Basisschool Octa

Het team van Basisschool Octa in Doetinchem

Current section: team
Lavendelveld 23
7006 Doetinchem

Zie hier hoe het team van Basisschool Octa is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Octa. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Octa bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Octa bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Octa zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Octa. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (35.3%)
35-45 jaar (23.5%)
45-55 jaar (29.4%)
55-65 jaar (5.9%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Octa werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.3%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Octa gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervangingsbeleid Basisschool Octa: Zekerheid voor Onderwijs Kwaliteit

Bij Basisschool Octa zetten we ons in voor continuïteit in het onderwijs. Planbaar collec tief arbeidsvoorwaardelijk (cao) verlof, zoals verhuisverlof of verlof voor een bruiloft, proberen we zoveel mogelijk intern op te vangen. Dit zorgt voor een stabiele en vertrouwde omgeving voor onze leerlingen. Voor onvoorzien of niet-planbaar cao-verlof doen wij een beroep op de gespecialiseerde invalpool van PON. Als partner in onderwijs garandeert PON de beschikbaarheid van gekwalificeerde leerkrachten. Mocht er onverhoopt geen geschikte invaller beschikbaar zijn via PON, dan treedt ons eigen, zorgvuldig opgestelde vervangingsbeleid in werking. Dit beleid wordt jaarlijks geëvalueerd en besproken met ons toegewijde team en de medezeggenschapsraad (MR). Zo waarborgen we samen de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs aan alle kinderen van Basisschool Octa.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool Octa

2

Taal en Rekenen: Sterke Basis met EDI-Instructie

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
EDI-coach

Toelichting van de school:

Bij Basisschool Octa leggen we de nadruk op 'De basis op orde' met een focus op effectieve taal- en rekeninstructie, aangestuurd door ons EDI-model. We stemmen het onderwijs nauwkeurig af op de specifieke leerbehoeften van elke leerling, of dit nu individueel is of in kleine groepen. Ons instructiemodel start met klassikale activatie van voorkennis en heldere lesdoelen, waarna we direct de beheersing toetsen. Leerlingen die het lesdoel snel beheersen, ontvangen uitdagende verrijkingsopdrachten. De rest van de groep oefent gezamenlijk, met tussentijdse controle op zelfstandigheid. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen verlengde instructie van de leerkracht. Ter continue verbetering van ons onderwijs, stimuleren we samenwerking via ontwikkelgroepen. Hierbij onderzoeken leerkrachten nieuwe inzichten en ontwikkelen ze lesmateriaal, wat zorgt voor een uniforme en hoogwaardige aanpak van taal en rekenen door het gehele team.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Kanjertraining en Leerstijlen

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerd Kanjertrainer
Ik-leer-leren specialist

Toelichting van de school:

Binnen onze pijler 'Wereldburgerschap' zetten wij de Kanjertraining en de training Groepsdynamica en Feedback in om een positief sociaal klimaat te bevorderen. Alle teamleden van Basisschool Octa zijn volledig opgeleid tot Kanjertrainer, of volgen momenteel de opleiding. Onze 'Ik-leer-leren specialist' begeleidt jaarlijks groep 8 in het ontdekken van hun individuele leerstijlen. Dit bereidt hen optimaal voor op de overgang naar het voortgezet onderwijs, door hen inzicht te geven in hun eigen leerproces en effectieve studiemethoden.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider is dé expert binnen Basisschool Octa op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Zij biedt gerichte begeleiding en coaching aan leerkrachten om deze cruciale aspecten van de ontwikkeling van onze leerlingen te optimaliseren.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Samenwerking voor Optimale Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel Basisschool Octa geen eigen interne specialisten heeft voor motorische en lichamelijke ontwikkeling, onderhouden we nauwe en waardevolle samenwerkingsverbanden met externe logopedisten en fysiotherapeuten. We faciliteren een laagdrempelige doorverwijzing voor screenings en investeren in intensieve communicatie met deze specialisten. Deze gezamenlijke aanpak stelt ons in staat om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van elk kind optimaal te ondersteunen en te bevorderen, in nauwe afstemming met de expertise van onze partners.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging werken wij samen met externe deskundigen. Wij zorgen voor een effectieve afstemming en coördinatie om de zorg en het welzijn van onze leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Octa

