
Schoolweging
De schoolweging van De Pas is 26,40 , met een spreiding van 6,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,1% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit. Opvallend is dat de school consistent hoger scoort dan vergelijkbare scholen (96,7%), ondanks een relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school presteert uitstekend met 62,3% van de leerlingen dat het streefniveau bereikt, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit resultaat overtreft ook het gebiedsgemiddelde (63,3%), wat wijst op effectieve onderwijsdifferentiatie. De focus op zelfgestuurd leren binnen het Montessori-concept lijkt hierbij succesvol.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke theoretische oriëntatie: 43,5% van de leerlingen ontvangt havo/vwo of vwo-advies (tegen 36,7% regionaal). Tegelijk blijft praktijkonderwijs met 0% onder het landelijk gemiddelde (1,01%). De combinatie van 21,7% vmbo-(g)t en 17,4% havo/vwo onderstreept de brede ontwikkelmogelijkheden die het Montessori-onderwijs biedt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Pas | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.73 | 175.56 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We werken bij ons op school met moderne methodieken, waarbij we de ontwikkeling van kinderen goed kunnen volgen. De resultaten van onze kinderen monitoren we door middel van observaties, gesprekken en methode gebonden toetsen. Deze toetsen voeren we in, in een registratiesysteem. Aan de hand van deze tussentijdse resultaten maken we een gedegen analyse en stellen we een vervolgaanpak op. Hierbij bekijken we telkens welke onderdelen al goed gaan in de groep en verkort aangeboden kunnen worden en welke onderdelen nog extra aandacht en dus extra tijd nodig hebben. Op basis van die gegevens ontstaat er een planning voor de volgende periode, waarin er ruimte is voor de verschillen tussen kinderen. Daarnaast maken onze kinderen ook twee keer per jaar de landelijk genormeerde Cito toetsen. Ook deze toetsen worden door de leerkrachten geanalyseerd. Het hele proces van toetsafname, registratie, analyse en vervolgaanpak wordt nauwgezet gevolgd door onze Kwaliteitscoördinator (IB). Na de twee landelijke toetsperiodes plannen we een studiedag voor alle leerkrachten om de resultaten op groeps- en schoolniveau met elkaar te bespreken. We formuleren dan ook verbeter- en ontwikkelpunten op groeps- en op schoolniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,3% van de leerlingen presteert boven het advies (landelijk 25,3%), wat het vertrouwen in de doorstroombegeleiding onderstreept. Het percentage onderadvisering (19,1%) ligt wel boven de landelijke norm (11,8%), mogelijk verklaard door de hoge ambities binnen het Montessori-onderwijs. De school zet hier specifiek in op 'verlengde leerlijnen' voor laatbloeiers.
Sociale ontwikkeling
Op onze school heerst een rustige, veilige werksfeer. De Pas heeft de gezelligheid en de gemoedelijkheid van een kleine school. Contact met u over uw kind stellen wij zeer op prijs. De leerkrachten op onze school voelen zich betrokken bij uw kind. Zij staan tussen de kinderen, op basis van wederzijds respect. Vanuit de Montessori visie besteden wij aandacht aan de totale ontwikkeling van het kind, dus ook de karaktervorming. Montessori spreekt van normalisatie. Er wordt gewerkt aan tien belangrijke eigenschappen: respect, verantwoordelijkheid, oprechtheid, integriteit, redelijkheid, empathie, doorzettingsvermogen, initiatief nemen, optimisme en moed. Montessori benoemt het werken aan gedrag in wellevendheidslesjes. Door aandacht te besteden aan gedragsverwachtingen, laat je zien wat jij als leerkracht belangrijk vindt. Je hecht er waarde aan te vertellen en laten zien hoe je met elkaar omgaat en hoe je elkaar hier ook op kunt aanspreken. Normalisatie is een gedragsaspect dat gedurende de gehele dag, het hele jaar door voorgeleefd wordt. Voorleven laat kinderen zien, wat gewenst gedrag is. Dat betekent dat er dagelijks aandacht is om een goede leeromgeving in de school te creëren. Tevens werken we dagelijks aan de basiswaarden van een democratische rechtstaat. Dit doen we door in de eigen groep te benoemen dat eenieder zorg draagt voor de ander. De leerkracht stimuleert samenwerking en activiteiten die buiten de groep liggen. LEES MINDER
Normalisatie
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Montessori Basisschool De Pas voor sociale ontwikkeling?
Montessori Basisschool De Pas besteedt tijdens de eerste zes weken van het schooljaar extra aandacht aan de kernwaarden en een goede sfeer in de groep, de zogenaamde Gouden Weken. Duidelijke regels en afspraken, gebaseerd op wederzijds respect, zijn essentieel. De school hecht aan leerling- en oudertevredenheid en evalueert het sociale klimaat jaarlijks met behulp van enquêtes en gesprekken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Montessori Basisschool De Pas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Montessori Basisschool De Pas gebruikt een sociogram en 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Montessori Basisschool De Pas?
Montessori Basisschool De Pas gebruikt Sometics als methode voor sociaal-emotioneel leren.