Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij in Doetinchem

Het team van Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij in Doetinchem

Current section: team
Willy Brandtplein 6
7007 Doetinchem

Zie hier hoe het team van Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 74.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (74.2%)
Man (25.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.7%)
Man (17.3%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (28.1%)
35-45 jaar (37.5%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (6.3%)
&ge;65 jaar (3.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (27%)
35-45 jaar (26.9%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (16.4%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.9%)
Direct ondersteunend personeel (12.9%)
Management (3.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Effectieve Aanpak van Leerkrachtvervanging op Basisschool Dichterbij

Op onze basisschool hechten we veel waarde aan stabiliteit en continuïteit in het onderwijs voor uw kind. We streven ernaar het aantal wisselende leerkrachten binnen elke groep te minimaliseren, met als doel maximaal twee vaste gezichten per klas te garanderen. Dit bevordert een vertrouwde leeromgeving. Onvoorziene afwezigheid van leerkrachten, zoals bij ziekte of verlof, wordt zorgvuldig opgevangen. Een gekwalificeerde vervanger wordt ingezet om de onderwijsactiviteiten soepel voort te zetten en de leerlingengroep rust te bieden. Onze school is strategisch aangesloten bij het Personeelscluster Oost Nederland (PON) en maakt gebruik van hun gespecialiseerde ‘Vervangerspool’. In situaties waar een externe vervanger niet direct beschikbaar is, wordt de opvang de eerste dagen intern verzorgd door ons toegewijde team. Hoewel fysiek onderwijs altijd onze prioriteit heeft, informeren we ouders en verzorgers tijdig via schriftelijke communicatie mochten er – in zeer uitzonderlijke gevallen – noodzakelijke aanpassingen plaatsvinden, zoals tijdelijk thuisonderwijs. Met de ervaringen opgedaan sinds de COVID-19 pandemie, zijn we tevens vaardig in het aanbieden van kwalitatief hoogstaand digitaal onderwijs op afstand. Dit stelt ons in staat om ook bij afwezigheid van leerkrachten een gestructureerd leerproces te waarborgen. We blijven ons inzetten voor de optimale ontwikkeling van elk kind, ongeacht de omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Dichterbij

5

Taalontwikkeling en Rekenvaardigheid: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Hoog Sensitiviteit Specialist

Toelichting van de school:

Basisschool Dichterbij investeert in de essentiële basisvaardigheden van taal en rekenen. Deze vaardigheden zijn cruciaal voor de aansluiting op het vervolgonderwijs en een succesvolle deelname aan de maatschappij. Onze focus op taal zorgt ervoor dat elke leerling het Standaardnederlands beheerst en kennis opdoet van de Nederlandse taal en cultuur. Dit bevordert gelijke kansen en stelt leerlingen in staat om succesvol mee te doen, zowel op school als daarbuiten. De taaldomeinen omvatten mondelinge vaardigheden, begrijpend lezen, correct schrijven en een brede woordenschat. Voor rekenen ontwikkelen leerlingen hun rekenvaardigheid en leren ze deze toe te passen in diverse contexten. Dit draagt bij aan succesvolle deelname en gelijke kansen. De rekenonderwerpen bestaan uit getallen, verhoudingen, meten, meetkunde en verbanden.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welbevinden en Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Interne Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Op Basisschool Dichterbij besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. We zetten onze Kanjertraining-specialist in en alle leerkrachten zijn getraind in de Gelukskoffer-methode om het welbevinden van de kinderen te maximaliseren.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Talenten Ontdekken

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Interne Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij geloven in het herkennen en ontwikkelen van de unieke talenten en kwaliteiten van elk kind. Onze gedragsspecialist observeert leerlingen met een focus op hun individuele behoeften en sterke punten, om zo het optimale leerproces te faciliteren.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Een Sterke Basis

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider
Fysiotherapeut
Vakleerkrachten Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Bewegen is essentieel voor de algehele ontwikkeling. Op Basisschool Dichterbij stimuleren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van kinderen door middel van een gestructureerd bewegingsprogramma. Dit draagt bij aan zelfvertrouwen, gezondheid en het aanleren van belangrijke sociale vaardigheden zoals samenwerken en omgaan met winst en verlies. Onze fysiotherapeuten, werkzaam vanuit Oefen en Fysiotherapie Doetinchem, ondersteunen kinderen met specifieke motorische uitdagingen. Zij screenen groepen 1 en 2 op fijne en grove motoriek en bieden, in samenwerking met ouders, gerichte begeleiding en behandeling wanneer nodig. Fysiotherapeuten zijn elke dinsdag op school aanwezig.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veilige Omgeving

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider
De desbetreffende leerkracht

