IKC de Bosmark
Europastraat 10
7091 XC Dinxperlo

Schoolweging

Schoolweging
30.48
Spreiding
6

De schoolweging van De Bosmark is 30,48 , met een spreiding van 6,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 94,51% ruimschoots gehaald (signaleringswaarde 85%). Deze score ligt zelfs iets boven het landelijk gemiddelde van 95,7%, wat duidt op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

IKC de Bosmark scoort met 58,65% ruim boven de eigen signaleringswaarde van 45,5% voor het streefniveau. Dit laat zien dat een aanzienlijk deel van de leerlingen de ambitieuze doelen voor taal en rekenen behaalt, mede dankzij het adaptieve onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeslag: enerzijds 27,1% havo-advies (vergeleken met 16,1% bij soortgelijke scholen), anderzijds 3,4% praktijkonderwijs (iets boven het vergelijkingsniveau van 1,0%). Het aandeel vmbo-b/k-adviezen (20,3%) is significant hoger dan gemiddeld, wat past bij de complexere schoolpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BosmarkGemeente AmsterdamNederland
LIB175.78174.84175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

IKC de Bosmark maakt gebruik van het CITO leerlingvolgsysteem. CITO staat voor Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling. Zij ontwikkelen toetsen voor diverse vakgebieden en niveaus. Deze toetsen zijn niet methode gebonden. Dit betekent dat alle kinderen hiermee getoetst kunnen worden, ongeacht de reken- of taalboeken waaruit gewerkt wordt. Deze toetsen gebruiken we om een goed beeld te krijgen van de ontwikkeling van leerlingen op de verschillende vakgebieden. We kunnen de groei van onze leerlingen vergelijken met de gemiddelde groei die landelijk wordt gemaakt. De leerkrachten gebruiken de resultaten van deze toetsen om hun onderwijs nog beter af te stemmen op de leerlingen. Vanaf groep 3 t/m groep 8 worden deze toetsen afgenomen. Dit gebeurt volgens een vast schema. Halverwege (januari-februari) en aan het einde (mei-juni) van een schooljaar worden de meeste toetsen afgenomen. Alle ouders krijgen de resultaten van deze toetsen op papier samen met het rapport. Tijdens kind-ouder gesprekken, worden de resultaten van de toetsen en het rapport besproken. Jaarlijks in februari worden de tussenresultaten geanalyseerd. De schoolresultaten worden vergeleken met de streefdoelen: landelijk gemiddelde, landelijk gemiddelde vaardigheidsgroei en eigen norm vaardigheidsgroei. Op basis daarvan worden de groepsplannen voor de komende periode gemaakt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

14,8% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). Dit relatief hoge percentage kan samenhangen met de complexere leerlingenpopulatie. Tegelijk scoort 16,7% boven advies, wat aansluit bij de individuele begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat een kind zich geaccepteerd en prettig voelt in de groep en op school. We willen borg staan voor een veilig en positief klimaat, dat zich kenmerkt door een ontspannen sfeer, vertrouwen, goede samenwerking en een positieve benadering. IKC de Bosmark wil voor kinderen een plek zijn waar: - Kinderen zich gezien, gehoord en serieus genomen voelen - Kinderen zich thuis voelen - Kinderen zichzelf durven zijn - Kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen En een plek waar: - Wij respect hebben voor elkaar - Wij hebben hoge, maar haalbare doelen stellen voor iedereen - Leerlingen ondersteuning krijgen die ze nodig hebben - Wij rekening houden met verschillen LEES MINDER

Vertrouwen

Respect

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van IKC de Bosmark voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van IKC de Bosmark is gebaseerd op de missie, visie en waarden van de school: samenwerking, verantwoordelijkheid, vertrouwen, duidelijkheid, nabijheid en transparantie. Aan het begin van het schooljaar is er veel aandacht voor groepsvorming met de 'gouden weken'. Na iedere vakantie is hier opnieuw expliciet aandacht voor. IKC de Bosmark werkt met de methode Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren, burgerschap en mediawijsheid.

Welke registratievormen gebruikt IKC de Bosmark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC de Bosmark gebruikt Cito Leerling In Beeld Sociaal Emotioneel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC de Bosmark?

IKC de Bosmark gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink en Verbindend Gezag.