
Schoolweging
De schoolweging van De Wetelaar is 31,55 , met een spreiding van 5,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 88,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school ruim boven de landelijke ondergrens van 85%. Dit resultaat benadrukt de effectieve basisondersteuning, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
41,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43,5% ligt. Deze score weerspiegelt de uitdagingen die samenhangen met de schoolweging van 31,55. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 55,4%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding: 40,7% van de leerlingen krijgt een gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies, terwijl 14,8% havo/vwo adviseert. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-b/k-adviezen (22,2% tegenover 9,2% regionaal). Dit patroon sluit aan bij de gemengde populatie en de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wetelaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Binnen De Wetelaar wordt gewerkt met de ondersteuningsroute van het Samenwerkingsverband Doetinchem. Er wordt door de leerkracht binnen de groep geobserveerd, gesignaleerd, interventies uitgevoerd en geevalueerd op het proces. Daarbij heeft de leerkracht overleg met zijn collega`s, hierbij kan ook de intern begeleider of directeur betrokken worden. Er wordt gekeken naar de structuur, interactie en kwaliteit van de lessen. Elk half jaar hebben de leerkrachten met elkaar en de IB-er een gesprek over de inhoud en kwaliteit van het lesaanbod (groepsbespreking) Per blok wordt er geanalyseerd waar de leerlingen staan en wordt het aanbod daarop aangepast (kort durende analyse) Daarnaast wordt er binnen de ondersteuningsroute expertise de school in gehaald indien nodig. Denk aan een orthopedagoog. Binnen de ondersteuningsroute is het belangrijks dat er vooraf verslaglegging is gedaan door de leerkrachten. Voor externen is het helder welke stappen en interventies zijn ondernomen en geevalueerd. De leerkracht handelt binnen de groep handelingsgericht. Dit kan vanuit een groepsplan (blokplan) dan zijn de interventies gericht op de hele groep of een aantal leerlingen. Op het moment dat het enkel gaat om specifieke individuele onderwijsbehoeften van een leerling dan wordt de cyclus beschreven in een HGW-Cirkelformulier. Op de Wetelaar worden de toetsen zowel methodisch als via IEP geregistreerd en geanalyseerd. Dit gebeurt halfjaarlijks, midden en eind van het schooljaar (groepsbesprekingen) en tussentijds (bloktoetsen) door de leerkracht. De gegevens worden geregistreerd in Parnassys/IEP dashboard.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
63,3% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat exact overeenkomt met het landelijk gemiddelde. Het percentage leerlingen dat boven advies presteert (23,3%) ligt echter significant hoger dan bij vergelijkbare scholen, mogelijk dankzij de beschreven 'doorgaande ontwikkelingslijn' in het onderwijsconcept.
Sociale ontwikkeling
De visie van Scholengroep IJsselgraaf is dat de bij de scholengroep aangesloten scholen voortdurend serieus aandacht geven aan het realiseren van een veilig schoolklimaat en aan het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. ODBS De Wetelaar zorgt mede door het inzetten van Vreedzaam voor een klimaat waarbij vertrouwen en respect voor elkaar van zeer grote waarde is. Wij gebruiken de methodiek van Vreedzaam zowel preventief als curatief. Vanuit ons leerlingvolgsysteem IEP wordt de sociale ontwikkeling van kinderen gemonitord (hart en handen) Het IEP LVS bevat ``self-assesment``- instrument waarmee de leerling inzicht rijgt in zijn eigen profiel: sociaal emotioneel ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. Dit vormt een spindiagram, samen met het beeld van de leerkracht en ouders geeft het de leerling Inzicht in zijn Eigen Profiel (IEP) LEES MINDER
Vreedzaam
Vertrouwen
Samen
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Wetelaar voor sociale ontwikkeling?
De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen is belangrijk voor Openbare Basisschool De Wetelaar. Er wordt gewerkt aan het leefklimaat met de methode Vreedzaam, een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren een bijdrage te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen en zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Wetelaar om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Wetelaar gebruikt IEP, hoofd, hart en handen, en ResearchNED, sociale veiligheidsmonitor, om sociale opbrengsten in kaart te brengen.