
De resultaten van Kindcentrum de Horizon in Doesburg
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum de Horizon, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Kindcentrum de Horizon
De schoolweging van De Horizon Doesburg is 32,41 , met een spreiding van 7,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Kindcentrum de Horizon bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum de Horizon bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 95,4% behaalt Kindcentrum de Horizon het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de vereiste 85%. Dit overtreft zelfs het landelijk gemiddelde van 94,8%, wat duidt op sterke basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Voor het streefniveau scoort de school 61,4%, ruim boven de inspectienorm van 41,2% én het landelijk gemiddelde van 53,4%. Deze prestatie is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum de Horizon?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 22,7% vwo-advies (vs. 18,6% regio) naast 4,6% praktijkonderwijs (iets boven regio's 1,0%). De nadruk op maatwerk blijkt uit 36,4% gecombineerde vmbo/havo/vwo-adviezen, wat aansluit bij de gemengde populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Horizon Doesburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Binnen De Horizon wordt er gewerkt met de ondersteuningsroute van het Samenwerkingsverband Doetinchem. Er wordt door de leerkracht binnen de groep geobserveerd, gesignaleerd, interventies uitgevoerd en geëvalueerd op het proces. Daarbij heeft de leerkracht overleg met zijn collega’s, hierbij kan ook de intern begeleider of directeur betrokken worden. Er wordt gekeken naar de structuur, interactie en kwaliteit van de lessen. Elk halfjaar hebben leerkrachten met elkaar het gesprek over de inhoud en kwaliteit van het lesaanbod, dit staat centraal tijdens de groepsbesprekingen. Daarnaast wordt er binnen de ondersteuningsroute expertise van buiten de school in school gehaald. Denk hierbij aan een orthopedagoog, Centrum Jeugd en Gezin, ambulante begeleiders etc. Deze expertise wordt gebruikt om andere inzichten te krijgen of op andere interventies te komen, die passen bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling. Binnen de ondersteuningsroute is het belangrijk dat er vooraf verslaglegging is gedaan door de leerkracht. Voor de externen is het helder welke stappen en interventies zijn ondernomen en geëvalueerd. De leerkracht handelt binnen de groep handelingsgericht. Dit kan vanuit een groepsplan, dit betekent dat de interventies gericht zijn op de gehele groep of een aantal leerlingen. Op het moment dat het enkel gaat om specifieke individuele onderwijsbehoeften van een leerling dan wordt de cyclus beschreven in een HGW-cirkelformulier. Het doel van handelingsgericht werken (HGW) is het verbeteren van de leerlingbegeleiding en de kwaliteit van het onderwijs (Pameijer, 2018). Binnen de zorgroute op De Horizon staat het handelingsgericht werken centraal, zie Bijlage. Hiervoor zijn de zeven uitgangspunten uit het boek Handelingsgericht werken, samenwerken aan schoolsucces van Noelle Pameijer (2018), leidend. 1. Het is doelgericht. 2. Centraal stellen van de onderwijsbehoeften. 3. Positieve aspecten van leerlingen, leerkrachten en ouders zijn van groot belang. 4. Alle betrokkenen werken constructief samen. 5. Het gaat om afstemming en om de wisselwerking. 6. De leerkrachten maken het verschil, ouders doen er evenzeer toe. 7. De werkwijze is systematisch en transparant. Op de Horizon worden toetsen, zowel methodisch als de IEP, geregistreerd en geanalyseerd. Dit gebeurt halfjaarlijks, midden en eind van het schooljaar. De geanalyseerde gegevens worden via ons leeruniek dashboard genoteerd, waarna er voor elke leerling passende instructie en aanbod wordt geboden.
Zitten de oud-leerlingen van Kindcentrum de Horizon in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
37,0% presteert boven advies (landelijk 25,3%), wat de kwaliteit van doorstroombegeleiding onderstreept. Echter, 22,2% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk), mogelijk door risicomijdend adviseren in een complexe context. De school zet in op nazorg om dit verschil te verkleinen.
Sociale ontwikkeling
We gebruiken de methodiek van de Vreedzame School zowel preventief als curatief. Vanuit ons leerlingvolgsysteem IEP wordt de sociale ontwikkeling van kinderen gemonitord (hart en handen). Het IEP LVS bevat ‘self-assessment’-instrumenten waarmee de leerling inzicht krijgt in zijn eigen profiel: sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak, creatief vermogen. De resultaten op deze instrumenten tonen we via spindiagrammen die weergeven in welke mate een leerling vindt dat bepaalde aspecten op hem van toepassing zijn. Dit beeld, in combinatie met het beeld van de leerkracht en zijn ouder(s)/verzorger(s) geeft een leerling Inzicht in zijn Eigen Profiel (IEP). LEES MINDER
respect
waardering
zelfvertrouwen
Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Horizon voor sociale ontwikkeling?
De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen neemt een belangrijke plaats in bij Kindcentrum de Horizon. Om sociaal competent te kunnen functioneren, heeft een kind sociale kennis, vaardigheden en houdingen nodig. Er wordt gewerkt aan het leefklimaat met de methode De Vreedzame School. De Vreedzame School is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het doel is om kinderen op te voeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. De klas en de school worden beschouwd als oefenplaatsen. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen en zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang. Uitgangspunten hierbij zijn het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie, het creëren van een positieve sociale en morele norm en het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin.
Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum de Horizon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum de Horizon gebruikt Kijk!, de Veiligheidsthermometer van de Vreedzame School en IEP LVS op sociale veiligheid en welbevinden om sociale opbrengsten in kaart te brengen.