gedrag, sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding en motivatie. Een holistische benadering zorgt ervoor dat het advies recht doet aan de unieke capaciteiten van elk kind. De definitieve doorstroomtoets, afgenomen in het voorjaar, biedt een objectieve meting van de leerprestaties. Indien de toetsresultaten hoger uitvallen dan het eerder afgegeven schooladvies, kan het advies worden bijgesteld. Dit gebeurt altijd in het belang van de leerling, met een duidelijke motivatie indien het advies niet wordt verhoogd. De school gebruikt de 'Leerling in Beeld' toets om een betrouwbaar en consistent advies te waarborgen. Het uiteindelijke doel is om elke leerling een soepele en succesvolle start in het voortgezet onderwijs te bieden, passend bij hun ontwikkeling en potentieel.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool Sint Jan

Op Basisschool Sint Jan geloven we dat een veilige leeromgeving essentieel is voor optimale ontwikkeling. We zetten ons volledig in om een sfeer van veiligheid te creëren voor al onze leerlingen, ouders en medewerkers. Onze school besteedt extra aandacht aan de groei van sociale vaardigheden. We gebruiken doelbewust en preventief de methode KWINK, een online programma voor sociaal-emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid. KWINK biedt een doordacht SEL-programma dat gebaseerd is op de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Het is praktisch, boeiend en altijd actueel, met een focus op preventie van bijvoorbeeld pesten en het versterken van een veilige groepsdynamiek.

Respectvol

Verantwoordelijk

Samenwerkend

Hoe bevordert Basisschool Sint Jan de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze kernwaarden, gekozen door leerlingen, ouders en het team, worden zichtbaar gemaakt met speciale iconen die op school hangen. We bouwen aan sterke relaties gebaseerd op vertrouwen, waarin iedereen zich gezien, gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Op Basisschool Sint Jan hechten we veel waarde aan samenwerking en respect voor onszelf, anderen en onze omgeving. Om ervoor te zorgen dat elke leerling zich prettig voelt, focussen we op sociaal-emotionele ontwikkeling door middel van wekelijkse KWINK-lessen in elke klas. Deze lessen helpen kinderen sociale vaardigheden te oefenen en bieden preventieve strategieën tegen pestgedrag, wat bijdraagt aan een veilig schoolklimaat. KWINK versterkt onze school door: - het voorkomen van storend gedrag en pesten; - een groepsbrede, preventieve aanpak te hanteren; - het bevorderen van een sociaal veilige groep; - het verbeteren van leerresultaten; - te werken met vijf bewezen gedragscompetenties; - het aanbieden van unieke filmpjes bij elke les; - te voldoen aan de Wet Sociale Veiligheid; - en het stimuleren van leerplezier! Leerkrachten observeren leerlingen en noteren hun onderwijsbehoeften. Twee keer per jaar registreren zij het welbevinden en de betrokkenheid van elk kind met het programma ‘Cito Leerling in Beeld.’ Indien nodig ontwikkelen en implementeren we aanvullende plannen voor individuele leerlingen, groepen of klassen om hun sociaal-emotionele groei te ondersteunen. Op klasseniveau reflecteren we regelmatig met leerlingen op gewenst gedrag en burgerschapscompetenties, waarbij leerkrachten een voorbeeldfunctie vervullen. Tijdens de eerste weken van het schooljaar richten we ons op de 'Gouden Weken', waarin de nadruk ligt op de groepsfase. Klassen maken werkafspraken, stellen rolverdelingen vast en bepalen gezamenlijke doelen die gekoppeld zijn aan verwachtingen en gewenst gedrag. Voor buitenspelen zijn duidelijke regels opgesteld en met de leerlingen besproken om een veilige en respectvolle omgeving te waarborgen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden op Basisschool Sint Jan gebruikt?

Basisschool Sint Jan maakt gebruik van de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren:

  • KWINK

Hoe registreert deze school de sociale opbrengsten?

Deze school gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen:

  • Zien
  • Digikeuzebord

Wat zegt de inspectie over de school?

Resultaten | Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan in Dongen | [2025] Schoolregister