Basisschool Montessori Basisschool De Pas in Doetinchem

Het team van Montessori Basisschool De Pas in Doetinchem

Current section: team
Prins Hendrikstraat 32
7001 Doetinchem

Zie hier hoe het team van Montessori Basisschool De Pas is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Montessori Basisschool De Pas. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Montessori Basisschool De Pas bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessori Basisschool De Pas bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Montessori Basisschool De Pas zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.7%)
Man (5.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Montessori Basisschool De Pas. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10.5%)
25-35 jaar (5.3%)
35-45 jaar (42.1%)
45-55 jaar (31.6%)
55-65 jaar (10.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Montessori Basisschool De Pas werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.7%)
Direct ondersteunend personeel (21.1%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Montessori Basisschool De Pas gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Montessori Basisschool De Pas

Bij Montessori Basisschool De Pas zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is. We streven ernaar om direct een gekwalificeerde invalleerkracht in te zetten. Hiervoor werken we nauw samen met PON, een gespecialiseerde organisatie die de flexibele vervanging voor primair onderwijs in Oost-Nederland coördineert. Zij verbinden ons met ervaren onderwijsprofessionals. Wanneer er op de eerste dag van afwezigheid geen externe vervanger beschikbaar is, zetten we interne oplossingen in. Dit kan betekenen dat collega's extra taken op zich nemen of dat bepaalde ondersteunende activiteiten tijdelijk worden aangepast. Indien er ook opvolgende dagen geen geschikte vervanging via PON of interne middelen kan worden geregeld, kan er in zeer uitzonderlijke situaties een beroep op ouders worden gedaan om hun kind tijdelijk thuis te houden. In zulke gevallen informeren we alle betrokken ouders zo spoedig mogelijk over de specifieke situatie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken met combinatiegroepen van 2 leerjaren:

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op Montessori Basisschool De Pas

4

Academische Groei: Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Montessori Basisschool De Pas stimuleren we de academische ontwikkeling van elk kind. Indien extra uitdaging of ondersteuning op het gebied van taal en rekenen nodig is, bieden we dit primair binnen de eigen groep of in doorlopende leerlijnen. Dit minimaliseert onderbrekingen en zorgt voor continuïteit in de leerervaring. Onze toegewijde leerkrachten verzorgen deze op maat gemaakte begeleiding. Bij behoefte aan verdieping of extra assistentie, springen onze leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten bij met aanvullend aanbod en gerichte ondersteuning. Onze rekenspecialist en taalspecialist staan klaar om leerkrachten te adviseren en mee te kijken, zodat de beste leerstrategieën worden ingezet. Voor kinderen uit groep 5 tot en met 8 organiseren we wekelijks een 'Groeilab' (dagdeel) voor extra intellectuele uitdaging. Kinderen uit groep 3 en 4 nemen eens per twee weken deel aan een dergelijk lab, waarbij ze in de tussenliggende week begeleiding krijgen bij het verwerken van de uitdagingen. Via PRO8 bieden we toegang tot een specifieke MICADO-groep. Hier krijgen kinderen met een behoefte aan extra uitdaging de kans om te leren met gelijkgestemden van andere PRO8-scholen, onder begeleiding van onze specialisten op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Bij gedragsgerelateerde vragen vindt er eerst collegiale consultatie plaats om effectief leerkrachthandelen te optimaliseren. De Kwaliteitscoördinator (Intern Begeleider) denkt actief mee met leerkrachten over de aanpak. Daarnaast beschikt ons onderwijsteam over waardevolle orthopedagogische expertise die geraadpleegd kan worden. Voor complexe vraagstukken bieden we de mogelijkheid om een bovenschoolse orthopedagoog of gedragsspecialist in te schakelen. Ons PRO8-team omvat diverse specialisten, waaronder experts op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid, orthopedagogen en specialisten die ondersteuning bieden bij groepsdynamiek of langdurige ziekte van leerlingen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Montessori Basisschool De Pas investeert in de optimale ontwikkeling van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Binnen ons team hebben we diverse collega's met gespecialiseerde kennis. Zo is er een orthopedagoog beschikbaar die ondersteuning biedt bij gedragsvraagstukken en de taakaanpak. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid begeleidt kinderen en adviseert leerkrachten, wat essentieel is voor een uitdagende leeromgeving. Tevens beschikt een van onze leerkrachten over expertise in 'Geef me de 5', waardoor het team praktische tips en begeleiding krijgt voor leerlingen met autisme. Deze expertise stelt ons in staat om proactief en effectief in te spelen op de individuele behoeften van elk kind, en de leerkrachten te voorzien van de benodigde handvatten.

