
Schoolweging
De schoolweging van Dichterbij is 27,24 , met een spreiding van 5,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,0% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs, vooral in een context met een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies legt nadruk op theoretische leerwegen: 25% havo en 11,5% vwo. Vergeleken met vergelijkbare scholen (16,1% havo, 18,6% vwo) is dit een sterke focus. Praktijkonderwijs (0% vs. 1,0% regio) komt minder voor, terwijl vmbo-k adviezen (15,4%) juist boven het gemiddelde liggen (9,2% regio).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Dichterbij | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We monitoren de tussentijdse resultaten van onze leerlingen continu. Regelmatig worden de methode-gebonden toetsen afgenomen welke een goed beeld geven van welke leerstof wel of niet beheerst wordt. Ook gaan en blijven de leerkrachten in gesprek met de kinderen over wat de doelen en verwachtingen zijn van de leerling zelf. De leerkrachten kunnen hier dagelijks hun leerstof op aanpassen en waar gewenst instructiegroepen inrichten. Naast de methodegebonden toetsen gebruiken we de methode onafhankelijke toetsen om een onafhankelijk beeld te krijgen van de vorderingen van onze leerlingen. Voor onze leerlingen waar we 'op maat' willen toetsen, maken wij gebruik van methode onafhankelijke toetsen; de Boom-toetsen. Deze toetsen geven ons een duidelijk beeld waar de leerling staat in zijn/haar ontwikkeling. Door de gegevens van zowel methode-gebonden toetsen, de methode onafhankelijke toetsen ( Cito-toetsen, Boom-toetsen) en observaties goed te analyseren, krijgen we een goed totaalbeeld van de ontwikkeling van onze leerlingen. Dit geeft de leerkrachten voldoende informatie om zo de leerstof goed te kunnen inplannen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,7% zit onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 44,2% boven advies presteert. Dit resultaat sluit aan bij de intensieve doorstroombegeleiding uit het schoolondersteuningsprofiel, met name de persoonlijke doelstellingen in groep 8.
Sociale ontwikkeling
We vinden het belangrijk dat kinderen leren en ervaren wat het betekent deel uit te maken van de gemeenschap. En dat ze leren daar zelf een actieve bijdrage in te leveren. Veiligheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid zijn hierbij onze kernwaarden.
Veiligheid
Vertrouwen
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij gebruikt de kernwaarden van de school om gedragsverwachtingen te formuleren, bijvoorbeeld voor het plein, de gang of de klas. Deze verwachtingen worden positief geformuleerd. Gewenst gedrag wordt beschreven en geoefend tijdens de Kanjerlessen. Het team probeert een voorbeeldfunctie te vervullen. De school streeft naar een positieve omgang met elkaar, waar hoop is en de focus ligt op kansen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij gebruikt Kanvas, de sociale veiligheidslijst voor groep 5 t/m 8 en jaarlijks een leerlingtevredenheidsonderzoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij?
Rooms Katholieke Basisschool Dichterbij gebruikt Kanjer Trainingen voor sociaal-emotioneel leren.