
De resultaten van Jenaplanschool De Nieuwe Kring in Diemen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Jenaplanschool De Nieuwe Kring, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Jenaplanschool De Nieuwe Kring
De schoolweging van De Nieuwe Kring is 24,03 , met een spreiding van 5,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Jenaplanschool De Nieuwe Kring bij jullie?
Ontdek hoe goed Jenaplanschool De Nieuwe Kring bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
97,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de toegankelijkheid van het onderwijs voor alle leerlingen, inclusief die met extra ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie individueel vastgestelde signaleringswaarde. Dit onderstreept de effectiviteit van het ontwikkelingsgerichte Jenaplan-onderwijs, waarbij zelfstandig leren centraal staat.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Jenaplanschool De Nieuwe Kring?
Er is een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 41,5% havo en 31,7% vwo-advies (samen 73,2%), tegenover 16,1% havo en 18,6% vwo in de regio. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (2,4% vmbo-k vs. 9,2% regionaal). Dit sluit aan bij de hoge streefniveauscores en het cognitieve karakter van het Jenaplan-onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Nieuwe Kring | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.59 | 173.88 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We volgen op een systematische manier de vorderingen van onze leerlingen, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Vanaf groep 3 nemen we Cito-toetsen en methodetoetsen af. De resultaten van alle toetsen worden verwerkt in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. In groep 8 wordt de Cito Eindtoets afgenomen. Leerlingvolgsysteem De ontwikkeling van leerlingen wordt gevolgd door het afnemen van toetsen en observaties. Toetsen geven een inzicht in hoeverre de leerling de stof van een bepaald vak beheerst. Observaties geven informatie over de verwerking van instructie, taakgedrag en taakopvatting. De verzamelde gegevens worden verwerkt in groepsoverzichten en gebruikt voor de afstemming van de leerstof voor de volgende periode of als indicatie voor re-teaching. Bij het hanteren van het leerlingvolgsysteem nemen we de ontwikkelingsmogelijkheden van het kind als uitgangspunt van gedrag- en prestatiebeoordeling. (P)re-teaching Als (na toetsing) blijkt dat een kind (een deel van) de geoefende stof niet voldoende beheerst om verder te kunnen gaan dan zal de groepsleerkracht in eerste instantie de stof nogmaals aanbieden. Re-teaching kan een herhaalde – op andere wijze gegeven- instructie inhouden of het aanpassen of herhalen van het proces van oefenen. Ook kinderen uit hogere groepen kunnen daarbij ingezet worden als tutor. Bij alle methodes is voorzien in een stuk toetsing, re-teaching en verrijking/verdieping. Dit is een duidelijk winstpunt voor de adaptieve vorm van onderwijs zoals wij die voorstaan. Het geeft kinderen de gelegenheid binnen de stof op eigen niveau door te gaan. Arrangement of zorg buiten de groep Als re-teaching niet het gewenste effect sorteert of er sprake lijkt te zijn van stagnering in de ontwikkeling, overlegt de leerkracht met de intern begeleider. Er kan dan – in overleg met ouders- een arrangement ingezet worden. Het gaat hierbij om kort durende specialistische hulp, die effectiever is in een 1-1 situatie, of in een klein groepje buiten de klas. De hulp is erop gericht om de ontwikkeling van het kind in kaart te brengen en het zo snel mogelijk weer in de groep verder te kunnen helpen. Soms met een extra pakket, soms met een eigen programma. De school ontvangt de gelden voor deze arrangementen vanuit het Samenwerkingsverband Passend onderwijs. Arrangementen zijn dan ook alleen bestemd voor leerlingen met heel specifieke ondersteuningsbehoeften. De extra zorg voor de leerontwikkeling en het realiseren daarvan ligt dus in hoge mate bij de groepsleerkracht en vindt plaats in de groep. In het kader van het Protocol Leesproblemen en Dyslexie bieden we kinderen in de middenbouw wel een half jaar intensieve zorg op het vlak van technisch lezen. Stagneert de lees- en leerontwikkeling na deze periode van intensieve zorg nog steeds, dan komt het kind in aanmerking voor vergoed dyslexie onderzoek. Wordt er – op basis van dit onderzoek – een dyslexieverklaring afgegeven, dan komt het kind in aanmerking voor een periode vergoede hulp buiten school. In het kader van het Protocol Ernstige Reken & Wiskunde problemen en Dyscalculie (nog in ontwikkeling) kunnen kinderen vanaf groep 4 in aanmerking komen voor een periode intensieve zorg op het vlak van rekenen en wiskunde. Na deze