Openbare Daltonschool de Hagenpoort

Het team van Openbare Daltonschool de Hagenpoort in Deventer

Current section: team
Bagijnenstraat 13
7411 Deventer

Zie hier hoe het team van Openbare Daltonschool de Hagenpoort is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Daltonschool de Hagenpoort. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Daltonschool de Hagenpoort bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Daltonschool de Hagenpoort bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Daltonschool de Hagenpoort zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.3%)
Man (7.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Daltonschool de Hagenpoort. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (8.3%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (50%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Daltonschool de Hagenpoort werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (15.4%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Daltonschool de Hagenpoort gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervanging Personeel Basisschool De Hagenpoort: Zorgeloze Continuïteit

Ontdek hoe Openbare Daltonschool De Hagenpoort zorgt voor optimale continuïteit bij afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten en medewerkers. Bij onverwachte afwezigheid door ziekte of gepland verlof, zetten wij alles op alles om de best mogelijke vervangingsoplossing te vinden. Ons doel is een stabiele en kwalitatieve leeromgeving voor al onze leerlingen. Wij werken nauw samen met 'Personeelscluster Oost-Nederland (PON)' om dit proces efficiënt te beheren. Deze samenwerking stelt ons in staat om snel te schakelen en gekwalificeerd personeel in te zetten, zodat de educatieve continuïteit gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij organiseren ons onderwijs als daltonschool volgens de peilers van het daltononderwijs. Dat betekent dat we gericht zijn op het vergroten van zelfstandigheid van kinderen, dat we veel samenwerken met elkaar en dat we kinderen leren omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid. Daarnaast werken we aan het reflectievermogen van kinderen en richten wij ons onderwijs zo effectief mogelijk in. Meer informatie over daltononderwijs vindt u op www.dalton.nl

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Daltonschool de Hagenpoort

3

Taal en Rekenen: Succes Garanderen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Deventer
Rekenspecialist Deventer
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid Deventer

Toelichting van de school:

Op Openbare Daltonschool de Hagenpoort bieden we op maat gemaakte ondersteuning voor taal en rekenen, afgestemd op de unieke behoeften van uw kind. We starten met een solide basisaanbod binnen onze lesmethoden, waarbij we differentiëren om aan te sluiten bij elk leerniveau en hoge verwachtingen koesteren. Indien extra ondersteuning nodig is, zetten we eerst in op begeleiding binnen de klas. Dit kan bestaan uit verlengde instructie, verdiepte uitleg of aangepaste lesmethoden, eventueel met assistentie van onze onderwijsassistenten of stagiaires. Leerlingen ontvangen dan individuele of kleinschalige begeleiding om specifieke leerdoelen te bereiken of extra uitdaging te vinden. Wanneer de klassikale aanpak niet volstaat, bieden we intensievere begeleiding. Onze intern begeleider wordt dan ingeschakeld. Soms betrekken we externe expertise, zoals het samenwerkingsverband, voor diepgaandere inzichten in de ontwikkeling van uw kind. In overleg met u kunnen wij onderzoeken laten uitvoeren, bijvoorbeeld naar intelligentie of een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Als deze stappen onvoldoende resultaat bieden, werken we samen met externe partners voor gespecialiseerde hulp. Denk hierbij aan verrijkingsprogramma's voor hoogbegaafde leerlingen, logopedie of taalexperts van Kentalis. We kunnen ook een persoonlijke leerlijn of ontwikkelingsplan opstellen om gerichte doelen te formuleren. In uitzonderlijke gevallen, wanneer de ondersteuning op school niet toereikend is, verwijzen we naar passende externe onderwijsinstellingen. Dit kan variëren van speciaal basisonderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) tot observatiegroepen van Pactum of scholen voor intensief taalonderwijs.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

KiVa-specialisten Deventer

Toelichting van de school:

