Daltonbasisschool St. Jozef in Didam

Het team van Daltonbasisschool St. Jozef in Didam

Current section: team
Wehlseweg 48
6941 Didam

Zie hier hoe het team van Daltonbasisschool St. Jozef is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Daltonbasisschool St. Jozef. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Daltonbasisschool St. Jozef bij jullie?

Ontdek hoe goed Daltonbasisschool St. Jozef bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Daltonbasisschool St. Jozef zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Daltonbasisschool St. Jozef. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (11.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Daltonbasisschool St. Jozef werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Daltonbasisschool St. Jozef gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Daltonbasisschool St. Jozef: Een Betrouwbare Aanpak

Daltonbasisschool St. Jozef werkt nauw samen met het schoolbestuur LiemersNovum voor een optimale organisatie van het onderwijs. Voor alle vervangingsaanvragen, van ziekte tot gepland verlof, maken we gebruik van de professionele diensten van het Loopbaancentrum Oost Nederland (PON). Dit zorgt ervoor dat uw kind altijd les krijgt van een gekwalificeerde leerkracht. Indien een leerkracht onverhoopt afwezig is, dient de schooldirectie direct een vervangingsverzoek in bij PON. Wij streven ernaar om de continuïteit van het leerproces te waarborgen. In uitzonderlijke situaties waarin er geen directe vervangers beschikbaar zijn, treedt ons zorgvuldig opgesteld vervangingsbeleid in werking. Voor de meest actuele informatie en procedures verwijzen we u graag naar onze website: https://www.stjozefloil.nl. Hier vindt u alle details over onze aanpak.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Spelontwikkeling
33.3%
Taalactiviteiten en woordenschat
33.3%
Rekenkundige oriëntatie
33.3%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
22.8%
Rekenen/wiskunde
21.7%
Overig
17.6%
Lezen
16.8%
Wereldoriëntatie
7.4%
Bewegingsonderwijs
6.3%
Kunstzinnige en creatieve vorming
4.9%
Engelse taal
2.5%

Deskundige Begeleiding voor Elke Leerling op Daltonbasisschool St. Jozef

0

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze toegewijde leerkrachten verdiepen zich continu in de nieuwste methodieken voor taal en rekenen. Ze participeren actief in leerteams om zo de meest effectieve lesstrategieën te ontwikkelen en toe te passen, wat de leerresultaten van uw kind ten goede komt.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling (SEO) van onze leerlingen staat centraal. Door middel van gerichte leerteams verkennen onze leerkrachten hoe zij een veilige en stimulerende omgeving kunnen creëren waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel persoonlijk als sociaal.

0

Gedrag en Studievaardigheden: Daltonprincipes in de Praktijk

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Vanuit onze kernwaarden, verankerd in onze Daltonvisie, hanteren wij een consequente lijn voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Dit zorgt voor duidelijkheid en structuur, essentieel voor een succesvolle schoolloopbaan.

1

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs voor Actieve Kinderen

Beschikbare specialisten:

vakleerkracht

Toelichting van de school:

Onze leerlingen genieten van professioneel bewegingsonderwijs gegeven door een gespecialiseerde vakleerkracht. Deze deskundige begeleiding stimuleert de motorische vaardigheden en draagt bij aan de algehele fysieke ontwikkeling van elk kind.

0

Ondersteuning bij Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Daltonbasisschool St. Jozef besteden we aandacht aan de persoonlijke verzorging en waar nodig aan medische ondersteuning. We streven ernaar een omgeving te bieden waarin alle leerlingen zich prettig en verzorgd voelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
1
Totaal specialisten
1
Unieke specialismen

