CBS De Haven
Ds Van Dijkweg 49
7001 CT Doetinchem

Schoolweging

Schoolweging
29.28
Spreiding
7.52

De schoolweging van De Haven Doetinchem is 29,28 , met een spreiding van 7,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95.24% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, nagenoeg gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (95.88%). Dit ligt ruim boven de inspectienorm van 85% en toont een sterke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53.48% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager is dan het vergelijkingsgemiddelde van 57.79%. Desondanks overtreft de school de eigen signaleringswaarde (47.1%) ruimschoots. Dit geeft aan dat de school ondanks een complexe populatie hogere doelen stelt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen nadruk op middelbare onderwijsniveaus: 27.78% vmbo-(g)t (iets boven regio 16.45%), 11.11% havo en 16.67% havo/vwo. Opvallend is het beperkte percentage praktijkonderwijs (0% vs. 1.01% regio), maar relatief meer vmbo-k/-(g)t-combinaties (16.67% vs. 5.64%). Dit past bij het profiel van een school met ambitieuze doorstroomdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Haven DoetinchemGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de 'Leerling in Beeld' toetsen van CITO afgenomen. Deze toetsen geven ons informatie over hoe uw kind zich ontwikkelt. Ook geven deze toetsen ons inzicht in ons onderwijs op school. Naast de methode gebonden toetsen die er worden afgenomen, worden de analyses van de Leerling in Beeld toetsen gebruikt om het onderwijsaanbod voor leerlingen goed af te stemmen. Wanneer er grote aanpassingen in het aanbod nodig zijn wordt u daarvan op de hoogte gesteld. Deze gegevens en de in te zetten interventies worden in een groepsplan bijgehouden en wordt 4 x per jaar geëvalueerd en aangepast zo nodig.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

64.52% van de leerlingen presteert boven hun basisschooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25.27%). Slechts 6.45% zit onder advies (vs. 11.81% landelijk). Dit benadrukt de kwaliteit van het adviseringstraject en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Onze school is een afspiegeling van de maatschappij, we zijn 'de samenleving in het klein'. Een belangrijk aspect in ons onderwijs is respect. Respect voor jezelf en voor de ander. Hoe gaan we met elkaar om? Begrijpen we elkaar ook goed? Hiervoor zijn verschillende methodieken in de school: Kanjertraining met als kapstokregels : We vertrouwen elkaar We helpen elkaar Niemand speelt de baas Niemand lacht uit Niemand blijft zielig Vanuit de Kanjertraining worden er elk jaar leerlingvragenlijsten afgenomen in de groepen 7 en 8 om te kijken hoe het met het pedagogisch klimaat in de groep zit en wordt er ook elk jaar een sociogram afgenomen om inzicht te krijgen in de onderlinge verhoudingen in de groep en indien nodig hier interventies op in te zetten. Daarnaast werken we met een godsdienstmethode Trefwoord waarbij de rode draad voor is: Hoe gaan we met elkaar om? Hebben wij begrip en respect voor de ander. De doelen van ons Burgerschapsonderwijs komen ook bij de verschillende vakgebieden terug en hangen nauw samen met de sociale opbrengsten. LEES MINDER

Respect

Samenwerking

Zorgzaamheid

Wat is de werkwijze van CBS De Haven voor sociale ontwikkeling?

CBS De Haven werkt met Kanjertraining en gebruikt het bijbehorende leerlingvolgsysteem. Leerkrachten vullen twee keer per jaar vragenlijsten in, net als leerlingen van groep 6, 7 en 8. Er wordt ook een sociogram gemaakt. Dit geeft inzicht in de sociale situatie van een groep. Er kan extra inspanning worden geleverd aan een groep of leerling indien nodig. De leerkracht analyseert dit. Het is mogelijk om mensen van de Kanjertraining in te schakelen wanneer er grote zorg is in de groep. De kanjertraining is een leefwijze in de school. Daarnaast wordt het stappenplan voor grensoverschrijdend gedrag gehanteerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Haven om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS De Haven gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Haven?

CBS De Haven gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.