Basisschool Albert Schweitzer in Didam

Het team van Basisschool Albert Schweitzer in Didam

Current section: team
Lupinenstraat 13
6942 Didam

Zie hier hoe het team van Basisschool Albert Schweitzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Albert Schweitzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Albert Schweitzer bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Albert Schweitzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Albert Schweitzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Albert Schweitzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15.8%)
25-35 jaar (26.3%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (21.1%)
55-65 jaar (10.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Albert Schweitzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.2%)
Direct ondersteunend personeel (22.2%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Albert Schweitzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool Albert Schweitzer: Continuïteit van Onderwijs Gekwalificeerd

Bij Basisschool Albert Schweitzer zorgen we voor ononderbroken kwaliteitsonderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Onze school maakt gebruik van de professionele vervangingspool van het Personeelscluster Oost Nederland. Dit garandeert dat er altijd een gekwalificeerde professional voor de klas staat om de leerervaring van uw kind te waarborgen. Daarnaast is er binnen ons eigen team een sterke onderlinge betrokkenheid. Leerkrachten staan klaar om bij te springen tijdens periodes van verhoogde uitval door ziekte. Deze flexibiliteit en collegialiteit zorgen voor stabiliteit en een fijne leeromgeving voor alle leerlingen op onze school.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Jaarklassensysteem

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Albert Schweitzer: Ons Specialisten Team

7

Verbetering Taal en Rekenen: Specialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexie expert voor lees- en schrijfproblemen
Interne begeleider voor onderwijszorg
Orthopedagoog voor ontwikkelingsvraagstukken
Remedial teacher voor gerichte bijles
Hoogbegaafdheid specialist voor uitdagend onderwijs
Logopedist voor spraak- en taalontwikkeling
Jonge kind specialist voor vroege ontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze orthopedagoog staat paraat op oproepbasis voor specifieke hulpvragen. De overige zeven specialisten zijn structureel en wekelijks actief binnen onze school. Dit team biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij taal en rekenvaardigheden. Zij werken nauw samen met leerkrachten om de leerresultaten te optimaliseren.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding voor Welzijn en Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Interne begeleider voor sociale ondersteuning
Orthopedagoog voor emotionele begeleiding
Pedagogisch educatief professional voor jeugdontwikkeling
Maatschappelijk werker voor gezinsondersteuning

Toelichting van de school:

De orthopedagoog is flexibel inzetbaar op afroepbasis voor urgente situaties. De overige vijf professionals bieden continue, structurele begeleiding aan onze leerlingen. Dit team zorgt voor een veilige en positieve leeromgeving waarin elk kind zich sociaal en emotioneel kan ontwikkelen. Ze bieden ondersteuning bij pesten, faalangst en andere sociaal-emotionele uitdagingen.

6

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Stimuleren van Leerefficiëntie

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsproblemen
Interne begeleider voor studieplanning
Orthopedagoog voor leerstrategieën
Hoogbegaafdheid specialist voor executieve functies
Pedagogisch educatief professional voor motivatie
Ambulant begeleider voor externe ondersteuning

Toelichting van de school:

Onze orthopedagoog en ambulant begeleider zijn beschikbaar op oproepbasis voor gespecialiseerde hulp. De andere vier specialisten zijn structureel aanwezig om de leerprocessen te ondersteunen. Dit team helpt leerlingen hun werkhouding te verbeteren en effectieve taakaanpakken te ontwikkelen. Ze bieden strategieën voor betere concentratie en zelfstandigheid, essentieel voor schoolsucces.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve en Gezonde Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Logopedist voor fijne en grove motoriek
Vakleerkrachten bewegingsonderwijs voor sport en spel

Toelichting van de school:

Deze twee specialisten zijn wekelijks structureel aanwezig om de fysieke ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren. Zij zorgen voor een gevarieerd aanbod aan bewegingsactiviteiten en bieden ondersteuning bij motorische uitdagingen, wat bijdraagt aan een algehele gezonde ontwikkeling.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Veiligheid op School

Beschikbare specialisten:

Getrainde leerkrachten met BHV-certificering

Toelichting van de school:

Al onze leerkrachten zijn BHV-geschoold, wat hen de bevoegdheid geeft om bepaalde medische handelingen uit te voeren. Dit gebeurt altijd in nauw overleg met de ouders. De school hecht veel waarde aan de gezondheid en het welzijn van de leerlingen, en deze training zorgt voor een veilige omgeving waar ook medische zorg adequaat wordt verleend.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
21
Totaal specialisten
21
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Peuteropvang en BSO
Natuur en educatief speelveld naast de school
Sporthal

