
Schoolweging
De schoolweging van De Plattenburg is 30,18 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.82% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score ligt zelfs 3.1% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.71%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
71.09% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45.5%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische routes: 16.67% havo en 16.67% vwo-adviezen. Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t advies (30.56%), wat 14.1% boven het regionale gemiddelde ligt. Praktijkonderwijs wordt niet geadviseerd, terwijl dit regionaal 1.01% van de adviezen beslaat.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Plattenburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.91 | 175.56 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door observaties en tussentijdse toetsen heeft iedere professional, iedere dag een indruk van de vorderingen van de kinderen. We nemen toetsen af die bij de lesmethoden horen, zodat we kunnen monitoren welke lesstof wel of niet wordt beheerst. Met de kinderen en ouder(s) / verzorger(s) voeren we de \"ouder/kindgesprekken\" over de doelen en de ontwikkeling van de kinderen. Afhankelijk van de onderwijsbehoeften delen we de kinderen in verschillende instructiegroepen in en/of passen we de leerstof aan. We monitoren de ontwikkelingen van de kinderen ook met de toetsen van het Cito-leerlingvolgsysteem. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen, die naast het beeld van het kind, ons ook een beeld geven van trends en ontwikkelingen in de school. Deze toetsen worden twee keer per jaar afgenomen, dit gebeurt in januari en juni. Samen met observaties en methode-gebonden toetsen, geeft een adequate analyse van deze toetsen ons een goed beeld van de ontwikkeling van onze kinderen. De professionals krijgen zo de informatie die zij nodig hebben om het lesaanbod goed af te stemmen op de kinderen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10.71% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), terwijl 32.14% bovenadviezerend uitkomt. Deze prestatie valt op gezien de relatief complexe populatie en sluit aan bij het intensieve leerlingvolgsysteem dat de school hanteert.
Sociale ontwikkeling
Om je goed te kunnen ontwikkelen is het nodig dat je goed in je vel zit. Wanneer je (grote) zorgen hebt is het moeilijk om je aandacht op iets anders te richten. Een veilig sociaal klimaat en een plezierige omgang met elkaar is een voorwaarde om te kunnen leren en werken. Daarom zijn de afspraken uit de Kanjertraining leidend voor iedereen in onze school: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee Het bevorderen en behouden van een veilige en ontspannen sfeer op school is natuurlijk niet alleen een kwestie van de lessen en de uitgangspunten van de Kanjertraining. Op allerlei manieren en momenten zorgen we hiervoor, waarbij wij als volwassenen het voorbeeld voor de kinderen zijn (www.kanjertraining.nl). Door het coöperatief leren werken kinderen effectief samen en helpen ze elkaar als dat nodig is. LEES MINDER
Samen
Inspireren
Ontdekken & Ontwikkelen
Wat is de werkwijze van IKC de Plattenburg voor sociale ontwikkeling?
De materialen van de Kanjertraining zijn zichtbaar in de school en lokalen. De sociale ontwikkeling van de kinderen is een gespreksonderwerp tijdens de ouder/kindgesprekken.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC de Plattenburg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC de Plattenburg gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC de Plattenburg?
IKC de Plattenburg maakt gebruik van de Kanjertraining en Meidenvenijn als methodes voor sociaal-emotioneel leren.