Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren

Het team van Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren in Doetinchem

Current section: team
Willy Brandtplein 2
7007 Doetinchem

Zie hier hoe het team van Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 66.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (66.7%)
Man (33.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (55.6%)
35-45 jaar (11.1%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Leerkrachtvervanging: Zekerheid voor Ons Onderwijs

Bij Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, ook bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten en onderwijsassistenten. We werken nauw samen met IJsselpool voor een efficiënte en professionele invulling van leerkrachtvervanging. IJsselpool, een gerenommeerde partner, regelt de inzet van gekwalificeerde vervangers voor vijf onderwijskoepels, waaronder onze eigen Scholengroep IJsselgraaf. Deze flexibele schil van professionals is een garantie voor kwalitatief hoogstaand onderwijs, elke dag weer. Onze interne flexibiliteit en een uitgebreide lijst van direct beschikbare invallers vormen de eerste opvang bij eventuele afwezigheid. Mocht het onverhoopt toch voorkomen dat er geen externe vervanging ingezet kan worden, dan staat ons toegewijde team klaar om de lesactiviteiten op te vangen. De continuïteit van uw kind staat bij ons voorop. Gelukkig hebben we dankzij onze goede voorbereidingen en samenwerkingen nog nooit de noodzaak gehad om groepen kinderen tijdelijk thuis te laten. Uw vertrouwen in ons onderwijs is onze drijfveer.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school telt ongeveer 100 leerlingen, verdeeld over 4 of 5 groepen. We werken hier met 6 leerkrachten (parttime en fulltime), een leerkrachtondersteuner, een intern begeleider, een administratief medewerkster, een conciërge en een directeur. Met elkaar zorgen we voor een school waar iedereen zich begrepen en veilig voelt, zodat je je optimaal kunt blijven ontwikkelen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Mozaïek Dichteren: Ons Specialisten Team

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingproblemen
Intern Begeleider voor brede onderwijsbegeleiding
Orthopedagoog voor leer- en ontwikkelingsvraagstukken
Specialist Hoogbegaafdheid voor talentontwikkeling
Logopedist voor spraak- en communicatiehulp

Toelichting van de school:

Op Basisschool Mozaïek Dichteren zetten we ons in voor optimale leerresultaten. We beschikken over een team van gekwalificeerde specialisten die klaarstaan om uw kind te ondersteunen. Voor specifieke expertise, zoals dyslexie of logopedie, werken we nauw samen met externe professionals die nauw verbonden zijn aan onze school. Hierdoor kunnen wij een breed scala aan ondersteuning bieden, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. Onze interne begeleider en bovenschoolse orthopedagoog bieden daarnaast begeleiding bij uiteenlopende leer- en ontwikkelingsvraagstukken, waardoor we een veilige en stimulerende leeromgeving garanderen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor sociaal-emotionele begeleiding
Orthopedagoog voor emotionele ontwikkeling
Specialist Hoogbegaafdheid voor sociale interactie

Toelichting van de school:

Het welzijn van uw kind staat centraal op Basisschool Mozaïek Dichteren. Ons team van specialisten biedt gerichte ondersteuning op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. Met een gedragsspecialist, intern begeleider en orthopedagoog zorgen we ervoor dat elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt. We besteden veel aandacht aan sociale vaardigheden en het omgaan met emoties. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid draagt bij aan het stimuleren van talenten en het bevorderen van positieve sociale interacties binnen de school.

4

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden Verbeteren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor positief klassenmanagement
Intern Begeleider voor studieplanning
Specialist Hoogbegaafdheid voor uitdagende leerstrategieën
Daltoncoördinator voor zelfstandig werken

Toelichting van de school:

Basisschool Mozaïek Dichteren stimuleert een proactieve werkhouding en effectieve studievaardigheden. Onze specialisten helpen kinderen om hun leerproces te optimaliseren. Met de expertise van onze gedragsspecialist en intern begeleider bieden we ondersteuning bij het ontwikkelen van een positieve instelling en een gestructureerde aanpak. Ook de Daltoncoördinator draagt bij aan het bevorderen van zelfstandigheid. Voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben, biedt onze specialist meer- en hoogbegaafdheid aangepaste leertrajecten en strategieën. We werken waar nodig samen met externe experts om de best mogelijke begeleiding te garanderen.

