IKC Het Noorderlicht in Doetinchem

Het team van IKC Het Noorderlicht in Doetinchem

Current section: team
Bezelhorstweg 117
7002 Doetinchem

Zie hier hoe het team van IKC Het Noorderlicht is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Het Noorderlicht. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Het Noorderlicht bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Het Noorderlicht bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Het Noorderlicht zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 71.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (71.4%)
Man (28.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Het Noorderlicht. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (20%)
25-35 jaar (15%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (15%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Het Noorderlicht werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (68.2%)
Direct ondersteunend personeel (27.3%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Het Noorderlicht gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij IKC Het Noorderlicht: Ons Stappenplan

Bij IKC Het Noorderlicht zorgen we voor een stabiele leeromgeving, ook bij afwezigheid van leerkrachten. De coördinatie van vervangingen verloopt in eerste instantie via de IJsselpool. Wij begrijpen dat de beschikbaarheid van invallers helaas kan variëren. Daarom hebben we een proactief stappenplan opgesteld om de impact op uw kind zoveel mogelijk te beperken. Onze prioriteit ligt bij continuïteit van het onderwijs. We zetten ons volledig in om elke dag weer kwalitatief goed onderwijs te bieden. Ons stappenplan omvat diverse oplossingen. We benaderen collega's die bereid zijn extra uren te maken en betrekken Leerkrachten in Opleiding (LIO's) voor stagegroepen. Vaste leerkrachten worden flexibel ingezet om gaten op te vullen. Indien directe vervanging niet mogelijk is, verdelen we leerlingen over andere groepen met zelfstandig werk. Kleutergroepen blijven te allen tijde intact en worden niet verdeeld. Dit beleid geldt voor de eerste en, indien nodig, de tweede dag van afwezigheid. In het uiterste geval, wanneer alle opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk thuis moet blijven. Ouders worden hierover direct en tijdig geïnformeerd. We hopen uiteraard dat dit zelden zal voorkomen en rekenen op uw begrip in dergelijke situaties.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij zijn er voor alle kinderen van 0 tot 13 jaar uit de wijk en omgeving. Onderwijs en opvang zijn bij ons met elkaar verbonden. We werken samen met vaste partners zoals Spelenderwijs voor opvang, logopedie, fysiotherapie, Amphion Cultuurbedrijf, Sport-ID en Buurtplein. Zo bieden we een plek waar kinderen kunnen leren, spelen, bewegen, zorgen, ontdekken en zich ontwikkelen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijs Specialisten voor Extra Ondersteuning

7

Taal en Rekenen: Expertise voor Succesvolle Leerontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op IKC Het Noorderlicht zetten wij ons dagelijks in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze gespecialiseerde leerkrachten coördineren en coachen het team, waardoor we effectieve lesmethoden kunnen garanderen. Een toegewijde logopediste van praktijk Reijmer is meerdere dagen per week op school aanwezig om leerlingen te ondersteunen bij spraak- en taalontwikkeling. Dit biedt directe hulp en begeleiding. Daarnaast profiteren we van de expertise van een orthopedagoog en onderwijscoach vanuit onze stichting IJsselgraaf. Sinds vorig schooljaar versterkt een specialist meer- en hoogbegaafdheid ons team, wat extra aandacht voor deze leerlingen mogelijk maakt.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Sterke Basis voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Rots & Water Trainers

Toelichting van de school:

Ons schoolteam, inclusief alle leerkrachten en ondersteuners, is getraind in de Kanjertraining. Deze methode vormt de kern van onze aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling, gericht op positieve interactie en zelfvertrouwen. Een specifieke antipestcoördinator en Kanjerspecialist bewaakt de veilige sfeer op school. Alle groepen ontvangen wekelijks een uitgebreide Rots & Water training, die de eigen kracht en samenwerkingsvaardigheden versterkt. Dit programma helpt kinderen omgaan met uitdagingen, hun mogelijkheden te ontdekken en succesvol te functioneren in onze diverse maatschappij.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Individuele Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Rots & Water Trainers

Toelichting van de school:

Wij bieden op maat gemaakte ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. De intern begeleider en gedragsspecialist bespreken elk kind meerdere keren per jaar. Deze gestructureerde evaluaties zorgen ervoor dat we proactief inspelen op de specifieke behoeften van elke leerling. Door nauwe samenwerking binnen ons team garanderen we een passende aanpak. Onze focus ligt op het creëren van een stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen en succeservaringen opdoet.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut
Logopedist
Vakleerkrachten Bewegingsonderwijs en Zwemmen