De Hagenpoort focust op de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind, in nauwe samenwerking met u als ouder. We baseren onze aanpak op de KiVa-methode en de kernprincipes van het daltononderwijs om een veilige en stimulerende omgeving te creëren. Binnen de klas bieden we directe ondersteuning, zoals individuele gesprekken, het faciliteren van een rustige werkplek of het aanbieden van een 'stille' werkzone. Deze maatregelen helpen kinderen om zich optimaal te concentreren en zich prettig te voelen. Als klassikale ondersteuning ontoereikend is, evalueert de intern begeleider samen met de leerkracht en ouders de situatie. Vaak wordt dan de KiVa-werkgroep ingeschakeld voor gerichte begeleiding van individuele leerlingen of kleine groepen. Extra KiVa-lessen kunnen ook worden ingezet om sociale vaardigheden te versterken. Bij complexere uitdagingen werken we samen met externe partners, vaak vanuit het samenwerkingsverband. Zij bieden expertise op groepsniveau en ondersteunen leerkrachten met strategieën zoals 'Sterker voor de klas'. In situaties waar onze expertise op school niet volstaat, zoeken we, in overleg met het samenwerkingsverband, naar de meest geschikte externe verwijzing om de ontwikkeling van uw kind te waarborgen.

2

Gedrag, Werk- en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Deventer
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid Deventer

Toelichting van de school:

Op Daltonschool de Hagenpoort stimuleren we een positief klassenklimaat en een effectieve taakaanpak, gebaseerd op daltonprincipes en de KiVa-methode. Duidelijke schoolregels, groepsafspraken en een consequent pestprotocol vormen de basis voor een veilige leeromgeving. We bieden diverse ondersteuningsvormen voor gedrag, werkhouding en taakaanpak, voornamelijk binnen de klas. Dit omvat individuele gesprekken over werkstrategieën, het gebruik van koptelefoons voor concentratie, of het creëren van een rustige werkplek, zowel binnen als buiten de klas. Indien de klassikale ondersteuning niet voldoende is, beoordeelt de intern begeleider samen met de leerkracht en ouders de situatie. De KiVa-werkgroep kan dan ingezet worden voor individuele begeleiding of groepssessies, vooral bij complexe sociale interacties binnen de klas waar monitoring en coaching nodig zijn. Onze aanpak is gericht op het bevorderen van zelfstandigheid en een positieve leerhouding, zodat elke leerling zijn potentieel kan bereiken. We streven ernaar om via deze methoden een veilige en productieve leeromgeving te garanderen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Deventer
Vakdocent Bewegingsonderwijs Deventer

Toelichting van de school:

Daltonschool de Hagenpoort investeert in de motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind. Alle leerlingen ontvangen twee keer per week gespecialiseerde gymlessen van een bevoegde leerkracht of onze vakdocent bewegingsonderwijs. Voor specifieke ondersteuningsvragen op dit gebied werken we nauw samen met het samenwerkingsverband en externe partners. Hierbij kan gedacht worden aan fysiotherapie of gespecialiseerde motorische remedial teaching. Onze school heeft een fysiek specialist binnen het samenwerkingsverband die kan adviseren en ondersteunen bij specifieke motorische uitdagingen, om zo de algehele ontwikkeling van uw kind te bevorderen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Specialistische Hulp

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Openbare Daltonschool de Hagenpoort hebben we geen gespecialiseerde leerkrachten voor medisch handelen of persoonlijke verzorging. In gevallen waar dergelijke ondersteuning nodig is, schakelt onze intern begeleider de expertise van het samenwerkingsverband of partners zoals Carinova in. Deze samenwerking zorgt ervoor dat uw kind de juiste zorg en begeleiding ontvangt, ook als dit buiten onze directe expertise valt. We streven ernaar om een integrale aanpak te waarborgen voor de totale ontwikkeling van elk kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Atelier
Stiltewerkplek
Samenwerkplek