Optimale Leerlingontwikkeling: Ondersteuning op Maat bij St. Jozef

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid

Daltonbasisschool St. Jozef in Didam omarmt het principe van passend onderwijs. Sinds 1 augustus 2014 garanderen wij dat elke leerling de ondersteuning ontvangt die nodig is voor een optimale leerervaring. Als onderdeel van Samenwerkingsverband De Liemers po werken we nauw samen om een passende plek voor ieder kind te realiseren. Onze zorgplicht betekent dat wij als school verantwoordelijk zijn voor het bieden van de juiste ondersteuning. U als ouder hoeft niet zelf op zoek naar een geschikte onderwijsplek. Binnen zes tot tien weken regelen wij een passend aanbod. Kan onze school niet aan specifieke onderwijsbehoeften voldoen, dan vinden we binnen ons samenwerkingsverband een school die dat wel kan. Indien nodig, adviseren we over plaatsing binnen het speciaal (basis)onderwijs, waarbij het samenwerkingsverband de extra ondersteuning toewijst en financiert. Elke school binnen De Liemers po heeft een schoolondersteuningsprofiel dat gedetailleerd beschrijft welke hulp wij bieden. Dit profiel is te vinden in onze schoolgids en de medezeggenschapsraad heeft hierover een adviserende rol. Voor specifieke uitdagingen, zoals gedragsproblemen of hoogbegaafdheid, kunnen wij Ambulante Begeleiding aanvragen vanuit het samenwerkingsverband. Ouders worden hierover altijd vooraf geïnformeerd. In ons Ondersteuningsteam, bestaande uit directie, intern begeleider, leerkracht en schoolmaatschappelijk werker, bespreken we leerlingen die extra aandacht behoeven. Mogelijke doorverwijzingen of aanvullende hulp voor het kind en gezin worden hier geëvalueerd. Ouders worden altijd uitgenodigd voor deze besprekingen. Als blijkt dat onze school het juiste onderwijsaanbod niet kan realiseren, vragen we een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan bij de Commissie Leerling Ondersteuning (CLO) van het samenwerkingsverband. Plaatsing op een andere school kan dan plaatsvinden op vaste instroommomenten: na de zomervakantie, na de kerstvakantie en per 1 april. Wij monitoren de ontwikkeling van elke leerling nauwkeurig met een leerlingvolgsysteem. Dit stelt ons in staat het onderwijsprogramma individueel af te stemmen. Alle gegevens worden vertrouwelijk behandeld en zijn inzichtelijk voor ouders. Zowel sociaal-emotionele ontwikkeling via observaties en oudergesprekken, als leerresultaten via CITO-toetsen, worden geregistreerd. We bieden extra ondersteuning bij stagnatie en uitdagend materiaal voor snelle leerlingen. Versnelling en verrijking zijn hierbij mogelijke opties. De intern begeleider coördineert dit proces, met actieve betrokkenheid en informatievoorziening aan ouders. Tijdens de 10-minutengesprekken bespreken we de voortgang. Ouders kunnen altijd een extra gesprek aanvragen. Leerlingen ontvangen tweemaal per jaar een rapport met daarin de resultaten van methodetoetsen en landelijke CITO-toetsen. Onze school biedt extra begeleiding voor leerlingen met specifieke behoeften, gericht op succeservaringen. Problemen in de ontwikkeling worden vastgelegd in een groepsplan of individueel handelingsplan (OPP), altijd in samenspraak met de intern begeleider, leerkracht en ouders. Begeleiding vindt plaats binnen de groep door de leerkracht, of via aangepast thuiswerk. Leerlingen die uitblinken in bepaalde vakgebieden krijgen extra uitdaging en verdiepende lesprogramma's. Indien intensieve begeleiding onvoldoende resultaat oplevert, kunnen schoolbegeleidingsdiensten of externe instanties worden ingeschakeld, altijd in overleg en met toestemming van ouders. Bij voortdurende stagnatie in de ontwikkeling van een leerling, kan in overleg met school en ouders een verwijzing naar speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs overwogen worden. Remedial teaching wordt door onze eigen leerkrachten verzorgd. Intelligentie- en gedragsonderzoeken worden door ouders gefinancierd, waarbij zorgverzekeraars vaak een deel vergoeden. Wij verwachten van ouders openheid voor externe hulp bij eventuele handelingsverlegenheid van de school, om zo snel mogelijk het belang van het kind te dienen. Voor elke leerling houden we een digitaal leerlingdossier bij met alle relevante informatie, van gezinssituatie tot toetsresultaten. Ouders hebben te allen tijde inzage in dit dossier. We blijven ons onderwijsaanbod ontwikkelen, met onder andere leerteams en een XL-klas voor extra uitdaging. Zo zorgen we voor continuïteit in de optimale ontwikkeling van al onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan voor Toekomstgericht Leren

Welke kernambities koestert ons schoolplan?

