
Schoolweging
De schoolweging van De Kleine Prins Doetinchem is 26,01 , met een spreiding van 5,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,99% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score blijft consistent sinds de invoering van de referentieniveaus en onderstreept de solide basiskwaliteit. Vooral op taalvaardigheid (96% doelbereik) blinkt de school uit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62,63% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 53,8%. Dit reflecteert de focus op maatwerk: ondanks een spreiding in schoolweging presteert tweederde van de leerlingen boven het verwachte niveau. Ter context: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 63,97%, wat aantoont dat De Kleine Prins effectief omgaat met verschillen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 33,33% vwo (vs. 18,61% landelijk) en 25% havo. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl regionaal 1,01% dit advies krijgt. De gecombineerde havo/vwo-adviezen (16,67%) tonen zorgvuldige doorstroomkeuzes, passend bij de brede onderwijsvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kleine Prins Doetinchem | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.79 | 175.56 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten bepalen wij m.b.v. de toetsen van Leerling in Beeld van CITO (Technisch- en Begrijpend Lezen, Spelling, Rekenen) en de sociaal-emotionele vragenlijsten. Aan de hand van het zorgplan en de daarin opgenomen zorgroute houden we zicht op de ontwikkelingen van onze leerlingen. Hierbij zijn de toetsresultaten, observaties, gesprekken etc. leidraad voor de juiste vervolgkeuzes m.b.t. handelingsplannen (groep en individueel), de schoolbespreking (doen we als school de dingen goed en doen we de goede dingen?). In het zorgplan nemen de leerlingbesprekingen een belangrijke rol in. Dit zijn gesprekken tussen leerkracht en IB'er waarin de algehele voortgang van ontwikkeling wordt gemonitord m.b.t. kwalificatie, socialisatie, subjectvorming en motorische ontwikkeling. Daarnaast gebruiken we de toetsresultaten om de schoolontwikkeling te monitoren t.o.v. onze schoolweging (m.a.w. past ons onderwijs bij onze doelgroep? Leidt ons onderwijs tot resultaten die je in alle redelijkheid bij onze leerlingen mag verwachten?
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
54,55% van de leerlingen presteert boven het schooladvies - ruim dubbel zo hoog als de landelijke vergelijking (25,27%). Geen enkele leerling zit onder advies, tegen 11,81% landelijk. Dit excellente resultaat onderstreept de nauwkeurigheid van adviesgesprekken en doorlopende monitoring.
Sociale ontwikkeling
Wij streven naar leerlingen die autonoom, in relatie tot hun omgeving en competent (bewust van eigen kwaliteiten en talenten) naar het voortgezet onderwijs doorstromen. Dat betekent dat wij - vanuit de vrijeschoolpedagogiek - continu bewust observeren waar het kind zich bevindt in zijn of haar ontwikkeling en dat als onderlegger gebruikenvoor het ontwerpen van de volgende stap. LEES MINDER
Gemeenschapszin
Respect
Compassie
Wat is de werkwijze van Vrije School De Kleine Prins voor sociale ontwikkeling?
Vanuit de vrijeschool-visie zijn de kernwaarden gemeenschapszin, respect en compassie leidend. Deze waarden worden als basisgevoelens bewust gewekt in de lessen en in de omgang met elkaar.
Welke registratievorm(en) gebruikt Vrije School De Kleine Prins om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Vrije School De Kleine Prins gebruikt 'Zien' en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.