Openbare Basisschool De Wetelaar in Doesburg

Het team van Openbare Basisschool De Wetelaar in Doesburg

Current section: team
Zanderskamp 95
6983 Doesburg

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Wetelaar is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Wetelaar. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Wetelaar bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Wetelaar bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Wetelaar zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Wetelaar. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (35.7%)
45-55 jaar (7.1%)
55-65 jaar (7.1%)
&ge;65 jaar (7.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Wetelaar werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (21.4%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Wetelaar gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten: Zekerheid en Continuïteit bij Basisschool De Wetelaar

Bij Openbare Basisschool De Wetelaar staan we garant voor de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Bij ziekte of andere redenen voor afwezigheid schakelen we direct onze betrouwbare vervangingspool, de IJsselpool, in. De IJsselpool zorgt voor een vlotte en professionele invulling van de ontstane vacature, zodat uw kind verzekerd is van kwalitatief goed onderwijs. Mocht de IJsselpool onverhoopt geen geschikte vervanger kunnen bieden, dan zetten wij intern alle zeilen bij om een passende oplossing te vinden. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van de impact op de leerlingen. Als er geen collega beschikbaar is, wordt de betreffende groep opgevangen door het team of wordt de groep tijdelijk gesplitst. In uitzonderlijke situaties, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan een groep naar huis worden gestuurd. Kinderen die dan niet thuis opgevangen kunnen worden, zijn altijd welkom op school, waar wij voor een veilige en stimulerende omgeving zorgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Integraal Kind Centrum (IKC) in de wijk Beinum

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Expert Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Wetelaar

8

Taal en Rekenen: Verbeter Je Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleiders
Orthopedagoog
Rekencoördinatoren
Gedragsspecialist
Taalspecialist
Logopedist
Kentalis
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Wetelaar zetten we vol in op de ontwikkeling van taal en rekenen. Onze twee Intern Begeleiders coördineren de zorg, ondersteund door gespecialiseerde leerkrachten als Rekencoördinatoren en een Taalspecialist. Voor specifieke behoeften werken we samen met externe experts zoals een Orthopedagoog van Scholengroep IJsselgraaf en een Logopedist in ons Integraal Kindcentrum (IKC). Ook Kentalis is een belangrijke partner. Daarnaast hebben we een Gedragsspecialist en een Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid die leerlingen met specifieke uitdagingen begeleiden.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Sfeer

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleiders
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Gecertificeerde De Vreedzame School Trainers

Toelichting van de school:

De sociale en emotionele ontwikkeling van uw kind staat centraal bij Basisschool De Wetelaar. Al onze leerkrachten zijn getraind in de effectieve methode 'De Vreedzame School', wat zorgt voor een positieve en veilige leeromgeving. Onze Gedragsspecialist en Intern Begeleiders bieden extra ondersteuning. Ook werken we samen met Playing for Success voor brede sociaal-emotionele begeleiding.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleiders
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Basisschool De Wetelaar stimuleert een optimale gedragsmatige en taakgerichte aanpak. Onze leerkrachten zijn allen Dalton geschoold, wat zelfstandigheid en verantwoordelijkheid bevordert. De Gedragsspecialist en Intern Begeleiders bieden gerichte ondersteuning. Onze Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid heeft specifieke training gevolgd om leerlingen met hoogbegaafdheid en hun unieke executieve functies te begeleiden.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Logopedist
Leerkrachten
Buurtsportcoach

Toelichting van de school:

Wij stimuleren de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle kinderen op De Wetelaar. Binnen ons IKC is een Fysiotherapeut werkzaam om kinderen met fysieke uitdagingen te helpen. Onze Buurtsportcoach, ingehuurd in samenwerking met de gemeente, organiseert sportieve activiteiten. Ook onze leerkrachten en de Logopedist dragen bij aan de brede ontwikkeling.

1

Veilige Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

BHV-ers (Bedrijfshulpverleners)

Toelichting van de school:

De veiligheid en gezondheid van uw kind is onze prioriteit. Op Openbare Basisschool De Wetelaar zijn diverse gediplomeerde BHV-ers actief, waaronder leerkrachten, pedagogisch medewerkers en conciërges. Onze pedagogisch medewerkers zijn tevens gespecialiseerd in kinder-EHBO, wat zorgt voor adequate hulp bij noodgevallen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
22
Totaal specialisten
22
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Eureka!klas
Kinderkeuken
BSO-ruimte
Kinderdagopvang
Peuterspeelgroep

