Openbare Daltonschool Het Roessink
Fonteinkruid 130
7422 MZ Deventer

Schoolweging

Schoolweging
29.27
Spreiding
6.23

De schoolweging van Het Roessink is 29,27 , met een spreiding van 6,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 94,7% van de leerlingen gehaald, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit toont een stevige basiskwaliteit op het gebied van taal en rekenen, hoewel het percentage net iets lager is dan bij vergelijkbare scholen (96,4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6% ligt. Hiermee presteert de school echter wel iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (60,5%). Dit past bij de relatief brede leerlingenpopulatie, waarbij de focus op maatwerk kansrijk adviseren mogelijk ten koste gaat van maximale streefniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel vertoont een sterke theoretische focus: 45% van de leerlingen krijgt een gecombineerd havo/vwo- of vwo-advies (25% havo/vwo, 25% vwo), wat ruim boven het regionale gemiddelde van 29,5% ligt. Tegelijkertijd is 15% van de adviezen gericht op vmbo-b/k, wat de diversiteit in de leerlingenpopulatie onderstreept. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, tegenover 1% in de regio.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet RoessinkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Er wordt twee keer per jaar een opbrengstanalyse gemaakt op basis van midden- en eindtoetsen IEP groep 3 t/m 8. Deze opbrengstanalyse wordt besproken in het team. Van daaruit wordt de schoolambitie geformuleerd voor de volgende periode. Vanuit de schoolambitie bespreekt de interne begeleider met individuele leerkrachten de groepsambitie (doelen) en wordt een plan geschreven. Op basis van dit plan (en doelen) wordt het onderwijs voor de betreffende groepen ingericht. Voor groep 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van Parnassys leerlijnen. Aan de hand daarvan worden lessen voorbereid met een ontwerpschema, waarin focusdoelen zijn verwerkt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 27,8% van de leerlingen boven advies (vs. 25,3% landelijk) laat de school ruimte voor doorstroommogelijkheden zien. Het relatief hoge percentage onder advies (27,8% vs. 11,8% landelijk) reflecteert mogelijk de bewuste keuze voor kansrijk adviseren, waarbij sommige leerlingen hun potentie niet volledig realiseren in het VO. De intensieve monitoring en warme overdracht blijven hierbij cruciaal.

Sociale ontwikkeling

De visie van de school op sociale opbrengsten kan niet los gezien worden van de totale schoolvisie, die uitgebreid omschreven staat in hoofdstuk 1.2. Het gaat altijd om de totale ontwikkeling van kinderen. Kinderen kunnen zich pas ontwikkelen als zij zich veilig voelen in en met hun omgeving. Vanuit een veilige omgeving laten kinderen betrokkenheid zien en kunnen zich van daaruit optimaal ontwikkelen tot een stevige persoonlijkheid met passende kennis en vaardigheden. Wij werken schoolbreed met de methode Vreedzaam, een methode voor sociale competenties en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Het hart van de methode wordt gevormd door lessenseries die opgebouwd zijn uit 6 blokken: 1 We horen bij elkaar; 2 We lossen conflicten zelf op; 3 We hebben oor voor elkaar; 4 We hebben hart voor elkaar; 5 We dragen allemaal een steentje bij; 6 We zijn allemaal anders. LEES MINDER

Betrokkenheid

Welbevinden

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Openbare Daltonschool Het Roessink voor sociale ontwikkeling?

Kinderen vanaf groep 6 vullen jaarlijks een enquête in met betrekking tot veiligheid op school. Openbare Daltonschool Het Roessink gebruikt IEP "hart en handen" (groep 3 t/m 8) en Parnassys (groep 1/2) om overzicht te krijgen op sociale competenties van individuele kinderen en groepen. De interne vertrouwenspersoon maakt zichzelf ieder jaar opnieuw bekend bij de kinderen en legt uit wat haar taak is en wat zij kan betekenen voor kinderen die zich niet prettig voelen. Tijdens groepsbesprekingen worden resultaten van sociale opbrengsten besproken en indien nodig een plan van aanpak gemaakt. De resultaten van de groepsbesprekingen worden besproken met de directeur.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Daltonschool Het Roessink om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Daltonschool Het Roessink gebruikt IEP hart en handen en Parnassys leerlijnen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Daltonschool Het Roessink?

Openbare Daltonschool Het Roessink gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.