
Schoolweging
De schoolweging van Willibrordus Diessen is 28,75 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,65% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt de brede basiskwaliteit van het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62,96% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 48,6%. Dit illustreert de effectieve focus op cognitieve ontwikkeling, mede dankzij gerichte differentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 44,44% havo en 22,22% vmbo-(g)t, tegenover een regionaal gemiddelde van respectievelijk 16,07% en 16,45%. Opvallend is het bescheiden aandeel praktijkonderwijs (3,7% vs. 2,09% regio), wat aansluit bij het academische profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Willibrordus Diessen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Met ingang van 1 februari 2016 hanteert de Inspectie van het Onderwijs voor de tussenresultaten van scholen in het primair onderwijs geen eigen normen meer. De inspectie verwacht van de school dat deze zelf ambitieuze doelen stelt voor de leerlingen, zicht heeft in hoeverre de leerlingen die doelen halen en op basis van het eigen beeld het onderwijs aan de leerlingen bijstelt. Op onze school zijn we op dit moment bezig met het bepalen van onze ambities en schoolnorm. Hierin laten wij zien wat wij belangrijk vinden dat kinderen leren. Het uitgangspunt voor onze school is dat alle kinderen in groep 8 op minimaal 1F niveau uitstromen. Sinds het schooljaar 2022-2023 zijn we overgestapt naar het leerlingvolgsysteem van IEP. Door de overstap naar het leerlingvolgsysteem van IEP kunnen we de leerlingen beter volgen. Onze ambities en schoolnormen vormen een meetlat waaraan we de kwaliteit van ons onderwijs spiegelen. We onderzoeken steeds wat het effect van ons onderwijs is. Door kritisch te kijken naar de gerealiseerde brede opbrengsten en te reflecteren op ons eigen handelen kunnen we de juiste acties uitzetten en op deze manier de onderwijskwaliteit bewaken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
75% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62,93% landelijk. Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (12,5%) ligt iets boven het nationale gemiddelde (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de hoge ambitiegraad van de adviezen. De school hanteert een zorgvuldige adviesprocedure met doorstroomtoets-monitoring.
Sociale ontwikkeling
Schoolklimaat De sfeer waarin een kind opgroeit, is voor een belangrijk deel bepalend voor het latere (wel)zijn. Wij zorgen voor een klimaat waarin kinderen zich goed voelen, een klimaat met orde en regelmaat, met respect voor normen en waarden maar zeker ook een sfeer waarin prettig wordt samengewerkt en samengeleefd. Om dit te bereiken werken we met PBS (Positive Behavior Support). PBS is een school-brede aanpak van gedrag gericht op het duidelijk maken en stimuleren van gewenst gedrag bij leerlingen en andere bij het onderwijsproces betrokken personen. Doel is o.a. de prestaties te verbeteren door vanuit samen gedragen waarden en normen een leer- en leefomgeving te scheppen die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Wij gaan daarbij uit van onze gezamenlijke verwachtingen t.a.v. gedrag in en om de school en brengen deze verwachtingen actief en positief over aan de leerlingen. De aanpak is gericht op de hele school, dus de klas, de gang, de aula, speelplaats enz. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Willibrordus opvang & onderwijs voor sociale ontwikkeling?
De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt vanaf groep 3 gevolgd met behulp van het hart- en handeninstrument van IEP, dat twee keer per jaar wordt afgenomen. Dit instrument geeft een beeld van de sociale en emotionele vaardigheden en ontwikkeling van het kind, het zelfbeeld, de omgang hiermee en de rol in sociale situaties. Ook het omgaan met en inleven in de gevoelens van zichzelf en de ander komt in beeld. Daarnaast geeft het ook een beeld van de leeraanpak en het creatief vermogen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Willibrordus opvang & onderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De school gebruikt het IEP Hart- en handeninstrument om sociale opbrengsten in kaart te brengen.