Ontdek Ons Inclusieve Ondersteuningsaanbod

Op Basisschool Octa geloven we in de kracht van de eigen groep. Uw kind ontvangt de primaire ondersteuning van de toegewijde groepsleerkracht. Ons ervaren team, bestaande uit groepsleerkrachten en gespecialiseerde leraarondersteuners, zorgt voor een veilige en stimulerende leeromgeving. Leraarondersteuners bieden gerichte hulp aan kleine groepen kinderen met specifieke onderwijsbehoeften, buiten de reguliere lesuren. Voor leerlingen met dyslexie hebben we een specifiek protocol ontwikkeld. Zij maken gebruik van de nieuwste ondersteunende technologieën en ontvangen extra begeleiding op het gebied van lezen en spelling, om hun academische groei te maximaliseren. Meer- en hoogbegaafde leerlingen excelleren in ons unieke 'Groeilab'. Hier krijgen zij wekelijks een uitdagend programma aangeboden op hoog niveau, met focus op een groeimindset en de leerkuil. Dit stimuleert hun intellectuele ontwikkeling en probleemoplossend vermogen optimaal. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning (2023-2027) De komende schooljaren blijven we ons inzetten voor de vijf kernpijlers van ons onderwijsbeleid die de brede ontwikkeling van uw kind centraal stellen: het versterken van de basisvaardigheden, het bevorderen van eigenaarschap, het stimuleren van wereldburgerschap, het waarborgen van een brede ontwikkeling en het optimaliseren van een dynamische schooldag.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Kracht achter het Onderwijs op Basisschool Octa

Wat zijn de kernambities en speerpunten uit ons actuele schoolplan?

Op Basisschool Octa geloven we dat elk kind uniek is en eigen talenten bezit. Ons onderwijs is ingericht om kinderen de ruimte te geven zich breed te ontwikkelen en hun volledige potentieel te benutten. Veiligheid, vertrouwen en respect voor elkaar vormen de basis van onze schoolomgeving, waarin elk kind kan groeien en zich zelfverzekerd voelt. Ons schoolplan is een directe weerspiegeling van het strategisch beleidsplan op stichtingsniveau. Na een grondige procesfase, waarin team en Medezeggenschapsraad (MR) nauw betrokken waren, hebben we vijf cruciale speerpunten gedefinieerd die de kern van ons onderwijs vormen. Op Octa streven we naar opbrengsten die aansluiten bij onze diverse leerlingpopulatie, met een sterke focus op een solide basis in lezen, rekenen en spelling. Onze leerkrachten zetten zich continu in voor doelgericht onderwijs en stimuleren actieve deelname door middel van diverse werkvormen zoals wisbordjes en beurtstokjes. Wij zien het kind als een geheel en bieden een brede basis die alle talenten omvat – van taal en rekenen tot creatieve, culturele, motorische en sociale vaardigheden. Een verrijkt aanbod, inclusief samenwerking met kunstdocenten voor disciplines als dans, muziek en theater, helpt elk kind zijn of haar passies te ontdekken. Bovendien vergroten we het eigenaarschap binnen onze organisatie. Kinderen leren zichzelf beter kennen, formuleren eigen leerdoelen en ontwikkelen plannings- en organisatorische vaardigheden, waardoor ze steeds meer regie krijgen over hun eigen leerproces. Tot slot brengen we de wereld naar binnen en gaan we de wereld in. Door vakken als geschiedenis, aardrijkskunde en natuur geïntegreerd aan te bieden, met aandacht voor onderzoekend leren en kritisch denken, vormen we onze kinderen tot wereldburgers. Een dynamische schooldag, met een gezonde afwisseling tussen zitten en bewegen, ondersteunt zowel cognitieve als fysieke ontwikkeling en verhoogt de leer motivatie.

Hoe vertaalt Basisschool Octa de schoolplanambities naar concrete acties en resultaten?