3

Motorische en Lichamelijke Vaardigheden Ontwikkelen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor bewegingsonderwijs
Orthopedagoog voor motorische ontwikkeling
Fysiotherapeut voor fysieke ondersteuning

Toelichting van de school:

De fysieke ontwikkeling van uw kind is belangrijk voor een algeheel welbevinden. Basisschool Mozaïek Dichteren biedt ondersteuning op het gebied van motoriek en lichamelijke vaardigheden. Onze intern begeleider en orthopedagoog monitoren de motorische ontwikkeling en signaleren eventuele aandachtspunten. Indien nodig schakelen we een fysiotherapeut in om gerichte oefeningen en adviezen te bieden. Deze samenwerking zorgt ervoor dat we uw kind optimaal kunnen begeleiden in zijn of haar fysieke groei en ontwikkeling, met als doel een gezonde en actieve levensstijl te bevorderen.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor medische protocollen
Orthopedagoog voor zorgplanning

Toelichting van de school:

Veiligheid en zorg gaan hand in hand op Basisschool Mozaïek Dichteren. We volgen de protocollen van Stichting IJsselgraaf met betrekking tot medisch handelen en persoonlijke verzorging. Deze protocollen worden jaarlijks geëvalueerd en aan het begin van het schooljaar met ouders gedeeld, mocht dit relevant zijn voor uw kind. Onze intern begeleider en orthopedagoog zorgen voor een correcte uitvoering en coördinatie van de benodigde zorg. Wij streven ernaar om een veilige omgeving te bieden waarin ook aan persoonlijke verzorgingsbehoeften aandacht wordt besteed, in nauwe samenwerking met ouders en eventuele externe zorgverleners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Denk- en doelab voor de midden en bovenbouw
Voor- en naschoolse opvang van Spelenderwijs

Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op Mozaïek Dichteren

Hoe Mozaïek Dichteren Excellente Zorg Biedt

Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren zet zich volledig in voor de onderwijsbehoeften van elk kind in Dichteren en omstreken. Wij geloven in een optimistische benadering, met respect voor individuele grenzen en mogelijkheden, om zo het beste uit elke leerling te halen. Onze leerkrachten werken nauw samen met de intern begeleider en ouders om een passend hulpplan te ontwikkelen voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Open communicatie en een sterke samenwerking tussen school en thuis zijn hierbij cruciaal voor het succes van uw kind. Ons uitgebreide ondersteuningsprofiel, vormgegeven met een toegewijd ondersteuningsteam, garandeert de best mogelijke begeleiding. Dit team, bestaande uit ouders, leerkrachten, de intern begeleider en een orthopedagoog, kan worden aangevuld met een schoolmaatschappelijk werkende of jeugdverpleegkundige. Ons schoolondersteuningsplan beschrijft gedetailleerd hoe wij deze zorg organiseren. We volgen een gestructureerde zorgroute, gebaseerd op de richtlijnen van het SWV Doetinchem en stichting IJsselgraaf, om de ontwikkeling van onze leerlingen continu te monitoren en een doorlopende leerlijn te waarborgen. Onze aanpak is geworteld in handelingsgericht werken, aangepast aan onze specifieke schoolvisie, wat zorgt voor een helder inzicht in de voortgang van de school, de groepen en individuele leerlingen. Daarnaast stimuleren we kinderen om te leren vanuit hun natuurlijke kwaliteiten, talenten en interesses. Ons unieke "Doe- en Denk lab" biedt een inspirerende omgeving waar elk kind zijn of haar potentieel volledig kan benutten. Leren van en met elkaar staat hierbij centraal, wat de ontwikkeling van sociale en academische vaardigheden bevordert.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Toewijding aan Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Wat zijn de kernprincipes van ons onderwijsbeleid en schoolplan?

Op Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren hanteren we een effectieve directe instructiemethode, die ruimte biedt voor gedifferentieerd onderwijs, afgestemd op de individuele onderwijsbehoeften van elke leerling. We integreren coöperatieve leerstrategieën en bewegend leren om de leerervaringen te verrijken, omdat we geloven dat samenwerken en bewegen essentieel zijn voor optimale ontwikkeling. Deze methodieken stimuleren niet alleen dieper leren en begrip, maar bevorderen ook essentiële sociale vaardigheden zoals samenwerking, communicatie en wederzijds respect. Door leerlingen elkaar de lesstof te laten uitleggen, versterken we hun leerproces en ontwikkelen ze hun talenten. Bewegend leren ondersteunt de concentratie en het onthouden van informatie, terwijl het tegelijkertijd tegemoetkomt aan de natuurlijke bewegingsdrang van kinderen. Om de voortgang en resultaten van onze leerlingen nauwlettend te volgen, observeren leerkrachten elkaars lessen regelmatig en bereiden zij lesactiviteiten gezamenlijk voor. Dit is een vast onderdeel van onze professionele werkwijze. De groepsleerkrachten evalueren de klassensituatie minimaal driemaal per jaar met de intern begeleider. Om continu te leren en te verbeteren, bespreken we de onderwijsresultaten tweemaal per jaar met het gehele team. Ook binnen het directieteam worden deze resultaten periodiek geanalyseerd tijdens overleg. We hechten veel waarde aan het omzetten van onze ambities naar concrete resultaten. Door middel van collegiale verantwoording en feedback houden we elkaar scherp en zorgen we voor een constante kwaliteitsverbetering. Onze plannen, successen en aandachtspunten worden ook besproken binnen de medezeggenschapsraad, wat zorgt voor transparantie en betrokkenheid. Jaarlijks evalueren de directeur en het team de scholingsbehoeften en -wensen. Het continu bijscholen van ons team is cruciaal voor het integreren van nieuwe inzichten en vaardigheden. Onze overlegstructuur is primair gericht op de onderwijskwaliteit, schoolontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen, terwijl praktische zaken efficiënt worden gecommuniceerd via interne mededelingen. Voor het komende schooljaar focussen onze teambijeenkomsten op: het verfijnen van ons Daltononderwijs, het versterken van ons aanbod voor begaafde leerlingen en het ontwikkelen van executieve functies, het effectief en veilig inzetten van ICT, en individuele ondersteuning op gebieden zoals IKC-ontwikkeling, hoogbegaafdheid, communicatie, rekenvaardigheden en gedrag (middels de Kanjertraining). Als opleidingsschool begeleiden we stagiaires, wat een wederzijds leerproces bevordert. Sinds vorig schooljaar zijn we lid van de Vereniging van Begaafdheidsprofielscholen, wat onze expertise op het gebied van passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen onderstreept. Onze specialist hoogbegaafdheid biedt hierbij essentiële ondersteuning. In november 2024 verwachten we de visitatiecommissie van de Daltonvereniging. Al onze beleidsplannen worden jaarlijks geëvalueerd, aangepast waar nodig en opnieuw vastgesteld om actueel en effectief te blijven.

