IKC de Bosmark in Dinxperlo

Het team van IKC de Bosmark in Dinxperlo

Current section: team
Europastraat 10
7091 Dinxperlo

Zie hier hoe het team van IKC de Bosmark is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC de Bosmark. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC de Bosmark bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC de Bosmark bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC de Bosmark zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92%)
Man (8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC de Bosmark. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.2%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (29.2%)
45-55 jaar (20.8%)
55-65 jaar (29.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC de Bosmark werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (20.8%)
Management (4.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC de Bosmark gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek

Deskundige Personeelsvervanging bij IKC de Bosmark

Bij onverwachte afwezigheid of gepland verlof van onze toegewijde leerkrachten en medewerkers, garandeert IKC de Bosmark een naadloze continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs. Wij maken gebruik van een robuust vervangingssysteem, waarbij we een beroep doen op de gespecialiseerde vervangingspool van de Accentscholengroep. Dit zorgt ervoor dat uw kind altijd les krijgt van een gekwalificeerde en vertrouwde professional. Onze samenwerking met de Accentscholengroep stelt ons in staat om snel en efficiënt te schakelen, zodat de leerervaring van uw kind te allen tijde gewaarborgd blijft. Vertrouwd onderwijs, ook tijdens personeelsverlof.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In ons IKC zijn verschillende functies; directeur, adjunct-directeur, locatie manager opvang, intern begeleiders, leerkrachten, pedagogisch medewerkers, leerkrachtondersteuners, onderwijsondersteuners, conciërges en administratief medewerkster. Ons IKC heeft 16 basisschoolgroepen, een babygroep, drie peutergroepen/kinderdagopvanggroepen en een BSO. Het IKC is ingedeeld in onderbouw, middenbouw, bovenbouw en opvang. De groepen 1 tot en met 3 vormen samen de onderbouw, de groepen 4 tot en met 6 vormen de middenbouw en de groepen 7 en 8 vormen de bovenbouw. Elke bouw heeft zijn eigen leerplein en zijn eigen ingang. Ook de opvang heeft een eigen plein en ingang. Zo is er sprake van kleinschaligheid.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC de Bosmark: Specialisten voor Elk Kind

7

Taal, Rekenen en Ontwikkelingsvoorsprong

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde logopedist is aanwezig op maandag, woensdag en donderdag om leerlingen te ondersteunen met communicatie. Voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong bieden wij een uitdagend programma in onze speciale kameleon groepen, onderverdeeld in onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Het reguliere lesaanbod wordt hierbij compact en verrijkt aangeboden. Ontdek hoe wij elk kind de aandacht geven die het nodig heeft voor optimale groei en ontwikkeling.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welbevinden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Ondersteuner Sociaal-Emotioneel

Toelichting van de school:

Ons team van specialisten, waaronder een intern begeleider en orthopedagoog, staat klaar om leerlingen te ondersteunen op sociaal-emotioneel vlak. De orthopedagoog is op vaste dagen beschikbaar gedurende het schooljaar. Onze sociaal-emotionele ondersteuner biedt proactieve begeleiding en helpt om het welbevinden van elk kind te waarborgen, zowel preventief als wanneer extra aandacht nodig is. Wij geloven in een veilige en ondersteunende leeromgeving waar elk kind zich gezien en gehoord voelt.

2

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Onze ervaren leerkrachten creëren een gestructureerde leeromgeving die gericht is op positief gedrag en een effectieve werkhouding. Indien aanvullende expertise nodig is, bieden onze intern begeleider en orthopedagoog gespecialiseerde ondersteuning om leerlingen te helpen bij hun studievaardigheden. Wij streven ernaar om elk kind de tools te geven die het nodig heeft om succesvol te zijn in zijn of haar leerproces.

2

Motorische en Fysieke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Voor kinderen met specifieke motorische uitdagingen bieden wij de mogelijkheid voor behandeling op school door een gespecialiseerde fysiotherapeut. Onze aanpak is gericht op het bevorderen van de fysieke gezondheid en coördinatie, zodat elk kind optimaal kan deelnemen aan alle schoolactiviteiten. Ontdek hoe onze therapeuten bijdragen aan de algehele ontwikkeling van onze leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

IKC de Bosmark biedt een veilige en inclusieve leeromgeving voor kinderen met medische zorgbehoeften en persoonlijke verzorgingsvragen. Wij zetten ons in om, waar mogelijk, een fijne onderwijsplek te creëren waarin we denken in oplossingen en mogelijkheden, met respect voor de individuele behoeften van elk kind. Ons team werkt nauw samen om te zorgen voor een comfortabele en ondersteunende schoolervaring.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Technieklokaal bij Schaersvoorde
Gymlokaal in Eurohal