Ons schoolplan 2024-2025 richt zich primair op het continueren en verdiepen van ons Daltononderwijs. We streven ernaar om onze Daltonlicentie te herijken en zorgen ervoor dat al ons personeel, van leerkrachten tot directie, de specifieke Daltonscholing volgt. Hierdoor borgen we onze unieke visie en zorgen we voor een consistente implementatie van het Daltononderwijs. Daarnaast zetten we vol in op het behalen van resultaten die conform de landelijke normen liggen, met name gemeten via de centrale eindtoets. Ook na de recente implementatie van nieuwe lesmethodes voor rekenen en begrijpend lezen, zien we dat de tussenopbrengsten overeenkomen met de verwachtingen van onze leerlingenpopulatie. Verder optimaliseren we het gebruik van ICT als ondersteuning voor adaptief leren in de basisvakken zoals rekenen en spelling. We implementeren en borgen het Expliciet Direct Instructie (EDI) model bij alle nieuwe lesstof en zetten we het Taakspel in om de taakgerichtheid en werkhouding van onze leerlingen te bevorderen.

Hoe realiseren we onze ambitieuze schoolplandoelen?

De realisatie van onze schoolplandoelen wordt aangestuurd door middel van dynamische leerteams. Deze teams, bestaande uit toegewijde leerkrachten, werken nauw samen met basisschool De Ontdekking in Didam. Gezamenlijk ontwikkelen en implementeren zij het beleid, wat essentieel is voor het bereiken van onze onderwijskundige ambities.

Speciaal Programma voor Jonge Kinderen bij Daltonbasisschool St. Jozef

Toelichting van de school

Daltonbasisschool St. Jozef in Didam biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Ons onderwijs is gericht op zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerking, kernwaarden van het Daltononderwijs. Wij geloven in een veilige en uitdagende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Door middel van spelenderwijs leren en veelzijdige activiteiten besteden we extra aandacht aan de brede ontwikkeling van jonge kinderen, zowel sociaal-emotioneel als cognitief. Onze school, gelegen aan de Wehlseweg 48, is een warme plek waar kinderen met plezier naar school gaan. Met 98 leerlingen bieden we kleinschalig en persoonlijk onderwijs, waarbij we de individuele behoeften van elk kind centraal stellen.

Veelgestelde vragen

Biedt Daltonbasisschool St. Jozef extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, Daltonbasisschool St. Jozef in Didam heeft speciale aandacht en programma's voor de ontwikkeling van jonge kinderen. We creëren een rijke leeromgeving die is afgestemd op hun behoeften, met focus op zelfstandigheid en ontdekkend leren. Ons aanbod is ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en een sterke basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière. We zorgen ervoor dat elk jong kind zich welkom en gestimuleerd voelt in onze schoolgemeenschap.

Met welke partners werkt Daltonbasisschool St. Jozef samen voor het jonge kind programma?

Daltonbasisschool St. Jozef werkt nauw samen met Puck&CO om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. Deze samenwerking stelt ons in staat om hoogwaardige educatieve ervaringen te bieden die aansluiten bij de ontwikkelingsfase van jonge leerlingen. Via Puck&CO integreren we innovatieve lesmethoden en activiteiten die bijdragen aan een brede en plezierige ontwikkeling. We streven ernaar om de overgang naar de basisschool zo soepel mogelijk te maken en een positieve start te garanderen.

Daltonbasisschool St. Jozef werkt nauw samen met Puck&CO om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. Deze samenwerking stelt ons in staat om hoogwaardige educatieve ervaringen te bieden die aansluiten bij de ontwikkelingsfase van jonge leerlingen. Via Puck&CO integreren we innovatieve lesmethoden en activiteiten die bijdragen aan een brede en plezierige ontwikkeling. We streven ernaar om de overgang naar de basisschool zo soepel mogelijk te maken en een positieve start te garanderen.

Team | Daltonbasisschool St. Jozef in Didam | [2025] Schoolregister