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging zorgen wij voor een veilige en ondersteunende omgeving. Leerkrachten en interne begeleiders worden bijgeschoold op maat om adequaat te kunnen handelen wanneer specifieke situaties daarom vragen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Maatwerk Ondersteuning en Inclusief Leren bij Basisschool Dichterbij

Hoe Basisschool Dichterbij uw kind extra ondersteunt

Bij Basisschool Dichterbij geloven we sterk in een inclusieve leeromgeving waar elk kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. We kijken verder dan traditioneel duurzaam onderwijs en focussen op het sociale aspect van inclusiviteit. Dit betekent een school waar iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt, ongeacht achtergrond, leeftijd, gender, beperking of levensbeschouwing. Onze aanpak van inclusief onderwijs omvat toegankelijkheid voor iedereen, ruimte voor diverse leerstijlen en behoeften, en een schoolcultuur die diversiteit omarmt. We integreren inclusiviteit als een centraal thema in ons curriculum, zodat alle leerlingen dezelfde kansen krijgen. Gelijke behandeling is onze drijfveer, waarbij we streven naar het bieden van de benodigde extra ondersteuning op maat. We hebben er vertrouwen in dat onze leerkrachten, in nauw overleg met u als ouder, de juiste ondersteuning bieden. Elk kind wordt begeleid volgens een 'Eigen Leerlijn'. Hierin stellen we hoge verwachtingen om het maximale uit uw kind te halen, met voortdurende monitoring en bijstelling waar nodig. Voor specifieke ondersteuning bieden we diverse groepen aan. De 'LeerLeren' groep is voor onze jongste leerlingen. De 'Mini Mikado' is voor kinderen in groep 3 en 4, en de 'Mikado' groep is voor kinderen vanaf groep 4. Daarnaast is er de 'LeerZo!' groep, waar kinderen extra tijd en ruimte krijgen om te leren, vaak in samenwerking met het Metzo College. Onze ambitie is om te blijven innoveren in extra ondersteuning. We focussen op de talenten en kwaliteiten van elk kind, met hoge verwachtingen en een sterke nadruk op brede ontwikkeling. We zorgen voor een solide basiskennis en vaardigheden, aangeboden op maat. Wereldoriëntatie wordt thematisch benaderd, aangepast aan de leervragen van de kinderen, om ruimte te bieden voor individuele verschillen in tempo, interesse en talenten. Zo leren kinderen dat onze school een weerspiegeling is van de maatschappij.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg: Schoolplan en Leerlingontwikkeling

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Kwaliteitszorg op Basisschool Dichterbij omvat alle activiteiten gericht op het bewaken en continu verbeteren van ons onderwijs. We inventariseren actief de onderwijsbehoeften van elke leerling en stemmen ons onderwijsleerproces daar nauwkeurig op af. Het meten van onderwijsresultaten is veelzijdig. Naast meetbare cognitieve vooruitgang, zoals leessnelheid en rekenvaardigheid, hechten we groot belang aan de emotionele en sociale ontwikkeling. Plezier in leren, zelfvertrouwen en een veilige leeromgeving zijn cruciaal voor succes. We volgen de sociale ontwikkeling via observaties van interactie en samenwerking. Kinderen ontwikkelen zich sprongsgewijs, daarom kijken we met 'dubbele ogen' naar toetsresultaten en vermijden we vroegtijdige labels. Naast cognitieve capaciteiten wegen we factoren als plezier, onzekerheid en concentratie mee. Voor een objectief beeld van de leerresultaten zetten we landelijk genormeerde toetsen in, aangevuld met observaties en leerlijnen zoals Parnassys voor de jongste groepen. Specifieke methodegebonden toetsen geven inzicht in de verwerking van de lesstof. Resultaten voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen worden nauwkeurig bijgehouden. De bevindingen uit ons leerlingvolgsysteem, inclusief toetsresultaten en observaties, worden besproken met het kind en de ouders. Dit gesprek biedt inzicht in de cognitieve ontwikkeling en vormt de basis voor het bijstellen van ons onderwijs. Het leerlingdossier bevat zowel meetbare als niet-meetbare gegevens, wat een compleet beeld van elk kind garandeert. Naast intellectuele groei stimuleren we de sociale en creatieve ontwikkeling. Deze aspecten zijn essentieel voor een brede vorming en zijn niet altijd in cijfers uit te drukken. Voor de cognitieve ontwikkeling maken we gebruik van methodeonafhankelijke toetsen. Groep 8 leerlingen doen mee aan de landelijke Eindtoets Basisonderwijs, wat ons inzicht geeft in de prestaties van onze leerlingen en de school in vergelijking met vergelijkbare scholen. Op het gebied van burgerschap werken we met specifieke leerlijnen die thema's als 'Macht en Inspraak', 'Vrijheid en Gelijkheid', 'Democratische Cultuur' en 'Globalisering' behandelen. Respect voor elkaar en het omarmen van ieders identiteit vormen de kern van ons burgerschapsonderwijs. We passen Didactisch Coachen toe, een methode gebaseerd op het principe dat hoge verwachtingen van leerkrachten leiden tot betere leerprestaties. Door gerichte coaching en motiverende feedback ondersteunen we leerlingen optimaal. Differentiëren binnen de klas versterkt de eigen verantwoordelijkheid en het eigenaarschap van leerlingen. We stimuleren kinderen om zelfstandig te leren en betrekken hen actief bij hun leerproces, onder andere via ouder-kind gesprekken. Met de Gelukskoffer richten we ons op het welzijn en de persoonlijke groei van elk kind. Door geluk een integraal onderdeel van het curriculum te maken, bevorderen we zelfvertrouwen en veerkracht. We streven naar een balans tussen IQ en EQ, omdat welzijn de basis vormt voor samenwerking en sociaal succes. Continue professionele ontwikkeling van ons team is essentieel. Middels studiedagen, collegiale visitatie en teamborden stimuleren en faciliteren we een cultuur van levenslang leren.