Individuele Ondersteuning op Maat: Groeien bij IKC de Bosmark

Ons Toewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Bij IKC de Bosmark staat de individuele ontwikkeling van elk kind centraal. Ons team van twee toegewijde intern begeleiders, gespecialiseerd in de onder- en bovenbouw, coördineert de leerlingenzorg. Zij onderhouden nauw contact met alle leerkrachten en ondersteunend personeel. Dit zorgt ervoor dat ieder kind continu de specifieke begeleiding ontvangt die nodig is voor optimale groei. Bovendien werken we samen met een gespecialiseerde orthopedische dienst, waar diverse experts klaarstaan om te assisteren bij specifieke hulpvragen. Ook binnen de opvang is de begeleiding afgestemd op de individuele behoeften. De intern begeleider van de opvang werkt nauw samen met de pedagogisch medewerkers. Hierdoor garanderen we een naadloze en warme overdracht van de opvang naar het onderwijs, met een consistente leerlijn. IKC de Bosmark omarmt diversiteit en expertise, waardoor elk kind zich welkom voelt zolang wij aan de onderwijsbehoeften kunnen voldoen. Mocht dit onverhoopt niet meer mogelijk zijn, dan zoeken we samen met u naar de best passende onderwijsplek. Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning Als afspiegeling van de maatschappij stimuleren we bij IKC de Bosmark de groei van kinderen in een inclusieve omgeving. Het lesgeven op verschillende niveaus is een vanzelfsprekend en goed geïntegreerd onderdeel van onze aanpak. Het zien van de vooruitgang en het aanwakkeren van de leergierigheid bij kinderen geeft ons enorm veel voldoening. Dit is de ultieme bekroning op ons werk als toegewijde onderwijsprofessionals.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

IKC de Bosmark: Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Welke Educatieve Doelen Bevat Ons Schoolplan voor Verbetering?

Ons schoolplan is gericht op het realiseren van samenhangend en doelgericht onderwijs. We hebben ons rekenonderwijs aanzienlijk verbeterd door de implementatie van de methodes Rekenplein en Pluspunt, met een focus op domeingericht werken en leerlijnen. Voor taal en lezen werken we aan een vernieuwd beleidsplan en moderne lesmethodes om een actueel en effectief leerprogramma te garanderen. Ook de oriënterende vakken en burgerschap krijgen onze aandacht, met als doel een geïntegreerd en betekenisvol onderwijsaanbod. Onze kernambities omvatten een gestructureerd onderwijs in taal, rekenen en burgerschap, met hoge verwachtingen en afgestemd op onze leerlingenpopulatie. Daarnaast zetten we in op een flexibele schoolorganisatie en groepsdoorbrekend werken om onze professionals optimaal in te zetten. Pedagogisch bieden we een veilig en positief leerklimaat, ondersteund door een gedeelde taal en een heldere pedagogische basis. Dit bevordert de groei en ontwikkeling van elk kind. Onze missie en visie, versterkt door de principes van Verbindend Gezag, vormen de basis voor onze professionele cultuur en onderlinge dialoog. Didactisch richten we ons op Expliciete Directe Instructie (EDI), met aandacht voor duidelijke lesdoelen, succescriteria en effectief klassenmanagement. Dit stelt leerkrachten in staat om te differentiëren en leerlingen zelfstandig te laten leren, wat leidt tot meer rust, duidelijkheid en effectieve leertijd. Onze ambitie is dat leerlingen zich veilig voelen, kwalitatief goed onderwijs ontvangen en optimaal leren. We streven naar de ontwikkeling van onze professionele cultuur en een omgeving waarin iedereen, zowel leerlingen als leerkrachten, de ruimte krijgt om te groeien. Handelingsgericht werken bevordert kansengelijkheid en inclusiever onderwijs. We werken aan een duidelijke doorlopende lijn in onze aanpak, waarbij het 'waarom', 'wat' en 'hoe' van onze methodieken helder is voor iedereen. Dit minimaliseert ruis en verhoogt de effectiviteit. Onze ambitie is een duurzame kwaliteitscultuur, gestuurd door ons schoolplan, jaarplannen en kwaliteitskaarten. Dit zorgt voor continue ontwikkeling en borging van onze onderwijskwaliteit. We evalueren systematisch resultaten en processen, met een focus op continue verbetering en het behalen van onze leerdoelen. Zo garanderen we optimale begeleiding en inzicht in de ontwikkeling van elke leerling.

