
Schoolweging
De schoolweging van Albert Schweitzer Didam is 32,61 , met een spreiding van 6,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 90.4% score overtreft de school de landelijke norm van 85% ruimschoots. Dit ligt in lijn met vergelijkbare scholen (94.8%), waarbij de focus op basisvaardigheden in taal en rekenen – zoals beschreven in het schoolplan – zijn vruchten afwerpt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 41.2%. De score ligt echter 5% onder het regionale gemiddelde (53.4%), wat mogelijk verklaard wordt door de complexe leerlingenpopulatie. De school zet in op maatwerktrajecten voor talentontwikkeling, zoals beschreven in het beleidsplan 'Leren op niveau'.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Bij de adviezen valt een tweedeling op: 29% vwo-advies (boven regionaal gemiddelde van 18.6%) versus 19% praktijkonderwijs/vmbo-b. De hoge vwo-score weerspiegelt het sterke aanbod van verrijkingsklassen, terwijl de praktische leerwegen een passend aanbod bieden voor leerlingen met ondersteuningsbehoeften. Opvallend is het ontbreken van categorale vmbo-(g)t adviezen ten gunste van gecombineerde leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Albert Schweitzer Didam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.24 | 175.62 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden gemonitord middels de toetsen van leerling in Beeld (LIB). Zo volgen wij of de opbrengsten nog op niveau zijn. Op niveau zijn betekent dat wij de school afzetten tegen het landelijk gemiddelde. Daarbij kijken wij tevens naar de schoolpopulatie en wat wij op grond daarvan mogen verwachten. Wij analyseren op school-, groeps- en leerlingniveau waar de Albert Schweitzerschool staat. In de groep wordt gekeken naar de resultaten die behaald worden ten opzichte van de leerlijn per vakgebied. Vervolgens wordt gekeken in hoeverre de aanpak passend is bij de methode. Dit alles wordt vertaald naar een trendanalyse. Naar aanleiding van deze analyse wordt de methode verrijkt, geïntensiveerd of gevolgd. Op deze wijze realiseert de Albert Schweitzerschool een systematische analyse van de tussenresultaten. Dit wordt vertaald naar aanpakken in de groepsplannen of een individuele leerlijn voor een leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
64.5% van de leerlingen presteert op adviesniveau, exact gelijk aan het landelijk beeld. De 12.9% onderadvisering is iets hoger dan gemiddeld (11.8%), wat past bij de complexe populatie. Positief is dat 22.6% bovenadvies presteert, mede dankzij het doorstroomprogramma 'Groeiplaats' waarin leerlingen uitgedaagd worden hun potentieel te benutten.
Sociale ontwikkeling
Kinderen mogen zichzelf zijn, worden wie je bent. Kinderen mogen zichzelf zijn op de Albert Schweitzerschool. Veiligheid is een basisvoorwaarde voor de ontwikkeling van elk individu en van de groep waarin wordt geleerd en gewerkt. Leraren stimuleren actief de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van kinderen. Hierbij zorgen zij voor afstemming op de leer- en ontwikkelbehoeften en talenten. De leraar is leider en begeleider van kinderen, die leren hoe zij hun eigen ontwikkeling vorm kunnen geven. De school beschouwt ouders als partner bij het vormgeven van de ontwikkeling van hun kind. Binnen de school vindt de ontwikkeling van elk kind plaats binnen voor iedereen bekende regels en kaders. LEES MINDER
zelfstandigheid-verantwoording
veiligheid - samenwerken
met respect met elkaar omgaan
Wat is de werkwijze van Basisschool Albert Schweitzer voor sociale ontwikkeling?
Het pedagogische klimaat is gericht op het creëren van een veilige omgeving met heldere verwachtingen en regels. De school volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen systematisch met het programma 'Kindbegrip' (groepen 5 t/m 8) en observaties/gesprekken (onderbouw). De school besteedt aandacht aan sociale competenties met de methode KiVa en hanteert dit als grondhouding in het dagelijks handelen. Ouders en team zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de school en de omgeving veilig te houden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Albert Schweitzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Albert Schweitzer gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Albert Schweitzer?
Basisschool Albert Schweitzer gebruikt KiVa en Bino en zijn sociale talenten (groepen 1 en 2) voor sociaal-emotioneel leren.