Hoe waarborgt Mozaïek Dichteren de onderwijsdoelen en schoolontwikkeling?

Wij waarborgen onze onderwijsdoelen door wekelijkse teambijeenkomsten rondom het doelenbord. Hier bespreken we de voortgang, analyseren we resultaten en stellen we nieuwe doelen op, altijd met de vraag: Hoe kunnen we het onderwijs voor onze leerlingen continu verbeteren? Onze jaarplannen worden gezamenlijk opgesteld en volgen een gestructureerde cyclus van plannen, uitvoeren, evalueren en bijstellen. Gedurende het schooljaar evalueren we de leerresultaten en de voortgang van onze plannen halverwege het jaar. Aan het einde van het schooljaar stellen we de plannen voor het komende jaar op, waarmee we een continue cyclus van verbetering garanderen.

Succesvolle Start voor Jonge Kinderen op Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren

Toelichting van de school

Een Zachte Landing in Groep 1: De Eerste Schoolweken Op Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren geloven we in een soepele overgang naar de basisschool. We begrijpen dat de stap naar groep 1 een belangrijke mijlpaal is. Daarom zorgen we voor een warme ontvangst en een programma dat naadloos aansluit bij de ontwikkeling van uw kind, ook als het al ervaring heeft met een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf. Om uw kind optimaal voor te bereiden, neemt de groepsleerkracht ongeveer zes weken voor de vierde verjaardag contact op. We plannen een kennismakingsgesprek en een reeks wennemomenten. Uw kind kan dan vijf tot tien ochtenden komen wennen, zodat het de omgeving en de klas alvast leert kennen. Tijdens deze periode bespreken we de voortgang van uw kind met u, aan de hand van een gedetailleerd intakeformulier en informatie vanuit de kinderopvang. Vanaf de vierde verjaardag is uw kind dagelijks welkom. Na ongeveer zes weken op school evalueren we samen hoe het gaat. Kinderen die later in het schooljaar instromen, volgen een vergelijkbaar wenneprogramma, met nauwe afstemming tussen u, uw kind en de vorige school. Kinderen die minder dan vier weken voor het einde van het schooljaar jarig zijn, worden uitgenodigd voor de doorschuifochtend. Voor nieuwe leerlingen die gedurende het schooljaar instromen in een hogere groep, hanteren we een vergelijkbare aanpak. Hierbij zijn de afstemming met u, de leerling en de voorgaande basisschool cruciaal voor een succesvolle integratie.

Veelgestelde vragen

Welke speciale programma's zijn er voor jonge kinderen op Mozaïek Dichteren?

Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren biedt een gestructureerd programma voor de eerste schooljaren, met een focus op een geleidelijke wennen en een warme overgang van kinderopvang naar school. Er zijn geen aparte 'extra' programma's, maar de reguliere instroom is zorgvuldig ingericht.

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind?

Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een doorlopende leerlijn te garanderen. Deze samenwerkingen omvatten Spelenderwijs en Humankind, beide met een sterke focus op de ontwikkeling van jonge kinderen.

Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een doorlopende leerlijn te garanderen. Deze samenwerkingen omvatten Spelenderwijs en Humankind, beide met een sterke focus op de ontwikkeling van jonge kinderen.

Team | Openbare Dalton Basisschool Mozaïek Dichteren in Doetinchem | [2025] Schoolregister