1

Fysieke Ontwikkeling en Bewegingsonderwijs

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

De fysieke ontwikkeling van onze leerlingen krijgt volop aandacht op Montessori Basisschool De Pas. Een vakleerkracht Bewegingsonderwijs van SportID Doetinchem verzorgt twee dagen per week gespecialiseerde gymlessen. Daarnaast beschikt ons team over meerdere leerkrachten met de bevoegdheid Bewegingsonderwijs. Onze school heeft een toegewijde sportcoördinator die nauw samenwerkt met SportID Doetinchem. Deze samenwerking bevordert de organisatie van naschoolse sportactiviteiten, zoals sporttoernooien, en versterkt het bewegingsaanbod voor alle leerlingen.

1

Veiligheid en Persoonlijke Verzorging: BHV

Beschikbare specialisten:

BHV

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Daarom zijn alle teamleden van Montessori Basisschool De Pas uitstekend opgeleid en gecertificeerd in Bedrijfshulpverlening (BHV). Deze brede BHV-training stelt ons in staat om adequaat te handelen in diverse noodsituaties en de gezondheid en veiligheid van iedereen op school te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Natuurschoolplein
Groeilab
Moestuin

Maatwerk Ondersteuning en Ontwikkeling op Montessori Basisschool De Pas

Ons Toegewijde Zorg- en Ondersteuningsbeleid

Op Montessori Basisschool De Pas geloven we in het bieden van optimale ondersteuning aan elke leerling. We werken nauw samen met externe partners zoals Buurtplein en GGD om een breed scala aan zorg- en ondersteuningsmogelijkheden te garanderen. Deze samenwerkingen stellen ons in staat om proactief in te spelen op de individuele behoeften. Onze ambitie is om elke leerkracht te voorzien van de hoogste Montessori- en vakbekwaamheid. Dit zorgt ervoor dat alle docenten beschikken over een solide basis van kennis en vaardigheden, essentieel voor effectief Montessorionderwijs. We investeren continu in de professionele ontwikkeling van ons team. De komende twee jaar focussen we ons op verdere verdieping van onze expertise. Dit omvat het ontwikkelen van een visie op inclusiever onderwijs, eventueel aangevuld met specifieke scholing. Tevens richten we ons op verrijkend aanbod, met de opleiding van een leerkracht tot specialist begaafdheid en een sterke focus op ons verrijkingsprogramma voor het schooljaar 2025-2026. Daarnaast investeert een leerkracht in een opleiding tot trainer 'leren leren' om leerlingen te begeleiden in hun leerproces.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan bij Montessori De Pas

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan, geldig tot 2027, focust op vijf cruciale pijlers voor een rijke leeromgeving. Ten eerste streven we naar een Sterke Basis, waarbij we continu werken aan de kwaliteit van ons onderwijs in de kernvakken vanuit een professionele cultuur. Daarnaast versterken we ons Montessori DNA. Ons pedagogisch en didactisch handelen is geworteld in de Montessori-filosofie, wat bijdraagt aan eigenaarschap en zelfstandigheid bij de kinderen. De Brede Basis omvat de ontwikkeling van kennis, persoonlijke groei en talenten van elk kind. We benutten Externe Kansen door een nauwe samenwerking met kinderopvang te realiseren voor een doorlopende lijn van 0-12 jaar, vanuit de Montessori-visie. Tot slot stimuleren we Duurzaamheid en Wereldburgerschap door aandacht te besteden aan milieu-educatie en initiatieven die onze leerlingen vormen tot betrokken wereldburgers met verantwoordelijkheidsgevoel voor onze planeet.