De doelen uit ons schoolplan worden, na prioritering, vertaald naar concrete actieplannen in ons jaarplan. Dit proces wordt gedragen door ontwikkelgroepen, waarbij leerkrachten gezamenlijk plannen van aanpak maken om de gestelde jaardoelen te realiseren. Onze acties zijn gericht op vier essentiële domeinen: het team, de klas, ouders en de bredere omgeving. We stellen structurele informatie-uitwisseling en leeractiviteiten centraal om nieuwe ontwikkelingen succesvol te integreren in onze organisatie. Hierbij hanteren we een gefaseerde aanpak om de focus te behouden en de kwaliteit te waarborgen. Het Management Advies Team (MAT), bestaande uit de directie, onderbouw- en bovenbouwcoördinatoren en de intern begeleider, monitort de voortgang van de ontwikkelgroepen. Dit zorgt voor een gecoördineerde aanpak en helpt ons de gestelde doelen effectief te behalen. Meerdere keren per jaar vindt er een terugkoppeling plaats naar de Medezeggenschapsraad (MR) over de schoolontwikkelingen. Daarnaast vinden er jaarlijkse gesprekken plaats met het College van Bestuur (CvB) en de beleidsmedewerker Onderwijs & Kwaliteit om de voortgang op stichtingsniveau te evalueren.

Ontdek ons uitgebreide aanbod voor jonge kinderen

Toelichting van de school

Ons onderwijs voor groep 1-2 is gericht op spelend en ontdekkend leren, waarbij de belevingswereld en ontwikkelingsfasen van uw kind centraal staan. Dit sluit naadloos aan bij de principes van basisontwikkeling. In groep 1 focussen we op een soepele overgang naar school, spel en samenwerking. We besteden veel aandacht aan het aanleren van routine en het bevorderen van zelfstandigheid met dagelijkse taken zoals aankleden en toiletbezoek. In groep 2 bouwen we voort op deze basis met de ontwikkeling van essentiële vaardigheden voor groep 3. Kinderen die er klaar voor zijn, beginnen met de eerste stappen in lezen en rekenen. Naast spelend leren, krijgt systematisch onderwijs geleidelijk meer ruimte. Taalontwikkeling is een speerpunt in onze kleutergroepen, met rijke activiteiten zoals kringgesprekken, verhalen, liedjes, drama en poppenkast. Kinderen experimenteren met diverse materialen zoals klei, water, zand, knutsel- en bouwmateriaal, onder begeleiding van onze deskundige leerkrachten die stimuleren tot samenwerking en eigen initiatief. Wij werken thematisch gedurende het hele schooljaar, met onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld van jonge kinderen, inclusief seizoenen en jaarlijkse feesten. Elk thema biedt leerzame activiteiten die alle ontwikkelingsgebieden bestrijken, met extra nadruk op motorische vaardigheden tijdens gym en buitenspelen, volgens de leerdoelen van SLO. De dag begint rustig met een inloop vanaf 8.15 uur, waarbij kinderen zelfstandig aan een gekozen activiteit werken. Ouders mogen twee keer per week meegenomen worden naar de klas. Om 8.30 uur start de dag officieel, gevolgd door een ochtendkring om 9.00 uur waarin we de dag en het weer bespreken met behulp van dagritmekaarten, liedjes en versjes. Elke dag is er een specifieke taal- of rekenactiviteit. Tijdens de werklessen werken leerlingen aan diverse opdrachten met keuzevrijheid, begeleid door de leerkracht. De middagen bieden ruimte voor vrije keuze, met een breed scala aan ontwikkelingsmaterialen en speelhoeken zoals de bouw-, lees-, computer- en leeshoek. Dagelijks is er ook volop gelegenheid voor buitenspelen. Onze kleuters genieten dagelijks van bewegingslessen, zowel binnen als buiten, om hun fysieke vaardigheden te ontwikkelen. Wij observeren en registreren de voortgang van elk kind nauwkeurig via ons Parnassys-systeem. Deze inzichten helpen ons om de meest effectieve begeleiding te bieden en delen we open met ouders.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Octa extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, onze school biedt gespecialiseerde programma's en activiteiten ter verrijking van het jonge kind.

Ja, onze school biedt gespecialiseerde programma's en activiteiten ter verrijking van het jonge kind.

Ontdek meer over Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool Octa samen voor het jonge kind programma?

Wij werken nauw samen met vooraanstaande organisaties zoals Humankind en POV De Kleitrappertjes om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te ondersteunen.

Wij werken nauw samen met vooraanstaande organisaties zoals Humankind en POV De Kleitrappertjes om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te ondersteunen.

Team | Basisschool Octa in Doetinchem | [2025] Schoolregister