Toelichting van de school:

IKC Het Noorderlicht stimuleert een actieve levensstijl met gespecialiseerde bewegingslessen. Twee vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs zorgen voor kwalitatieve sportlessen, en we werken samen met Sport-ID voor naschoolse sportactiviteiten. Onze gymleerkrachten observeren leerlingen nauwkeurig tijdens de lessen. Zorgen of opvallendheden worden direct teruggekoppeld aan de leerkracht voor optimale begeleiding. Daarnaast ontvangen alle kinderen in groep 3 wekelijks een speciale zwemles. Voor kinderfysiotherapie werken we nauw samen met CVK Doetinchem. Meer informatie is te vinden op hun website https://cvkdoetinchem.nl, waar u ook terecht kunt voor specifieke vragen over fysieke ontwikkeling.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we gespecialiseerde teams hebben voor onderwijs en ontwikkeling, bieden wij geen specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging aan binnen onze reguliere ondersteuningsstructuur. Voor dergelijke behoeften werken we samen met externe professionals en verwijzen we ouders naar de juiste instanties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
BSO lokaal
Denk -en Doelab
4 leerpleinen
Zwembad

Op Maat Gemaakte Ondersteuning: Zo Helpen Wij Elke Leerling van Het Noorderlicht

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid voor Succesvol Leren

IKC Het Noorderlicht hanteert een helder Schoolondersteuningsprofiel, een essentieel onderdeel van passend onderwijs zoals wettelijk voorgeschreven. Wij werken volgens de principes van handelingsgericht werken, net als alle basisscholen binnen Stichting IJsselgraaf. Dit betekent dat elke leerkracht nauwkeurig observeert welke individuele ondersteuning een leerling nodig heeft om de lesstof optimaal te verwerken. We focussen op de sterke punten van uw kind en identificeren mogelijke leerhindernissen om deze vervolgens effectief weg te nemen. Indien een leerkracht niet direct een oplossing kan bieden, schakelen we de expertise van directe collega's en de intern begeleider in om samen tot een passende aanpak te komen. Als schoolbreed niveau onvoldoende is, zoeken we naar externe expertise of winnen we bovenschools advies in. In uitzonderlijke gevallen, na zorgvuldige stappen, adviseren we een overstap naar een ander onderwijsarrangement. Uw betrokkenheid als ouder is cruciaal in dit proces. We volgen een gestructureerde ondersteuningsroute met zes heldere stappen: cyclus van handelingsgericht werken door de leerkracht, delen van de zorg en consultatie met collega's, leerlingbespreking met de intern begeleider, bespreking in het ondersteuningsteam, het onderwijszorgloket en eventuele verwijzing. Een gedetailleerde uitleg vindt u in de bijlage 'ondersteuningsstructuur', terwijl de HGW-cyclus is vastgelegd in een kwaliteitskaart. Naast de basiszorg bieden wij proactief extra begeleiding aan leerlingen die dit nodig hebben. Door extra ondersteuning in bepaalde groepen te implementeren, creëren we waardevolle tijd voor leerkrachten om gerichte instructie te geven aan leerlingen die extra uitleg behoeven en verdiepende lesstof aan te bieden aan leerlingen die meer aankunnen. We investeren continu in bijscholing en specialisatie van ons team, zodat we als collectief de specifieke onderwijsbehoeften van al onze leerlingen optimaal kunnen vervullen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Continu Verbeteren bij IKC Het Noorderlicht

Welke concrete doelen streeft IKC Het Noorderlicht na in het schoolplan?