Ontdek Onze Aanpak voor Extra Ondersteuning op Basisschool De Wetelaar

Gedetailleerde Toelichting van Ons Ondersteuningsbeleid

Bij Openbare Basisschool De Wetelaar geloven we sterk in 'Gezamenlijke verantwoordelijkheid op basis van vertrouwen'. Dit principe vormt de kern van ons beleid voor de ontwikkeling en ondersteuning van elk kind. Wij streven ernaar om passend onderwijs en individuele ondersteuning te bieden aan iedere leerling. Dit doen we door een hechte samenwerking aan te gaan met kinderen, ouders en onze professionele teamleden. De verbinding tussen deze partijen is essentieel voor effectief beleid en een positieve leeromgeving. Onze school is een Integraal Kindcentrum (IKC) waar we werken aan een doorlopende leerlijn en een brede, kansrijke ontwikkeling voor elk kind. Door vroegtijdige signalering en samenwerking met diverse professionals, begeleiden en stimuleren we de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal. **Onze Werkwijze: Handelingsgericht Werken** Op De Wetelaar hanteren we een gestructureerd beleid voor ontwikkeling en ondersteuning, inclusief de voorschoolse periode. We werken doel- en handelingsgericht volgens de ondersteuningsroute van het Samenwerkingsverband Doetinchem. Handelingsgericht werken (HGW) verbetert de kwaliteit van ons onderwijs en de begeleiding. Het richt zich op de onderwijs- en basisbehoeften van het kind, met een focus op de ontwikkeling op school-, groeps- en individueel niveau. We werken in cycli van dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse evaluaties om de voortgang te monitoren. Onze aanpak is gericht op convergente differentiatie, waarbij we de groep zoveel mogelijk bij elkaar houden qua aanpak en leerstof. Intensivering van begeleiding heeft hierbij de voorkeur. **Afsprakenkaarten: Leidraad voor Ons Handelen** De concrete uitwerking van onze visie en werkwijze is vastgelegd in 'afsprakenkaarten'. Deze kaarten, zoals de 'Afsprakenkaart Ondersteuningsroute', 'Afsprakenkaart Gesprekkencyclus' en 'Afsprakenkaart Zicht op Ontwikkeling en Ondersteuning', vormen de basis van ons beleid. Ons Ondersteuningsteam (OT), bestaande uit minimaal de intern begeleider en een orthopedagoog/gedragswetenschapper, is de schakel tussen basisondersteuning en extra ondersteuning. Ouders en leerkrachten zijn nauw betrokken bij de besprekingen. **Grenzen van Onze Ondersteuning** We beoordelen elke situatie individueel, rekening houdend met aantallen, niveauverschillen en gedragsproblematiek. Kinderen die de rust, orde en veiligheid verstoren, kunnen we helaas niet de optimale leeromgeving bieden. **Potentiële Ondersteuningsbehoeften en Benodigde Middelen** We hebben potentieel een aanpak voor elk kind, afhankelijk van de individuele onderwijsvraag en mogelijkheden. Waar nodig, schakelen we externe deskundigen in. Om dit te realiseren, zijn voldoende personeel, aanpasbare gebouwen, begeleidingsruimte en middelen cruciaal. **Wanneer Bieden Wij Geen Zorg?** Zorg kan niet geboden worden bij een gebrek aan samenwerking met ouders, uitblijvende ontwikkeling of vooruitgang van het kind, onmogelijke ondersteuning, personeelstekort, onmogelijkheden in het gebouw, verstoring van het leerproces, of wanneer lichamelijke verzorging vereist is. **Toekomstige Ambitie voor Passend Onderwijs** Ons kindcentrum streeft naar maximale ontwikkeling voor elk kind binnen zijn of haar mogelijkheden. We willen ons aanbod verbreden door samenwerking met diverse partners, de combinatie van zorg en onderwijs onderzoeken, en een rijke schooldag creëren voor maximale kansengelijkheid.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op Basisschool De Wetelaar

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan 2024-2028?

Ons schoolplan 2024-2028, opgesteld met de ambitie van IJsselgraaf-Spelenderwijs, bevat duidelijke speerpunten voor schoolontwikkeling. We bouwen voort op successen en streven naar continue verbetering. Belangrijke focuspunten zijn: De leerkrachten richten zich op cruciale leerdoelen met aandacht voor de beginsituatie en referentieniveaus van elke leerling. Differentiatie wordt gestuurd door analyse en blokgroepsplannen. We implementeren het EDI-model waar passend en borgen de Daltonwaarden met een doorlopende lijn en een nieuw beleidsplan, met als doel een Daltoncertificaat in 2026. Taalontwikkeling wordt versterkt door Blink en thematisch werken in 2024-2025. Ook voeren we het cirkelformulier HGW IJsselgraaf in. Ons ICT-beleid en de leerlijn digitale geletterdheid worden geactualiseerd tot 2028. Burgerschapsonderwijs, geïntegreerd met Vreedzaam, krijgt hierbij veel aandacht. Professionele ontwikkeling en NT2-onderwijs worden uitgebouwd. Veiligheid en gedrag worden versterkt via een gedragstraject in 2024-2025. We ontwikkelen het rapport C.I.P. IEP verder en versterken de samenwerking met Spelenderwijs voor krachtige kindcentra. Kansen voor talentontwikkeling worden gecreëerd via de Eureka! klas-werkwijze, met focus op thematisch en onderzoekend leren, om zo alle leerlingen uit te dagen. Deze doelen worden uitgewerkt in jaarplannen en zijn inzichtelijk voor het team, de MR en de stichting IJsselgraaf.

Hoe monitort De Wetelaar de voortgang en behaalt schoolresultaten?

