Basisschool Montessori Basisschool De Pas in Doetinchem

De resultaten van Montessori Basisschool De Pas in Doetinchem

Current section: resultaten
Prins Hendrikstraat 32
7001 Doetinchem

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Montessori Basisschool De Pas, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Montessori Basisschool De Pas bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessori Basisschool De Pas bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behalen Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85%, wat betekent dat minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau dient te halen. Op Montessori Basisschool De Pas streven we ernaar dit resultaat te overtreffen. Dit niveau is cruciaal voor de verdere ontwikkeling van onze leerlingen en biedt een solide basis voor het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Ambitie: Streefniveau Taal en Rekenen

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en geeft aan welke extra vaardigheden leerlingen aan het einde van groep acht kunnen bereiken. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau te laten behalen. Elke school heeft een eigen, door de inspectie vastgesteld, streefpercentage gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn voor de schoolprestaties. Op Montessori Basisschool De Pas zetten we ons in om leerlingen optimaal te stimuleren om ook dit ambitieuze streefniveau te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Montessori Basisschool De Pas?

Montessori Basisschool De Pas hecht belang aan een compleet beeld van de ontwikkeling van elk kind gedurende acht schooljaren. Dit vormt de basis voor het schooladvies. In groep 8 maken onze leerlingen een doorstroomtoets, die inzicht geeft in hun leerpotentieel en aanbevolen vervolgonderwijs. De doorstroomtoets is een belangrijk instrument voor een passende aansluiting op het voortgezet onderwijs. Alle leerlingen in groep 8 nemen deel aan deze toets. De resultaten helpen zowel de school als de ouders om de meest geschikte middelbare school te kiezen. De planning voor het schooladvies en de doorstroomtoets is als volgt: van 12 tot 16 januari 2026 ontvangen ouders het voorlopige schooladvies en wordt het Onderwijskundig Rapport besproken. De afnameperiode voor de doorstroomtoets 'Leerling in Beeld' is van 3 tot 4 februari 2026. Uiterlijk 15 maart zijn de rapportages beschikbaar, waarna uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies wordt gegeven. Bij een gelijkblijvend advies is geen gesprek nodig; bij een hogere score kan het advies worden bijgesteld na overleg met ouders en een gesprek met de leerkracht. Tussen 25 en 31 maart 2026 kunnen leerlingen zich aanmelden bij het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Montessori Basisschool De Pas: Een Veilige Basis

Montessori Basisschool De Pas in Doetinchem biedt een rustige en veilige leeromgeving waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Met de gezelligheid van een kleine school, hechten wij veel waarde aan een nauwe samenwerking met u als ouder. Onze leerkrachten zijn betrokken bij elke leerling en creëren een sfeer van wederzijds respect. Vanuit de Montessori-pedagogiek focussen we op de totale ontwikkeling van het kind, inclusief karaktervorming. Dit proces, door Montessori 'normalisatie' genoemd, richt zich op tien kernkwaliteiten: respect, verantwoordelijkheid, oprechtheid, integriteit, redelijkheid, empathie, doorzettingsvermogen, initiatief, optimisme en moed. Via 'wellevendheidslesjes' leren kinderen hoe ze met elkaar omgaan en hoe ze elkaar op gedrag kunnen aanspreken. Het continu 'voorleven' van gewenst gedrag door de leerkracht zorgt voor een positieve leeromgeving. Dagelijks werken we aan het creëren van een schoolklimaat waarin deze waarden centraal staan. Daarnaast integreren we de basiswaarden van een democratische rechtsstaat door het bevorderen van zorg voor elkaar binnen de groepen. Samenwerking wordt gestimuleerd, ook tussen verschillende klassen, om een sterke gemeenschapszin te kweken.

Montessori Normalisatie: Bevordering van karaktervorming en positief gedrag

Respect: Wederzijds respect tussen leerlingen en leerkrachten

Verantwoordelijkheid: Zelfstandigheid en zorg voor omgeving en medeleerlingen

Hoe bevordert Montessori Basisschool De Pas sociale vaardigheden bij leerlingen?

Gedurende de eerste zes weken van het schooljaar, de zogenaamde 'Gouden Weken', ligt de focus op het versterken van onze kernwaarden en het creëren van een positieve groepssfeer. Dit vormt de basis voor een succesvol schooljaar. We geloven dat kinderen met plezier naar school moeten komen. Daarom stellen we samen met de kinderen duidelijke regels en afspraken op, gebaseerd op wederzijds respect. Deze afspraken stellen kinderen in staat om zelfstandig te werken en spelen. Onze drie basisregels betreffen het omgaan met elkaar, het omgaan met materialen en het bewegen binnen en buiten de school. Elk jaar evalueren we de tevredenheid van leerlingen en ouders over het sociale klimaat. Deze feedback gebruiken we om ons onderwijs continu te verbeteren en voeren we verdiepende gesprekken om de resultaten te analyseren.

Welke methoden gebruikt De Pas om de sociale ontwikkeling van leerlingen te monitoren?

Montessori Basisschool De Pas gebruikt specifieke registratievormen om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen en te volgen. Dit helpt ons om de ontwikkeling van elk kind nauwkeurig te volgen en waar nodig extra ondersteuning te bieden.

  • Sociogram
  • Leerling in Beeld

Welke sociaal-emotionele lesmethoden worden toegepast op De Pas?

Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maken wij gebruik van de methode 'Groei in de groep'. Deze methode ondersteunt de ontwikkeling van belangrijke sociale en emotionele vaardigheden, die essentieel zijn voor een positieve schoolervaring en persoonlijke groei.

  • Groei in de groep

Onderwijsinspectie Resultaten: Inzicht in de Kwaliteit van Montessori Basisschool De Pas

Bij Montessori Basisschool De Pas streven we naar uitmuntend onderwijs. In 2019 heeft de Onderwijsinspectie een onderzoek uitgevoerd op bestuursniveau om de kwaliteit van onze school te beoordelen. Deze inspectie biedt waardevolle inzichten in onze onderwijspraktijken en de algehele ontwikkeling van onze leerlingen. We nodigen u van harte uit om de bevindingen van de inspectie te bekijken. U kunt de gedetailleerde resultaten van dit onderzoek vinden via de onderstaande link. Hiermee krijgt u een compleet beeld van de prestaties en de ontwikkeling van onze school.

Resultaten | Montessori Basisschool De Pas in Doetinchem | [2025] Schoolregister