Individuele Leerlingondersteuning op Basisschool Albert Schweitzer

Ontdek Onze Zorgstructuur en Faciliteiten

Op Basisschool Albert Schweitzer in Didam zetten we ons in voor een optimale ontwikkeling van elke leerling. We verwelkomen kinderen met diverse onderwijsbehoeften, waaronder leer- en gedragsproblematiek, auditieve beperkingen en spraak- of taalmoeilijkheden. Onze school gelooft in de kracht van integratie. Voor leerlingen met specifieke zorgvragen voeren we een zorgvuldige individuele beoordeling uit. Zo kunnen we per kind bepalen of plaatsing binnen onze school de beste weg is. Deze beslissing wordt altijd op maat genomen, waarbij de unieke situatie van het kind centraal staat. Om deze individuele ondersteuning te realiseren, beschikt de Albert Schweitzerschool over diverse faciliteiten. Zo bieden we extra begeleiding aan NT2-leerlingen door onze toegewijde onderwijsassistenten. Onze interne begeleider (IB-er) verzorgt gerichte gesprekken en ontwikkelt klassenprogramma's voor kinderen die extra aandacht nodig hebben op het gebied van gedrag. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen werken onze specialist meer- en hoogbegaafdheid en de IB-er samen aan uitdagende programma's. Deze worden deels uitgevoerd door een leraarondersteuner of groepsleerkracht. Daarnaast hebben we een actieve plusgroep en participeren we in een speciale 'XL klas' met andere basisscholen uit Didam en Loil voor leerlingen die behoefte hebben aan verdieping op dit gebied. Aangepaste leerroutes worden opgesteld om aan te sluiten bij de individuele leerstijl en tempo van elk kind. Ons uitgebreide schoolondersteuningsplan (SOP) is beschikbaar op 'scholen op de kaart' en op onze eigen website. Het vernieuwde SOP voor schooljaar 2024-2025 wordt in het najaar van 2024 gepubliceerd. Samenwerking binnen Passend Onderwijs: 'Onderwijs op Maat De Liemers'. Sinds 1 augustus 2014 werkt Basisschool Albert Schweitzer, net als alle andere basisscholen en speciale (basis)scholen in de regio, samen binnen het Samenwerkingsverband 'Onderwijs op Maat De Liemers'. Dit initiatief zorgt ervoor dat iedere leerling de ondersteuning krijgt die nodig is voor een succesvolle schoolloopbaan. Meer gedetailleerde informatie over het samenwerkingsverband vindt u op onze website onder het kopje documenten of via de bijgevoegde animatie. Toekomstige ambitie: We streven ernaar om in de toekomst ook een leescoördinator aan te stellen om de leesvaardigheid van onze leerlingen verder te stimuleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Zekerheid voor Uw Kind

Wat zijn de kernambities in ons schoolplan?

Kwaliteitszorg vormt de ruggengraat van ons onderwijs, met aandacht voor elk beleidsterrein. De basis voor onze onderwijskwaliteit ligt in het pedagogisch en didactisch handelen van onze leerkrachten, gericht op de optimale ontwikkeling van elke leerling. Kwaliteit betekent bij ons: wat we beloven, dat doen we ook! Onze kwaliteitszorg streeft ernaar een helder beeld te houden van de schoolorganisatie, de hoge onderwijskwaliteit te waarborgen en waar nodig te verbeteren. We verantwoorden de kwaliteit van ons onderwijs transparant. We toetsen, evalueren en monitoren de kwaliteit voortdurend met diverse instrumenten. Via het PDCA-model (Plan-Do-Check-Act) analyseren we systematisch of we onze gestelde doelen en ambities behalen. Dit proces van continue verbetering zorgt ervoor dat we onderwijs op maat bieden, waardoor elk kind zijn of haar unieke talenten kan ontwikkelen. Om leerlingen te inspireren en optimaal te begeleiden, investeren we ook in de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten, met een breed en gevarieerd scholingsaanbod.

Hoe bevordert Basisschool Albert Schweitzer burgerschapsvorming en respect?

Onze schoolvisie erkent de uniciteit van elk kind en bevordert wederzijds respect. Vanuit onze christelijke achtergrond stimuleren we samenwerking, wederzijdse hulp en de ontwikkeling van individuele talenten. De kernwaarden in ons schoollogo weerspiegelen waar wij voor staan: aandacht voor de wereld om ons heen, het ontwikkelen van unieke talenten, respectvol omgaan met elkaar, leren over verschillende culturen en religies vanuit een christelijke invalshoek, belang hechten aan bewegen en sportiviteit, een veilige en inclusieve omgeving creëren waarin iedereen meetelt, samenwerken en elkaar helpen, en het bieden van een solide basis voor toekomstige groei. Deze pijlers geven onze leerlingen een sterke basis om actief deel te nemen aan de maatschappij. Meer details over onze aanpak van burgerschapsvorming vindt u op onze website.

Wat zijn de specifieke onderwijsdoelen voor het schooljaar 2024-2025?