De voortgang op alle vakgebieden wordt nauwlettend gemonitord via toetsing, observaties en enquêtes. Twee keer per jaar, in februari en juni, vinden de officiële evaluatiemomenten plaats, waarbij het onderwijs wordt aangepast op basis van de resultaten. Tussentijdse monitoring per blok stuurt de aanpassingen in het aanbod en de instructie. Monitoring van burgerschap en sociale veiligheid: We gebruiken diverse instrumenten om het burgerschap te monitoren: de driejaarlijkse leerlingtevredenheidspeiling, de jaarlijkse sociale veiligheidsmonitor voor groep 7-8, de leerlingenraad, het mediatorenteam en observaties van leerkrachten. Resultaten worden altijd gedeeld met ouders, die actief betrokken worden bij de aanpak. Monitoring van het school- en jaarplan: De schoolplan-doelen worden vertaald naar concrete jaarplan-doelen. Deze worden tweemaal per jaar geëvalueerd met het team en de Medezeggenschapsraad (MR). Het managementteam (MT) evalueert tussentijds de voortgang en stelt doelen bij waar nodig. Het vierjarige schoolplan vormt de basis voor jaarlijkse plannen. Deze jaarplannen zijn dynamische werkdocumenten die jaarlijks worden geëvalueerd en bijgesteld. Deze flexibele aanpak stelt de school in staat om proactief in te spelen op veranderingen, waardoor het schoolplan een levend document blijft dat zowel procesmatige borging als concrete productdoelen omvat.

Downloaden

Speciaal Aanbod Jonge Kind: Een Vliegende Start op De Wetelaar

Toelichting van de school

Openbare Basisschool De Wetelaar is een VVE-locatie (Voor- en Vroegschoolse Educatie). Ons VVE-programma is gericht op het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden. Dit doen we vanaf het kinderdagverblijf of peuterarrangement, met een doorlopende lijn tot en met groep 2 van onze basisschool. Wij besteden extra aandacht aan de algehele ontwikkeling van uw kind. Door proactief te signaleren, sporen we eventuele ontwikkelingsachterstanden of juist -voorsprongen tijdig op. Met ons VVE-programma geven we kinderen een optimale startpositie. Voor een naadloze overgang werken we nauw samen met Kinderopvang en Peuterspeelgroep Spelenderwijs, beide gevestigd binnen ons Integraal Kindcentrum (IKC). Ons beleid voor een doorlopende leerlijn van peuter naar kleuter en naar groep 3 is vastgelegd in een borgingsdocument. Meer gedetailleerde informatie over de doorlopende lijn peuters-kleuters-groep 3 is op onze locatie beschikbaar. Vraag naar onze afsprakenkaarten voor een compleet beeld.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool De Wetelaar?

Basisschool De Wetelaar biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen om hun ontwikkeling te stimuleren en een solide basis te leggen. Dit omvat onze VVE-aanpak. Ons programma focust op vroege signalering en ondersteuning, met als doel onderwijsachterstanden te voorkomen. Uw kind krijgt hierdoor de best mogelijke start in het basisonderwijs. Dit alles vindt plaats binnen de veilige en stimulerende omgeving van ons Integraal Kindcentrum.

Basisschool De Wetelaar biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen om hun ontwikkeling te stimuleren en een solide basis te leggen. Dit omvat onze VVE-aanpak. Ons programma focust op vroege signalering en ondersteuning, met als doel onderwijsachterstanden te voorkomen. Uw kind krijgt hierdoor de best mogelijke start in het basisonderwijs. Dit alles vindt plaats binnen de veilige en stimulerende omgeving van ons Integraal Kindcentrum.

Kinderopvang Doesburg: Samenwerking voor Ontwikkeling
Peuteropvang & VVE: De Beste Start
Integraal Kindcentrum (IKC): Alles Onder Eén Dak

Met welke partners werkt Basisschool De Wetelaar samen voor het jonge kind?

Voor het jonge kind werkt Basisschool De Wetelaar nauw samen met Spelenderwijs. Deze samenwerking is essentieel voor onze doorlopende leerlijn. Spelenderwijs verzorgt onze kinderopvang en peuterarrangementen, wat een vlekkeloze overgang naar de basisschool garandeert. Zij zijn een gewaardeerde partner binnen ons Integraal Kindcentrum. Deze samenwerking stelt ons in staat om een consistente en hoogwaardige educatieve ervaring te bieden vanaf de vroegste kinderjaren.

Voor het jonge kind werkt Basisschool De Wetelaar nauw samen met Spelenderwijs. Deze samenwerking is essentieel voor onze doorlopende leerlijn. Spelenderwijs verzorgt onze kinderopvang en peuterarrangementen, wat een vlekkeloze overgang naar de basisschool garandeert. Zij zijn een gewaardeerde partner binnen ons Integraal Kindcentrum. Deze samenwerking stelt ons in staat om een consistente en hoogwaardige educatieve ervaring te bieden vanaf de vroegste kinderjaren.

Team | Openbare Basisschool De Wetelaar in Doesburg | [2025] Schoolregister