
De resultaten van IKC Het Noorderlicht in Doetinchem
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Het Noorderlicht, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC Het Noorderlicht bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Het Noorderlicht bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op IKC Het Noorderlicht
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Deze worden gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau voor alle basisscholen in Nederland, inclusief IKC Het Noorderlicht. Deze prestaties tonen aan hoe IKC Het Noorderlicht bijdraagt aan de academische ontwikkeling van uw kind. Het behalen van het fundamentele niveau is een cruciale stap in de schoolloopbaan.
Grafiek
Grafiek laden...
Bereiken van het Streefniveau door Leerlingen op IKC Het Noorderlicht
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit hogere niveau bereikt voor het verlaten van de basisschool. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Op IKC Het Noorderlicht streven we ernaar om onze leerlingen optimaal voor te bereiden op vervolgonderwijs. Het behalen van het streefniveau is een belangrijke indicator van succes en een bewijs van de effectieve onderwijsaanpak binnen ons kindcentrum.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Het Noorderlicht?
Vanaf het schooljaar 2023/2024 heet de eindtoets voor het basisonderwijs de doorstroomtoets. Alle leerlingen in groep 8 maken deze toets om te meten wat zij hebben geleerd op het gebied van lezen, taal en rekenen gedurende hun basisschoolperiode. Het toetsadvies van de doorstroomtoets biedt een onafhankelijk oordeel over welk type middelbare school het beste aansluit bij de capaciteiten van uw kind. Deze toets dient als een objectieve controle op het schooladvies dat u eerder heeft ontvangen, om zo te verifiëren of het inschatten niveau correct is. De doorstroomtoetsen worden jaarlijks afgenomen in de eerste twee weken van februari. Dit vindt plaats na het initiële schooladvies in januari en vóór de definitieve beslissing over de schoolkeuze. Scholen kiezen zelf een goedgekeurde doorstroomtoets voor groep 8, in samenspraak met de medezeggenschapsraad. Alle leerlingen van de school maken dezelfde doorstroomtoets.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op IKC Het Noorderlicht: Een Veilige Basis voor Elk Kind
Bij IKC Het Noorderlicht geloven we dat een veilige en prettige schoolomgeving essentieel is voor optimale leerprestaties. We zetten ons volledig in om het welbevinden en de sociale veiligheid van al onze leerlingen te vergroten. Onze focus ligt op het actief voorkomen en verminderen van sociale uitdagingen zoals pesten en uitsluiting, zodat elk kind zich thuis voelt en kan floreren. Een kind dat met plezier naar school gaat, ontwikkelt zich beter en kan zijn volledige potentieel bereiken.
Gezamenlijk vertrouwen en wederzijds respect
Een positieve en constructieve benadering
Het bevorderen van sociale zelfredzaamheid
Hoe bevordert IKC Het Noorderlicht de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Wij integreren de Kanjertraining in ons dagelijkse lesprogramma, wat leerlingen helpt hun eigen gedrag en dat van anderen beter te begrijpen en positief te beïnvloeden. Deze methode is speciaal ontworpen om inzicht te geven in handelen en sociale interacties. Voor leerlingen van groep 1 tot en met 8 maken we aanvullend gebruik van de Rots & Water methode. Door middel van gerichte fysieke oefeningen leren kinderen hun lichaam, emoties, zichzelf en hun medeleerlingen beter kennen. Dit draagt bij aan een sterkere sociale en emotionele basis.
Welke systemen gebruikt IKC Het Noorderlicht om sociale vooruitgang te monitoren?
Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet te volgen, maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem Kanvas. Leerkrachten registreren hierin observaties en leerlingen vanaf groep 5 vullen jaarlijks een uitgebreide vragenlijst in. Deze vragenlijsten peilen tweemaal per jaar de ervaren veiligheid binnen de groep, de school en de directe omgeving. Bij signalen van onveiligheid gaat de betreffende leerkracht direct met de leerling in gesprek om samen te werken aan passende oplossingen en ondersteuning.
Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren past IKC Het Noorderlicht toe?
IKC Het Noorderlicht zet effectieve methodieken in om sociaal-emotioneel leren te stimuleren. Dit omvat: * De bewezen Kanjertrainingen * De krachtige Rots & Water trainingen
Onderwijsinspectie IKC Het Noorderlicht: Een Diepgaande Analyse
In juni 2021 heeft de Onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan IKC Het Noorderlicht om de kwaliteit van ons basisonderwijs te beoordelen. Hieronder vindt u een samenvatting van de bevindingen. **Didactisch Handelen (OP3): Voldoende** Onze observaties tonen aan dat er in de klassen van Het Noorderlicht een rustige en positieve sfeer heerst. Het team hanteert een eenduidig instructiemodel, wat resulteert in heldere lessen van de leerkrachten en een actieve betrokkenheid van de leerlingen. We zien hierin een solide basis voor effectief leren. Om de leerervaring voor alle kinderen te optimaliseren, is er ruimte voor verdere aandacht voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben en sneller door de lesstof gaan. We streven ernaar om ook deze leerlingen optimaal te blijven stimuleren en te laten excelleren. **Kwaliteitszorg en Ambitie (KA1): Voldoende** IKC Het Noorderlicht beschikt over een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem waarmee de kwaliteit van ons onderwijs continu gemonitord wordt. Het team heeft een helder inzicht in de huidige prestaties en de ontwikkelingspunten. Risico's worden proactief geïdentificeerd, waarna concrete actiepunten worden geformuleerd en doelgericht worden aangepakt. Ons kwaliteitsbeleid, dat nauw aansluit bij ons Koersplan en de jaarplanning, werpt zijn vruchten af. De school heeft een duidelijke visie op eigen ontwikkeling en stelt ambitieuze doelen, wat bijdraagt aan de continue verbetering van ons onderwijs. **Kwaliteitscultuur (KA2): Samenwerken aan Verbetering** Binnen IKC Het Noorderlicht staat samenwerking centraal in het streven naar voortdurende professionele ontwikkeling. Leerkrachten krijgen en benutten actief de kansen om hun vaardigheden te vergroten. Deze ontwikkeling wordt afgestemd op zowel de individuele talenten van teamleden als de bredere schoolontwikkelingsdoelen.