IKC Het Noorderlicht werkt continu aan kwaliteitsverbetering door het inzetten van bewezen effectieve lesmethoden en didactische werkwijzen. Ons team van bekwame professionals volgt nauwgezet de voortgang van elke leerling en stuurt tijdig bij om het onderwijs te optimaliseren. Moderne Lesmethoden en Innovatieve Werkvormen Wij kiezen voor lesmethoden en lesmaterialen die aansluiten bij de behoeften van alle leerlingen, inclusief differentiatie voor extra ondersteuning of verdieping. Ons onderwijs is gebaseerd op het model van Expliciete Directe Instructie (EDI), wat zorgt voor een gestructureerde en actieve leerervaring. EDI-lessen omvatten het benoemen van lesdoelen, activeren van voorkennis, uitleg van concepten, inoefening onder begeleiding, het belang van de les, en zelfstandige verwerking met verlengde instructie indien nodig. Speerpunten Schooljaar 2024-2025: * Implementatie van de nieuwe taalmethode 'Taaljacht'. * Introductie van 'Focus op Begrip' voor begrijpend lezen in groep 5-8, met aandacht voor wereldoriëntatie en rijke kinderboeken. * Verrijking van ons aanbod met lessen over programmeren, robots, mediawijsheid, en techniek in ons 'Denk & Doelab'. * Verhoging van leeropbrengsten door gerichte aandacht op cruciale leerdoelen met het programma 'Focus PO'. * Ontwikkeling van een beleidsplan voor rekenonderwijs en een doorlopend leesbeleidsplan. * Versterking van de woordenschatontwikkeling met Logo 3000 en de nieuwe methode Taaljacht. Professionele Ontwikkeling en Samenwerking Onze leerkrachten zijn de kern van ons succes. Ze werken nauw samen en wisselen kennis uit om vernieuwingen effectief te implementeren. Ons managementteam (MT), bestaande uit de directeur, bouwcoördinatoren en intern begeleider, coördineert de onderwijsontwikkeling. Ontwikkelteams, waaronder die voor Leerlijnen, Taal-Lezen en Talentontwikkeling & Denk en Doe Lab, zorgen voor een gestructureerde aanpak. Speerpunten Schooljaar 2024-2025: * Ontwikkeling van een visie op cultuuronderwijs, vastgelegd in een cultuurplan. * Vormgeving van een visie op maakonderwijs met focus op techniek en ICT in het 'Denk & Doelab'. * Inrichten van een divers talentaanbod voor onze leerlingen. * Verdere integratie van kinderopvang en onderwijs, inclusief nascholing voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten gericht op spelend leren. * Starten met 'KLankKracht' in groep 2 voor een sterke basis in groep 3. * Continue professionele ontwikkeling van alle medewerkers via E-Wise en andere opleidingsprogramma's. Zelfstandigheid en Samenwerking Bevorderen Wij stimuleren zelfstandigheid door middel van weektaken, waarbij leerlingen leren hun tijd effectief in te delen en keuzes te maken. Coöperatief leren staat centraal, waarbij leerlingen leren samenwerken aan opdrachten met diverse werkvormen. Digitale leermiddelen zoals iPads (groep 1-3) en laptops (vanaf groep 4) ondersteunen het leerproces in diverse vakken. Elk lokaal is uitgerust met een digibord. Speerpunten Schooljaar 2024-2025: * Vaststellen van nieuwe doelen voor digitale geletterdheid. * Verankeren van een duidelijke doorlopende lijn in dag- en weektaken. Beleidsdocumenten en Jaarplannen De schoolgids biedt een actueel overzicht van onze school. Het schoolplan, een meerjarig beleidsdocument, schetst onze ambities voor de komende vier jaar. Deze worden uitgewerkt in jaarplannen die jaarlijks worden geëvalueerd, met betrokkenheid van team en medezeggenschapsraad (MR). Speerpunten Schooljaar 2024-2025: * Afsluitende evaluatie van het jaarplan 2023-2024. * Opstelling van het schooljaarplan 2024-2025. Ouder- en Leerlingbetrokkenheid Via enquêtes polsen we de tevredenheid van ouders en leerlingen over onderwijs en sociale veiligheid. De resultaten worden geanalyseerd en vertaald naar concrete verbeterpunten. Speerpunten Schooljaar 2024-2025: * Herhalen van de oudertevredenheidsenquête vanwege lage respons in schooljaar 2023-2024. * Meten van de tevredenheid onder onze medewerkers.

Hoe borgt IKC Het Noorderlicht de kwaliteit van de onderwijsdoelen?

Afspraken en procedures worden vastgelegd in ons kwaliteitshandboek, inclusief duidelijke kijkwijzers die de doorlopende leerlijnen garanderen en de basiskwaliteit waarborgen. Deze kijkwijzers ondersteunen ook de persoonlijke en teamfunctionering van onze leerkrachten. Jaarlijks evalueren we de naleving van deze afspraken tijdens teambijeenkomsten en passen we waar nodig onze werkwijzen aan. Dit zorgt ervoor dat ons onderwijs consistent van hoge kwaliteit blijft en aansluit bij de ontwikkelingen in het onderwijsveld.