Hoe monitoren we de schoolse doelen effectief?

De voortgang van onze schoolse doelen monitoren we systematisch met behulp van het PDCA-model (Plan-Do-Check-Act). Dit cyclische proces zorgt voor continue verbetering van ons onderwijs. Op school gebruiken we een teambord om de actuele doelen en de voortgang per teamlid zichtbaar te maken. Dit bevordert transparantie en gezamenlijke verantwoordelijkheid. De referentieniveaus voor taal en rekenen fungeren als leidraad voor ons onderwijs. Ze helpen ons een leerroute te ontwerpen die aansluit bij de individuele leerpotentie van elke leerling, met als doel een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs. Samen met het team werken we continu aan het versterken van de doorlopende leerlijnen voor taal en rekenen, zodat we elke leerling het best passende onderwijs kunnen bieden.

Downloaden

Ontdek het Jonge Kind Programma: Spelenderwijs Leren bij Basisschool Dichterbij

Toelichting van de school

Basisschool Dichterbij in Doetinchem werkt nauw samen met peuterspeelzalen en kinderdagverblijven, zowel binnen als buiten ons gebouw. Deze hechte samenwerking stelt ons in staat om onderwijs te bieden dat perfect aansluit bij de leefwereld van jonge kinderen. We richten ons op een onderwijsaanbod dat is afgestemd op hun ontwikkelingsniveau, specifieke onderwijsbehoeften en unieke talenten. Onze aanpak stimuleert creativiteit, zodat kinderen volop de ruimte krijgen om nieuwe dingen te ontdekken, te bedenken en te creëren. Wij geloven dat het brein van een kleuter gemaakt is om te spelen. Daarom vinden wij het essentieel dat kinderen spelenderwijs leren, in interactie met anderen en in een rijke, uitdagende speel- en leeromgeving. Leren beperkt zich niet tot de schoolmuren. We halen regelmatig inspiratie uit de buitenwereld en ondernemen diverse activiteiten buiten de school om de leerervaringen van onze jongste leerlingen te verrijken.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Dichterbij extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Dichterbij biedt diverse extra programma's speciaal voor het jonge kind. Dit omvat een gestructureerd aanbod gericht op voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een soepele integratie met de peuteropvang. Deze initiatieven zijn ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en hen een vliegende start te geven in hun onderwijsloopbaan.

Ja, Basisschool Dichterbij biedt diverse extra programma's speciaal voor het jonge kind. Dit omvat een gestructureerd aanbod gericht op voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een soepele integratie met de peuteropvang. Deze initiatieven zijn ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en hen een vliegende start te geven in hun onderwijsloopbaan.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang: Profiteer van onze uitstekende voor- en vroegschoolse educatieprogramma's en naadloze overgang naar de peuteropvang voor een optimale start.

Met welke partners werkt Basisschool Dichterbij samen voor het jonge kind programma?

Basisschool Dichterbij werkt actief samen met vooraanstaande partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Een van onze belangrijkste samenwerkingspartners is Humankind, een gerenommeerde organisatie die gespecialiseerd is in hoogwaardige kinderopvang en educatieve programma's. Deze samenwerking versterkt ons aanbod en zorgt voor een consistente, kwalitatieve leerervaring.

Basisschool Dichterbij werkt actief samen met vooraanstaande partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Een van onze belangrijkste samenwerkingspartners is Humankind, een gerenommeerde organisatie die gespecialiseerd is in hoogwaardige kinderopvang en educatieve programma's. Deze samenwerking versterkt ons aanbod en zorgt voor een consistente, kwalitatieve leerervaring.

Humankind: Ontdek de voordelen van onze samenwerking met Humankind, een toonaangevende organisatie op het gebied van kinderopvang en educatie.
Team | Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij in Doetinchem | [2025] Schoolregister