Ontwikkelingsondersteuning op Maat bij Daltonschool de Hagenpoort

Onze Visie op Leerlingondersteuning

Bij Openbare Daltonschool de Hagenpoort Deventer geloven we in een handelings- en oplossingsgerichte aanpak. We richten ons op de unieke talenten en mogelijkheden van elk kind, waarbij we de ouders en de directe leeromgeving actief betrekken. Ons onderwijs en onze ondersteuning sluiten naadloos aan bij de specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) biedt ouders een helder overzicht van het brede ondersteuningsaanbod dat onze school biedt. Hoewel scholen vanaf 1 augustus 2025 wettelijk verplicht zijn hun ondersteuning in de schoolgids te beschrijven, is de meest recente versie van ons SOP als bijlage beschikbaar via Scholen op de kaart. Dit document is uw gids naar de ondersteuningsmogelijkheden. Vanaf 1 augustus 2025 krijgen ouders en kinderen inspraak in het Ontwikkelingsperspectief (OPP) voor leerlingen met specifieke ondersteuningsvragen. In het OPP leggen we vast aan welke doelen we samen met de leerling werken. Vanaf die datum beschrijven we ook hoe het kind zijn of haar eigen ontwikkeling ervaart en hoe wij hierop inspelen. Dit versterkt de gezamenlijke focus op groei. Onze Ambities voor Toekomstige Ondersteuning Wij streven ernaar ons ondersteuningsaanbod continu te verbeteren en te verrijken. Binnen ons schoolplan richten we ons op concrete doelen om de leerresultaten te optimaliseren en het daltononderwijs te verdiepen. We zetten vol in op het versterken van taal- en rekenvaardigheden, met een focus op het behalen van referentieniveaus 1F/1S, en het borgen van de recente verbeteringen in ons rekenonderwijs. We volgen de ontwikkeling van elke leerling nauwkeurig. Daltononderwijs als Kern van Onze Aanpak Daltononderwijs vormt de basis voor gedifferentieerd leren en de brede ontwikkeling van onze leerlingen. De kernprincipes zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerking en reflectie stimuleren we actief. Ons team volgt een teambrede scholing om ons daltononderwijs verder te ontwikkelen en te perfectioneren. In het voorjaar van 2026 verwachten we de officiële daltonvisitatie, een bevestiging van onze toewijding aan kwalitatief hoogstaand daltononderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Toewijding aan Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Welke ambitieuze doelen zijn vastgelegd in ons schoolplan?

Binnen de Zinder-stichting hanteren alle scholen een consistente kwaliteitscyclus. Onze tweejaarlijkse schoolplannen integreren gedeelde, bovenschoolse ontwikkeldoelen uit het koersplan, aangevuld met een gedetailleerd jaarplan en concrete actieplannen. Dit robuuste kwaliteitszorgsysteem stelt het schoolleiderschap in staat om een helder overzicht te behouden, proactief bij te sturen en schoolbrede ontwikkelingen effectief te communiceren met het voltallige team. Onze schoolplan richt zich op de volgende cruciale thema's: Daltononderwijs Versterken: We hebben een tweejarig scholingstraject met Wenke-onderwijsadvies gepland om onze daltonprincipes en -vaardigheden te verdiepen en een consistente lijn te waarborgen. Wereldoriëntatie en Burgerschap Verbeteren: Na een inspirerende studiebijeenkomst in het schooljaar 2023-2024 hebben we een duidelijke afsprakenkaart voor wereldoriëntatie opgesteld. Burgerschap en duurzaamheid worden integraal onderdeel van onze thematische aanpak. Rekenen en Automatiseren Optimaliseren: Door gerichte werkgroepen en een studiedag hebben we plannen ontwikkeld om de leerresultaten en het automatiseren in de onderbouw te verbeteren. De implementatie en borging van deze plannen starten dit jaar. Differentiatievaardigheden Aanscherpen: Een nulmeting met een gespecialiseerd instrument heeft specifieke aandachtspunten voor effectief lesgeven geïdentificeerd. Deze worden besproken in bouw- en teamvergaderingen, klassenbezoeken en collegiale consultaties. Voor een gedetailleerde uitwerking van deze ambitieuze doelen, verwijzen wij u graag naar ons schoolplan 2025-2027.

Hoe monitort en realiseert onze school deze ontwikkelingsdoelen?