Hoe Realiseert IKC de Bosmark haar Educatieve Doelstellingen?

Ons schoolplan, geïnspireerd door onze missie en visie, is nauw afgestemd op het koersplan van Accent. Dit koersplan benadrukt eigenaarschap, leren centraal stellen en van elkaar leren als kernprincipes voor al onze medewerkers. We werken met een jaarplan dat de specifieke doelen voor het schooljaar 2025-2026 uiteenzet. Deze doelen worden planmatig aangepakt via een cyclisch proces van verkennen, ontwikkelen, realiseren en vieren. Kwaliteitskaarten en beleidsplannen formaliseren onze doelen en zorgen voor een structurele borging. Bij het nastreven van onze doelen ligt de nadruk op draagvlak, diepgang en kwaliteit. Dit bereiken we door actief de dialoog aan te gaan met alle betrokkenen en regelmatig te reflecteren op onze processen en resultaten. Onze reflectiecyclus omvat essentiële kwaliteitsvragen zoals: 'Doen we de juiste dingen?', 'Doen we die dingen goed?', 'Hoe weten we dat?', 'Vinden anderen dat ook?' en 'Wat doen we met deze informatie?'. Deze continue zelfevaluatie garandeert dat we ons onderwijs continu verbeteren.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij IKC de Bosmark

Toelichting van de school

Bij IKC de Bosmark bieden we een naadloze integratie van kinderopvang en basisonderwijs voor kinderen van 0 tot 7 jaar. Baby's ontdekken de wereld door zintuiglijke ervaringen en interactieve spelletjes. Elk moment is een leerkans, waarbij baby's door voelen, proeven, ruiken, horen en kijken leren. Door imitatie, zelfontdekking en herhaling bouwen zij een begrip op van hun omgeving. Baby's zijn van nature kleine onderzoekers. Peuters ontwikkelen hun vaardigheden door te experimenteren en te verkennen. Ze leren sociale interactie, ontdekken het belang van samenspel en vinden hun plek in een groep, terwijl ze zichzelf blijven. Een veilige en geborgen omgeving, gecombineerd met een ontwikkelingsgerichte aanpak, staat centraal. Thema's en speelse activiteiten stimuleren hun leer- en ontwikkelingsprocessen, waarbij ze leren van onderwerpen uit de echte wereld. In de onderbouw van de basisschool blijft spel cruciaal voor leren. Ons onderwijs volgt de principes van ‘Basisontwikkeling’. Kleuters worden steeds zelfstandiger, maken vrienden, spelen samen en leren delen. Ze nemen initiatief voor spel, bedenken samen ideeën en leren omgaan met anderen. In de klas ontwikkelen ze samenwerkingsvaardigheden, werken ze aan opdrachten en vergroten ze hun concentratievermogen. Ze leren afspraken na te komen en hun emoties beter te begrijpen, terwijl hun wereld groter wordt. Een rijke leeromgeving stimuleert zelfstandigheid, keuzevaardigheid en planning. Zowel in de opvang als in het onderwijs werken we met boeiende thema's. Een positieve relatie met pedagogisch medewerkers en medeleerlingen is essentieel. De kinderopvang maakt gebruik van het VVE-programma Startblokken, wat naadloos aansluit bij het onderwijs in de onderbouw. Dit garandeert een consistente leerlijn. Bovendien integreren we de Parnassys Leerlijnen Jonge Kind (4-7 jaar) in ons onderwijsaanbod.

Veelgestelde vragen

Welk aanvullend aanbod is er voor jonge kinderen op IKC de Bosmark?

IKC de Bosmark biedt gespecialiseerde programma's voor de jongste kinderen, waaronder kinderopvang en een uitgebreid VVE-programma dat de ontwikkeling stimuleert.

IKC de Bosmark biedt gespecialiseerde programma's voor de jongste kinderen, waaronder kinderopvang en een uitgebreid VVE-programma dat de ontwikkeling stimuleert.

Professionele kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt IKC de Bosmark samen voor het jonge kind?

Wij werken nauw samen met Zonnekinderen om een optimale ontwikkeling en zorg te garanderen voor alle jonge kinderen binnen ons kindcentrum.

Wij werken nauw samen met Zonnekinderen om een optimale ontwikkeling en zorg te garanderen voor alle jonge kinderen binnen ons kindcentrum.

Team | IKC de Bosmark in Dinxperlo | [2025] Schoolregister