
Schoolweging
De schoolweging van Koningin Emmaschool Dieren is 27,94 , met een spreiding van 5,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,9% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. De school scoort hier consistent beter dan vergelijkbare scholen (96,4%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 27,8% vmbo-(g)t/havo en 22,2% havo/vwo. Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (11,1%), vergeleken met 18,6% in de regio. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0% (vs. 1,01% regio), wat past bij het hoge fundamentele niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Koningin Emmaschool Dieren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.32 | 179.6 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten worden bij ons gemeten met toetsen van het leerlingvolgsysteem van CITO. Ook worden regelmatig methodetoetsen afgenomen. Bij rekenen en spelling werken we met doelenplanners van GGO-advies. Hierin worden alle doelen die zijn aangeboden bijgehouden; wat wordt beheerst, wat komt nog terug in een andere les, waar is extra aanbod vanuit de leerkracht voor nodig? De leerkrachten hebben groepsbesprekingen met de Intern Begeleider. Daarin worden de doelenplanners besproken en afspraken gemaakt over individuele plannen. Deze plannen worden ook weer geëvalueerd. Op school wordt tussentijds en aan het eind van het schooljaar binnen het team geëvalueerd. Ook in de Scholengroep worden de zelfevaluaties van de scholen besproken en vergeleken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 23,1% boven advies scoort. Dit benadrukt de nauwkeurige advisering en doorlopende ondersteuning, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Wij werken hier op school met PBS, Positive Behaviour Support. Kinderen worden positief benaderd. We spreken kinderen aan op wat we wel van ze verwachten, in plaats van op wat ze niet mogen. We gaan met elkaar om met aandacht voor: veiligheid, respect en verantwoordelijkheid. Leren begint bij ons met welbevinden: pas als een leerling zich veilig en prettig voelt op school, komt hij of zij tot leren. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de aanpak van de Koningin Emmaschool op het gebied van sociale ontwikkeling?
De Koningin Emmaschool werkt volgens de principes van Positive Behaviour Support (PBS), een positieve benadering die focust op wat er van kinderen verwacht wordt. De aanpak is consistent en eenduidig. Indien nodig wordt incidentregistratie gebruikt om gedrag te monitoren. Daarnaast wordt de methode Kwink gebruikt, die kinderen via rollenspellen en interactieve lessen sociale vaardigheden aanleert. Voor registratie wordt gebruikgemaakt van de registratielijsten in Kindbegrip.
Welke registratievormen gebruikt de Koningin Emmaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Koningin Emmaschool gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.