Elke twee jaar stellen wij, na een grondige zelfevaluatie en analyse van ons schoolprofiel, een schoolplan op met concrete doelstellingen. De voortgang op dit schooljaarplan wordt jaarlijks geëvalueerd binnen het voltallige team. Binnen de Zinder-stichting monitoren we de realisatie van de schoolplannen viermaal per jaar gezamenlijk met collega-schoolleiders en de kwaliteitsmedewerker van de stichting. Dit zorgt voor een gedeelde focus en continue verbetering. Op schoolniveau werken onze leerkrachten in toegewijde 'ontwikkelgroepen' aan de uitwerking van de schoolplan thema's. Actieve betrokkenheid van leerlingen is hierbij een essentieel onderdeel van onze daltonaanpak. Daarnaast voert de schoolleider regelmatig klassenbezoeken uit, waarbij observaties worden besproken met de betreffende leerkracht. Deze feedback ondersteunt de leerkracht bij het formuleren van persoonlijke ontwikkeldoelen. Bij de beoordeling van startende leerkrachten werken Zinder-schoolleiders nauw samen door gezamenlijke klassenbezoeken af te leggen. Als erkende daltonschool ondergaan wij periodieke bezoeken van de Nederlandse Dalton Vereniging. Onze daltonlicentie werd in januari 2019 met succes verlengd voor de standaard vijf jaar, en in het voorjaar van 2026 verwachten wij opnieuw een visitatie. Schoolleiders binnen Zinder delen actief hun schoolontwikkelingen en reflectiedocumenten, en evalueren gezamenlijk de voortgang van de overkoepelende doelen. De schoolleider rapporteert de schoolplanontwikkeling aan de bestuurder tijdens werkbesprekingen en schoolbezoeken, en bespreekt de voortgang regelmatig met de Medezeggenschapsraad (MR). Jaarlijks reflecteren wij op onze kwaliteitszorgprocessen, getoetst aan het inspectiekader. Hierbij controleren we de actualiteit van onze borgingsdocumenten en de consequentie in de uitvoering van onze afspraken, zoals de aanpak van rekenen, taal, burgerschap, wereldoriëntatie en sociale vaardigheden.

Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen bij Daltonschool de Hagenpoort

Toelichting van de school

Openbare Daltonschool de Hagenpoort, gelegen in het hart van Deventer, biedt een uniek en kindgericht onderwijsconcept. Wij geloven in zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerking en reflectie, kernwaarden van het Daltononderwijs, die we al toepassen vanaf de jongste jaren. Onze school telt momenteel 215 enthousiaste leerlingen, die dagelijks met plezier leren en groeien in een veilige en inspirerende omgeving. Ontdek hoe wij uw kind voorbereiden op een succesvolle toekomst.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt De Hagenpoort voor jonge kinderen?

Bij Openbare Daltonschool de Hagenpoort besteden we veel aandacht aan de ontwikkeling van jonge kinderen. We bieden een stimulerende leeromgeving waarin kinderen spelenderwijs nieuwe vaardigheden ontwikkelen en hun talenten ontdekken. Ons onderwijs is gericht op het bevorderen van zelfstandigheid en samenwerking, essentieel voor de groei van elk kind.

Met welke organisaties werkt De Hagenpoort samen voor het Jonge Kind Programma?

Openbare Daltonschool de Hagenpoort werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen met Kinderopvang Sam en Ko (www.samenko.nl) en Bixo (bixo.nl) zorgen voor een naadloze overgang en een consistente pedagogische aanpak. Samen creëren we een rijke leerervaring die de ontwikkeling van uw kind optimaal ondersteunt.

Openbare Daltonschool de Hagenpoort werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen met Kinderopvang Sam en Ko (www.samenko.nl) en Bixo (bixo.nl) zorgen voor een naadloze overgang en een consistente pedagogische aanpak. Samen creëren we een rijke leerervaring die de ontwikkeling van uw kind optimaal ondersteunt.

Team | Openbare Daltonschool de Hagenpoort in Deventer | [2025] Schoolregister