
Schoolweging
De schoolweging van Adwaita is 28,62 , met een spreiding van 6,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,6% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (96,4%), toont dit een stevige basiskwaliteit. De inspectie waardeert de focus op maatwerk voor taalvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen. Dit ligt ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde (48,6%), maar iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 60,5%. De school benadrukt in haar beleid het 'ontwerpend leren' om deze scores verder te verhogen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft nadrukkelijk hogere adviezen: 23,8% vwo (vs. 18,6% regio) en 15,9% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (1,59% vmbo-k/-(g)t vs. 5,64% regio). De dakpanadviezen (bijv. havo/vwo) worden structureel ingezet, wat past bij het adaptieve onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Adwaita | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Adwaita maakt gebruik van het IEP-leerlingvolgsysteem. Leerlingen maken voor de basisvakken rekenen, taal en lezen de bijbehorende toetsen van IEP. De resultaten van deze toetsen vormen samen met observaties van leerkracht en ervaringen van leerling de basis voor de leerling-ouder-kind gesprekken. Deze gesprekken vinden minimaal 2 keer per schooljaar plaats. Leerkracht, ouder(s) en de leerling zelf zijn bij dit gesprek aanwezig. Tijdens het gesprek wordt voorgaande periode geëvalueerd en worden er doelen gesteld op leerlingniveau voor de komende periode. De tussenresultaten worden door leerkrachten, intern begeleiders en schoolleiding geanalyseerd op leerling, groeps- en schoolniveau. Dit vindt plaats tijdens de opbrengstenvergaderingen in februari en juni. De uitkomsten van de vergaderingen worden opgenomen in het opbrengstenverslag. Dit verslag is openbaar en wordt besproken binnen de MR.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 11,9% van de leerlingen presteert onder advies, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (11,8%). Het hoge percentage boven-advies (25,4% vs. 25,3% landelijk) onderstreept de effectiviteit van het adviesproces. De school hanteert sinds 2020 een verfijnd volgsysteem voor doorstroommonitoring.
Sociale ontwikkeling
Kwaliteiten en onderwijsbehoeften komen naar voren door observaties van leerkrachten en intern begeleiders en door gesprekken met leerlingen en hun ouders. Kwaliteiten waar aan valt te denken is het versneld doorlopen van de leerstof of meer- en hoogbegaafdheid bij kinderen. Onderwijsbehoeften waar wij rekening mee houden zijn o.a. een vertraagde ontwikkeling, leeruitdagingen zoals bijv. dyslexie of kindkenmerken zoals autisme of adhd. Hulpmiddelen en/of aanpak worden afgestemd op het individuele kind. Veel kennis / expertise hiervoor is al aanwezig in de school, bij de intern begeleiders en/of de verschillende specialisten. Voor aanvullende expertise werkt de school nauw samen met Sine Limite, het samenwerkingsverband in Deventer. LEES MINDER
Plezier
Veiligheid
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Adwaita voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Rooms Katholieke Basisschool Adwaita zijn plezier, veiligheid en vertrouwen, verbondenheid en samenwerken. Onderwijs richt zich op een gezonde leefstijl en samenwerking. Adwaita daagt de kinderen uit te groeien in eigenaarschap en talentontwikkeling. De school streeft naar waarden-vol, effectief en uitdagend onderwijs met ontwikkeling in cognitie en persoonlijke ontwikkeling voor iedere leerling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Adwaita om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool Adwaita gebruikt Kijk! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.