
Schoolweging
De schoolweging van Het Noorderlicht Doetinchem is 38,83 , met een spreiding van 3,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
83,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, net onder de landelijke norm van 85%. Dit is zorgvuldig te monitoren, vooral omdat vergelijkbare scholen 91,8% halen. De school zet in op intensieve rekenbegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
36,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde van 30,3% ligt. Dit is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 38,83) en toont effectief maatwerkonderwijs. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 42%, wat een ontwikkelpunt vormt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een sterke focus op praktijkgericht onderwijs: 29,17% krijgt een praktijkonderwijsadvies (vs. 1,01% regio). Samen met vmbo-b (16,67%) en vmbo-k (25%) adviseert 70,84% een beroepsgerichte leerweg. Slechts 12,5% krijgt havo/vwo-advies, tegenover 29,54% bij vergelijkbare scholen. Dit past bij de schoolspecifieke populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Noorderlicht Doetinchem | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De ontwikkeling van onze leerlingen wordt goed bijgehouden. We gebruiken het administratieprogramma ParnasSys. Hierin staan observaties van de leerkracht en de resultaten van toetsen. Met ingang van schooljaar 2023-2024 gebruiken we het vernieuwde systeem van CITO: Leerling in Beeld. Met dit systeem volgen we de brede ontwikkeling en groei van iedere leerling. Er is aandacht voor: de cognitieve ontwikkeling (Lezen,spelling,woordenschat,rekenen-wiskunde en Engels ) werkhouding en leerhouding sociaal-emotionele ontwikkeling en de executieve functies. Bij Leerling in Beeld horen uiteenlopende toetsen, die de leerkracht goed inzicht geven in de groei van uw kind. Zo weet de leerkracht precies waarbij uw kind misschien wat extra hulp of juist meer uitdaging nodig heeft, en krijgt uw kind de beste kans om zijn of haar talenten te ontwikkelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
We willen graag dat ieder kind zich bij ons op school prettig kan voelen. Een leerling die met plezier naar school gaat, presteert beter. We besteden dan ook veel aandacht aan het vergroten van het welbevinden en de sociale veiligheid van kinderen en doen er alles aan om sociale problemen zoals pesten, uitsluiting en depressie te voorkomen of te verminderen. LEES MINDER
vertrouwen, wederzijds respect
Positief en opbouwend
sociale redzaamheid
Wat is de werkwijze van IKC Het Noorderlicht voor sociale ontwikkeling?
Om de spelontwikkeling en het gedrag positief en tijdig te kunnen beïnvloeden, passen we de Kanjertraining toe. Deze training is geïntegreerd in alle lessen, zodat kinderen inzicht krijgen in hun handelen en gedrag. Daarnaast zetten we Rots & Water in voor groep 1 t/m 8. Via lichamelijke oefeningen leren kinderen hun lichaam, hun emoties, zichzelf en de ander beter kennen. Om de ontwikkeling van kinderen goed te volgen, gebruiken we het leerlingvolgsysteem Kanvas. Hierin houden de leerkrachten observaties bij en vullen de kinderen vanaf groep 5 jaarlijks een vragenlijst in. Twee keer per jaar vullen de leerlingen vanaf groep 5 een vragenlijst in over de veiligheidsbeleving in de groep, de school en de omgeving. Bij een negatief antwoord gaat de leerkracht in gesprek met de leerling om samen mogelijke oplossingen en/of veranderingen te bespreken.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Het Noorderlicht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Het Noorderlicht gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Het Noorderlicht?
IKC Het Noorderlicht gebruikt de Kanjertraining en Rots & Water als methoden voor sociaal-emotioneel leren.