Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan
Kastanjestraat 26
5104 CL Dongen

Schoolweging

Schoolweging
32.41
Spreiding
6.46

De schoolweging van Sint Jan Dongen is 32,41 , met een spreiding van 6,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,8% behaalde het fundamenteel niveau ver overtreft de school niet alleen de landelijke norm (85%), maar ook het regionaal gemiddelde (94,8%). Dit illustreert een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 66,1% ruim boven de signaleringswaarde van 41,2% voor het streefniveau. Het regionale gemiddelde ligt op 53,4%, wat de sterke focus op leerdoelen benadrukt. Deze prestatie is opmerkelijk gezien de hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een gebalanceerde mix: 18,2% havo, 18,2% vwo en 18,2% vmbo-(g)t. Opvallend is het hogere aandeel vmbo-k/gt (13,6% vs. 5,6% regionaal), wat past bij de schoolweging. Tegelijk wijst 4,5% 'onbekend' op mogelijke uitstroomonduidelijkheid. De theoretische richtingen (havo/vwo) beslaan samen 40,9%, vergelijkbaar met landelijke trends.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint Jan DongenGemeente AmsterdamNederland
LIB174.15175.23175

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We gaan het Expliciete Directe Instructie model (EDI) toepassen om de effectiviteit van onze instructie en verwerking te verbeteren. Door EDI toe te passen, kunnen we beter monitoren of de leerstof goed wordt begrepen en behouden door de leerlingen. Dit stelt ons in staat om het onderwijsaanbod tijdig aan te passen en te optimaliseren, zodat elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft. Daarnaast meten we de voortgang van de leerlingen met methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem Cito Leerling in Beeld. De verzamelde data wordt op school-, groeps- en kindniveau geëvalueerd met het team. Indien nodig worden er aanpassingen in het onderwijsaanbod doorgevoerd of interventies ingezet. De resultaten hiervan zijn voor ouders zichtbaar in ParnasSys. Als een leerling de leerdoelen niet behaalt, plannen we extra oefentijd in en biedt de leerkracht aanvullende instructie. Indien deze maatregelen onvoldoende blijken, kan de leerling extra begeleiding buiten de klas krijgen van een leerkrachtondersteuner, altijd in overleg met de intern begeleider. Voor leerlingen die sneller door de leerstof heen gaan, wordt het aanbod gecompact, verbreed of verdiept om hen voldoende uitdaging te bieden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

70% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat boven het regionaal gemiddelde (62,9%) ligt. Het percentage onderadvisering (15%) is iets hoger dan landelijk (11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexere populatie. De school zet extra in op monitoring, zoals beschreven in hun doorstroomprotocol.

Sociale ontwikkeling

Wij zijn ervan overtuigd dat leerlingen zich pas optimaal kunnen ontwikkelen als ze zich veilig voelen. We zullen er alles aan doen om onze leerlingen, ouders en medewerkers die veiligheid te laten ervaren. Als school schenken wij extra aandacht aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden. We zetten bewust en preventief de methodiek KWINK in. Het is een online methode voor sociaal-emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid. KWINK biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. LEES MINDER

Respectvol

Verantwoordelijk

Samen

Wat is de werkwijze van de Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan voor sociale ontwikkeling?

De Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan hecht veel waarde aan samenwerking en respect. De kernwaarden van de school zijn gekozen door leerlingen, ouders en teamleden, en zijn zichtbaar gemaakt middels iconen. De school werkt met de KWINK-lessen, die wekelijks in elke klas worden gegeven. Tijdens deze lessen oefenen kinderen sociale vaardigheden en wordt aandacht besteed aan het voorkomen van pestgedrag. Leerkrachten observeren de leerlingen en beschrijven hun onderwijsbehoeften. Twee keer per jaar wordt het welbevinden en de betrokkenheid van elk kind vastgelegd met behulp van het programma ‘Cito Leerling in Beeld’. Tijdens de eerste weken van het schooljaar wordt extra aandacht besteed aan de 'Gouden Weken', waarin werkafspraken worden gemaakt en doelen worden bepaald.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan gebruikt de volgende registratievormen: Kijk!, Zien, en Digikeuzebord.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan??

De Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan gebruikt de KWINK-methode voor sociaal-emotioneel leren.