Ontwikkelingsgerichte Programma's voor Jonge Kinderen bij IKC Het Noorderlicht

Toelichting van de school

Bij IKC Het Noorderlicht in Doetinchem creëren we een naadloze doorgaande leerlijn voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Ontwikkelingsgericht werken staat centraal, waarbij we de unieke ontwikkeling van elk kind nauwgezet volgen en ons aanbod daarop afstemmen. Ons multidisciplinaire team van professionals biedt kinderen optimale ontwikkelingskansen op alle gebieden. Voorschoolse Educatie en Ontwikkelingskansen Kinderen met een risico op ontwikkelingsachterstanden ontvangen extra ondersteuning via gespecialiseerde programma's. Peuters die baat hebben bij extra begeleiding, kunnen twee extra dagdelen deelnemen aan onze peuterspeelgroep. In groep 1 en 2 van de basisschool ligt de focus op een rijke taalontwikkeling, wat essentieel is voor een sterke start. Partnerschap met Ouders: Samen Sterk voor Elk Kind Ons kindcentrum streeft naar een hechte samenwerking met ouders, waarbij we gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de ontwikkeling van uw kind. Op de peuterspeelgroep leggen we de basis voor dit partnerschap. Pedagogisch medewerkers en leerkrachten communiceren open en creëren een vertrouwde omgeving waarin uw kind zich prettig voelt en optimaal kan ontwikkelen. Wij stemmen onze visie op ouderbetrokkenheid op elkaar af voor een consistente aanpak. Een Soepele Overgang van Peuterspeelgroep naar Basisschool Wij faciliteren een soepele overgang van de peuterspeelgroep naar de basisschool door diverse strategieën toe te passen. Kinderen maken alvast kennis met de schoolomgeving door mee te doen aan activiteiten en hierover te praten. Ook ouders worden betrokken door de verschillen en overeenkomsten tussen de peuterspeelgroep en de basisschool te bespreken. Strategieën voor een Vlekkeloze Overgang * **Gedeelde routines:** We hanteren zoveel mogelijk dezelfde regels, procedures en gewoontes op de peuterspeelgroep en in de basisschool. * **Gezamenlijke speelmomenten:** Peuters en kleuters spelen samen buiten en op het speelleerplein. * **Afgestemde thema's:** Thema's en vieringen worden op elkaar afgestemd en waar mogelijk gezamenlijk georganiseerd. * **Geïntegreerde communicatie:** Nieuwsbrieven van de school en peuterspeelgroep worden gezamenlijk gemaakt en verspreid. * **Gezamenlijke ouderbijeenkomsten:** Thema-avonden en ouderbijeenkomsten worden, indien relevant, gezamenlijk georganiseerd. * **Vroege kennismaking:** De leerkracht van groep 1-2 en de interne begeleider zijn regelmatig aanwezig in de peuterspeelgroep, waardoor ze vertrouwde gezichten worden voor zowel kinderen als ouders. Dit maakt het mogelijk om kinderen al vroeg te leren kennen en ouders de gelegenheid te geven vragen te stellen. * **Uniform Kindvolgsysteem:** We gebruiken één kindvolgsysteem om de ontwikkeling van elk kind te volgen, te bespreken en te delen met toestemming van de ouders. * **Stimuleren van deelname:** Ouders die hun peuter aanmelden op school, worden aangemoedigd deel te nemen aan de peuterspeelgroep voor een optimale wenningsperiode en een soepele overgang. Door deze gezamenlijke inspanningen zorgen we ervoor dat elk kind met vertrouwen aan de basisschool kan beginnen.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC Het Noorderlicht extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, IKC Het Noorderlicht biedt gespecialiseerde programma's en extra ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder voorschoolse educatie en extra dagdelen op de peuterspeelgroep voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben.

Ja, IKC Het Noorderlicht biedt gespecialiseerde programma's en extra ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder voorschoolse educatie en extra dagdelen op de peuterspeelgroep voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben.

Deskundige Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Integraal Kindcentrum Diensten

Met welke partners werkt IKC Het Noorderlicht samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

IKC Het Noorderlicht werkt nauw samen met Stichting Spelenderwijs om een rijke en gestructureerde leeromgeving voor jonge kinderen te garanderen.

IKC Het Noorderlicht werkt nauw samen met Stichting Spelenderwijs om een rijke en gestructureerde leeromgeving voor jonge kinderen te garanderen.

Samenwerking met Stichting Spelenderwijs