
De resultaten van Kindcentrum de Horizon in Doesburg
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum de Horizon, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Kindcentrum de Horizon bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum de Horizon bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Succes op het Fundamentele Niveau: De Basis voor Elke Leerling
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dit wordt getoetst in groep acht met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage functioneert als de signaleringswaarde voor het bereiken van dit cruciale niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland. Bij Kindcentrum de Horizon streven we ernaar dit fundamentele niveau voor al onze leerlingen te waarborgen, zodat zij een solide basis meekrijgen voor hun verdere onderwijsloopbaan.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling bij Kindcentrum de Horizon
Het streefniveau markeert een uitdagender leerdoel, dat verder reikt dan de basisvaardigheden. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen in groep acht dit ambitieuze niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke school, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een eigen streefpercentage vast. Dit percentage fungeert als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van Kindcentrum de Horizon. Wij zetten ons volledig in om onze leerlingen te stimuleren en te begeleiden naar deze hogere academische prestaties, passend bij hun individuele potentieel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum de Horizon?
Kindcentrum de Horizon bereidt leerlingen optimaal voor op de overgang naar het voortgezet onderwijs. In groep 7 ontvangen leerlingen een pré-advies, wat een voorlopige indicatie geeft van hun mogelijkheden. Dit pré-advies wordt verder verfijnd met een definitief schooladvies in groep 8. De school maakt hierbij gebruik van de IEP LVS-toets in groep 7, die een compleet beeld geeft van zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Dit helpt bij het bepalen van het meest passende vervolgonderwijs. Voor het definitieve schooladvies in groep 8 kijken we naar het gehele traject dat een kind heeft afgelegd op onze school. Dit advies, dat uiterlijk 31 januari met ouders en leerling wordt besproken, is breed gedragen en houdt rekening met hoofd, hart en handen. Het geeft een duidelijke richting voor het type voortgezet onderwijs dat aansluit bij de capaciteiten van uw kind. Na de doorstroomtoets in februari wordt het voorlopige advies definitief gemaakt. De landelijke aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs vindt plaats van 25 tot 31 maart, zodat u uw kind tijdig kunt aanmelden bij de school van uw keuze.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Kindcentrum de Horizon
Bij Kindcentrum de Horizon stimuleren we de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind met de bewezen effectieve aanpak van De Vreedzame School. Deze methode wordt zowel preventief als curatief ingezet om een positief leefklimaat te creëren. Via ons leerlingvolgsysteem IEP monitoren we de groei van elk kind op sociaal gebied, met aandacht voor zowel 'hart' als 'handen'. De IEP-instrumenten bieden leerlingen zelfinzicht in hun sociale-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creativiteit. De resultaten presenteren we in duidelijke spindiagrammen, die de eigen perceptie van de leerling weergeven. Dit, gecombineerd met de observaties van de leerkracht en input van ouders, vormt het Individueel Educatie Profiel (IEP) en geeft een compleet beeld van de ontwikkeling van het kind.
respect voor iedereen
waardering voor diversiteit
het versterken van zelfvertrouwen
Hoe bevordert Kindcentrum de Horizon de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De sociaal-emotionele ontwikkeling is een kernonderdeel van ons onderwijs op Kindcentrum de Horizon. Kinderen hebben sociale kennis, vaardigheden en positieve houdingen nodig om succesvol te functioneren, nu en in de toekomst. Met de methode De Vreedzame School werken we actief aan een positief pedagogisch klimaat in de klas en op school. Dit programma is ontworpen om sociale competentie en democratisch burgerschap te bevorderen. We beschouwen de school als een oefenterrein waar kinderen leren deel uit te maken van een gemeenschap, verantwoordelijkheid te nemen en oog te hebben voor anderen. Dit draagt bij aan hun ontwikkeling tot initiatiefrijke, zorgzame en betrokken leden van de maatschappij.
Welke tools gebruikt onze school om sociale vooruitgang te meten?
Kindcentrum de Horizon maakt gebruik van diverse registratiemiddelen om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Deze tools bieden waardevolle inzichten in het welbevinden en de sociale interacties binnen onze schoolgemeenschap. Concreet zetten we de volgende registratievormen in: 'Kijk!', de 'Veiligheidsthermometer van de Vreedzame School' en het 'IEP LVS' specifiek gericht op sociale veiligheid en welbevinden. Deze methoden stellen ons in staat om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen effectief te volgen en te ondersteunen, zodat ieder kind zich optimaal kan ontplooien.
Met welke methodiek versterkt Kindcentrum de Horizon sociaal-emotioneel leren?
Op Kindcentrum de Horizon zetten we de gerenommeerde 'Vreedzame School' methode in om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te versterken. Deze allesomvattende aanpak is essentieel voor de persoonlijke groei van elk kind. De Vreedzame School biedt een gestructureerd curriculum dat gericht is op het ontwikkelen van essentiële sociale vaardigheden en een positieve groepsdynamiek. Dit draagt bij aan een veilige en ondersteunende leeromgeving. Door de inzet van deze methode leren kinderen effectief conflicten op te lossen, empathie te tonen en samen te werken, wat cruciaal is voor hun ontwikkeling tot evenwichtige individuen.
Onderwijsinspectie Oordeel Kindcentrum de Horizon: Transparantie en Kwaliteit
Kindcentrum de Horizon in Doesburg streeft naar uitmuntend onderwijs voor elk kind. Wij presenteren hier de bevindingen van de Onderwijsinspectie, zodat u een duidelijk beeld krijgt van onze schoolprestaties en kwaliteitsborging. Ontdek hoe wij ons inzetten voor een veilige en stimulerende leeromgeving.