periode kan onderzoek uitwijzen of er inderdaad sprake is van Dyscalculie. Intern begeleider De intern begeleider (I.B.er) coördineert de leerling zorg op school. De I.B.er doet onderzoek op deelgebieden, werkt nauw samen met de leerspecialist, de schoolbegeleiders en leerkrachten en ‘bewaakt’ de aanpak van zorgleerlingen gedurende de hele basisschooltijd. De I.B.er adviseert de leerkrachten m.b.t. het opstellen van groeps- en handelingsplannen en de praktische uitvoering daarvan in of buiten de groep. De I.B.er is waar nodig aanwezig bij gesprekken tussen leerkracht en ouders en verzorgt de contacten met externe begeleidingsinstanties. Groepsleerlingbespreking Soms maakt een kind, ondanks extra ondersteuning, niet voldoende vorderingen of stagneert het leer- of ontwikkelingsproces. De groepsleerkracht overlegt in dergelijke gevallen met de intern begeleider of brengt de vragen ter sprake tijdens de groepsleerlingbespreking. De groepsleerkracht stelt de ouders van de problematiek op de hoogte. De intern begeleider analyseert de aanwezige informatie, observeert en verzamelt zo nodig aanvullende gegevens of neemt een pedagogisch didactisch (deel) onderzoek af. Zo nodig wordt een orthopedagoog een begeleidingsdienst geconsulteerd of wordt er naar de huisarts verwezen voor een tweedelijnsonderzoek. Vanzelfsprekend worden de ouders bij dit proces nauw betrokken. Kinderen die extra zorg behoeven worden besproken in het zorg(breedte)overleg. Hier wordt gekeken wat er vanuit eigen expertise gedaan en ingezet kan worden. Lijkt dat niet te volstaan, dan wordt er ondersteuning vanuit het Brede Hoed Team, of Jeugdzorg gezocht. Vanzelfsprekend worden ouders voor een zorg(breedte)overleg uitgenodigd. In het zorgoverleg worden alle plannen (en de uitvoering daarvan) die betrekking hebben op kwaliteitszorg van het onderwijs in brede zin geïnitieerd en gecoördineerd.
Zitten de oud-leerlingen van Jenaplanschool De Nieuwe Kring in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,3% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 75% op niveau blijft. De lage onderadvisering weerspiegelt zorgvuldige plaatsing, mogelijk mede door het gebruik van de 'Leerling in Beeld'-toets. De ‘driehoeksgesprekken’ tussen school, ouders en kind lijken hierbij cruciaal.
Sociale ontwikkeling
Kennis en vaardigheden om op een goede manier met anderen om te gaan zijn van belang voor de mini-maatschappij die wij als school zijn, maar ook voor straks. We willen onze leerlingen graag goed toegerust de wereld in zien gaan. School is een veilige oefenplaats, waar vriendschappen ontstaan en sneuvelen, ruzies gemaakt of soms uitgevochten worden. Waar je misschien wel eens geplaagd of gepest wordt, waar je zelf plaagt of pest en waar je leert wat er in jouw cirkel van invloed ligt om daar iets aan te veranderen. En.. niet onbelangrijk.. Wie jou daarbij helpen en coachen, voor jou opkomen en steunen. Groot en klein, leerkrachten en groepsgenoten. De opbrengst van ons onderwijs ligt dan ook met name in het kind zelf. De Nieuwe Kring gaat uit van het principe dat ieder kind uniek is en recht heeft op het ontwikkelen van zijn/haar identiteit en mogelijkheden. Uniek zijn betekent ook verschillend zijn. Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren omgaan met die verschillen en deze leren te respecteren en te waarderen. Zo leer je wie je zelf bent en wie je bent ten opzichte van de anderen. Jenaplanonderwijs is gestoeld op relaties, met als startpunt de competenties voor persoonsvorming. Relatie van het kind met zichzelf Relatie van het kind met de ander en het andere Relatie van het kind met de wereld LEES MINDER
Respect, ieder mens is uniek
Samen kunnen we meer
Begrijpen en begrepen worden
Wat is de werkwijze van Jenaplanschool De Nieuwe Kring voor sociale ontwikkeling?
Alle werkvormen in het Jenaplan onderwijs zijn gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming. Dit gebeurt door de indeling in stamgroepen (verschillende leeftijden samen), tafelgroepen, maatjeswerk, elkaar helpen/tutoren en kringgesprekken. Jenaplanschool De Nieuwe Kring volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling met het observatie- en volgsysteem Kindbegrip van Parnassys, waarbij welbevinden en betrokkenheid centraal staan. Er wordt gewerkt aan sociaal initiatief, sociale flexibiliteit, sociale autonomie, impulsbeheersing en inlevingsvermogen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplanschool De Nieuwe Kring om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Jenaplanschool De Nieuwe Kring gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jenaplanschool De Nieuwe Kring?
Jenaplanschool De Nieuwe Kring gebruikt Jenaplan als methode voor sociaal-emotioneel leren.