Hoe waarborgt Montessorischool De Pas de onderwijskwaliteit?

Bij Montessorischool De Pas vormen we ons kwaliteitsbeleid op het PRO-8 kwaliteitskader. Dit kader is leidend voor onze kwaliteitszorg en wordt uitgewerkt op bestuurs-, school- en groepsniveau. Onze kwaliteitsaanpak volgt een heldere cyclus: doelen definiëren, de voortgang monitoren, de kwaliteit verder ontwikkelen en verantwoording afleggen. De basiskwaliteit conform de Inspectie is hierbij ons uitgangspunt, aangevuld met onze schoolambities. We meten de voortgang via diverse methoden, zoals groepsbezoeken, opbrengstanalyse, kindgesprekken, tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen, ouders en team, en wekelijkse teambordsessies. Ook de evaluatie van jaarplan-doelen en interne audits dragen bij aan dit proces. Kwaliteitsontwikkeling is een continu proces bij ons. We stimuleren professionele groei door teambijeenkomsten, scholingsaanbod van PRO8 en samenwerking met collega's van andere scholen. Het benutten van individuele talenten voor de hele school is hierin essentieel. De transparantie over onze kwaliteitsresultaten wordt gewaarborgd via de kwaliteitskalender van PRO8, waarin de behaalde resultaten per onderdeel worden gedeeld met alle betrokkenen.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij Montessori De Pas

Toelichting van de school

Montessori Basisschool De Pas in Doetinchem legt een sterke nadruk op een naadloze overgang voor jonge kinderen. Door onze regionale functie werken we nauw samen met diverse voorschoolse instellingen. We garanderen een warme en zorgvuldige overdracht voor elk kind dat deelnam aan Vroegschoolse Educatie (VE) of opvang genoot bij Humankind. Dit zorgt ervoor dat de basis voor een succesvolle schoolcarrière optimaal wordt gelegd. Binnen onze onderbouw volgen we de ontwikkeling van elk kind nauwgezet via specifieke leerlijnen. Observatie staat centraal in onze Montessori-aanpak. Door kinderen aandachtig te observeren, kunnen we gericht inspelen op hun individuele behoeften en ontwikkelingssnelheid. Maria Montessori beschreef de jonge jaren als de periode van de 'werker'. Kinderen in deze fase zijn bijzonder gevoelig voor zintuiglijke ervaringen, omgevingswaarnemingen en het leren van taal en praktische levensvaardigheden. Ze willen zelfstandig handelen en ontwikkelen een scherp oog voor detail in dagelijkse handelingen. Onze speciaal ingerichte leeromgevingen voor groep 1 en 2 stimuleren deze natuurlijke drang tot ontdekken en leren. We creëren een omgeving waarin jonge kinderen zich volledig kunnen ontplooien en de wereld om hen heen met verwondering kunnen verkennen.

Veelgestelde vragen

Biedt Montessori De Pas specifieke programma's voor jonge kinderen?

Montessori Basisschool De Pas focust op een geïntegreerde aanpak voor jonge kinderen, waarbij de nadruk ligt op een warme overdracht en observatie binnen de reguliere groepen 1 en 2. Er zijn geen aparte, extra programma's specifiek voor het jonge kind buiten de reguliere leeromgeving.

Met welke organisaties werkt Montessori De Pas samen voor jonge kinderen?

Wij onderhouden nauwe banden met voorschoolse instellingen en werken specifiek samen met Humankind om een soepele overgang te waarborgen voor kinderen die daar opvang genieten.

Wij onderhouden nauwe banden met voorschoolse instellingen en werken specifiek samen met Humankind om een soepele overgang te waarborgen voor kinderen die daar opvang genieten.

Team | Montessori Basisschool De Pas in Doetinchem | [2025] Schoolregister