
Schoolweging
De schoolweging van Heilig Hart Dongen is 27,21 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,9% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 96,4%. Dit wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 69,4% van de leerlingen behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1% en het vergelijkingsgemiddelde van 61,1%. Dit benadrukt de sterke focus op hogere leerdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 27,3% vwo (vs. 18,6% regio) en 18,2% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (10,9% vmbo-k vs. 9,2% regio), passend bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Heilig Hart Dongen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.15 | 175.96 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Als je iets wilt weten, moet je meten! Dit motto geldt ook voor het basisonderwijs. Toetsen zijn belangrijke instrumenten om de ontwikkeling van leerlingen te volgen, het onderwijsaanbod daarop af te stemmen en de effecten van het onderwijs te meten. Hieronder geven wij u een inkijkje in hoe wij toetsen en meten: 1. Wat meten de Cito-toetsen? Twee keer per jaar worden vanuit Cito (Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling) toetsen afgenomen. De afnames starten vanaf groep 3, in januari/februari de M-toets (midden) en in juni de E-toets (eind). Cito heeft toetsen voor schoolse vaardigheden ontwikkeld: begrijpend en technisch lezen, rekenen, spelling en studievaardigheden. Vanaf schooljaar 2023 werken we op Heilig Hart met Leerling in Beeld (LiB), dit zijn de nieuwste toetsen die Cito heeft ontwikkeld. De toetsen bevatten lesstof van het afgelopen halfjaar. Cito-toetsen zijn vaardigheidstoetsen. Dit betekent dat ze opgaven op een gemiddeld niveau bevatten, maar ook opgaven die kinderen met een lager niveau goed kunnen maken én wat moeilijkere opgaven. De uitkomsten geven een beeld van het niveau van de leerlingen (aangeduid met niveau I t/m niveau V). De toetsen zijn 'genormeerd', daardoor kan een school de resultaten van een leerling of groep afzetten tegen de resultaten van andere leerlingen in Nederland. Ook zijn de toetsen van één leergebied aan elkaar gekoppeld; de score van verschillende leerjaren kun je daardoor met elkaar vergelijken. De groei van elk kind wordt hiermee in beeld gebracht. Daarnaast wordt de toets ook gebruikt als signaleringsinstrument: welk leergebied heeft extra aandacht nodig en wat hebben de leerlingen (extra) nodig? 2. Wat meten de methodetoetsen? Methode-toetsen zijn toetsen die de uitgeverij bij haar methode levert. Deze toetsen controleren na ieder blok (hoofdstuk of thema) of het kind de lesstof uit het afgelopen blok goed heeft opgepikt (meestal duurt zo'n blok 6 weken). De methode-toetsen staan los van elkaar. Ze zijn dan ook niet bedoeld om uitspraken over de groei van een kind te doen. Methode-toetsen ondersteunen de leerkracht het hele jaar door om het onderwijsaanbod te evalueren en om dit aanbod bij te sturen als dat nodig is. 3. Wat is het verschil tussen de Cito-toetsen en de methode-toetsen? De Cito-toets meet een schoolse vaardigheid als geheel (lange termijn). Een methode-toets meet (onderdelen van) een schoolse vaardigheid die net aan bod is geweest (korte termijn). Waar een methode-toets vrijwel door iedereen 'goed' wordt gemaakt, bevat een Cito-toets opgaven van uiteenlopende moeilijkheidsgraad. Zo komen verschillen tussen leerlingen meer naar voren en wordt ook nog meer duidelijk wat elk kind nodig heeft (extra ondersteuning of juist extra uitdaging). 4. Wat betekent het als mijn kind laag scoort op een Cito-toets en hoog scoort op een methode-toets (of andersom)? De leerkracht evalueert de toetsresultaten meerdere keren per jaar. Een verschil in resultaat tussen de Cito- en methode-toets kan van alles betekenen en de resultaten worden dan ook altijd geanalyseerd door de leerkracht. De uitslag van één of enkele toetsen zegt weinig en is slechts een momentopname. Maar de uitslagen van verschillende soorten toetsen door het jaar heen geven een goed beeld van het kunnen van een leerling. De combinatie van Cito-toetsen, methode-toetsen en observaties in de klas stelt de leerkracht in staat om een betrouwbaar en compleet beeld te krijgen van de vorderingen van de leerling. Aan de hand van alle verkregen informatie stelt de leerkracht vast wat de leerling nodig heeft. 5. Kun je leerlingen gericht voorbereiden op de Cito-toetsen? De vraagstelling trainen we op school, meer is in principe niet nodig. Een Cito-toets meet het niveau dat bij een bepaalde leeftijd hoort en sluit aan bij veelgebruikte methodes. De toetsen bevatten enkele opgaven die nog niet aan bod zijn geweest om leerlingen te signaleren die wat extra's aankunnen. In de meeste gevallen spreekt de vraagvorm in de toetsen voor zich en voorbeeldopgaven in de toets bereiden de leerlingen voldoende voor op de toets. Als een leerkracht vermoedt dat de vraagvorm te onbekend is voor een leerling, besteedt hij/zij hier vooraf aandacht aan door gezamenlijk te oefenen. 6. Kun je leerlingen gericht voorbereiden op de methode-toetsen? Ja. De leerstof die getoetst wordt is van tevoren bekend bij de leerlingen. Door extra uitleg te vragen in de les en door te oefenen kan de leerling zijn scores verbeteren. Alle lessen bereiden de leerlingen voor op de methodetoets. 7. Moet de methode voorbereiden op een Cito-toets? Nee. De Cito-toets staat los van een methode. Door de verschillende uitgangspunten en functies van een methode-toets en een Cito-toets (zie punt 3), zijn de inhouden niet per sé gelijk.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk), terwijl 24,3% boven het advies uitkomt. Dit onderstreeft de zorgvuldige advisering en effectieve begeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Als school blinken wij uit in het samen zijn. Wij zijn samen in ontwikkeling, vieren samen en inspireren elkaar. Op Heilig Hart heerst een warme sfeer, is er openheid en is iedereen welkom. Wij staan voor structuur en duidelijkheid, wat zorgt dat er in rust geleerd en gewerkt kan worden. Wij dagen de leerlingen uit om (mede)eigenaar te worden van hun eigen leerproces.
SAMEN - Willen Weten
SAMEN - Sterk Staan
SAMEN - Gelukkig Zijn
Wat is de werkwijze van Basisschool Heilig Hart voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Heilig Hart werkt met de methode Kwink en registreert de sociale opbrengsten in KIJK! en LiB (Leerling in Beeld). De school besteedt veel aandacht aan sociaal-emotioneel leren om een veilig en positief klassenklimaat te creëren. Routines en gedragsverwachtingen zijn gekoppeld aan Kwink. De gedeelde kernwaarden SAMEN - Willen Weten / Sterk Staan / Op Avontuur / Gelukkig Zijn vormen de basis voor de leeromgeving.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Heilig Hart om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Heilig Hart gebruikt Kijk!, Zien en LiB (Leerling in Beeld) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Heilig Hart?
Basisschool Heilig Hart gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.