Voor het komende schooljaar richten we ons op de volgende belangrijke ontwikkelingen: **Professionele Cultuur:** We trainen ons team in het effectief geven en ontvangen van feedback om onze professionele cultuur te versterken. Deze focus zal ook structureel aandacht krijgen tijdens teamvergaderingen om onze visie te integreren in de organisatie. **21e-eeuwse Vaardigheden:** We waarborgen dat kinderen veilig, vaardig en verantwoordelijk leren omgaan met digitale technologie. Met onze lesmethodes, waaronder digitale leeromgevingen voor wereldoriëntatie, en een specifieke methode voor digitale geletterdheid, leggen we een sterke digitale basis. **Samenwerking Puck&Albert:** We verstevigen de doorlopende leerlijn voor 2- tot 12-jarigen door intensievere samenwerking met peuteropvang Puck&Albert. Dit omvat meer overleg tussen onze coördinatoren en uitgebreide wenmomenten voor peuters bij onze kleuters, wat zorgt voor een naadloze ontwikkeling. **Ouderbetrokkenheid:** Een actieve samenwerking met ouders is essentieel. We informeren ouders proactief over buitenschoolse activiteiten, excursies en het leerproces van hun kind via kijk- en inloopmomenten, informatieavonden en Parro. Uw betrokkenheid is van grote waarde. **Niveaugroepen:** Voor rekenen en begrijpend lezen werken we met groepsdoorbrekende niveaugroepen, ondersteund door onderwijsassistenten, om gepersonaliseerde begeleiding te bieden. **Projecten 'Droomschool':** We zetten succesvolle projecten voort, zoals het stimuleren van spraak- en taalontwikkeling via rijke leesomgevingen en verteltassen. Ook breiden we onze talentworkshops uit op gebieden als sport, techniek, ICT en creatieve vakken, met de mogelijkheid om externe experts in te zetten. **Bewegend Leren:** We integreren beweging in het leerproces om de betrokkenheid en leerresultaten te verhogen. Elke klas beschikt over een 'Bewegen om te leren'-kist met materialen die leerlingen helpen actief aan de volgende les te beginnen. **Opleidingsschool:** Als erkende opleidingsschool, in samenwerking met de HAN, begeleiden onze getrainde mentoren stagiaires volgens een vastgesteld stageprotocol. **Intrinsieke Motivatie:** Via ons 'Droomschool'-concept, kindgesprekken en het stellen van eigen leerdoelen, maken we leerlingen eigenaar van hun leerproces, wat hun motivatie en groei stimuleert.

Hoe monitort de school het behalen van de vastgestelde doelen?

De strategieën die we hanteren om onze onderwijsdoelen te bereiken en de voortgang ervan te monitoren, worden gedetailleerd beschreven in ons schoolplan, zoals hierboven uiteengezet.

Optimale Start: Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool Albert Schweitzer

Toelichting van de school

Bij Basisschool Albert Schweitzer in Didam geloven we in een vlekkeloze overgang voor onze jongste leerlingen. Daarom onderhouden we een sterke samenwerking met peuteropvang Puck&Albert. Deze samenwerking stelt ons in staat om gezamenlijke thema's te ontwikkelen, wat zorgt voor een duidelijke doorgaande lijn in het onderwijs. Peuters en kleuters werken regelmatig samen aan activiteiten, vaak met een gezamenlijke opening of afsluiting van een thema. Ouders worden actief betrokken bij deze gezamenlijke projecten. Kinderen die doorstromen van de peuteropvang naar groep 1 krijgen de kans om al vroeg deel te nemen aan activiteiten binnen de kleuterklas. Deze overgang wordt zorgvuldig afgestemd met pedagogisch medewerkers, ouders en leerkrachten, met als doel een veilige en rustige start te garanderen. Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE): Indien uw kind op de peuteropvang deelnam aan een VVE-programma, bieden wij in groep 1-2 extra ondersteuning en volgen we de ontwikkeling nauwlettend. VVE is gericht op het vergroten van kansen voor kinderen met een taalachterstand. Onze VVE-ondersteuning omvat: * **Basisontwikkeling:** Thematisch werken waarbij leerstof aansluit bij de individuele ontwikkeling van het kind. VVE is geïntegreerd in ons Peuter- en Kleuterplein. * **Boekenpret:** Een stimulerend uitleensysteem voor prentenboeken, gericht op het bevorderen van voorlezen thuis en op school. * **Logo3000:** Essentieel voor woordenschatontwikkeling en schoolsucces. Kinderen in de peuter- en kleutergroepen leren dagelijks nieuwe basiswoorden, met als doel 3000 woorden aan het einde van groep 2. * **Sociale en Emotionele Ontwikkeling:** Met methodes als Bino en zijn sociale talenten (2-6 jaar) en KiVa. * **Observatie:** Een doorlopend observatiesysteem (Bosos) voor kinderen van 2 tot 6 jaar om de ontwikkeling te monitoren.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Albert Schweitzer specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Albert Schweitzer biedt een uitgebreid aanbod voor jonge kinderen, inclusief Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een optimale start te garanderen.

Ja, Basisschool Albert Schweitzer biedt een uitgebreid aanbod voor jonge kinderen, inclusief Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een optimale start te garanderen.

Ontdek ons Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aanbod en partnerschap met peuteropvang.

Met welke peuteropvanglocaties werkt Basisschool Albert Schweitzer samen?

Wij werken nauw samen met peuteropvang Puck&Co en Puck&Albert om een soepele overgang naar de basisschool te realiseren.

Wij werken nauw samen met peuteropvang Puck&Co en Puck&Albert om een soepele overgang naar de basisschool te realiseren.

Informatie over onze samenwerking met Puck&Co en Puck&Albert.
Team | Basisschool Albert Schweitzer in Didam | [2025] Schoolregister